מחליפים את סרקוזי? "הבחירות ילחיצו את המשקיעים במיוחד בכל הקשור להערות של הולנד"

הסיבוב הראשון לבחירות בצרפת יצא לדרך היום (א'), ובסיומו נראה כי העולים לסיבוב השני הם שני המועמדים המובילים הולנד וסרקוזי, שלא רוצה להיות המנהיג התורן שיודח לאור המשבר הפיסקלי באירופה

הסיבוב הראשון לבחירות בצרפת התקיים היום כאשר פרנסואה הולנד המועמד הסוציאליסטי עלה ביחד עם נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, לסיבוב השני. מבין כל 10 המועמדים בסיבוב הראשון, מרין לה פן סיימה במקום השלישי במספר הקולות, המועמד השמאלי-קיצוני ז'אן לוק מלנשון הגיע למקום הרביעי, מתחת לתחזיות.

סקרים מחברת IPSOS שנערכו עבור הטלויזיה הצרפתית הראו כי הולנד גרף 28.4% מהקולות, סרקוזי גרף 25.5% מהקולות, לה פן השיגה כ-20% מקולות הבוחרים וז'אן לוק מלנשון סגר את הרביעיה עם כ-11.5% מהקולות.

הבחירות בצרפת כבר נתנו את אותותיהן במסחר: איגרות החוב של המדינה צנחו ביום המסחר האחרון לשבוע שעבר ונסחרו בתשואת שיא של כמעט שלושה חודשים בשל חששות המשקיעים ברקע לחוסר הוודאות בזהות העתידית של מקבל ההחלטות.

עליית התשואות של צרפת משקפת חשש המשקיעים כי הולנד יכול להקל במדיניות הנועדה למלחמה בגירעון אם יבחר, כך על על פי צ'ארלס דיאבל, אסטרטג השווקים של לוידס. "הבחירות ישמרו את המשקיעים עצבניים בזמן הקרוב במיוחד בכל הקשור להערות של הולנד. מספר רב של אירועים אשר בעלי סיכון גבוה לשווקים יאתגרו מחדש את קובעי המדיניות."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.