שי גינפינג נשיא סין
צילום: פייסבוק

משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש

האיגוד הסיני לעסקים קטנים ובינוניים מצביע על שני גורמים עיקריים למשבר: ביקוש חלש בשוק המקומי וחוסר ודאות בסביבה העסקית הבינלאומית
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סין עסקים קטנים

המשבר הכלכלי בסין ממשיך להכות בעסקים הקטנים, כאשר בעלי עסקים רבים מדווחים על הידרדרות במצבם מאז תחילת השנה. למרות התמריצים של הממשלה הסינית, נראה כי ההקלות טרם מחלחלות לשטח. מדד העסקים הקטנים והבינוניים של סין (SMEDI) המשיך לרדת בחודש ספטמבר, עם ירידה של 0.1 נקודות, ועומד כעת על 88.8 נקודות - הרבה מתחת לרף ה-100 נקודות המסמל יציבות כלכלית. 

האיגוד הסיני לעסקים קטנים ובינוניים מצביע על שני גורמים עיקריים למשבר: ביקוש חלש בשוק המקומי וחוסר ודאות בסביבה העסקית הבינלאומית. הארגון קורא לממשלה לנקוט בצעדים נוספים לעידוד הצריכה וההשקעות. "העניין פשוט מאוד," אומרת וואנג יואנלי, בעלת בית קפה ומאפייה בשנגחאי. "הכל מתחיל ונגמר בכמות האנשים שנכנסים לחנות. השאלה היא האם יש לאנשים כסף ורצון להוציא אותו."

מדד מנהלי הרכש של קאישין (Caixin PMI), שנחשב למדד אמין במיוחד לבחינת מצב העסקים הקטנים, נמצא אף הוא בקושי מעל לקו המים. המדד מצביע על התכווצות מתמשכת בפעילות העסקית. וואנג ז'ה, כלכלן בכיר בקבוצת קאישין, מתריע כי שוק העבודה נמצא תחת לחץ מתמשך, רמות המחירים נמוכות, והביקוש מחו"ל חלש - מה שמשקף את המצב הכלכלי העולמי הרעוע.

מדדי השירותים הרשמיים של סין, הן של הממשלה והן של קאישין, מראים ירידה עקבית מתחילת השנה. המדדים מתקרבים מסוכנת לנקודת ה-50, שמתחתיה מתחילה התכווצות כלכלית.

ז'ונג וייי, סוחר רכבים משומשים בן 58, סיפר כי המכירות, שכבר היו חלשות מאז הקורונה, המשיכו להידרדר השנה. "בעבר היו סובסידיות ממשלתיות לרכישת רכבים," הוא מסביר. "אנשים רצו רכב חדש ואולי גם רכב משומש לילדים. היום הלקוחות פשוט מסתדרים עם פחות."

 

משבר הנדל"ן

משבר הנדל"ן בסין מהווה גורם משמעותי בירידה בכוח הקנייה. ז'ונג עצמו חווה ירידת ערך בשתי הדירות שבבעלות משפחתו בשלוש השנים האחרונות. "כל החסכונות שלנו מושקעים שם," הוא אומר, ומציין כי רבים מלקוחותיו לשעבר נמצאים במצב דומה.

סוחרי המסחר האלקטרוני חוששים גם הם לגבי העתיד, במיוחד לאור בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית. הצעתו להטיל מכס של 60% על כל הסחורות מסין מעוררת חששות כבדים. יאנג טואוג'ון, סוחר מקוון המוכר מוצרי קוסמטיקה ואביזרי טלפון בפלטפורמות סיניות שונות וגם בטמו (Temu), הזרוע הבינלאומית של פינדואודואו, מביע חשש מהשפעות אפשריות של מדיניות טראמפ על העסק שלו.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

התמריצים של סין

בחודש אוקטובר הכריזה סין על צעדי תמריץ מוניטריים ופיסקליים, שהובילו לעלייה בשווקי המניות ביבשת ובהונג קונג. עם זאת, הפרטים המלאים של התוכנית לא פורסמו באופן מיידי. מאוחר יותר, הרשויות הסיניות חשפו תוכנית פיננסית בהיקף של 1.4 טריליון דולר, שנועדה לתמוך בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, כשבמרכזם העלאת תקרת החוב של הממשלים המקומיים ב-840 מיליארד דולר והקצאת 560 מיליארד דולר נוספים לתקציב אג"ח מקומי חדש. 

עם זאת, סוחרים כמו ז'ונג אינם מחכים לסיוע ממשלתי. "אני לא יכול לשבת ולחכות שהסביבה העסקית תשתפר מעצמה," אמר ז'ונג. "אני חייב לקצץ בעלויות או להקטין את העסק בעצמי." בעלי העסקים הקטנים בסין מדגישים כי הם זקוקים לפתרונות מיידיים ומעשיים, ולא רק להבטחות ותוכניות ארוכות טווח. הם מציינים כי ללא שיפור משמעותי בביקוש הצרכני ובאמון הציבור, יהיה קשה מאוד להתאושש.

אחד האתגרים המרכזיים שהתוכנית מנסה להתמודד עמו הוא משבר החוב העמוק במחוזות המדינה. לפי נתוני קרן המטבע הבינלאומית, החוב המצטבר של המחוזות ממיזמי תשתית הגיע לסכום עצום של 60 טריליון יואן, המהווים כ-47.6% מהתמ"ג הסיני. התוכנית החדשה מציעה פתרון בדמות החלפת חובות נסתרים באג"ח ממשלתיות פתוחות, במטרה לייצר שקיפות ויציבות פיננסית גדולה יותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מונית מעופפת של ארצ'ר אוויאיישן. קרדיט: רשתות חברתיותמונית מעופפת של ארצ'ר אוויאיישן. קרדיט: רשתות חברתיות

מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני

חברת ארצ'ר אוויאיישן סיכמה רבעון שלישי עם הפסד נקי של כ-130 מיליון דולר ועלייה בהוצאות התפעול, שהובילו לנפילה של כ-8% במניה; במקביל, ולקראת האולימפיאדה, החברה רכשה את שדה התעופה האות'ורן בלוס אנג'לס תמורת 126 מיליון דולר והודיעה על גיוס הון נוסף בהיקף של 650 מיליון דולר

רן קידר |

חברת התעופה החשמלית ארצ'ר אוויאיישן Archer Aviation -7.88%   פרסמה את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, שכללו תמהיל של התקדמות טכנולוגית ומסחרית לצד החמרה בהפסדים הפיננסיים. החברה, הנחשבת לאחת מהמובילות בתחום כלי הטיס החשמליים האנכיים (eVTOL), דיווחה על הפסד נקי של כ-130 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-115 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. 

ההוצאות התפעוליות של החברה טיפסו לכ-175 מיליון דולר, בין היתר בשל עלייה בהוצאות כוח האדם ובתהליכי הניסוי והפיתוח של המטוס החשמלי ה-Midnight, המיועד לטיסות עירוניות קצרות. תזרים המזומנים של ארצ׳ר נותר יציב יחסית, והחברה סיימה את הרבעון עם יתרות מזומן, מקבילות מזומן והשקעות קצרות טווח בהיקף של 1.64 מיליארד דולר, לצד 7.3 מיליון דולר במזומן מוגבל. 

רכישות משמעותיות 

בשיחת המשקיעים, המנכ"ל והמייסד אדם גולדשטיין ניסה לשדר אופטימיות כשהדגיש את המהלך האסטרטגי החדש של החברה: רכישת שדה התעופה האות'ורן (Hawthorne Airport) בלוס אנג'לס תמורת 126 מיליון דולר במזומן. מדובר בשטח של 80 דונם, הכולל כ-17 אלף מ"ר של מתקני טרמינל, משרדים והאנגרים. השדה נמצא במרחק של כ-4 ק"מ מנמל התעופה המרכזי של לוס אנג'לס, LAX. 

לדברי גולדשטיין, זהו "צעד היסטורי שיאפשר לארצ'ר להפוך את השדה למרכז העצבים של מוניות האוויר של לוס אנג'לס לקראת אולימפיאדת 2028". הוא הוסיף כי מדובר ב״הזדמנות חד פעמית לשלוט בשדה תעופה אסטרטגי ולהפוך אותו למודל לחיקוי למרכזי תעופה עירוניים ברחבי העולם״. החברה מתכננת להקים במקום מרכז ניסוי לטכנולוגיות תעופה מבוססות בינה מלאכותית, כולל ניהול תעבורה אווירית וקרקעית חכם, כחלק מהחזון להפוך את הטיסות האנכיות למרכיב יומיומי בתחבורה העירונית. 

במקביל, ארצ'ר הודיעה על גיוס הון נוסף של 650 מיליון דולר, שהעלה את יתרות הנזילות שלה ליותר מ-2 מיליארד דולר. לפי דברי סמנכ"לית הכספים  ההשקעה נועדה "להבטיח לחברה גמישות פיננסית להמשך השקעות ייצור, פיתוח והתרחבות גלובלית".