רגע לפני העלאת המכסים, שיין מעלה מחירים בארה"ב בשיעור של עד 377%
לקראת העלאת המכסים על חבילות קטנות, ענקית האופנה שיין מאותתת בנוגע להשלכות הצפויות לצרכן האמריקאי בעקבות מלחמת הסחר.
החל בשמלות וכלה באביזרי מטבח, ענקית האופנה שיין מעלה את המחירים בארה"ב. רוב הקפיצות במחירים התרחש כבר ביום שישי, ובחלק מהקטגוריות העלייה היתה גבוהה מהשאר. המחיר הממוצע עבור 100 המוצרים הפופולרים ביותר בקטגוריית היופי והבריאות עלתה ב-51% מיום חמישי האחרון, וחלק מהפריטים הכפילו את מחירם ואף יותר מכך. בקטגוריות בית, מטבח וצעצועים, העלייה היתה ביותר מ-30%. מחירו של סט מגבות מטבח, למשל, עלה ב-377%. בבגדי הנשים העליה היתה 8% בממוצע.
התייקרות ידועה מראש
פלטפורמות מסחר אלקטרוני כמו שיין ו-טמו עומדות לפני מכסים של 120% על רוב מוצריהם, כתוצאה מהחלטתה של ממשלת ארה"ב לסיים את הפטור על חבילות קטנות מסין ומהונג קונג. בשנים האחרונות, היבואנים ניצלו את הפטור הזה, שאיפשר לסחורות מתחת ל-800 דולר להכנס לארה"ב ללא מכס או עלויות טיפול. וושינגטון גם תגדיל את האגרה פר מוצר, החל מה-2.5, ל-100 דולר וייתכן שאף למעלה מכך לאחר ה-1 ביוני.
בפברואר, בנסיון להתחמק ממדיניות המכסים של טראמפ, שיין הציעה תמריצים לכמה מהספקים הסינים שלה אם יקימו מפעלים בוייטנאם. בטמו, להבדיל, רצו שמפעלים סיניים ישלחו בעצמם את הסחורה ישירות למחסנים אמריקאיים, ויאמצו מודל שבו המחסנים האמריקאים הם אלו שיבצעו את השילוח ללקוחות וכך יחסכו מכסים.
- שיין שוקלת לחזור לסין - כדי לקדם הנפקה בהונג קונג
- שיין וטמו מעלות מחירים - כמה הישראלים יושפעו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טמו ושיין חוו עלייה במכירות במרץ ותחילת אפריל, היות והצרכנים האמריקאיים הצטיידו לפני עליית המחירים. שתי החברות הודיעו בתחילת החודש שהם יעלו מחירים בארה"ב.
באופן כללי, המחירים של שיין עלו בכ-10% בארה"ב מה-24.4 ועד ל-26.4, על פי מחקר של בלומברג, שכלל עגלת קניות עם כ-50 פריטים ממגוון קטגוריות. ביומיים האלה, 7 מתוך 50 הפריטים הפכו לבלתי זמינים בארה"ב. בניגוד לכך, מחירי שיין בבריטניה נותרו אותו הדבר ושום פריט לא יצא מזמינות. מתוך 43 הפריטים שעדיין נותרו זמינים בעגלה האמריקאית, 30 מהם היו עם עליית מחירים של יותר מ-10% ביומיים.
הזווית המקומית
למרות שהמכסים משפיעים ישירות רק על מוצרים שנכנסים לארה"ב, ההשפעות עלולות להתגלגל גם לשווקים אחרים, ובהם ישראל. על אף שאין צפי להטלת מכסים ישירים על חבילות לישראל בשלב זה, עלולים להיות שיבושים בשרשרת האספקה, גידול בביקושים ממדינות אחרות, ושינויי תמחור מצד הפלטפורמות עצמן כדי לפצות על ההפסדים בארה"ב. כל אלה עלולים להשפיע על הצרכן הישראלי.
- אנבידיה נגד השורטיסטים - "הביקוש לשבבים אמיתי, הדוחות אמיתיים"
- ענקית הספורט הסינית אנטה בוחנת הצעת רכש על פומה - והמניה? מזנקת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
בחודש מרץ נרשמה עלייה נוספת בהזמנות של ישראלים מאתרים בינלאומיים, כשטמו ושיין היו מבין שלושת האתרים הפופולאריים ביותר בקרב הישראלים, לצד עלי אקספרס. שתיהן
הציגו עלייה דו ספרתית ברכישות על ידי ישראלים, מה שממחיש כמה הן פופולאריות כאן.
מי יהיו הנפגעים העיקריים?
עבור מיליוני אזרחים אמריקאים, במיוחד בקרב אוכלוסיות מוחלשות, אתרי קניות כמו שיין וטמו משמשים הרבה מעבר לפלטפורמות
לרכישת בגדים, הם כלי חיוני להלבשת המשפחה במחירים נגישים. מחקר של Trade Partnership Worldwide הראה כי משפחות המשתייכות לעשירון הנמוך בארה"ב מוציאות, ביחס להכנסתן, פי שלושה על ביגוד לעומת משפחות מהעשירון העליון.
דו"ח שפורסם בפברואר
על ידי אוניברסיטאות ייל ו-UCLA מצביע על כך שהפסקת הפטור ממכס עשויה להשפיע בצורה ניכרת, מאחר שכמעט חצי מהמשלוחים מאתרים סיניים מגיעים דווקא אל האזורים החלשים ביותר במדינה.

חדשות טובות לטסלה - המניה עולה; על ההתקדמות ברובוטקסי
טסלה מדלגת מעל הירידה במכירות הרכב - ההתרחבות בתחום הרובוטקסי שוב דוחפת את המניה
מניית טסלה עולה בוול סטריט, בעקבות ציוץ של אילון מאסק, על הכפלת צי הרובוטקסי באוסטין, טקסס, במהלך דצמבר. הציוץ, שפורסם היום, כלל הצהרה ישירה: "צי הרובוטקסי של טסלה באוסטין אמור להכפיל את עצמו בערך בחודש הבא". זהו הציוץ השני השבוע שמעורר תגובה חיובית בשוק — קודם לכן התייחס מאסק לשבבי AI שטסלה פיתחה עבור מערכות עיבוד מתקדמות, מה שהוביל לזינוק של כ-7% במניה ביום שני.
הרחבה: אילון מאסק לא עוצר: xAI מתקרבת לגיוס ענק וטסלה מקבלת אור ירוק לרובוטקסי
התגובה החיובית במניה משקפת מגמה רחבה יותר: המשקיעים רואים בטסלה פחות חברת רכב מסורתית ויותר פלטפורמה טכנולוגית המתמקדת בבינה מלאכותית, תחבורה אוטונומית ורובוטיקה. עם זאת, זווית זו כוללת סיכונים — כולל עיכובים רגולטוריים ותקלות טכניות שמעיבות על ההתקדמות. בשוק, העלייה במניה נמשכת למרות תחזיות לירידה במכירות הרכב ובשורת הרווח, מה שמדגיש את ההימור על צמיחה עתידית.
הרחבה: המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
- טסלה משיקה את הדור הבא של הנהיגה האוטונומית
- באידו מעל טסלה - הרובוטקסי שלה מתרחב בעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרובוטקסי - יהיה מנוע צמיחה?
שירות הרובוטקסי של טסלה הושק רשמית ב-22 ביוני באוסטין, טקסס, עם צי ראשוני מצומצם של רכבי מודל 3 ומודל Y. ההשקה כללה נסיעות בתשלום ללא נהג במושב הנהג, אך עם מפקחי בטיחות במושב הקדמי, מצב שמבדיל אותו משירותים אוטונומיים מלאים כמו אלה של ויימו. מאז, החברה הרחיבה את אזור השירות באוסטין בפעם השלישית תוך חודשיים, והודיעה על תוכניות להגיע לחמש ערים נוספות בארה"ב, כולל אזורים באריזונה ובנבדה. ניסויים ראשוניים התקיימו גם בסן פרנסיסקו, ובקשות לרישוי הוגשו לערים כמו לאס וגאס.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אנבידיה נגד השורטיסטים - "הביקוש לשבבים אמיתי, הדוחות אמיתיים"
שורטיסטים בולטים טוענים כי החברה נוקטת פרקטיקות בעייתיות לחיזוק נתוני הביקוש. החברה מכחישה בתוקף ושולחת מכתב מפורט לשוק ההון
אנבידיה במגננה. גוגל נכנסה לשוק שבבי AI והיא בעסקה ענקית מול מטא. השוק חושש מבועת AI ומירידה במרווחים. מייקל ברי מנהל קרן גידור ומאלו שהרוויחו מיליארדים בזכות חיזוי של המפולת של 2008, טוען שאנבידיה מנופחת ושהיא מנפחת השקעות על חשבון הוצאות וכך מגדילה רווחים. כמו כן יש טענות על מימון מעגלי - היא מממנת חברות כדי שתוכל למכור להן. הצרות מגיעות בצרורות, אלו אולי לא צרות בקנה מידה גדול, אנבידה רחוקה רק 14% מהשיא שלה, אבל זה הנושא הכי חם בוול סטריט, כי זו אנבידיה החברה הכי גדולה בוול סטריט וזה תחום ה-AI שמשנה את העולם בקצבים מדהימים.
רוב האנליסטים תומכים במניה וסבורים שהיא במכפיל רווח נוח - כ-24-25. "העליות החדות במניות השבבים בשנה האחרונה, גורם לחלק מהמשקיעים לחפש הצדקות נוספות לראלי שייצקו לתוכו תוכן, בעוד אחרים בוחנים נתונים שכבר פורסמו כדי לבדוק אם הם עולים בקנה אחד עם תחזיות ההנהלות" אומר עוזי לוי, אחראי מחקר שוקי מניות חו"ל, בנק מזרחי טפחות, "אנבידיה, ענקית הסקטור, תחת ביקורת. שני שורטיסטים מוכרים יצאו באזהרות כי החברה נוקטת פרקטיקות בעייתיות כדי לחזק את נתוני הביקוש למוצריה. החברה מצידה מכחישה את הטענות בתוקף.
"השורטיסטים ג'ים צ'אנוס (Jim Chanos) ומייקל בארי (Michael Burry) טוענים כי אנבידיה משתמשת לכאורה במנגנוני Vendor Financing, מימון מעגלי, כדי לתגבר את הביקוש לשבבי הבינה המלאכותית שלה. לטענתם, השקעות שביצעה החברה בגופים כמו מפעילי ענן, חברות בינה מלאכותית ושותפי תשתית יוצרות מצב שבו כסף שאנבידיה מזרימה לשוק מוצא את דרכו בחזרה אליה בצורת הזמנות לשבבים, מה שעלול ליצור תמונה מעוותת של הביקוש"
בתגובה ישירה לטענות שלחה אנבידיה מכתב רשמי בן שבעה עמודים לאנליסטים ולגורמים בשוק ההון. במכתב מדגישה החברה כי אינה משתמשת בשום צורה של מימון מעגלי: היא אינה מעניקה הלוואות ללקוחות, אינה מציעה אשראי מוסווה, ואין כל מנגנון שבו רכישות שהיא מממנת חוזרות אליה בצורה עקיפה. "החברה הדגישה כי מחזור התקבולים שלה יציב וכי הלקוחות משלמים על רכישותיהם בתוך 53 ימים בממוצע", אומר לוי, "לדבריה, כל פעילותה מדווחת בצורה מלאה ושקופה, ללא התחייבויות חבויות או מניפולציות חשבונאיות".
- אנבידיה - תחילת הסוף? גוגל תספק שבבי AI למטא
- לאחר רצף הצלחות וזינוק במניה: האם גוגל בדרכה להיות החברה הגדולה בעולם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צ'אנוס ובארי עומדים על דעתם. צ'אנוס טען כי ההשקעות של אנבידיה בחברות מפסידות, לצד ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית, עלולות להצית בועה הנשענת על חברות שאינן מסוגלות לייצר הכנסות אמיתיות. "הוא טוען שהעבר מלמד שמודלים שבהם ספקית ציוד משקיעה בלקוחות כדי לייצר ביקוש אינם תמיד מצליחים", מוסיף לוי, "בארי מצדו הזהיר כי קצב ההשקעות והקמת תשתיות הבינה המלאכותית אינו תואם בהכרח את הביקוש האמיתי, וכי ציפיות המשקיעים והאנליסטים בשוק גדולות מדי ביחס למה שהעתיד צפוי להביא בפועל".
