ישורת אחרונה, מי מבין 3 הענקיות תנצח במלחמה?

עידו צביקל, מנהל קשרי יועצים במיטב בית השקעות, מתייחס וסוקר את מצבן של ענקיות הטכנולוגיה בעולם. מי הובילה, מי משיגה ומי תנצח את התחרות הגדולה?
עידו צביקל | (1)

בשנים האחרונות העולם עובר מהפכה. שוק הסלולר, האינטרנט, המחשבים והבידור הביתי חווים שינויים בסדרי גודל היסטוריים. הסיפור הגדול, שצפוי בעוד מספר שנים להיות מעורב בכל אספקט בחיינו הוא תחילתה של המערכה הגדולה בין שלושת ענקי הטכנולוגיה על שליטה בשוק בשווי של מאות מיליארדי דולרים בשנה. הסיפור מתחיל מנסיעה לעבודה בבוקר ועד קניות המוצרים בסופר בערב.

אימפריות נופלות מהר

עד לפני מספר שנים, שוק הסלולר נשלט על ידי מעצמות נורדיות דוגמת נוקיה ואריקסון, שהיו חוד החנית בחדירה הגדולה של הטלפונים הסלולריים לחיינו. נוקיה שלטה בשוק העולמי ללא עוררין בעזרת מכשירים פשוטים, נוחים לשימוש ואמינים. מהפכת האייפון סימלה את תחילת שקיעתן של חברות הסלולר הותיקות, שלא ידעו להתאים עצמן לעולם החדש.

כיום, הסיפור הוא לא המכשיר אלא מערכת ההפעלה. מצד אחד, apple, היוצרת של הדור החדש והחברה ששינתה את העולם עם מכשיר ה-iPhone . אך היא לא לבד - Google, שעד לפני מספר נתפשה כשער לאינטרנט עם מנוע החיפוש שלה, שלחה זרועות ארוכות לתחומים אחרים, החל מדואר אלקטרוני (Gmail), שיתוף סרטים ומוזיקה (YouTube) וכמובן מערכת ההפעלה אנדרואיד - המערכת הנפוצה ביותר לטלפונים סלולריים וטאבלטים.

בניגוד לזו הראשונה, גוגל פועלת בצורת 'גן פתוח' ומספקת את המוח בלבד. את המכשירים עצמם היא משאירה לחברות אחרות, ובעיקר סמסונג הקוריאנית, שכיום נחשבת למתחרה הגדולה ביותר של Apple בתחום הניידים והטאבלטים. מהצד השני, אפל עובדת בצורה סגורה. המכשיר, מערכת ההפעלה והשירותים ניתנים כולם "בתוך הבית".

הענק הישן

לקרב הגדול בין שתי החברות (אפל וגוגל) נכנסה בשנה האחרונה הענקית השלישית מתחום הטכנולוגיה - Microsoft - שרק לפני עשור הייתה החברה הגדולה ביותר בעולם במונחי נתח שוק ונותרה קצת מאחור בשנים האחרונות. החברה, שולטת באופן מוחלט בתחום מערכות ההפעלה למחשבים ניידים ונייחים, אך איחרה לזהות את הטרנד הסלולרי והייתה מחוץ למשחק. כעת המצב מתחיל להשתנות - windows mobile 8 נכנס למערכה וסל המוצרים של מיקרוסופט בשיתוף Nokia החבוטה יצא בחודשים האחרונים ומנסה להשיג את דריסת הרגל בתחום שעד היום נשלט על ידי 2 הענקיות.

מהפכת ה-4.0

כעת, לאחר ששלושת הענקים נלחמים ראש בראש בתחום הסלולר והטאבלטים, מתחיל הסיפור האמיתי. לכל אחד מהם יש כיום מערכת הפעלה, טלפונים סלולריים, מחשבי כף יד, דפדפנים לגלישה באינטרנט, חנויות אינטרנטיות לרכישת אפליקציות והרבה מאוד כסף מזומן לרכישת פטנטים מחברות קטנות יותר. הסיפור האמיתי הוא מהפכת הדור הרביעי.

בזמן שרוב האנשים עדיין עוסקים בשאלה מה עדיף - אנדרואיד, IOS או בכלל windows 8, חושבות החברות כבר על העתיד הלא רחוק של הדור הרביעי בסלולר, זה שהולך להיות ה-game changer הגדול של השנים הקרובות.

מחשוב הענן שיתחיל לתפוס תאוצה רצינית יותר בשנים הקרובות יחד עם השתלבות טכנולוגיות מציאות מרובה ושידורי אינטרנט בפס סופר רחב, יאפשרו לחברות חדירה לתחומים חדשים, הדור החדש של ה-Apple TV ו- Google TV מאיים לעשות לטלוויזיה מה שהטלפונים החכמים עשו לשוק הסלולר.

Google, בעזרת Google glasses (פרויקט משקפי גוגל המפורסם), ינסו לשנות את האופן בו אנו רואים את העולם ומהירות האינטרנט תאפשר לעבור לאחסון ענן ותאפשר למחשבים להיות קלים יותר ולמידע זמין מקום על פני הרשת.

אז מי תנצח בקרב?

Apple - המותג החזק ביותר בעולם והחברה שמצליחה לשנות כל סקטור אליו היא נכנסת, מראה בשנתיים האחרונות מעט סימני הזדקנות וצריכה להיכנס לקרב הזה ללא הקפטן הבלתי מעורער שלה, סטיב ג'ובס.

Google - ענקית החיפוש שהפכה לתמנון מרובה זרועות שנוגעות בכל תחום בחיינו, אך עדיין לא הצליחה לפתח את החבילה המושלמת, דוגמת האייפון - מתבססת בייצור על קבלני משנה.

Microsoft הוותיקה, לאחר שנראה שכבר הפסידה בקרב, התעוררה ונותנת פייט ל-2 המתחרות הגדולות שלה ובונה על כך שאנשים יעדיפו לצאת מהבית עם אותה מערכת הפעלה שיש להם במחשב הביתי.

את התוצאות של הקרב הגדול בין החברות נוכל לקבוע רק בעוד מספר שנים, אך מהחידושים שיצאו לעולם בעקבות אותו הקרב אנחנו ללא ספק נהנה בשנים הקרובות.

לסיום לא נשאר לומר דבר חוץ מ- let's go rumble...

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בית השקעות מוביל 26/11/2012 13:07
    הגב לתגובה זו
    תעזוב את הסירה השוקעת ותבוא להוביל אצלינו א.ש חמסה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.