האם טסלה מאבדת את מעמדה? ירידה במכירות, תחרות גוברת ושאלת ההשפעה של מאסק
טסלה ירדה מתחילת החודש ב-10% כשברקע החברה מתמודדת עם ירידה בנאמנות הלקוחות, תחרות גוברת, והמעורבות הפוליטית של אילון מאסק בממשל טראמפ
בשנת 2024, טסלה רשמה ירידה של 1% במכירות העולמיות – הפעם הראשונה בתולדות החברה שבה חלה ירידה שנתית,
זאת לאחר צמיחה של 38% ב-2022 ו-40% ב-2023. למרות שהירידה נראית קטנה יחסית, היא משמעותית עבור חברה ששווייה מבוסס בעיקר על ציפיות להמשך צמיחה מואצת. אם בוחנים את הנתונים לפי תקופות קצרות יותר, הירידה בולטת עוד יותר. בארה"ב, מכירות טסלה ירדו ב-16% בין דצמבר 2023
לינואר 2024 – מגמה עונתית שהתרחשה גם בשנים קודמות, אך בעוצמה חריגה יותר השנה. בנוסף, בינואר 2024 חלה ירידה של 24% במכירות בהשוואה לחודש דצמבר 2023. לפי נתוני S&P Global Mobility, שיעור הלקוחות החוזרים של טסלה – כלומר, לקוחות שבוחרים שוב במותג בעת רכישת רכב
חדש – ירד מ-72% ל-65% במדינות המזוהות עם הדמוקרטים בארה"ב ("מדינות כחולות"). לעומת זאת, במדינות המזוהות עם הרפובליקנים ("מדינות אדומות"), שיעור הלקוחות החוזרים עלה מעט מ-47.6% ל-48.2%. הירידה בנאמנות הלקוחות במדינות הדמוקרטיות, שבהן נמצאים שווקים חשובים כמו
קליפורניה, הובילה לאובדן נתח שוק משמעותי של טסלה באזורים שבהם הביקוש לרכבים חשמליים היה גבוה במיוחד.
לפי נתוני איגוד הרכב הפרטי הסיני (CPCA), טסלה מכרה 63,238 רכבים ממפעל שנגחאי במהלך ינואר – ירידה של 11.5% לעומת החודש
המקביל אשתקד וצניחה של כמעט 33% בהשוואה לדצמבר. טסלה עצמה אינה מפרסמת נתוני מכירות חודשיים לפי אזורים, והנתונים בסין מצטרפים לירידות במכירות במספר שווקים מרכזיים נוספים. בקליפורניה, מכירות טסלה צנחו ב-8% ברבעון הרביעי לעומת שנה קודמת, כאשר מדובר ברבעון החמישי
ברציפות של ירידות במכירות במדינה. בצרפת, מכירות ינואר רשמו ירידה חדה של 63% בהשוואה לשנה שעברה, ובגרמניה חלה ירידה של 60%.
המצב באירופה ממשיך להדאיג גם במדינות שבהן טסלה נהנתה בעבר מנתח שוק משמעותי. בשוודיה ונורבגיה, שהיו בין השווקים
החזקים של החברה, נרשמה בינואר צניחה חדה במספר הרכבים החדשים שנרשמו: ירידה של 44% בשוודיה ושל 38% בנורבגיה בהשוואה לשנה הקודמת. הירידות הללו בולטות במיוחד על רקע צמיחה כללית בשוק הרכב המקומי, עם עלייה של 14% ברישומי רכב בשוודיה ו-82% בנורבגיה. מודל Y של טסלה,
שהיה הרכב הנמכר ביותר בשתי המדינות ב-2024, סובל כעת מירידה חדה בביקוש. סקר שנערך על ידי Novus Group בשוודיה מצביע על פגיעה משמעותית בדימוי המותג: רק 11% מהנשאלים מחזיקים בדעה חיובית על טסלה – ירידה מ-19% בסקר קודם. במקביל, שיעור הדעות השליליות כלפי החברה קפץ
ל-63%, לעומת 47% בסקר הקודם. הנתונים הללו משקפים את האתגרים הנרחבים עמם מתמודדת טסלה, הן מבחינת תחרות בשוק והן מבחינת השפעת המוניטין של מאסק על תפיסת הציבור כלפי החברה.
- מאסק מודיע: הרובוטקסי יגיע לציבור הרחב בספטמבר
- מאסק נגד אפל: "ה-App Store מפלה את X וגרוק"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות גוברת ולחץ מצד יצרניות רכב מסורתיות וסיניות
לצד הירידה בנאמנות הלקוחות, טסלה מתמודדת עם תחרות הולכת וגוברת מצד יצרניות רכב מסורתיות כמו ג'נרל מוטורס, פורד ופולקסווגן, שהשיקו בשנים האחרונות מגוון דגמים חשמליים חדשים במחירים תחרותיים. אם בעבר טסלה שלטה כמעט ללא עוררין בשוק הרכב החשמלי, הרי שהיום היא כבר לא לבד, ולקוחות יכולים לבחור בין דגמים חדשים ומגוונים שמציעים טווח נסיעה דומה ואפילו מחירים נמוכים יותר.
בנוסף, טסלה מתמודדת עם תחרות מצד היצרנית הסינית BYD, שכמעט השוותה את מכירות טסלה בשוק העולמי ואף עקפה אותה בפער ניכר ברבעון האחרון של 2024. BYD זוכה להצלחה גדולה בסין ובאירופה, שם היא לוקחת נתחי שוק מטסלה, אם כי היא עדיין לא פועלת בארה"ב. בגרמניה, לדוגמה, נרשמה ירידה חדה של 60% במכירות טסלה בינואר 2025 בהשוואה לאותו חודש בשנה הקודמת, מה שמחזק את ההנחה שהמתחרים תופסים מקום משמעותי יותר בשוקי הרכב החשמלי המרכזיים.
למרות שמדובר בגורמים חיצוניים לכל יצרן רכב, טסלה עצמה כמעט ולא הציגה דגמים חדשים בשנים האחרונות, למעט הסייברטראק – טנדר חשמלי עתידני ויקר, שנחשב לנישה בשוק הרכב החשמלי. לעומת זאת, יצרניות מתחרות השיקו דגמים חשמליים רבים נוספים,
כולל כלי רכב משפחתיים במחירים אטרקטיביים.
- הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
- מה זה הונאת משכנתא ואיך הפכה ליסה קוק לסיפור הכי חם השבוע בארה"ב?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- "שער הדולר יירד, רמת התמחור של המניות היא בשיא היסטורי ברוב...
האם המעורבות הפוליטית של מאסק פוגעת בטסלה?
בעוד שהגורמים הכלכליים והעסקיים הם החשודים העיקריים בירידת המכירות של טסלה, לא ניתן להתעלם מהשפעת הפוליטיקה של אילון מאסק
על חלק מהלקוחות. מאסק, שנחשב לאחת הדמויות השנויות במחלוקת בעולם העסקי, הפך בשנים האחרונות לדמות פוליטית בולטת, מה שעשוי להשפיע על הדרך שבה צרכנים תופסים את המותג טסלה. סקרים מצביעים על כך ששיעור הרוכשים בארה"ב שמצהירים כי "לא ישקלו לרכוש טסלה" עלה מ-17% ב-2021
ל-32% בשנת 2025. מנגד, רק 16% מהנשאלים הצהירו כי הם "כמעט בטוחים" או "נוטים מאוד" לרכוש טסלה – נתון שנותר כמעט ללא שינוי לאורך ארבע השנים האחרונות. בנוסף, מאסק הפך לתומך מוצהר של הנשיא דונלד טראמפ ואף הופיע איתו במסיבות עיתונאים בבית הלבן, מה שהוביל לביקורת
מצד חלק מהקהל הליברלי בארה"ב. כמו כן, הוא הביע תמיכה במפלגת הימין הקיצוני בגרמניה (AfD), דבר שאולי עשוי להסביר את הירידה הדרמטית במכירות טסלה במדינה זו.
למרות הירידה במכירות טסלה, שוק הרכב החשמלי כולו נמצא בצמיחה מתמדת. התחזקות המתחרים
מציבה את טסלה מול אתגרים חדשים, והיא תיאלץ להסתגל כדי לשמור על מעמדה המוביל. השוק הפך לתחרותי יותר, עם מגוון רחב של אפשרויות לצרכנים, ולכן טסלה תצטרך לחדש ולהציע דגמים חדשים, כמו גם להתאים את מחירי הדגמים הקיימים כדי לשמור על יתרונה בשוק. במקביל, ההתפתחויות
הפוליטיות סביב אילון מאסק עשויות להמשיך להשפיע על תפיסת המותג, בעיקר בקרב קהל ליברלי במדינות שבהן טסלה הייתה פופולרית בעבר. אם טסלה תמשיך לאבד לקוחות במדינות הדמוקרטיות בארה"ב, היא עלולה להיתקל בקשיים בשימור מעמדה כשחקן המוביל בשוק העולמי.
הדוחות לרבעון הרביעי
החברה פספסה בדוחותיה האחרונים את ציפיות האנליסטים ודיווחה על רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 25.7 מיליארד דולר, לעומת צפי לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 27.2 מיליארד דולר. הרווח התפעולי הסתכם ב-1.58 מיליארד דולר, פחות ממחצית מהתחזיות שעמדו על 2.68 מיליארד דולר. בשנת 2024 כולה, טסלה רשמה ירידה היסטורית במסירות הרכב - לראשונה בתולדותיה. החברה מסרה 1.78 מיליון כלי רכב, מתחת לתחזיות של 1.8 מיליון ומתחת למסירות של שנת 2023.
הרווח הנקי המתואם הסתכם ב-8.419 מיליארד דולר, ירידה של 23% לעומת השנה הקודמת. מעבר לאתגרים התפעוליים, החברה עומדת בפני אתגרים נוספים הקשורים למדיניות הסחר החדשה של טראמפ. כ-15% מהרכיבים של דגם Y הנמכר בארה"ב מקורם במקסיקו, והמכסים החדשים עלולים לגרום להתייקרות משמעותית בעלויות הייצור ולהפרעות בשרשרת האספקה.
מכירות הרכב צפויות לגדול ל-2 מיליון כלי רכב - וול סטריט צופה כי טסלה תגדיל את מכירות הרכב שלה ב-2025 לכ-2 מיליון כלי רכב, עלייה מ-1.8 מיליון ב-2024. מודל Y מעודכן ורכב חדש במחיר נמוך יותר, המכונה
בפי האנליסטים "מודל 2", צפויים לתרום לצמיחה. "מודל 2" עדיין אינו זמין למכירה, והמשקיעים מצפים להשקתו בהקדם. במקביל, העדכון של דגם Y עשוי להשפיע על המכירות הנוכחיות, כאשר לקוחות ממתינים לגרסה החדשה שזה עתה הושקה בסין ובארה"ב.
טסלה
נסחרת לפי שווי של 1.145 טריליון דולר, לאחר שמניית החברה איבדה קרוב ל-12% מתחילת השנה, ועלתה ב-88.5% ב-12 החודשים האחרונים.
- 3.אנונימי 17/02/2025 21:25הגב לתגובה זושאר בחומרים ברכב פח אשפה.והכי מצחיק דורשים 280 אלף. חחחח
- 2.טסלה רכב בינוני מינוס. רק ישאלים ראשי סיכה בטוחים שהם אצולה עם טסלה (ל"ת)סטנלי פישר 17/02/2025 19:36הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 17/02/2025 19:13הגב לתגובה זומסבסדים עלויות טסלה יקרה אבל הסינים מוכרים תת רמה

מה אמר פאוול שמקפיץ את המדדים בוול סטריט?
פאוול מזהיר כי האטה חריגה בקצב יצירת המשרות ובלימת הגידול בכוח העבודה יצרו "איזון חריג" בשוק העבודה, שבו כל שינוי עלול להתפתח במהירות לעלייה חדה באבטלה; במקביל הדגיש כי המכסים מעלים מחירים אך ההשפעה צפויה להיות זמנית, ורמז שהפד עשוי לשנות בקרוב את עמדת
המדיניות המוניטרית
כמו בכל שנה, גם הפעם מושך נאום יו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב, ג’רום פאוול, את תשומת הלב של העולם מהאולם הצנוע בג’קסון הול. הכנס השנתי הזה, שמתקיים מאז 1982 ביוזמת סניף קנזס של הפדרל ריזרב, הפך להיכל פוליטי וכלכלי שבו קובעי מדיניות מרכזיים מפרסים את השקפתם.
הנאום של פאוול
כבר בפתח דבריו שידר פאוול פתיחות זהירה לאפשרות של שינוי במדיניות הריבית בחודשים הקרובים. "מאזן הסיכונים מתחיל להשתנות", אמר, כשהוא מתייחס לכך שבזמן שהלחצים האינפלציוניים עדיין ניכרים, הסיכונים לירידה בתעסוקה הולכים ומתרבים.
פאוול התעכב על מצבו של שוק העבודה, שהפך ללב הדיון. הוא ציין כי הדוח האחרון ליולי חשף האטה חדה הרבה יותר מההערכות הקודמות, לאחר שנתוני מאי ויוני עודכנו כלפי מטה בצורה משמעותית. קצב יצירת המשרות בשלושת החודשים האחרונים ירד לכ-35 אלף בלבד בממוצע לחודש,
לעומת כ-168 אלף משרות בחודש בשנה הקודמת.
על אף ההאטה, שיעור האבטלה נותר ברמה נמוכה יחסית של 4.2%, מה שמעיד שאין עודף גדול של עובדים זמינים. אלא שהאיזון הזה, כך לפי פאוול, הוא כזה שנובע מהאטה מקבילה הן בביקוש לעובדים והן בהיצע.
- בנק אנגליה חותך את הריבית ל-4%: אחרי הצבעה כפולה תקדימית
- הונאה או רשלנות? התיקון המזעזע בנתוני התעסוקה שגורם למשבר אמון חריף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוא
הדגיש כי ההיצע הצטמצם בין היתר בשל ירידה בהגירה והיחלשות שיעור ההשתתפות בכוח העבודה, מה שמוריד משמעותית את "רף האיזון", כלומר מספר המשרות הדרוש כדי לשמור על יציבות בשיעור האבטלה. התוצאה, כך התריע, היא מצב רגיש שבו כל שינוי קטן עשוי להתגלגל במהירות לגל פיטורים
חד ולעלייה באבטלה.

הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
כולם מדברים על "גלגל הצלה" לאינטל, אבל ההשקעה הזו יכולה להתברר כ"מקלות בגלגלים"
אינטל הודיעה רשמית על עסקה היסטורית: ממשלת ארצות הברית רוכשת 10% ממניותיה תמורת 8.9 מיליארד דולר. ההודעה הגיעה לאחר שבמהלך המסחר בניו יורק הכריז הנשיא דונלד טראמפ כי אינטל הסכימה למהלך, ובכך הפך הממשל האמריקאי לבעל המניות הגדול ביותר בחברה. העסקה נעשתה בדיסקאונט של 20% על מחיר השוק.
העסקה כוללת רכישה של 433.3 מיליון מניות במחיר של 20.47 דולר למניה. המימון הגיע משילוב של מענקים שהובטחו לחברה בעבר במסגרת חוק השבבים בתקופת ביידן אך הוקפאו על ידי טראמפ, 5.7 מיליארד דולר, יחד עם 3.2 מיליארד דולר נוספים מתוכנית Secure Enclave שנועדה לחזק את הביטחון הלאומי. בכך מגיע היקף התמיכה הממשלתית הכולל באינטל ליותר מ-11 מיליארד דולר. בנוסף, הממשל קיבל כתבי אופציה לרכישת עוד 5% ממניות החברה במחיר של 20 דולר למניה במהלך חמש השנים הקרובות, אם אינטל תפסיד שליטה ברוב פעילות הייצור שלה.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, הביע תודה על האמון והדגיש כי מדובר בהזדמנות לחדש את מעמדה של החברה כגורם מוביל בייצור שבבים בארצות הברית. לדבריו, שיתוף הפעולה עם הממשל ישמש מנוף להחזרת אינטל למרכז הבמה הטכנולוגית. טראמפ מצידו הציג את ההסכם כהזדמנות "להחזיר את אינטל קדימה" לאחר שנות נסיגה מול המתחרות, וציין כי העלה את הרעיון בעצמו בפגישה עם טאן מוקדם יותר החודש.
המהלך נחשב לגלגל הצלה עבור אינטל, שסבלה בעשור האחרון ממשבר מתמשך. החברה איבדה רבים מיתרונותיה הטכנולוגיים, פיגרה מאחורי מתחרות כמו טייוואן סמיקונדקטור וסמסונג, ושוויה נחתך בכשני שלישים מהשיא. היא התמודדה עם כשלים חוזרים בפיתוח טכנולוגיות ייצור חדשות, חילופי מנכ"לים תכופים והפסדים מתמשכים. ההסכם עם הממשל האמריקאי מגיע בניסיון לייצב את החברה ולחזק את יכולתה להתחרות מחדש בשוק השבבים העולמי.
- הנאסד״ק ירד ב-0.7%; טארגט נפלה ב-6%, דל איבדה 5%
- אינטל ופאלו אלטו מזנקות, ומה מראים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מיד לאחר ההכרזה, מניית אינטל זינקה ב-5.5% בוול סטריט ל-24.8 דולר. אבל, למהלך הזה יש גם תוצאות לוואי לא פשוטות ושאלות לגבי עתיד החברה. ראית ובצד החיובי - זה מבטא המשך תמיכה של הממשל האמריקאי ואפילו באופן משמעותי יותר. הממשל אחראי לאינטל. טראמפ גם עשוי לדחוף לקוחות לרכוש ממוצרי אינטל. הוא יכול "הכריח" לקוחות לקנות את מוצרי אינטל גם אם הם לא מעוניינים בכך. תהליכים כאלו לא חיוביים לחברה בטווח הארוך. הם אומנם ישפרו את מצבה בזמן הקצר, אבל בסוף הדרך, מי שמנצח הוא זה שמשפר, מייעל, ומוכר את המוצרים הטובים ביותר.