אירופה חצויה: הדאקס נחלש 0.1%, האינפלציה ביבשת עמדה בצפי

מה שהחל בתחילת היום בירידות שערים, עבר לסגירה מעורבת עם נטייה לעליות. האופטימיות באירופה מתחזקת
מתן בן ברוך | (3)

יום המסחר האחרון לשבוע (ו') באירופה נסגר במגמה מעורבת לנוכח ההצלחה המסתמנת בביצועי הצרכן האמריקני ביום שישי השחור. מוקדם יותר, פורסם מדד המחירים לצרכן באירופה לחודש נובמבר והצביע על עלייה חודשית של 0.3%.

בתוך כך, מדד הדאקס ירד0.07%, הפוטסי עלה 0.1% והקאק הצרפתי התחזק 0.09%. נציין את מניות התעופה וביניהן לופטנזה, ריינאייר ואייר פראנס שעולות בשיעור של עד 4%.

לצד הסיפור הגדול בנפט המשקיעים מגיבים לשורה של נתוני מאקרו מרחבי אירופה. הנתונים הראשונים שמגיעים הבוקר הם מבריטניה שם מדד מחירי הבתים לחודש נובמבר הציג עלייה של 0.3% בלבד, כאשר צפי הכלכלנים היה לעלייה של 0.4%. באותה שעה בגרמניה התפרסם נתון המכירות הקמעונאיות לחודש אוקטובר שעלה ב-1.9% מול צפי לעלייה של 1.7% בלבד. בחודש שעבר נזכיר הנתון רשם ירידה חדה של 2.8%.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    להפך, מצפים לדפלציה שתדרבן מדיניות הרחבה. המדד עלה מדי! (ל"ת)
    משקיף 28/11/2014 18:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חחחחחחח 28/11/2014 17:24
    הגב לתגובה זו
    על מי אתם באים לעבוד ? מה אנחנו עיוורים ? אם ביום רביעי המדד עולה בלי סיבה 30 נקודות וביום חמישי עולה עוד 7 נקודות , כולל פקיעה בשיא היסטורי על איזה חששות ודיפלציה אתם מדברים ? לכו לאכול זבל בחירייה. מנסים להכניס עוד אומלל לפוטים. תתביישו
  • 1.
    דן 28/11/2014 11:45
    הגב לתגובה זו
    לגבי התעשיה המפיקה/משווקת נפט, ברור מדוע יש ירידה בערך המניה, אבל לגבי ענפים אחרים הנהנים מעלות דלקים נמוכה יותר הייתי מצפה לשיפור בריווחיות ולכן עליה במחירי רוב המניות. המאמר קושר את ירידת המניות באירופה לירידת מחירי הנפט. האומנם זאת הסיבה?
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)

דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים

"השוק יתמקד בבינה מלאכותית, רובוטים ותחבורה אוטונומית - גם אם מכירת רכבים תיחלש", והפתעה - מה מחיר היעד הממוצע למניית טסלה?



מנדי הניג |


עם סיום שנת 2025, דויטשה בנק מפרסם את התחזית השנתית לתחום הרכב ומפתיע עם בחירה לא טריוויאלית: טסלה היא מניית הרכב המומלצת ביותר לשנת 2026. ההמלצה מגיעה דווקא בעיתוי שבו פעילות הרכב צפויה להיחלש, בעיקר על רקע ירידה בלחץ הרגולטורי סביב אקלים, תחרות אגרסיבית בסין ותחזיות קונסרבטיביות למכירות.

אבל האנליסט אדיסון יו, שמוביל את התחום בבנק, כלל לא מתמקד בשורת ההכנסות מהמכוניות. עבורו, טסלה הפכה לחברת טכנולוגיה עמוקה שמתבססת על יכולות ליבה בבינה מלאכותית, תחבורה אוטונומית ורובוטיקה. "במידה והסביבה המאקרו־כלכלית לא תשתנה מהותית, המשקיעים ימשיכו להתעלם מחולשה במכירות רכבים ולמקד את המבט בהזדמנויות הטכנולוגיות ארוכות הטווח", כותב יו.

הערכת השווי שמציג הבנק מחלקת את טסלה למרכיביה. פעילות הרכב, שעדיין מהווה את עיקר ההכנסות בפועל, מוערכת ב־175 דולר למניה. תחום האנרגיה מוערך ב־34 דולר, פעילות הרובוטקסי ב־148 דולר, ותחום הרובוטים האוטונומיים - בו טסלה עדיין נמצאת בשלב ניסיוני - מוערך ב־111 דולר נוספים.

סך הכול מדובר בהערכת שווי של 470 דולר למניה - מחיר יעד שמגלם פרמיה מסוימת, אך לא גבוהה, על פני מחיר השוק הנוכחי, שעומד סביב 445 דולר. אבל מאחורי המספרים מסתתרת תפיסת עולם: יו מעריך שהמשקיעים יעניקו ערך מהותי לפוטנציאל העתידי, גם אם הדרך לרווחים בפועל עוד ארוכה.

מבחינת תחום הרובוטים, יו צופה שטסלה תוכל לייצר מכירות של 55 מיליארד דולר עד 2035. את הערכת השווי הוא מבסס על מכפיל הכנסות עתידי של 22.5 - רמה שנחשבת לגבוהה במיוחד אך לא נדירה כשמדובר בתחומים עם פוטנציאל לשווקים של טריליוני דולרים.