שיין וטמו מעלות מחירים - כמה הישראלים יושפעו?
בעקבות ביטול הפטור ממכס על חבילות לארה"ב, שתי הפלטפורמות הסיניות החלו לייקר מוצרים פופולריים; העליות צפויות להשפיע גם על שווקים אחרים, וגם הישראלים עלולים להרגיש את הפגיעה בכיס
שיין וטמו, שתיים מהפלטפורמות הסיניות הפופולריות ביותר לרכישות אונליין, החלו להעלות מחירים במספר קטגוריות על רקע המכסים הגבוהים שהטיל ממשל ארה"ב על מוצרים סינים. מדובר בצעד שנועד להקדים תרופה למכה: החל מה-2 במאי תבוטל ההחרגה המיוחדת שאיפשרה לחבילות בשווי
של פחות מ-800 דולר להיכנס לארה"ב ללא מכס, והפטפורמות הסיניות כבר מתכוננות.
המחירים החדשים נכנסו לתוקף היום - כך למשל, זוג כיסאות גינה באתר טמו התייקרו מ-61.72 דולר ל-70.17 דולר תוך פחות מ-24 שעות, ובאתר שיין בגד ים לנשים קפץ מ-4.39 דולר ל-8.39 דולר, זינוק של 91%. עם זאת, לא כל המוצרים התייקרו, יש גם פריטים שהוזלו או נותרו באותו מחיר, אולי בשל שיקולי תחרות או מלאי.
בשני האתרים פורסמו הודעות בהן נכתב כי "עקב שינויים בחוקי הסחר והעלויות הגוברות, ניאלץ לעדכן מחירים כדי
לשמור על האיכות והמבחר שלנו". הצרכנים התבקשו להזדרז ולהשלים רכישות לפני ה-25 באפריל, אולם לא ברור האם חבילות שיגיעו לאחר ה-2 במאי יוכלו להימנע מהמכס הגבוה.
הנפגעים הגדולים - משקי בית בעלי הכנסה נמוכה
עבור מיליוני אמריקאים,
ובעיקר עבור אוכלוסיות מוחלשות, שיין וטמו הם לא סתם אתרי קניות, אלא אמצעים להלביש את המשפחה שלהם מבלי לקרוע את הכיס. לפי מחקר של Trade Partnership Worldwide, משפחות מהעשירון התחתון בארה"ב מוציאות על בגדים פי שלושה ממשקי בית מהעשירון העליון, יחסית להכנסה שלהן.
- שיין שוקלת לחזור לסין - כדי לקדם הנפקה בהונג קונג
- רגע לפני העלאת המכסים, שיין מעלה מחירים בארה"ב בשיעור של עד 377%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דו"ח שפורסם באוניברסיטאות ייל ו-UCLA בפברואר הדגיש שהשפעת סיום הפטור ממכס עלולה להיות משמעותית, שכן כמעט מחצית מהחבילות שנשלחות על ידי הפלפורמות הסיניות מגיעות לאזורים החלשים ביותר בארה"ב.
ומה בישראל? המכסים לא משפיעים בצורה ישירה, אבל עליות המחירים עשויות להגיע
למרות שהמכסים משפיעים ישירות רק על מוצרים שנכנסים לארה"ב, ההשפעות עלולות להתגלגל גם לשווקים אחרים, ובהם ישראל. על אף שאין צפי להטלת מכסים ישירים על חבילות לישראל בשלב זה, עלולים להיות שיבושים
בשרשרת האספקה, גידול בביקושים ממדינות אחרות, ושינויי תמחור מצד הפלטפורמות עצמן כדי לפצות על ההפסדים בארה"ב, וכולם עלולים להשפיע על הצרכן הישראלי.
בחודש מרץ נרשמה עלייה נוספת בהזמנות של ישראלים מאתרים בינלאומיים, כשטמו ושיין היו מבין שלושת האתרים הפופולאריים ביותר בקרב הישראלים, לצד עלי אקספרס. שתיהן הציגו עלייה דו ספרתית ברכישות על ידי ישראלים, מה שממחיש כמה הן פופולאריות כאן.
אנבידיה הואנגאנבידיה מכה את התחזיות ומאותתת שהביקוש ל-AI עדיין חזק
אנבידיה NVIDIA Corp. 2.85% פרסמה את דוחות הרבעון השלישי והבהירה שוב למה היא ממשיכה להוביל את מירוץ הבינה המלאכותית: החברה עקפה את תחזיות האנליסטים בהכנסות וברווח, והציגה תחזית אופטימית במיוחד לרבעון הרביעי. מניית החברה הגיבה בעלייה של יותר מ־4%.
חשוב - מה אמר ג'נסן הואנג בשיחת המשקיעים
ברבעון השלישי רשמה אנבידיה רווח של 1.30 דולר למניה והכנסות של 57.01 מיליארד דולר, טוב מהציפיות שעמדו על 1.26 דולר למניה ו־55.2 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד עמדו נתוני החברה על 0.81 דולר למניה והכנסות של 35.1 מיליארד דולר. מוקד הכוח המרכזי של אנבידיה נשאר חטיבת מרכזי הנתונים, שמובילה את הביקוש הגואה למעבדי AI. החטיבה הניבה ברבעון הכנסות של 51.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות ל־49.3 מיליארד דולר. תחום הגיימינג, שבעבר היה ליבת הפעילות של החברה, הניב 4.3 מיליארד דולר, מעט מתחת לציפיות השוק.
לרבעון הרביעי צופה אנבידיה הכנסות של 65 מיליארד דולר, פלוס־מינוס 2%, גבוה מהערכת השוק שעמדה על 62 מיליארד דולר. עבור משקיעים שמודאגים מהאם המומנטום ב-AI יכול להמשיך להחזיק את השוק, זהו נתון משמעותי שמאותת שהביקוש העסקי למחשוב מתקדם עדיין במגמת עלייה.
- אנבידיה לפני הדוחות: 7% תנודה צפויה - 2 אסטרטגיות שוריות
- צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוח מגיע בזמן שבו שוק ההון כולו בוחן מחדש את האופטימיות סביב החברות המובילות בתחום. בחודשים האחרונים מכרו כמה משקיעים בולטים את אחזקותיהם באנבידיה, כולל קרן הגידור של פיטר תיל, שמכרה פוזיציה של כ־100 מיליון דולר, וסופטבנק, שמימשה את כל אחזקותיה בחברה בשווי של 5.8 מיליארד דולר. עבור שתיהן מדובר במהלך שנועד לפנות משאבים להשקעות AI אחרות.
ענקית השבבים נסחרת כעת לפי שווי של 4.5 טריליון דולר, כאשר מנייתה עלתה ב-39% מתחילת השנה ו-27% ב-12 החודשים האחרונים.

צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
צים פרסמה תוצאות רבעוניות שמציגות רבעון אופייני לענף התנודתי. ההכנסות הסתכמו ב-1.78 מיליארד דולר, ירידה של כ-36% מול התקופה המקבילה קצת מעל הציפיות של האנליסטים. הרווח הנקי עמד על 123 מיליון דולר, וה-EBITDA המתואם הגיע ל-593 מיליון דולר, עם מרווח של
33%. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עמד על 628 מיליון דולר, ובקופת החברה נרשמו כ-3.01 מיליארד דולר, זה כמעט מיליארד מעל השווי שוק של צים אבל צריכים לזכור שחלק משמעותי מהסכום הזה מרותק להסכמי חכירה והתחייבויות תפעוליות ולא משקף נזילות חופשית מלאה. המניה של ZIM Integrated Shipping Services -1.41% נסחרת כיום סביב שווי של כ-2 מיליארד דולר, אחרי ירידה של כ-21% מתחילת השנה וכ-37% ב-12 החודשים האחרונים.
במקביל לזה צים עדכנה ללמעלה את
מרכז התחזית, אבל הדגישה שהרבעון הרביעי צפוי להיות מאתגר יותר, גם מסיבות עונתיות וגם בגלל תנאי השוק. ענף הספנות הוא מחזורי מטבעו. זה שוק שמגיב מיידית לשינויים בהיקפי ההיצע, לשיבושים בנתיבי השיט והשוק הזה גם הושפע מאוד ממלחמת המכסים בין ארה"ב לסין. כל שינוי,
גם קטן, בזרימת המטענים או בזמינות האוניות - חסימה של תעלת סואץ, האטה בצריכה במערב, שינוי במדיניות של חברות הביטוח מתגלגל מהר מאוד לתעריפים ולרווחיות. לכן מאוד קשה לתכנן ולמדל את הרווחים בענף. שנה שנראית "מתוכננת" על הנייר יכולה להתהפך תוך שבועות, זה גם הסיבה
לכך שצים מסייגת את העדכון בתחזית ומדברת בזהירות על הרבעון הבא.
בהמשך לתוצאות שוחחנו עם יו"ר החברה יאיר סרוסי והמנכ"ל אלי גליקמן, בניסיון להבין איך הם רואים את התוצאות
ברבעון, מה הוביל לעדכון התחזית ואיך צים מתמודדת עם האתגרים הצפויים ברבעון הרביעי.
נתחיל מהתוצאות.
"כמו שראיתם, החברה דיווחה על הכנסות של 1.77 מיליארד דולר, ורווח נקי של 123 מיליון דולר. ה-EBITDA עומד על 593 מיליון דולר, מרווח של כ-33%, וזה טוב יותר מהמתחרות המערביות. ה-EBIT ברבעון הוא 260 מיליון דולר, גם הוא טוב משמעותית באחוזים מהחברות המערביות, עם מרווח של 15%.
- בעלי המניות מול ההנהלה: המאבק בצים
- צים תימחק מניו יורק? גליקמן ואונגר מנסים להשתלט בפרמיה של 30%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנחנו צמצמנו את התחזית - את הצפי של ה-EBITDA ושל ה-EBIT. טווח ה-EBITDA שהיה 1.8 עד 2.2 מיליארד דולר, צמצמנו ל-2 עד 2.2 מיליארד. את ה-EBIT צמצמנו ל-700 מיליון דולר. למה? כי אנחנו מתקרבים לסוף השנה ולכן מצמצמים את החלון. יש לנו תחזית טובה יותר, ולכן אמצע התחזית עלה ב-100 מיליון דולר בשני הפרמטרים.
