שי גינפינג נשיא סין
צילום: פייסבוק

משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש

האיגוד הסיני לעסקים קטנים ובינוניים מצביע על שני גורמים עיקריים למשבר: ביקוש חלש בשוק המקומי וחוסר ודאות בסביבה העסקית הבינלאומית
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סין עסקים קטנים

המשבר הכלכלי בסין ממשיך להכות בעסקים הקטנים, כאשר בעלי עסקים רבים מדווחים על הידרדרות במצבם מאז תחילת השנה. למרות התמריצים של הממשלה הסינית, נראה כי ההקלות טרם מחלחלות לשטח. מדד העסקים הקטנים והבינוניים של סין (SMEDI) המשיך לרדת בחודש ספטמבר, עם ירידה של 0.1 נקודות, ועומד כעת על 88.8 נקודות - הרבה מתחת לרף ה-100 נקודות המסמל יציבות כלכלית. 

האיגוד הסיני לעסקים קטנים ובינוניים מצביע על שני גורמים עיקריים למשבר: ביקוש חלש בשוק המקומי וחוסר ודאות בסביבה העסקית הבינלאומית. הארגון קורא לממשלה לנקוט בצעדים נוספים לעידוד הצריכה וההשקעות. "העניין פשוט מאוד," אומרת וואנג יואנלי, בעלת בית קפה ומאפייה בשנגחאי. "הכל מתחיל ונגמר בכמות האנשים שנכנסים לחנות. השאלה היא האם יש לאנשים כסף ורצון להוציא אותו."

מדד מנהלי הרכש של קאישין (Caixin PMI), שנחשב למדד אמין במיוחד לבחינת מצב העסקים הקטנים, נמצא אף הוא בקושי מעל לקו המים. המדד מצביע על התכווצות מתמשכת בפעילות העסקית. וואנג ז'ה, כלכלן בכיר בקבוצת קאישין, מתריע כי שוק העבודה נמצא תחת לחץ מתמשך, רמות המחירים נמוכות, והביקוש מחו"ל חלש - מה שמשקף את המצב הכלכלי העולמי הרעוע.

מדדי השירותים הרשמיים של סין, הן של הממשלה והן של קאישין, מראים ירידה עקבית מתחילת השנה. המדדים מתקרבים מסוכנת לנקודת ה-50, שמתחתיה מתחילה התכווצות כלכלית.

ז'ונג וייי, סוחר רכבים משומשים בן 58, סיפר כי המכירות, שכבר היו חלשות מאז הקורונה, המשיכו להידרדר השנה. "בעבר היו סובסידיות ממשלתיות לרכישת רכבים," הוא מסביר. "אנשים רצו רכב חדש ואולי גם רכב משומש לילדים. היום הלקוחות פשוט מסתדרים עם פחות."

 

משבר הנדל"ן

משבר הנדל"ן בסין מהווה גורם משמעותי בירידה בכוח הקנייה. ז'ונג עצמו חווה ירידת ערך בשתי הדירות שבבעלות משפחתו בשלוש השנים האחרונות. "כל החסכונות שלנו מושקעים שם," הוא אומר, ומציין כי רבים מלקוחותיו לשעבר נמצאים במצב דומה.

סוחרי המסחר האלקטרוני חוששים גם הם לגבי העתיד, במיוחד לאור בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית. הצעתו להטיל מכס של 60% על כל הסחורות מסין מעוררת חששות כבדים. יאנג טואוג'ון, סוחר מקוון המוכר מוצרי קוסמטיקה ואביזרי טלפון בפלטפורמות סיניות שונות וגם בטמו (Temu), הזרוע הבינלאומית של פינדואודואו, מביע חשש מהשפעות אפשריות של מדיניות טראמפ על העסק שלו.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

התמריצים של סין

בחודש אוקטובר הכריזה סין על צעדי תמריץ מוניטריים ופיסקליים, שהובילו לעלייה בשווקי המניות ביבשת ובהונג קונג. עם זאת, הפרטים המלאים של התוכנית לא פורסמו באופן מיידי. מאוחר יותר, הרשויות הסיניות חשפו תוכנית פיננסית בהיקף של 1.4 טריליון דולר, שנועדה לתמוך בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, כשבמרכזם העלאת תקרת החוב של הממשלים המקומיים ב-840 מיליארד דולר והקצאת 560 מיליארד דולר נוספים לתקציב אג"ח מקומי חדש. 

עם זאת, סוחרים כמו ז'ונג אינם מחכים לסיוע ממשלתי. "אני לא יכול לשבת ולחכות שהסביבה העסקית תשתפר מעצמה," אמר ז'ונג. "אני חייב לקצץ בעלויות או להקטין את העסק בעצמי." בעלי העסקים הקטנים בסין מדגישים כי הם זקוקים לפתרונות מיידיים ומעשיים, ולא רק להבטחות ותוכניות ארוכות טווח. הם מציינים כי ללא שיפור משמעותי בביקוש הצרכני ובאמון הציבור, יהיה קשה מאוד להתאושש.

אחד האתגרים המרכזיים שהתוכנית מנסה להתמודד עמו הוא משבר החוב העמוק במחוזות המדינה. לפי נתוני קרן המטבע הבינלאומית, החוב המצטבר של המחוזות ממיזמי תשתית הגיע לסכום עצום של 60 טריליון יואן, המהווים כ-47.6% מהתמ"ג הסיני. התוכנית החדשה מציעה פתרון בדמות החלפת חובות נסתרים באג"ח ממשלתיות פתוחות, במטרה לייצר שקיפות ויציבות פיננסית גדולה יותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.