נהנים מהתנודתיות - הרווחים ממסחר של הברוקרים והבנקים בעלייה
התנודתיות בשווקים מביאה איתה הזדמנויות גדולות לסוחרים יומיים או סוחרי סווינג שמגבירים את הפעילות בשוק, ומי שנהנים הם הבנקים והברוקרים שרואים יותר עמלות ממסחר
השווקים תנודתיים במיוחד בשבועות האחרונים ובעוד התנודתיות מרתיעה חלק מהמשקיעים, בשביל סוחרים יומיים וסוחרי סווינג היא אולי הדבר הכי טוב שיכול לקרות. רק בשבוע שעבר ראינו איך ביום אחד מדד הנאסד"ק רשם זינוק של 12% כשטראמפ הודיע שהוא מקפיא את המכסים לתקופה של 90 יום, וההצהרות של הנשיא האמריקאי כמו גם של מנהיגים אחרים בעולם ממשיכות להשפיע על השווקים בצורה חדה.
התנודתיות הביאה לעלייה חדה בפעילות של הסוחרים בשווקים. חלק מהבנקים הגדולים בארה"ב כבר דיווחו על עלייה בפעילות המסחר של הלקוחות שלהם, ועכשיו גם אינטראקטיב ברוקרס Interactive Brokers 0.89% , אחד מהברוקרים הגדולים בעולם, מספקת נתונים על התופעה - החברה ציינה כי נפח המסחר של לקוחותיה במניות ברבעון הראשון זינק ב-47% לעומת הרבעון המקביל, כשבנפח המסחר באופציות נרשם זינוק של 25% לעומת הרבעון המקביל.
הזינוק הזה מתורגם גם לעלייה ברווחים של אינטראקטיב - הרווח המדולל למניה ברבעון עמד על 1.94 דולר לעומת רווח מדולל של 1.61 דולר ברבעון המקביל וגבוה מצפי האנליסטים שהיה לרווח של 1.92 דולר למניה. עם זאת, המניה נופלת ב-8.6% במסחר המוקדם כשהרווח הלא מדולל למניה הסתכם ב-1.92 דולר למניה, מתחת לצפי. בנוסף ,החברה דיווחה על פיצול של 1-4 במניות החברה שייכנס לתוקף בחודש יוני.
מוקדם יותר השבוע דיווח בנק אוף אמריקה כי ההכנסות ממסחר קפצו ב-9% ל-5.66 מיליארד דולר ברבעון, הסכום הגבוה ביותר בעשור האחרון, כשבמיוחד בלט המסחר במניות, שהכניס 2.2 מיליארד דולר, עם עלייה של 17% לעומת השנה הקודמת. "תנודתיות השווקים יצרה הזדמנויות משמעותיות עבור צוותי המסחר שלנו", אמר בריאן מויניהאן, מנכ"ל הבנק, והוסיף כי "ראינו עלייה בכל מקורות ההכנסה, מה שמציב אותנו במצב חזק לקראת המשך השנה". גם ג'יי פי מורגן רשם עלייה של 12% בהכנסות ממסחר ברבעון.
- הבנק מול בית ההשקעות, מי מנצח בקרב על הסוחר הישראלי?
- העמלה מתייקרת - זו הפקודה שהבורסה משנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד העלייה בנפח המסחר, אינטראקטיב ציינה כי מספר החשבונות זינק ב-32% ל-3.62 מיליון, ומספר העסקאות היומי הממוצע שיצרו הכנסות עלה ב-50% ל-3.52 מיליון עסקאות ביום.
ההכנסות מריבית וההתרחבות לקריפטו
במקביל אינטראקטיב מנצלת את המומנטום גם כדי להרחיב את תחומי הפעילות שלה. ההכנסות מריבית נטו עלו ב-3% ל-770 מיליון דולר, בעיקר כתוצאה מעלייה בהיקף ההלוואות וביתרות האשראי של הלקוחות. החברה גם מסחר בחוזים עתידיים בשוק הקנדי, המאפשרים למשקיעים "להמר" על אירועים כמו החלטות הריבית של הפד'.
בנוסף, החברה מעמיקה את הפעילות בתחום הקריפטו: במרץ ואפריל נוספו לפלטפורמה מטבעות כמו סולאנה, קארדאנו, ריפל,
דוג'קוין, צ'יינלינק, אוואלאנצ' וסווי, לצד הביטקוין והאת'ריום שכבר היו זמינים למסחר קודם לכן. "המטרה שלנו היא להציע ללקוחות גישה נרחבת יותר לנכסים הדיגיטליים", אמר גליק.
- אדובי מהמרת על ה־AI ורוכשת את Semrush ב־1.9 מיליארד דולר
- ההנפקה המכוערת של סיוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
בנוסף, גליק ציין כי החברה בוחנת הזדמנויות לרכישות אך לא מצאה עד כה עסקה ראויה. לדבריו, "קשה למצוא רכישה שנרצה לבצע, לפחות נכון לעכשיו".
צי צבא סין, קרדיט: גרוקלראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין
לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה
ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש
הגרוע ביותר." מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה
יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום
ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.
לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.
התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.

- המניה שנפלה 11% בגלל המתיחות בין סין ליפן
- סין מתריעה בפני סטודנטים לדחות תכניות לימודים ביפן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות
היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
