
דוחות מטא בצל מלחמת הסחר; למה אפשר לצפות?
ההכנסות צפויות לעלות ב-13%, אך מלחמת הסחר והרגולציה באירופה מעיבים על התחזיות להמשך השנה
מטא Meta Platforms -0.98% צפויה לפרסם היום לאחר המסחר את דוחותיה לרבעון הראשון של 2025 עם תוצאות חיוביות, אך הפעם, לצד נתוני הצמיחה, המשקיעים מתמקדים גם בחוסר הודאות סביב ענקית המדיה החברתית. מלחמת הסחר שמובילה ארה"ב
והקנס האחרון מהאיחוד האירופי מציבים סימני שאלה סביב המשך הצמיחה של החברה בחו"ל, שמהווה חלק ניכר מהכנסותיה.
במרכז הציפיות של האנליסטים בוול סטריט נמצאות תוצאות מרשימות. רווח של 5.22 דולר למניה והכנסות של 41.36 מיליארד דולר, גידול של 13% לעומת השנה שעברה. מרבית ההכנסות, כ-98%, מגיעות מפרסום בפלטפורמות פייסבוק, אינסטגרם ו-Threads, הרשת החברתית החדשה שמתחרה ב-X (לשעבר טוויטר). אך למרות ההתרחבות של Threads, מדובר בקצב צמיחה איטי יותר מ-2024, אז נרשמה עלייה של 22% בהכנסות מפרסום, בזכות עלייה מקבילה של 10% גם בכמות הצפיות וגם במחירי המודעות.
הסיבה המרכזית להאטה פוטנציאלית נעוצה בשינויים חדים במדיניות הכלכלית של ממשל טראמפ: ברבעון הראשון, המדדים בוול סטריט ספגו ירידות חדות לאחר הכרזה על סבב חדש של מכסים, שהוקל רק כעבור
שבוע. למרות שמטא לא פעילה בסין, היא מסתמכת על לקוחות סיניים שמוכרים לקהל הגלובלי, ובראשם Temu ו-Shein. שתיהן החלו לגבות תוספות של עד 143% על משלוחים, דבר שצפוי להקטין משמעותית את היקף פעילותן, ולהשפיע על הביקוש לפרסום. (להרחבה: שיין וטמו מעלות מחירים - כמה הישראלים יושפעו? וגם - רגע
לפני העלאת המכסים, שיין מעלה מחירים בארה"ב בשיעור של עד 377%).
על רקע התנודתיות בשווקים, נרשמה לאחרונה התאוששות מסוימת במניות הטכנולוגיה, בעיקר בשל ההודעה על פטור זמני ממכסים למוצרי אלקטרוניקה לצרכן. אך למרות ההקלה בטווח הקצר, כלכלנים ואנליסטים מזהירים כי מלחמת הסחר צפויה לפגוע בענף הטכנולוגיה גם בדרכים עקיפות, ובראשן האטה בהוצאות הפרסום. מטא, שמתבססת כמעט לחלוטין על הכנסות מפרסום דיגיטלי, צפויה להרגיש את הלחץ, אך על פי כלכלני סיטי, היא נמצאת בעמדה טובה יותר מהמתחרות.
האנליסט רונלד ג'וזי מעריך כי אינסטגרם ופייסבוק ימשיכו למשוך תקציבי פרסום גם במקרה של האטה, בזכות בסיס משתמשים רחב ומעורבות גבוהה. עם זאת, הוא הפחית את מחיר היעד למניית מטא מ-780 ל-655 דולר, והוריד גם את התחזיות לחברות אחרות בענף. לדבריו, שילוב של עליית
מכסים, ירידה באמון הצרכנים והחמרה בסביבה המאקרו-כלכלית צפוי להכביד על כלל תחום הפרסום המקוון.
אירופה מהדקת את הרגולציה - איום על הרווחיות?
מעבר לאוקיינוס, מטא מתמודדת עם סיכונים מסוג אחר. רגולציה אירופית מחמירה שמאיימת לפגוע בשולי הרווח. הקנס האחרון שהוטל עליה, בגובה 200 מיליון אירו, הגיע על רקע הפרות של חוק השווקים הדיגיטליים החדש (DMA), שמטיל הגבלות משמעותיות על פעילותן של ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות.
אם החברה תיתפס כמפרה סדרתית של החקיקה, היא עלולה להתמודד עם קנסות בהיקפים של עד 20% מהכנסותיה השנתיות. בשלב זה, השוק האירופי, שכולל את האיחוד האירופי ומעבר לו, מהווה כ-23% מהכנסות מטא, ודווקא רשם עלייה של 23% בשנה האחרונה.
אך התחזקות הרגולציה עלולה להפוך את השוק הזה לפחות משתלם, ואף לעכב את ההתרחבות של מוצרים ושירותים חדשים.
- קוואלקום עם תחזית מאכזבת - נופלת ב-4%
- מיקרוסופט מכה את התחזיות ומזנקת ב-6% באפטר
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
השילוב של מלחמת סחר, רגולציה מחמירה ותלות גבוהה בשווקים זרים הופך את הרבעון הנוכחי עבור מטא למבחן מורכב. המשקיעים יחפשו בדוח
ובשיחת המשקיעים תשובות ברורות בנוגע להשלכות ארוכות הטווח, ולא רק לתוצאות בטווח הקצר.