בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

מטוס בואינג 777 התפרק במהלך בדיקת מאמץ, המניה יורדת ב-1.4%

כאשר עדיין לא ברור מתי מטוסי ה-737 של החברה יחזרו לאוויר, ענקית התעופה האמריקנית מתמודדת עם אירוע נוסף שמעלה שוב את שאלת בטיחות המטוסים  
עמית נעם טל | (11)

מניית ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) מאבדת כעת בוול סטריט כ-1.4% מערכה ברקע להתפתחות נוספת סביב סוגיית הבטיחות של מטוסי החברה. נזכיר כי המניה מהווה היום יותר מ-8% ממדד הדאו ג'ונס, ולכן התנהגות המניה כעת משפיעה על כל השוק.  ברקע לדיווחים כי רשות התעופה האמריקנית צפויה לבדוק מטוס אחר מטוס לפני ההחלטה להחזיר את צי מטוסי ה-737 מאקס של החברה לאוויר, דבר שצפוי להעריך עוד את תקופת הקרקוע של המטוסים, היום מדווח ב-Seattle Times כי בדיקת מאמץ שנערכה לאחרונה לדגם חדש של החברה, מטוס ה-777, גרמה להתפרקות של גוף המטוס.  נציין כי החברה שמרה בסוד על האירוע, אך העיתון האמריקני הצליח להשיג תמונות של המטוס הפגוע.   

המטוס הקרוע. קרדיט -Seattle Times

החדשות הטובות מבחינת החברה הן שבגלל שהאירוע התרחש בתנאים נמוכים במעט מהקריטריונים הרגולטורים, ולכן החברה עשויה לבקש לא להעמיד שוב את המטוס לבדיקה. עם זאת, מדובר באירוע שמעמיד שוב את סוגיית בטיחות מטוסי החברה במוקד, דבר שעלול לגרור ירידה נוספת במכירות. נזכיר כי במהלך התערוכה האווירית בשבוע שעבר בדובאי הודיעה החברה על מכירת 3 מטוסי 787-9 דרימליינר תמורת 877.5 מיליון דולר, וקבלת הזמנה של 50 מטוסי 737 מקס מחברת התעופה הלאומית של קזאחסטן (לכתבה המלאה). 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    סמי 30/11/2019 08:28
    הגב לתגובה זו
    אין מגיה?
  • 6.
    מייק 29/11/2019 18:50
    הגב לתגובה זו
    זה אומר משהו על שיפוצים מלאכותיים בידי הבנקים והחבורה
  • 5.
    ירושלמית 29/11/2019 13:56
    הגב לתגובה זו
    לא לטוס באייר קזחסטן
  • 4.
    דודו 28/11/2019 13:35
    הגב לתגובה זו
    נראה שישנה כאן טעות קטנה - אם ה-777 כשל בקריטריונים נמוכים מעט מהתקנות - הרי שזה כישלון מהדהד! אלא אם הכשל היה בקריטריונים מעט גבוהים מהתקנות, הרי שאז יש לבואינג לגיטימציה להתעלם מתוצאות הניסוי הנ"ל.
  • דרומית 1 29/11/2019 00:49
    הגב לתגובה זו
    האם הפאניקה תחצה גבולות ?
  • 3.
    מני 28/11/2019 10:03
    הגב לתגובה זו
    אני טס רק עם איירבוס A321,A350,A319
  • כאילו שאתה יכול לבחור במה תטוס ! (ל"ת)
    זיו 28/11/2019 18:16
    הגב לתגובה זו
  • דפקט 29/11/2019 06:30
    כשאתה מזמין כרטיס טיסה כתוב לך באיזה מטוס תטוס ולבחור חברות תעופה עם צי מטוסים האירבאס גדול יותר מבוינג
  • איה 28/11/2019 17:09
    הגב לתגובה זו
    תמיד בשליטתך במה תטוס בפרט בטיסות עם קונקשנס. מרבית המטוסים בעולם של בואינג
  • 2.
    avnersh1 27/11/2019 19:13
    הגב לתגובה זו
    מי שקוטף את הכסף מהעצים שישקיע באל על. לטוס כן. לקנות מניות שלה לא.
  • 1.
    איפה התמונות חובבנים (ל"ת)
    שם ויפת 27/11/2019 18:23
    הגב לתגובה זו
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat 24.15%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.


טראמפ ושי מדברים (דאלי)טראמפ ושי מדברים (דאלי)

טראמפ מאותת על נסיגה במלחמת הסחר: "המכסים של 100% לא יישארו" - פסגה עם שי בעוד שבועיים

זו הסיבה שהשווקים מחקו את הירידות - טראמפ כנראה מחפש סולם 

עמית בר |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שידר רמזים ראשונים לאפשרות של פשרה. טראמפ אמר כי המכסים הגבוהים שאיים להטיל על יבוא מסין "אינם בני קיימא" ואישר את כוונתו להיפגש עם נשיא סין שי ג'ינפינג בעוד כשבועיים. הפגישה מתוכננת בשולי ועידת APEC בדרום קוריאה, שתתקיים בסוף אוקטובר, לאחר סדרה של עימותים שלא הוכרעו.

בשבועות האחרונים טראמפ איים להטיל מכס נוסף של 100% על יבוא סיני החל מ-1 בנובמבר, מהלך שצפוי היה להעמיק את המתיחות לרמה חדשה מאז תחילת העימות. איום זה הגיע על רקע הגבלות סיניות על יצוא מינרלים נדירים, שהן תגובה להטלת מכסים קיימים מצד ארה"ב.

העימות המסחרי החל כחלק ממדיניות "אמריקה ראשונה" של טראמפ, שכללה הטלת מכסים על מוצרים סיניים כדי להפחית את הגירעון המסחרי ולגן על תעשיות מקומיות. סין הגיבה במכסים נגדיים על סחורות אמריקאיות כמו סויה ומטוסים. עד כה, העימות גרם להפחתה של כ-20% בסחר הדו-צדדי והשפיע על שרשרות אספקה גלובליות, במיוחד בתחומי הטכנולוגיה והחקלאות.

סימנים לפשרה: "הכול יהיה בסדר"

למרות ההסלמה, טראמפ מאותת על ריכוך. בראיון לרשת פוקס ביזנס הוא אמר: "המספר הזה כנראה לא יישאר", והוסיף כי סין "כפו" עליו את הצעד הזה, ולא מדובר ביוזמה אסטרטגית.

מאוחר יותר, בפוסט ברשת Truth Social, טראמפ כתב: "אל תדאגו מסין, הכול יהיה בסדר", ותיאר את שי ג'ינפינג כ"מנהיג מכובד מאוד". מזכיר האוצר סקוט בסנט אישר כי הפגישה עם שי עדיין מתקיימת, ורמז על אפשרות להארכת הפסקת האש.