התערוכה האווירית בדובאי: בואינג מציגה מספר הסכמים
מניית ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) מרכזת היום תשומת לב רבה ברקע לתערוכה האווירית שמתרחשת בימים אלו בדובאי, בפרט כאשר סוגיית בטיחות מטוסי החברה נמצאת עדיין בכותרות.
לפי הדיווחים אחרונים, החברה הגיעה להסכמה על מכירת 3 מטוסי 787-9 דרימליינר תמורת 877.5 מיליון דולר. מטוסי ה-787-9 של החברה הם מטוסי ארוכי טווח בגודל בינוני של 242-330 נוסעים. הרוכשת היא חברת תעופה בגינאה, כאשר הממשלה המקומית מחזיקה ב-10% מהבעלות עליה.
בתוך כך, החברה קיבלה בתערוכה 50 הזמנות לדגם המטוס המקורקע שלה -737 מאקס. הרוכשת היא חברת התעופה הלאומית של קזחסטן, אייר אסטנה, כאשר שווי העסקה מוערך ב-3.6 מיליארד דולר.
מדובר בחדשות חיובית עבור חברת התעופה, בפרט כאשר מדובר בניצחון על חברת התעופה המתחרה -איירבוס. בענקית ממשיכים לנסות להתמודד עם ההשלכות של שתי ההתרסקויות הקטלניות של מטוסי ה-737 מקס, אירועים שהובילו לצניחה של 47% במסירות המטוסים של החברה ב-9 החודשים הראשונים של 2019. העסקאות האחרונות, בצירוף ההודעה של החברה כי היא מצפה לחזרה של מטוסי ה-737 מאקס כבר בתקופה הקרובה, עשויים כעת להוות שינוי כיוון עבור החברה.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית החברה מגיבה כעת בעלייה של 0.5%, כאשר נזכיר כי בואינג היא החברה הגדולה ביותר במדד הדאו ג'ונס עם משקל של 8.9%.
- 2.טוני 21/11/2019 16:57הגב לתגובה זובואינג סיימה את הקריירה ,אין להם הזמנות , הנוסעים מבקשים לטוס רק באיירבוס ולא רוצים לטוס יותר עם בואינג שבמקרה הטוב הוא לא ממריא עקב תקלות חוזרות או שאם הוא ממריא יש סיכוי גבוהה שהוא יתרסק לאדמה על נוסעיו.
- 1.התוהה 20/11/2019 08:41הגב לתגובה זובדיוק בגלל הקרקוע של ה737 החדש
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31% בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.
אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
מיליארדר בין לילה
ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.
המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר
במסמכים ששלחו המשקיעים לחברה הם מביעים דאגה מכך שהדירקטוריון לא השהה את השתתפות ההנהלה בתהליך בחינת הרכישה, אף שהמנכ"ל עשוי להיות אחד מהגורמים המעוניינים בעסקה. המשקיעים טוענים כי בהיעדר הפרדה ברורה בין הנהלה לבין הגורמים השוקלים לרכוש את החברה, עלול להיפגע האינטרס של כלל בעלי המניות. במקביל, ביקורת הועלתה גם בנוגע לאופן הצגת המידע למשקיעים. המשקיעים טוענים כי נתוני החכירה שהוצגו בתקופה האחרונה עלולים ליצור רושם מטעה לגבי מבנה החוב של החברה. לטענתם, הצגת חכירות לפי IFRS 16 ללא הפרדה ברורה בין חוב פיננסי לבין התחייבויות תפעוליות, עלולה לגרום למשקיעים שאינם בקיאים בתקינה לחשוב שהחברה ממונפת יותר מכפי שהיא בפועל.
אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05% , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.
לטענת בעלי המניות המתנגדים, כל אלה מצביעים על צורך בהכנסת גורמי פיקוח חדשים לדירקטוריון כדי לחזק את העצמאות, להפיק שקיפות מלאה בתהליך בחינת ההצעות ולשפר את מנגנוני קבלת ההחלטות. הם טוענים כי בהיעדר בעל שליטה, האחריות של הדירקטוריון כלפי המשקיעים גדלה באופן משמעותי.
הדירקטוריון, מנגד, טוען כי ההתנהלות נעשית באופן תקין וכי הוא מחויב לבחון את כלל ההצעות באופן מקצועי ומאוזן, ללא מהלכים חפוזים שעלולים לפגוע בחברה בטווח הארוך. הוא מדגיש כי החברה נמצאת בעמדת כוח פיננסית וכי היא מסוגלת לבחון אפשרויות מיזוג, רכישה או מכירה ממקום יציב.
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.
הרחבה בהמשך
