שיין SHEIN
צילום: depositphotos

רגע לפני העלאת המכסים, שיין מעלה מחירים בארה"ב בשיעור של עד 377%

לקראת העלאת המכסים על חבילות קטנות, ענקית האופנה שיין מאותתת בנוגע להשלכות הצפויות לצרכן האמריקאי בעקבות מלחמת הסחר.


רן קידר |
נושאים בכתבה שיין טמו

החל בשמלות וכלה באביזרי מטבח, ענקית האופנה שיין מעלה את המחירים בארה"ב. רוב הקפיצות במחירים התרחש כבר ביום שישי, ובחלק מהקטגוריות העלייה היתה גבוהה מהשאר. המחיר הממוצע עבור 100 המוצרים הפופולרים ביותר בקטגוריית היופי והבריאות עלתה ב-51% מיום חמישי האחרון, וחלק מהפריטים הכפילו את מחירם ואף יותר מכך. בקטגוריות בית, מטבח וצעצועים, העלייה היתה ביותר מ-30%. מחירו של סט מגבות מטבח, למשל, עלה ב-377%. בבגדי הנשים העליה היתה 8% בממוצע.


התייקרות ידועה מראש

פלטפורמות מסחר אלקטרוני כמו שיין ו-טמו עומדות לפני מכסים של 120% על רוב מוצריהם, כתוצאה מהחלטתה של ממשלת ארה"ב לסיים את הפטור על חבילות קטנות מסין ומהונג קונג. בשנים האחרונות, היבואנים ניצלו את הפטור הזה, שאיפשר לסחורות מתחת ל-800 דולר להכנס לארה"ב ללא מכס או עלויות טיפול. וושינגטון גם תגדיל את האגרה פר מוצר, החל מה-2.5, ל-100 דולר וייתכן שאף למעלה מכך לאחר ה-1 ביוני.


לפני פחות משבוע, טראמפ פירסם פוסט ברשתות החברתיות שטען "אין למעשה שום אינפלציה", בעקבות ירידת המחירים במוצרי מכולת ואנרגיה. אבל הזינוק במחירי שיין משקף את המאמצים האחרונים של הסוחרים הסיניים להעביר לפחות חלק מהעלויות החדשות אל הצרכן האמריקאי.


בפברואר, בנסיון להתחמק ממדיניות המכסים של טראמפ, שיין הציעה תמריצים לכמה מהספקים הסינים שלה אם יקימו מפעלים בוייטנאם. בטמו, להבדיל, רצו שמפעלים סיניים ישלחו בעצמם את הסחורה ישירות למחסנים אמריקאיים, ויאמצו מודל שבו המחסנים האמריקאים הם אלו שיבצעו את השילוח ללקוחות וכך יחסכו מכסים.


טמו ושיין חוו עלייה במכירות במרץ ותחילת אפריל, היות והצרכנים האמריקאיים הצטיידו לפני עליית המחירים. שתי החברות הודיעו בתחילת החודש שהם יעלו מחירים בארה"ב.

באופן כללי, המחירים של שיין עלו בכ-10% בארה"ב מה-24.4 ועד ל-26.4, על פי מחקר של בלומברג, שכלל עגלת קניות עם כ-50 פריטים ממגוון קטגוריות. ביומיים האלה, 7 מתוך 50 הפריטים הפכו לבלתי זמינים בארה"ב. בניגוד לכך, מחירי שיין בבריטניה נותרו אותו הדבר ושום פריט לא יצא מזמינות. מתוך 43 הפריטים שעדיין נותרו זמינים בעגלה האמריקאית, 30 מהם היו עם עליית מחירים של יותר מ-10% ביומיים.


הזווית המקומית

למרות שהמכסים משפיעים ישירות רק על מוצרים שנכנסים לארה"ב, ההשפעות עלולות להתגלגל גם לשווקים אחרים, ובהם ישראל. על אף שאין צפי להטלת מכסים ישירים על חבילות לישראל בשלב זה, עלולים להיות שיבושים בשרשרת האספקה, גידול בביקושים ממדינות אחרות, ושינויי תמחור מצד הפלטפורמות עצמן כדי לפצות על ההפסדים בארה"ב. כל אלה עלולים להשפיע על הצרכן הישראלי.

קיראו עוד ב"גלובל"


בחודש מרץ נרשמה עלייה נוספת בהזמנות של ישראלים מאתרים בינלאומיים, כשטמו ושיין היו מבין שלושת האתרים הפופולאריים ביותר בקרב הישראלים, לצד עלי אקספרס. שתיהן הציגו עלייה דו ספרתית ברכישות על ידי ישראלים, מה שממחיש כמה הן פופולאריות כאן.


מי יהיו הנפגעים העיקריים?

עבור מיליוני אזרחים אמריקאים, במיוחד בקרב אוכלוסיות מוחלשות, אתרי קניות כמו שיין וטמו משמשים הרבה מעבר לפלטפורמות לרכישת בגדים, הם כלי חיוני להלבשת המשפחה במחירים נגישים. מחקר של Trade Partnership Worldwide הראה כי משפחות המשתייכות לעשירון הנמוך בארה"ב מוציאות, ביחס להכנסתן, פי שלושה על ביגוד לעומת משפחות מהעשירון העליון.


דו"ח שפורסם בפברואר על ידי אוניברסיטאות ייל ו-UCLA מצביע על כך שהפסקת הפטור ממכס עשויה להשפיע בצורה ניכרת, מאחר שכמעט חצי מהמשלוחים מאתרים סיניים מגיעים דווקא אל האזורים החלשים ביותר במדינה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בריינסוויי
צילום: יח"צ

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?

מכשיר ה-tDCS של Flow  יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?



רן קידר |

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.

ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.

האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.

לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.

Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.

גיל שויד צק פוינט
צילום: תמר מצפי
הטור של גרינברג

מחפשים יציבות ושפיות? החברה שתמיד היתה שם בשביל זה

צ'ק פוינט הוותיקה לא מחלקת דיבידנד וקצב פעילות ה-M&A שלה אנמי לדעת מומחים, אבל המנכ"ל שהחליף את המייסד והגיוס שביצעה לראשונה עשויים להעיד על שינוי כיוון, ובכל מקרה עם כל החלומות שמסביב, כדאי להחזיק גם אחת כזאת. וגם: למה כדאי להשקיע בהודו ומה מחפשות הענקיות בחברות רובוטיקה



שלמה גרינברג |

25 שנים לקח למניית ענקית תשתיות הטכנולוגיה סיסקו (סימול:CSCO) לשבור את רמת המחיר אליו הגיעה ב-2000. סיסקו הייתה אחת מחברות הטכנולוגיה שהובילו את "בועת 2000", לצידן של מיקרוסופט, אינטל ודל, ולתקופה קצרה באותה חגיגה הפכה סיסקו לחברה המוערכת ביותר בתבל וזאת למרות הפסדים לא קטנים. 

סיסקו הייתה גם זו שזעקה "המלך הוא עירום" וסימנה את תחילת פקיעתה של הבועה הגדולה כשפרסמה את נתוניה  לשנת 1999 במרץ 2000, שהחרידו את המשקיעים לנוכח הערכת החברה דאז, והיא גם המניה הטכנולוגית האחרונה ששוברת את שיאי 2000. הסיבה לכך היא מנוע הצמיחה שנוסף לה כתוצאה ממיזוג הבינה המלאכותית שהחזירה למלכת הבועה את הכבוד הראוי לה. 

אגב, שווי החברה הגיע אז ליותר מ-500 מיליארד דולר ולאחר התפוצצות הבועה, בסוף 2002, איבדה סיסקו כ-90% מערכה והגיעה לשווי של כ-60 מיליארד דולר. 

"ברגע שמאבדים את אמון המשקיעים עקב מכירה כואבת במיוחד, זה יכול לקחת שנים עד שהמשקיעים יאמצו את אמון המניות מחדש", אמר מנהל ההשקעות של חברת ניהול ההשקעות המוסדית הגדולה ממסצ'וסטס, SLC Management. "אנלוגיה לכך תהיה שוק המניות היפני שלקח לו גם עשרות שנים להתאושש מהבועה שלו, בתחום הנדל"ן, בסוף שנות ה-80", הוסיף.

עם זאת, מבחינת ערך חברה, סיסקו עדיין רחוקה מהשיא דאז. שווי החברה כיום הוא "רק" 317 מיליארד. "התעוררותה המחודשת של המניה", סיכם המנהל מ-SLC, "היא דווקא סימן של ביטחון למשקיעים כי למרות שהם הפכו יותר לחברת 'שירותים' וכבר אינם נחשבים לחברת חדשנות, אפשר להניח שזה מה שהמשקיעים שלהם רצו לראות".