סגירה באירופה: המדדים סיימו בראלי, מה גרם לדאקס לטוס 2.5%?

העליות הלכו והתגברו במשך היום. הכלכלן של 'סיטי-גרופ' דווקא לא צופה סוף טוב לסאגה היוונית
גיא ארז | (8)
נושאים בכתבה אירופה

המדדים המובילים בבורסה אירופה חתמו את יום המסחר הנוכחי בעליות שערים חדות שהלכו והתגברו במשך היום. את העליות הוביל הקאק הצרפתי, אך לא הרחק מאחוריו ניתן היה למצוא את הדאקס מדד המניות של גרמניה, הכלכלה הגדולה ביבשת. 

המגמה החיובית החלה למעשה כבר אתמול וזאת לאחר שיוון הגישה באופן רשמי את הבקשה לקבלת כספי חילוץ מה-ESM. אמנם מדובר היה בהליך כמעט טכני וממשלת יוון עדיין צריכה להגיש תכנית רפורמות מפורטת עד הלילה בחצות, אך נראה שבבורסות ראו בהגשת הבקשה ל-ESM איתות חיובי לקראת תכנית שיוון חייבת להגיש עד הלילה בחצות.  

נציין כי למרות האופטימיות שמפגינים השווקים כעת, הכלכלן הראשי של 'סיטי' דווקא שינה את ההערכות שלו והוא כעת סבור שיוון צפויה בסופו של דבר לצאת מגוש האירו: "זהו התסריט הסביר ביותר כרגע". בסיטי מסבירים את השינוי בעיקר ב"תוצאות משאל העם היווני וגם בסיטואציה במערכת הבנקאית היוונית כעת". 

דאקס

CAC 40 -0.69%

פוטסי

מילנו

מבחינת התפתחויות בסאגה היוונית - דווח היום כי צוות טכנוקרטי מצרפת הגיע ליוון כדי לעזור לשר האוצר החדש להכין תכנית חילוץ חדשה. מצד שני, הדלפה של בכירים אירופים לסוכנות הידיעות רויטרס מצביעה על סיכון למערכת הבנקות ביוון. לכתבה המלאה - לחץ כאן.

על פי שני פקידי ממשל גרמנים, הקאנצלרית מרקל מוכנה לאפשר ליוון לצאת מהגוש האירופי, אם זו לא תציג תכניות רפורמה סבירות. כרגע, הבנקים ביוון ממשיכים להיות סגורים, ונראה כי יישארו כך עד יום שני. הגבלת המשיכה על האזרחים נשארת כשהייתה, ולכל אזרח מתאפשר להוציא מהכספומט 60 אירו בלבד ביום.

פרט למצבה ולדרמה שיוון מחוללת ביבשת, המשקיעים היום התמקדו בחדשות מאקרו נוספות. המאזן המסחרי של גרמניה לחודש מאי השתפר והיה גבוה מן הצפוי ועמד על עודף של 22.8 מיליארד דולר. כמו כן בבריטניה, למרות השיפור הכלכלי המתמשך במדינה, הותירו את הריבית בשפל כל הזמנים כריבית אפסית. 

קיראו עוד ב"גלובל"

המסחר ביבשת קיבל הבוקר תמיכה ממזרח, כאשר הבורסות באסיה ננעלו בעליות שערים קיצוניות. המדד הסיני, לאחר הצניחה אתמול, זינק ביותר מ-5.7%, בעקבות התערבות מאסיבית של הממשלה. לכתבה בנושא - לחץ כאן. מדד ההאנג סנג קפץ ב-3.7%, ומדד הניקיי היפני התחזק ב-0.6%.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    כלכלן 09/07/2015 19:05
    הגב לתגובה זו
    אולי במיידי יהיו יום או יומיים של ירידות, אבל אח"כ יעלה חזק!
  • 5.
    זהירות מלכודת דבש ??הברבור השחור מגיע (ל"ת)
    בבו 09/07/2015 17:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עליה לצורך ירידה הקריסה ביום ראשון (ל"ת)
    gk 09/07/2015 16:53
    הגב לתגובה זו
  • מי אמר לך תספר לי? (ל"ת)
    אמיר 09/07/2015 17:24
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    באירופה ראלי ות"א רע לי (ל"ת)
    שי 09/07/2015 16:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בת"א לוקחים קשה מאוד את סוגיית יוון אחותנו (ל"ת)
    גל 09/07/2015 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חכם חנוכה 09/07/2015 09:39
    הגב לתגובה זו
    מעבר לטווח המידי, יש בכך רק יתרונות.
  • עמית 09/07/2015 10:22
    הגב לתגובה זו
    ועל הדרך נזרוק את כול החלשים והזקנים לים. כי גם הם לא משהו.
מייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיותמייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיות

סטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר

החברה הגדילה את אחזקות הביטקוין ביותר מ־10,600 מטבעות באמצעות גיוסי הון, בזמן שפרמיית השוק על החברה ממשיכה להצטמצם והיא נערכת לעמידה בהתחייבויות באמצעות קרן רזרבות של 1.4 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

מניית סטרטג'י MicroStrategy Inc 3.34%   נסחרת בעליות שערים לאחר שהחברה דיווחה על רכישה משמעותית נוספת של ביטקוין. החברה, המחזיקה הציבורית הגדולה בעולם במטבע הקריפטו, הודיעה כי רכשה יותר מ־10,600 מטבעות במהלך שבעה ימים בלבד, בהיקף כולל של כ־963 מיליון דולר. מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה מאז חודש יולי.


לפי הנתונים שפרסמה החברה, הביטקוין נרכש במחיר ממוצע של כ־90,600 דולר למטבע, נמוך במעט ממחירי השוק בעת הפרסום. במקביל לרכישה, החברה הנפיקה כ־5.1 מיליון מניות רגילות שמהן גויסו כ־928 מיליון דולר, וכן השלימה גיוס נוסף באמצעות מכירת מניות בכורה תמידיות. המהלך החזיר את תשומת הלב להיקף האחזקות של סטרטג'י, שחצה כעת שווי של 60 מיליארד דולר. עם זאת, יחס השווי של החברה ביחס לנכסי הביטקוין שבידיה המשיך להצטמצם, כאשר פרמיית השוק על החברה ירדה ל־1.1 בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה תקופה ארוכה.


הירידה בפרמיה דחפה את הנהלת החברה להכריז על הקמת קרן רזרבות בהיקף 1.4 מיליארד דולר, שנועדה להבטיח תשלומי דיבידנד וריבית בעתיד. מנכ"ל החברה, פונג לה, ציין בחודש נובמבר כי פרמיה הנמוכה מאחד עלולה להצדיק מכירה של חלק מהאחזקות.


האנליסטים מנמיכים ציפיות

במקביל לדיווחים על הרכישות, החלו אנליסטים בשוק להנמיך ציפיות מהחברה. קנטור פיצג'רלד חתכה את מחיר היעד למניה ב־59%, בעוד ברנשטיין הפחיתה את ההמלצה ב־25%, על רקע ירידה של יותר מ־25% במחיר הביטקוין מאז השיא שנרשם באוקטובר. למרות זאת, ההודעה על הרכישות נתפסה כהצהרת אמון מחודשת של החברה במטבע. בשבועיים שקודם לכן רכשה סטרטג'י כמות זניחה של מטבעות בלבד, והמהלך האחרון נחשב בעיני השוק לחזרה לאסטרטגיית קניית־הירידות שאפיינה אותה בעבר.


האנליסטים בקנטור פיצג'רלד ציינו גם כי החברה נוהגת לרכוש ביטקוין כאשר המהלך "מגדיל ערך" מבחינתה, ללא קשר למחיר הנוכחי של המטבע. לדברי האנליסטים, אסטרטגיה זו נותרה בעינה גם לאחר הירידות האחרונות. גם בבית ההשקעות TD Cowen ראו בצעד איתות חיובי. בהערכה שפרסמו כתבו כי משקיעים המאמינים בביטקוין לטווח בינוני וארוך צפויים לראות ברכישה הרחבה מהלך מחזק, בעיקר אם מחיר המטבע יחזור לטפס לרמות השיא.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים

זינוק בנתוני הבטיחות והביצועים של FSD מקרב את טסלה להפעלה מסחרית של רובוטקסי, אך אישורים רגולטוריים ממשיכים לעכב את המהלך
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla 1.73%  קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.


הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.


שלוש שנות נהיגה ללא תאונה

מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.


מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.


שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו

ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית  ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.