אילון מאסק סייברטראק; קרדיט: טוויטראילון מאסק סייברטראק; קרדיט: טוויטר

האם טסלה מאבדת את מעמדה? ירידה במכירות, תחרות גוברת ושאלת ההשפעה של מאסק

טסלה ירדה מתחילת החודש ב-10% כשברקע החברה מתמודדת עם ירידה בנאמנות הלקוחות, תחרות גוברת, והמעורבות הפוליטית של אילון מאסק בממשל טראמפ

אביחי טדסה | (3)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה
טסלה Tesla -5.06%   נמצאת בנקודת מפנה קריטית. הירידה הראשונה אי פעם במכירות השנתיות, התחרות המתגברת מצד יצרניות רכב מסורתיות ויצרניות סיניות, והמעורבות הפוליטית של אילון מאסק מעלים שאלות על עתיד החברה. בעוד שעדיין מוקדם לקבוע אם עמדותיו הפוליטיות של מאסק הן הגורם העיקרי לשינוי בדפוסי הצריכה, הנתונים מראים כי טסלה מאבדת אחיזה בשווקים מסוימים.


בשנת 2024, טסלה רשמה ירידה של 1% במכירות העולמיות – הפעם הראשונה בתולדות החברה שבה חלה ירידה שנתית, זאת לאחר צמיחה של 38% ב-2022 ו-40% ב-2023. למרות שהירידה נראית קטנה יחסית, היא משמעותית עבור חברה ששווייה מבוסס בעיקר על ציפיות להמשך צמיחה מואצת. אם בוחנים את הנתונים לפי תקופות קצרות יותר, הירידה בולטת עוד יותר. בארה"ב, מכירות טסלה ירדו ב-16% בין דצמבר 2023 לינואר 2024 – מגמה עונתית שהתרחשה גם בשנים קודמות, אך בעוצמה חריגה יותר השנה. בנוסף, בינואר 2024 חלה ירידה של 24% במכירות בהשוואה לחודש דצמבר 2023. לפי נתוני S&P Global Mobility, שיעור הלקוחות החוזרים של טסלה – כלומר, לקוחות שבוחרים שוב במותג בעת רכישת רכב חדש – ירד מ-72% ל-65% במדינות המזוהות עם הדמוקרטים בארה"ב ("מדינות כחולות"). לעומת זאת, במדינות המזוהות עם הרפובליקנים ("מדינות אדומות"), שיעור הלקוחות החוזרים עלה מעט מ-47.6% ל-48.2%. הירידה בנאמנות הלקוחות במדינות הדמוקרטיות, שבהן נמצאים שווקים חשובים כמו קליפורניה, הובילה לאובדן נתח שוק משמעותי של טסלה באזורים שבהם הביקוש לרכבים חשמליים היה גבוה במיוחד.



לפי נתוני איגוד הרכב הפרטי הסיני (CPCA), טסלה מכרה 63,238 רכבים ממפעל שנגחאי במהלך ינואר – ירידה של 11.5% לעומת החודש המקביל אשתקד וצניחה של כמעט 33% בהשוואה לדצמבר. טסלה עצמה אינה מפרסמת נתוני מכירות חודשיים לפי אזורים, והנתונים בסין מצטרפים לירידות במכירות במספר שווקים מרכזיים נוספים. בקליפורניה, מכירות טסלה צנחו ב-8% ברבעון הרביעי לעומת שנה קודמת, כאשר מדובר ברבעון החמישי ברציפות של ירידות במכירות במדינה. בצרפת, מכירות ינואר רשמו ירידה חדה של 63% בהשוואה לשנה שעברה, ובגרמניה חלה ירידה של 60%.


המצב באירופה ממשיך להדאיג גם במדינות שבהן טסלה נהנתה בעבר מנתח שוק משמעותי. בשוודיה ונורבגיה, שהיו בין השווקים החזקים של החברה, נרשמה בינואר צניחה חדה במספר הרכבים החדשים שנרשמו: ירידה של 44% בשוודיה ושל 38% בנורבגיה בהשוואה לשנה הקודמת. הירידות הללו בולטות במיוחד על רקע צמיחה כללית בשוק הרכב המקומי, עם עלייה של 14% ברישומי רכב בשוודיה ו-82% בנורבגיה. מודל Y של טסלה, שהיה הרכב הנמכר ביותר בשתי המדינות ב-2024, סובל כעת מירידה חדה בביקוש. סקר שנערך על ידי Novus Group בשוודיה מצביע על פגיעה משמעותית בדימוי המותג: רק 11% מהנשאלים מחזיקים בדעה חיובית על טסלה – ירידה מ-19% בסקר קודם. במקביל, שיעור הדעות השליליות כלפי החברה קפץ ל-63%, לעומת 47% בסקר הקודם. הנתונים הללו משקפים את האתגרים הנרחבים עמם מתמודדת טסלה, הן מבחינת תחרות בשוק והן מבחינת השפעת המוניטין של מאסק על תפיסת הציבור כלפי החברה.



תחרות גוברת ולחץ מצד יצרניות רכב מסורתיות וסיניות 


לצד הירידה בנאמנות הלקוחות, טסלה מתמודדת עם תחרות הולכת וגוברת מצד יצרניות רכב מסורתיות כמו ג'נרל מוטורס, פורד ופולקסווגן, שהשיקו בשנים האחרונות מגוון דגמים חשמליים חדשים במחירים תחרותיים. אם בעבר טסלה שלטה כמעט ללא עוררין בשוק הרכב החשמלי, הרי שהיום היא כבר לא לבד, ולקוחות יכולים לבחור בין דגמים חדשים ומגוונים שמציעים טווח נסיעה דומה ואפילו מחירים נמוכים יותר. 

בנוסף, טסלה מתמודדת עם תחרות מצד היצרנית הסינית BYD, שכמעט השוותה את מכירות טסלה בשוק העולמי ואף עקפה אותה בפער ניכר ברבעון האחרון של 2024. BYD זוכה להצלחה גדולה בסין ובאירופה, שם היא לוקחת נתחי שוק מטסלה, אם כי היא עדיין לא פועלת בארה"ב. בגרמניה, לדוגמה, נרשמה ירידה חדה של 60% במכירות טסלה בינואר 2025 בהשוואה לאותו חודש בשנה הקודמת, מה שמחזק את ההנחה שהמתחרים תופסים מקום משמעותי יותר בשוקי הרכב החשמלי המרכזיים.

למרות שמדובר בגורמים חיצוניים לכל יצרן רכב, טסלה עצמה כמעט ולא הציגה דגמים חדשים בשנים האחרונות, למעט הסייברטראק – טנדר חשמלי עתידני ויקר, שנחשב לנישה בשוק הרכב החשמלי. לעומת זאת, יצרניות מתחרות השיקו דגמים חשמליים רבים נוספים, כולל כלי רכב משפחתיים במחירים אטרקטיביים.

קיראו עוד ב"גלובל"


האם המעורבות הפוליטית של מאסק פוגעת בטסלה?


בעוד שהגורמים הכלכליים והעסקיים הם החשודים העיקריים בירידת המכירות של טסלה, לא ניתן להתעלם מהשפעת הפוליטיקה של אילון מאסק על חלק מהלקוחות. מאסק, שנחשב לאחת הדמויות השנויות במחלוקת בעולם העסקי, הפך בשנים האחרונות לדמות פוליטית בולטת, מה שעשוי להשפיע על הדרך שבה צרכנים תופסים את המותג טסלה. סקרים מצביעים על כך ששיעור הרוכשים בארה"ב שמצהירים כי "לא ישקלו לרכוש טסלה" עלה מ-17% ב-2021 ל-32% בשנת 2025. מנגד, רק 16% מהנשאלים הצהירו כי הם "כמעט בטוחים" או "נוטים מאוד" לרכוש טסלה – נתון שנותר כמעט ללא שינוי לאורך ארבע השנים האחרונות. בנוסף, מאסק הפך לתומך מוצהר של הנשיא דונלד טראמפ ואף הופיע איתו במסיבות עיתונאים בבית הלבן, מה שהוביל לביקורת מצד חלק מהקהל הליברלי בארה"ב. כמו כן, הוא הביע תמיכה במפלגת הימין הקיצוני בגרמניה (AfD), דבר שאולי עשוי להסביר את הירידה הדרמטית במכירות טסלה במדינה זו.


למרות הירידה במכירות טסלה, שוק הרכב החשמלי כולו נמצא בצמיחה מתמדת. התחזקות המתחרים מציבה את טסלה מול אתגרים חדשים, והיא תיאלץ להסתגל כדי לשמור על מעמדה המוביל. השוק הפך לתחרותי יותר, עם מגוון רחב של אפשרויות לצרכנים, ולכן טסלה תצטרך לחדש ולהציע דגמים חדשים, כמו גם להתאים את מחירי הדגמים הקיימים כדי לשמור על יתרונה בשוק. במקביל, ההתפתחויות הפוליטיות סביב אילון מאסק עשויות להמשיך להשפיע על תפיסת המותג, בעיקר בקרב קהל ליברלי במדינות שבהן טסלה הייתה פופולרית בעבר. אם טסלה תמשיך לאבד לקוחות במדינות הדמוקרטיות בארה"ב, היא עלולה להיתקל בקשיים בשימור מעמדה כשחקן המוביל בשוק העולמי.



הדוחות לרבעון הרביעי


החברה פספסה בדוחותיה האחרונים את ציפיות האנליסטים ודיווחה על רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 25.7 מיליארד דולר, לעומת צפי לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 27.2 מיליארד דולר. הרווח התפעולי הסתכם ב-1.58 מיליארד דולר, פחות ממחצית מהתחזיות שעמדו על 2.68 מיליארד דולר. בשנת 2024 כולה, טסלה רשמה ירידה היסטורית במסירות הרכב - לראשונה בתולדותיה. החברה מסרה 1.78 מיליון כלי רכב, מתחת לתחזיות של 1.8 מיליון ומתחת למסירות של שנת 2023. 

הרווח הנקי המתואם הסתכם ב-8.419 מיליארד דולר, ירידה של 23% לעומת השנה הקודמת. מעבר לאתגרים התפעוליים, החברה עומדת בפני אתגרים נוספים הקשורים למדיניות הסחר החדשה של טראמפ. כ-15% מהרכיבים של דגם Y הנמכר בארה"ב מקורם במקסיקו, והמכסים החדשים עלולים לגרום להתייקרות משמעותית בעלויות הייצור ולהפרעות בשרשרת האספקה.


מכירות הרכב צפויות לגדול ל-2 מיליון כלי רכב - וול סטריט צופה כי טסלה תגדיל את מכירות הרכב שלה ב-2025 לכ-2 מיליון כלי רכב, עלייה מ-1.8 מיליון ב-2024. מודל Y מעודכן ורכב חדש במחיר נמוך יותר, המכונה בפי האנליסטים "מודל 2", צפויים לתרום לצמיחה. "מודל 2" עדיין אינו זמין למכירה, והמשקיעים מצפים להשקתו בהקדם. במקביל, העדכון של דגם Y עשוי להשפיע על המכירות הנוכחיות, כאשר לקוחות ממתינים לגרסה החדשה שזה עתה הושקה בסין ובארה"ב.


 טסלה נסחרת לפי שווי של 1.145 טריליון דולר, לאחר שמניית החברה איבדה קרוב ל-12% מתחילת השנה, ועלתה ב-88.5% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 17/02/2025 21:25
    הגב לתגובה זו
    שאר בחומרים ברכב פח אשפה.והכי מצחיק דורשים 280 אלף. חחחח
  • 2.
    טסלה רכב בינוני מינוס. רק ישאלים ראשי סיכה בטוחים שהם אצולה עם טסלה (ל"ת)
    סטנלי פישר 17/02/2025 19:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 17/02/2025 19:13
    הגב לתגובה זו
    מסבסדים עלויות טסלה יקרה אבל הסינים מוכרים תת רמה
פירמת BDO (אתר החברה)פירמת BDO (אתר החברה)

פירמת רואי החשבון BDO בצעדי התייעלות כואבים: פיטורים נרחבים והקפאת הוצאות

BDO הסתבכה בהלוואת ענק ופישלה בתיק ביקורת גדול כשסיפקה חוות דעת חלקה - שהכל תקין, רגע אחרי שחברת ענק בתחום הרכב קרה

רן קידר |
נושאים בכתבה BDO

פירמת רואי החשבון האמריקאית BDO USA, מהבולטות בשוק האמריקאי בתחום הביקורת, המס והייעוץ, נמצאת בעיצומו של מהלך רחב לקיצוץ עלויות הכולל פיטורי עובדים, עצירת נסיעות עסקיות לא חיוניות והידוק כללי של התקציב התפעולי. הרקע לצעדים החריפים: חוב עצום ויקר שנטלה החברה מקרן ההשקעות אפולו (Apollo Global Management), במסגרת מהלך למימון עלות מניות עובדים (ESOP).

BDO גייסה באוגוסט 2023 הלוואה בסך 1.3 מיליארד דולר מאפולו, מתוך מטרה להפוך את החברה לבעלות משותפת של עובדיה. הריבית על ההלוואה, שעמדה תחילה על כ-10%, עודכנה ביוני האחרון כלפי מטה ב-100 נקודות בסיס, אך נותרה גבוהה משמעותית ביחס לרמות המקובלות בשוק. החוב המכביד דורש תשלומי ריבית גבוהים, מה שמאלץ את הנהלת החברה לבצע התאמות מהירות בניהול ההוצאות כדי להימנע מלפגוע ביציבותה הפיננסית.

בין הלקוחות - First Brands שקרסה והותירה נושים עם חוב עתק

לקשיים של BDO נוספה גם הפגיעה התדמיתית בעקבות קריסתה של First Brands Group, ספקית חלפים גדולה לתעשיית הרכב, שנחשבה לאחד מלקוחות הדגל של הפירמה. באפריל 2025 העניקה BDO ל-First Brands חוות דעת חלקה על הדוחות הכספיים שלה, שזה בעצם מעין אישור של רואי החשבון שהדוחות תקינים. אך זמן קצר לאחר מכן, החברה פנתה לדלויט כדי לבצע בדיקת עומק (Quality of Earnings) לבקשת המלווים, שהובילה לאיתור פגמים גדולים בדוחות לרבות מינוף חריג ועסקאות רבות מחוץ למאזן.

First Brands קרסה והותירה אחריה חוב של למעלה מ-10 מיליארד דולר, מכה קשה למשקיעים, והכתם נותר גם על BDO. הקריסה העלתה תהיות בקרב שוק ההון באשר לאיכות הביקורת שביצעה הפירמה, ולכשירות מערכות הפיקוח הפנימיות שלה.

תביעה ייצוגית מצד עובדים - וטענות לניפוח ערך

בנוסף, אחת מההשפעות המשניות של תוכנית ה-ESOP ש-BDO יזמה, היא תביעה ייצוגית שהוגשה על ידי אחד העובדים, בטענה כי נדרשו לשלם מחיר מופרז עבור המניות, מה שפגע בהם כלכלית. התביעה עשויה להוות מקור סיכון משפטי נוסף, במיוחד אם תסתיים בפיצוי או הסדר פשרה.

דונלד טראמפ ושידונלד טראמפ ושי

מלחמת הסחר חוזרת: למה סין כבר לא מפחדת מטראמפ?

לאחר חצי שנה של שקט מדומה, בייג'ין הטילה מגבלות חדשות על ייצוא חומרי גלם קריטיים וטראמפ הגיב במכסים כבדים על סין. השווקים צנחו, החברות נבהלות, והכלכלה העולמית מתכוננת לסבב התנגשות חדש בין שתי המעצמות

אדיר בן עמי |

ששה חודשים של שקט יחסי בין ארצות הברית לסין הסתיימו השבוע בציוץ שהפיל את המדדים. סין הפרה את ההפוגה והכריזה על פיקוח מחמיר על ייצוא חומרי גלם נדירים. טראמפ הגיב במכס של 100% על סחורות סיניות החל מנובמבר. סין השיבה בהודעה ואמרה: "העמדה של סין לגבי מלחמות מכסים עקבית: אנחנו לא רוצים להילחם, אבל גם לא מפחדים." הפעם, בניגוד לסבב הקודם, נראה שסין החליטה שהיא לא מוותרת בכזו קלות.

במאי האחרון, אחרי שטראמפ הכריז על "יום השחרור" והטיל מכסים של 145% על סין, בייג'ין נסוגה. הם הסכימו להפוגה של 90 יום. הרימו את המגבלות על ייצוא מגנטים ומינרלים נדירים שהתעשייה האמריקאית תלויה בהם. חיכו בסבלנות. אבל התמונה התחילה להשתנות כבר במהלך ההפוגה הזאת. אחרי שחתמו על ההפוגה, ארצות הברית המשיכה להדק את החבל סביב הצוואר של התעשייה הסינית. בספטמבר, האמריקאים הקשיחו את הפיקוח על ייצוא שבבים ומעבדים לסין. הם העלו את האגרות על ספינות סיניות שמגיעות לנמלים אמריקאיים. והם הוסיפו עוד חברות סיניות לרשימה השחורה של הסחר. כל זה בזמן שאמור היה להיות שקט מבחינה מסחרית.


הפרה של ההסכם

הסינים ראו במהלכים של טראמפ הפרה של ההסכם. פנג צ'וצ'נג, שותף מייסד בחברת המחקר הוטונג בבייג'ין, הסביר שמנקודת המבט של שי ג'ינפינג, המהלכים האמריקאיים האלה היו לא רק הסלמה מהותית, אלא גם אישור נוסף לכך שאי אפשר לסמוך על ממשל טראמפ. אחרי הפגישה במדריד בחודש שעבר, שתי המדינות היו אמורות להימנע מהסלמה לקראת הפגישה של טראמפ ושי בסוף אוקטובר. אבל זה לא קרה.


ביום רביעי בלילה, משרד המסחר הסיני השיק מערכת פיקוח חדשה ורחבה על ייצוא של חומרי גלם נדירים וחומרים קריטיים אחרים שמפעלי הטכנולוגיה והביטחון האמריקאים תלויים בהם לחלוטין. החדשות האלה יצרו זעזוע בקרב התעשיות הספציפיות שנפגעו, אבל השווקים עדיין לא הגיבו אז. ביום שישי, טראמפ פרסם פוסט של כמעט 500 מילים ב-Truth Social שבו איים על "עלייה מסיבית" במכסים על סחורות מסין. המהלך הזה שלח את המדדים האמריקאיים לנפילה חופשית. כמה שעות מאוחר יותר, טראמפ הבהיר: מכס נוסף של 100% על סין החל מה-1 בנובמבר. הוא גם הודיע על תוכניות לפיקוח על ייצוא תוכנות אמריקאיות שקריטיות לסין.


המכסים האלה, יחד עם הקיימים, מאיימים להביא את שתי המדינות למה ששני הצדדים הזהירו ממנו מוקדם יותר השנה: ניתוק כלכלי מוחלט. זה מקום שאף אחד לא רצה להגיע אליו. אבל הנה, הם שוב שם. הסינים הבינו שטראמפ עובד לפי נוסחה: מכסים גבוהים, איומים דרמטיים ברשתות החברתיות, ואז הסכם אישי מהיר שהוא יכול להציג כניצחון אישי. זה עבד בסבב הראשון של הנשיאות שלו, כשסין חתמה על הסכם "שלב ראשון" שכלל ויתורים משמעותיים מהצד הסיני. אבל הימים ההם נגמרו.



הסינים כבר לא משחקים לפי החוקים של טראמפ