רגע לפני העלאת המכסים, שיין מעלה מחירים בארה"ב בשיעור של עד 377%
לקראת העלאת המכסים על חבילות קטנות, ענקית האופנה שיין מאותתת בנוגע להשלכות הצפויות לצרכן האמריקאי בעקבות מלחמת הסחר.
החל בשמלות וכלה באביזרי מטבח, ענקית האופנה שיין מעלה את המחירים בארה"ב. רוב הקפיצות במחירים התרחש כבר ביום שישי, ובחלק מהקטגוריות העלייה היתה גבוהה מהשאר. המחיר הממוצע עבור 100 המוצרים הפופולרים ביותר בקטגוריית היופי והבריאות עלתה ב-51% מיום חמישי האחרון, וחלק מהפריטים הכפילו את מחירם ואף יותר מכך. בקטגוריות בית, מטבח וצעצועים, העלייה היתה ביותר מ-30%. מחירו של סט מגבות מטבח, למשל, עלה ב-377%. בבגדי הנשים העליה היתה 8% בממוצע.
התייקרות ידועה מראש
פלטפורמות מסחר אלקטרוני כמו שיין ו-טמו עומדות לפני מכסים של 120% על רוב מוצריהם, כתוצאה מהחלטתה של ממשלת ארה"ב לסיים את הפטור על חבילות קטנות מסין ומהונג קונג. בשנים האחרונות, היבואנים ניצלו את הפטור הזה, שאיפשר לסחורות מתחת ל-800 דולר להכנס לארה"ב ללא מכס או עלויות טיפול. וושינגטון גם תגדיל את האגרה פר מוצר, החל מה-2.5, ל-100 דולר וייתכן שאף למעלה מכך לאחר ה-1 ביוני.
בפברואר, בנסיון להתחמק ממדיניות המכסים של טראמפ, שיין הציעה תמריצים לכמה מהספקים הסינים שלה אם יקימו מפעלים בוייטנאם. בטמו, להבדיל, רצו שמפעלים סיניים ישלחו בעצמם את הסחורה ישירות למחסנים אמריקאיים, ויאמצו מודל שבו המחסנים האמריקאים הם אלו שיבצעו את השילוח ללקוחות וכך יחסכו מכסים.
- שיין שוקלת לחזור לסין - כדי לקדם הנפקה בהונג קונג
- שיין וטמו מעלות מחירים - כמה הישראלים יושפעו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טמו ושיין חוו עלייה במכירות במרץ ותחילת אפריל, היות והצרכנים האמריקאיים הצטיידו לפני עליית המחירים. שתי החברות הודיעו בתחילת החודש שהם יעלו מחירים בארה"ב.
באופן כללי, המחירים של שיין עלו בכ-10% בארה"ב מה-24.4 ועד ל-26.4, על פי מחקר של בלומברג, שכלל עגלת קניות עם כ-50 פריטים ממגוון קטגוריות. ביומיים האלה, 7 מתוך 50 הפריטים הפכו לבלתי זמינים בארה"ב. בניגוד לכך, מחירי שיין בבריטניה נותרו אותו הדבר ושום פריט לא יצא מזמינות. מתוך 43 הפריטים שעדיין נותרו זמינים בעגלה האמריקאית, 30 מהם היו עם עליית מחירים של יותר מ-10% ביומיים.
הזווית המקומית
למרות שהמכסים משפיעים ישירות רק על מוצרים שנכנסים לארה"ב, ההשפעות עלולות להתגלגל גם לשווקים אחרים, ובהם ישראל. על אף שאין צפי להטלת מכסים ישירים על חבילות לישראל בשלב זה, עלולים להיות שיבושים בשרשרת האספקה, גידול בביקושים ממדינות אחרות, ושינויי תמחור מצד הפלטפורמות עצמן כדי לפצות על ההפסדים בארה"ב. כל אלה עלולים להשפיע על הצרכן הישראלי.
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- למה סנדיסק מתרסקת ב-18%?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
בחודש מרץ נרשמה עלייה נוספת בהזמנות של ישראלים מאתרים בינלאומיים, כשטמו ושיין היו מבין שלושת האתרים הפופולאריים ביותר בקרב הישראלים, לצד עלי אקספרס. שתיהן
הציגו עלייה דו ספרתית ברכישות על ידי ישראלים, מה שממחיש כמה הן פופולאריות כאן.
מי יהיו הנפגעים העיקריים?
עבור מיליוני אזרחים אמריקאים, במיוחד בקרב אוכלוסיות מוחלשות, אתרי קניות כמו שיין וטמו משמשים הרבה מעבר לפלטפורמות
לרכישת בגדים, הם כלי חיוני להלבשת המשפחה במחירים נגישים. מחקר של Trade Partnership Worldwide הראה כי משפחות המשתייכות לעשירון הנמוך בארה"ב מוציאות, ביחס להכנסתן, פי שלושה על ביגוד לעומת משפחות מהעשירון העליון.
דו"ח שפורסם בפברואר
על ידי אוניברסיטאות ייל ו-UCLA מצביע על כך שהפסקת הפטור ממכס עשויה להשפיע בצורה ניכרת, מאחר שכמעט חצי מהמשלוחים מאתרים סיניים מגיעים דווקא אל האזורים החלשים ביותר במדינה.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
וול סטריט השוק האמריקאיוול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%
שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.
התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.
במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.
אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל
במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI
- נעילה חיובית בוול-סטריט; אנבידיה עלתה ב-3% לקראת הדוחות
- נעילה שלילית בוול-סטריט; סיוה צנחה ב-15%, נייס נפלה ב-12%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאקרו
הטור של זיו סגל: בתוך
הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל
ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?
