אירופה
צילום: Christian Lue unsplash

בלקרוק: השוק הסיני והאירופאי IN, השוק האמריקאי OUT

חברת ניהול הנכסים מפרסמת את התחזית הצי שנתית שלה ומתייחסת ליציאה מהקורונה ולחששות מפני תרחישים אינפלציוניים; "אנו נמצאים בצומת דרכים שיכול להיות קריטי, כמו המעבר לקונצנזוס הניאו-ליברלי בשנות ה-80. ה-Playbook של המשבר ב-2008 לא יעבוד לדעתנו במקרה הנוכחי"
איתן גרסטנפלד | (2)

בלקרוק (BlackRock), חברת ניהול הנכסים הפיננסים הגדולה בעולם, פרסמה היום את התחזית העולמית שלה לחציון השני של 2021. במרכז הדו"ח, מצויה איך לא ההתאוששות העולמית ממגיפת הקורונה והעלייה בציפיות האינפלציה.

"הריסטארט הכלכלי החזק מתרחב, כאשר אירופה וכלכלות גדולות אחרות מדביקות את הפער מארה"ב ואף עוקפות אותה. בטווח הבינוני, אנו בבלקרוק צופים משטר אינפלציה גבוה יותר, שילווה בתגובה מוניטרית שקטה יותר מבעבר. בעקבות כך, אנו מעניקים משקל יתר למניות אירופיות ואג"ח צמודות אינפלציה, ובמצב ניטרלי במניות אמריקאיות מבחינה טקטית" נכתב בדו"ח.

תחום נוסף שהחברה מעניקה לו משקל הוא הכלכלה הסינית, שלדבריהם, "ממשיכה לבלוט. למרות שהצמיחה במדינה האטה לאחרונה, המדיניות הכלכלית מהודקת באופן יחסי וסוגיית ההתמודדות הרגולטורית עם חברות גדולות ודומיננטיות נמשכת. שני גורמים אלה הינם מהותיים במאמציה של סין לשפר את איכות הצמיחה שלה. מבחינה טקטית, אנו ניטרליים לגבי מניות סיניות, ונמצאים במשקל עודף בחוב הסיני."

"לראשונה אנו עושים הפרדה בין נכסים סיניים לבין נכסים בשווקים מתפתחים כהקצאות טקטיות מובהקות. אנו מאמינים שההתמקדות של בייג'ינג בצמיחה איכותית עתידה לשאת פרי, וכך אנו שומרים מבחינה טקטית על עמדה ניטרלית, אך מבחינה אסטרטגית אנו במשקל עודף בנכסים אלה. כיום אין מפת דרכים סדורה להגעה ליעד אפס פליטות פחמן עד 2050, יש נקודת התחלה ויעד פוטנציאלי. אנו צופים כי יהיו שינויים פתאומיים שיובילו לשיבוש במערך ההיצע וביקוש של סחורות, וכמו כן רואים הזדמנויות רבות במהלך הדרך, כשמגזר הפיננסים הפרטי ישחק תפקיד מרכזי".

לבסוף שמים בחברה דגש על מה שהם קוראים לו כלכלת נט-זירו – המעבר לכלכלת אפס פליטות פחמן (נט זירו) שנמצא במרכז השיח. "כיום אין מפת דרכים מסודרת להגעה ליעד אפס פליטות פחמן, ואנו מאמינים כי השווקים עדיין לא מתמחרים כראוי את השינויים העמוקים שעתידים לבוא. סביר להניח שהדרך אל היעד לא תהיה חלקה, והדבר מהווה מבחינתנו הזדמנויות ליצירת אפיקי השקעה חדשים. מבחינה טקטית אנו נמצאים בהמלצת יתר בסקטור הטכנולוגי, כיוון שאנו מאמינים שהוא נמצא בעמדה טובה יותר בתהליך המעבר לכלכלת נט-זירו", נכתב.

ביחס ליציאה ההדרגתית של המשקים ברחבי העולם, מהסגרים שהביא עמו נגיף כתבו בחברת הנכסים, כי :הריסטארט הכלכלי החזק שאנו רואים לאחר משבר הקורונה עדיין בעיצומו. אנו עדיין תומכים בנכסי סיכון, כל עוד הריסטארט מתרחש, ומאמינים כי הוא אף יתרחב. השאלה המשמעותית כעת היא מה צופן העתיד – אנו נמצאים בצומת דרכים שיכול להיות קריטי, כמו המעבר לקונצנזוס הניאו-ליברלי בשנות ה-80. ה-Playbook של המשבר ב-2008 לא יעבוד לדעתנו במקרה הנוכחי, מכיוון ששיתוף הפעולה ההיסטורי של המדיניות המוניטרית והפיסקלית שנועד לתמוך בכלכלות בתקופת המגפה, אמור להוביל למשטר אינפלציה גבוה יותר. המשמעות מבחינתנו בבלקרוק היא שאנו לא מצפים כעת לעשור נוסף של עליית מחירים במניות ובאג"ח. חשוב לזכור, הריסטארט אינו התאוששות מחזורית מסורתית, אפשר לעשות ריסטארט רק פעם אחת".

בנוגע לנושא הבוער שעל סדר היום, האינפלציה כתבו בחברה "פרדיגמות מדיניות חדשות משמעותן שהבנקים המרכזיים מכוונים כעת ליעדי אינפלציה גבוהים יותר, על מנת לכפר על תחזיות עבר שגויות. זהו שינוי משמעותי מהקונצנזוס הניאו-ליברלי שאומץ בתחילת שנות השמונים וסייע להכיל את האינפלציה, מה שהוביל לארבעה עשורים של ירידת אינפלציה וריבית. עם זאת, השווקים עדיין אינם מאמינים לנרטיב זה, ומתמחרים הרמה מהירה יותר של שיעורי הריבית, מאשר זו שעליה מצהיר הפד, הן בתחזית שלו והן בתוכניות המדיניות שהוא מציג. חוסר התאמה זה בין הצהרות הפד לתמחור השוק וחוסר הוודאות הכללי עלולים לעורר תנודתיות בשוק."

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    העולם לא בדרך לצאת מהקורונה אלא להיפך. (ל"ת)
    משקיע 08/07/2021 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לירן 08/07/2021 10:27
    הגב לתגובה זו
    לכל מדינה שם חובות עתק
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social