הפד צפוי להוריד ריבית היום, אך האינפלציה עלולה לחזור לעלות
הפדרל ריזרב צפוי להוריד היום את הריבית ב- 0.25 אחוז , צעד שמגיע לאחר הפחתה של 0.5% בחודש ספטמבר ל-4.75%-5%. ההחלטה על ההפחתה היא לא וודאית, אבל הסיכויים מאוד גבוהים, כשההפחתה מתחברת לאמירות ולטון שמגיע מהפד' והיא חלק ממאמצי הבנק המרכזי לתמוך בכלכלה בשעה שמזג האוויר הכלכלי ממשיך להשתנות. עם זאת, בעוד שההורדה נועדה להקל על הלווים ולעודד את הצמיחה, האינפלציה שהחלה לעלות מחדש בעקבות הבטחותיו הכלכליות של דונלד טראמפ, עשויה להטיל ספק בהמשך מדיניות הריבית של הפד ולהאט את הקצב בצעדים הבאים.
ערפל לגבי ההחלטות הבאות
הפחתת הריבית של הפדרל ריזרב, שמתרחשת לאחר ירידה משמעותית ברמות האינפלציה ב-2023 ומתחילת השנה לקצב של 2.4%, מתבצעת בזמן שבו הסימנים הכלכליים מעורבים. מצד אחד, הצמיחה הכלכלית נותרה יציבה, עם עלייה בהוצאות הצרכנים, במיוחד מצד אוכלוסיות בעלות הכנסות גבוהות.
מצד שני, השוק מצביע על עלייה חדה בתשואות האג"ח ארוכות הטווח, מה שמצביע על חששות לגבי עלויות האשראי בעתיד. הגורם המסתורי והבלתי צפוי הוא מדיניותו הכלכלית של טראמפ, שכוללת תוכניות להכבדת המיסים על סחורות מיובאות וצעדים נוספים שעלולים להאיץ את האינפלציה. התוצאה היא תמונה כלכלית מעורפלת, שבה הפד עשוי להיתקל בקשיים להמשיך בקו ההפחתות ללא חשש מהשפעות שליליות.
בהתאם לכך, ישנם גם סימנים לכך שההפחתה הצפויה בריבית היום לא בהכרח תביא לתוצאה המיוחלת בשוק. הריבית האפקטיבית אמנם צפויה לרדת, אך ההשפעה של צעד זה על עלויות האשראי תהיה מוגבלת, מכיוון שהשוק כבר מתמחר את הציפייה לעליית אינפלציה ותקציב פדרלי מוגדל בעקבות הצעות טראמפ.
מי אמר אינפלציה?
ההורדה הצפויה בריבית של הפד , אם אכן תבוצע היום, היא צעד שמוביל את הכלכלה האמריקאית לשמירה על הצמיחה הכלכלית, אך היא לא נטולת סיכונים. הורדת ריבית, שמטרתה להוזיל את האשראי ולהגביר את הצריכה, עשויה להיתקל בקושי להתממש בצורה מוצלחת על רקע עלייה מחודשת באינפלציה. על פי התחזיות, המדיניות של טראמפ, הכוללת הצעות למכסים גבוהים על סחורות מיובאות והגברת המיסים על סחורות מסין ומקסיקו, צפויה להפעיל לחצים אינפלציוניים נוספים. כל זה מציב את הפדרל ריזרב בפני דילמה: מצד אחד, הוא רוצה להקל על הלווים ולתמוך בצמיחה, אך מצד שני, העלייה בעלויות מחירים עשויה להוביל לאינפלציה גבוהה יותר ממה שהוא רוצה לראות.
בנוסף, מדיניות זו לא פועלת בוואקום. המשמעות של הורדת ריבית לא תמיד מתממשת בצורה חלקה בשוק. שוק האג"ח מציב אתגר נוסף, כשמשקיעים מתחילים להעריך את הסיכויים להאטה כלכלית ולעליית אינפלציה, מה שמוביל לעליית תשואות האג"ח וכתוצאה מכך לעלויות מימון גבוהות יותר. את ההשפעה הזו מרגישים ישירות הצרכנים, שכבר מוצאים את עצמם מתמודדים עם עלויות גבוהות יותר להלוואות, משכנתאות ורכישת רכבים.
כפי שנראה, הצעד של הפד הוא רק אחד מהצעדים במאבק הכלכלי המורכב שמוביל את הכלכלה האמריקאית בתקופה הזו. הממשלה האמריקאית, במיוחד תחת טראמפ, צפויה להחמיר את מצב האינפלציה עם הצעות כלכליות שיעודדו עלייה במחירים, ובכך יעמדו למבחן המדיניות המוניטרית של הפד. כל החלטה שיתקבלו בשלב הקרוב תהיה חייבת לקחת בחשבון את המשקל הכלכלי של המהלכים הפיסקליים והמוניטריים גם יחד.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
נקודת המפנה
- 1.י 07/11/2024 13:27הגב לתגובה זו"חששות" ו- "פחד". כל כתבה שאין בה אחת מהמילים- לא שווה..
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.09% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
