ריוויאן מפספסת את הצפי ומדווחת על ריקול אבל המניה מזנקת; למה?
יצרנית הטנדרים החשמליים ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE דיווחה על ריקול של חלק מהרכבים שייצרה בגלל פגם בכרית האוויר שעלול לפצוע ילדים במקרה של תאונה. בסך הכל, דיווחה החברה על החזרה של 502 רכבים, המהווים כ-10% מכלל הייצור של החברה עד כה.
רכבים חדשים הנמכרים בארה"ב נדרשים לכלול מערכת המנטרלת את כרית האוויר בצד הנוסע כאשר ילד או מושב ילדים יושבים במושב הקדמי. בהודעת החברה נכתב, כי המערכת בחלק מהטנדרים החשמליים שלה (R1T) עלולה להיכשל, ולהציב ילד במושב הקדמי של הרכב בסיכון גבוה יותר לפציעה במקרה של תאונה.
אם לא די בכך הרי שתוצאות הרבעון הראשון של החברה פספסו את צפי האנליסטים. החברה דיווחה אתמול על מכירות של 95 מיליון דולר לצד הפסד מתואם של 1.77 דולר למניה, והפסד תפעולי של 1.6 מיליארד דולר. בזמן שהאנליסטים ציפו למכירות של כ-131 מיליון דולר, לצד הפסד של 1.45 דולר למניה, והפסד תפעולי של 1.5 מיליארד דולר.
עם זאת, המנייה של החברה לא מתרגשת יותר מדי לדיווח ועולה במעל 25%. הסיבה לכך, היא כי ככל הנראה על אף החמצה, המשקיעים גילו שביעות רצון מכך שהתחזיות של החברה קדימה לא השתנו. כך, היא עדיין מצפה לספק במהלך השנה הקרובה כ-25,000 כלי רכב. לכך מצטרפת העובד שהיא כבר ייצרה 2,553 טנדרים חשמליים ברבעון ומסרה 1,227, לעומת 909 מסירות בלבד ברבעון הרביעי.
- אמזון תשקיע 4.4 מיליארד דולר בניו-זילנד
- 1.27 מיליארד דולר באמזון - אקמן משנה כיוון: יותר טכנולוגיה פחות תשתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העובדה שהמניה מזנקת מלמדת על כך שהמשקיעים היו מוכנים לחפש בנרות את הנתונים האופטימיים בדוחות החברה, על רקע התקופה הקשה שעברה בחודשים האחרונים. בשבועות האחרונים, כמו יתר מניות הצמיחה סבלה החברה, מהירידות החדות בשווקים על רקע החששות מאינפלציה שפגעו במיוחד במניות אלו, מה שבא לידי ביטוי בירידה של כ-27% במדד הנאסד"ק.
אך לחברה היו גם צרות משלה, ולא מעט. כבר בחודש מרץ השנה, תחזית הייצור של החברה לשנת 2022 איכזבו את המשקיעים. עם פרסום התוצאות השנתיות, עדכנה החברה כי היא מצפה לייצר השנה 25,000 משאיות ורכבי שטח חשמליים, מחצית מהתחזיות אותם פרסמה כחלק מההנפקה הראשונית בשנה שעברה. מה שהביא לכך שבשלושת החודשים הראשונים של 2022, צנחו מניות החברה ביותר מ-50%, לאחר תקופה בה הרקיע מחיר המנייה לאחר ההנפקה הראשונית.
פורד איבדה אמון בחברה ומכרה מניות, אמזון לא
לכך, הצטרפה בשבוע שעבר סיום תקופת החסימה, שהביא עמה דיווחים על מכירה של 8 מיליון מניות מצדה של ענקית הרכבים FORD MOTOR כמו גם גם הבנקים ג'יי.פי מורגן וצ'ייס, אשר השתתפו גם הם בהנפקה, והיו צפויים למכור מניות בסכום כולל של 13-15 מיליון דולר. בחודש שקדם לפקיעת החסימה על מכירת המניות, שנועדה למנוע הצפה של השוק במניות, שיפעילו לחץ על מחיר המניה ויפגעו במשקיעים שקנו בהנפקה, ירד מחיר המניה בכ-26%.
- אורקל קופצת ב-42%, אנבידיה מטפסת 5% - הנאסד"ק בשיא חדש
- מי הגופים הישראלים שהרוויחו באורקל?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
מי שלא איבדה את אמונה במניה היא ענקית הקמעונאות אמזון AMAZON המחזיקה ב-160 מיליון מניות והיא ככל הנראה דווקא לא מתכוונת למכור בקרוב. אמזון מסרה בתגובה לשאלות בנוגע לאחזקתה עם הסרת החסימה: "ריוויאן היא שותף חשוב של אמזון, ואנו נרגשים בנוגע לעתיד. 100 אלף מכוניות משלוחים חשמליות שיהיו על הכביש עד שנת 2030 אינם דבר קטן, ואנו נשארים מחויבים לעבוד עם ריוויאן די להפוך את זה למציאות".
מאז ההייפ שלאחר ההנפקה - מניית החברה התרסקה ב-85%
- 1.אייל 12/05/2022 21:17הגב לתגובה זומתי שהו היא תעלה וחזק

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

אלביט מערכות חושפת את פרונטיר: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
בתערוכת DSEI בלונדון משיקה אלביט את "פרונטיר"; מערכת תצפית וניטור מבוססת בינה מלאכותית, שמפחיתה עומס על מפעילים ומייעלת תגובה לאיומים מתפתחים ביבשה, בים ובאוויר
אלביט מערכות מציגה היום בתערוכת DSEI שבלונדון את Frontier מערכת תצפית וניטור מתקדמת לשטחים נרחבים, שמבוססת על טכנולוגיות בינה מלאכותית ומציעה גישה חדשה להתמודדות עם אתגרי הגנת הגבולות. המערכת, שפותחה מתוך הבנה של הדינמיקה המשתנה בזירה הביטחונית, נועדה לתת מענה למורכבויות ההולכות ומתחדדות בעולמות המודיעין, השליטה והבקרה. היא מסוגלת לזהות, לסווג ולנתח איומים באופן עצמאי ובזמן אמת, תוך הפעלת יכולות AI מתקדמות שמבצעות אופטימיזציה של המידע המודיעיני ושל תהליכי קבלת ההחלטות, הן ביבשה, הן באוויר והן בים.
המערכת החדשה מבית אלביט משתלבת במגמה הולכת ומתרחבת של מערכות שפועלות בקצה הרשת, כלומר בשטח עצמו, ומבצעות פעולות חישוב, עיבוד והסקה בצורה סימולטנית בלי להמתין להוראות מגורם מרכזי. כך מתאפשרת תגובה מהירה ומדויקת יותר לאירועים חריגים, תוך שיפור ניכר בזמן ההגעה של המידע למפעילים הרלוונטיים. היכולת הזאת מאוד חשובה לפעילות בזירות רגישות, שבהן הפער בין התרעה לבין תגובה יכול להיות ההבדל בין הצלחה לכישלון.
פחות טעויות אנוש ופחות משאבים
פרונטיר נבנתה מתוך הבנה של הצורך לייעל מבצעי תצפית וניטור, בעידן שבו כוחות הביטחון נאלצים להתמודד עם הצפה תמידית של התרעות ונתונים. צוותי מודיעין נדרשים כיום לנתח אלפי התרעות בכל שעה, להתמודד עם כמויות עצומות של מידע גולמי, ולהכריע מהר לא פעם תחת תנאים של אי-ודאות. המערכת החדשה שואפת לצמצם את העומס הזה ולספק פתרון שמגביר את הדיוק והמהירות, תוך הפחתת הסיכון לטעויות.
בין היכולות שהוטמעו בפרונטיר ניתן לציין את מנגנון הלמידה האדפטיבית, שמבוסס על טכנולוגיות AI ומאפשר למערכת לזהות דפוסים שגרתיים, להבחין בחריגות וללמוד באופן רציף את ההתנהלות בשטח. יכולת הסיווג העצמאי של איומים מתבצעת גם היא בזמן אמת, ומאפשרת דירוג של רמת הסיכון ותגובה מבצעית מדויקת יותר. לצד אלה, המערכת כוללת גם תמיכה חכמה בתהליכי קבלת ההחלטות, באמצעות ממשק ניתוח שמספק למפעיל תובנות ממוקדות והמלצות לפעולה. פרונטיר יודעת לאחד מידע ממגוון חיישנים תנועה, וידאו, שמע ואחרים – כדי לייצר תמונת מצב כוללת, סינכרונית, שמתעדכנת בזמן אמת. כל המרכיבים האלה משתלבים לכדי מערכת אחת, שמפחיתה את התלות בכוח אדם אנושי, חוסכת בעלויות תפעוליות, ומשפרת את סיכויי הצלחת המשימה.
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- הזדמנות הזהב לתעשייה הביטחונית הישראלית? כך ישפיע מירוץ החימוש הסיני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחת הבעיות המרכזיות עמן מתמודדים כיום ארגוני ביטחון ברחבי העולם היא "עומס היתר" המודיעיני שזה כמויות אדירות של התרעות, נתונים לא מסוננים, וזמן תגובה קצר מדי כדי לעבד את כל אלה לעומק. התוצאה: עומס קוגניטיבי על המפעילים, פוטנציאל לטעות אנוש, ובמקרים מסוימים גם פספוס של התרעות מהותיות. אלביט, בזיהוי נכון של הבעיה, מציעה כאן פתרון טכנולוגי ששם דגש על מיקוד. המערכת אוספת מידע ממקורות שונים, מסננת אותו, מעבדת אותו באופן עצמאי, ומעבירה לגורמים הרלוונטיים רק את המידע שעבר תהליך אנליזה מבוסס AI. כלומר, המפעילים לא מקבלים "ים של נתונים", אלא תובנות ממוקדות שמוכנות להפעלה – מה שמאפשר קיצור דרמטי בזמני תגובה.