ת"א מתעלמת מהעולם ופותחת בעליות קלות

במרכז: טבע מטפסת ב-1% ואלווריון ואלביט מערכות מחליקות ב-0.75% ו-0.65%, בהתאמה. זאת ועוד: כנפיים נסוגה ב-0.55%, למרות שציון עיני העלה ההצעה הכספית עבור ארקיע ופועלים מטפסת ב-1.25%
שרון שפורר |

הבורסה לני"ע בתל אביב בוחרת להתעלם הבוקר מירידות השערים החדות בבורסות העולם ופותחת את יום המסחר החותם את השבוע בעליות שערים קלות. אמש חתמו מדדי וול סטריט בירידות שערים לאחר פרסום נתוני מאקרו מאכזבים (ובהם: שיא חדש בגרעון השוטף ברבעון החותם את 2004) והתחזקות מחירי הנפט. המגמה השלילית לא פסחה גם על שווקי אירופה ואסיה שחתמו גם הם בירידות שערים חדות.

מדד ת"א 25 נסחר בעליה של 0.35% לרמה של 651.02 נקודות. מדד ת"א 100 עולה ב-0.24% לרמה של 676.07 נקודות. מנגד לשני אלו, התל טק 15 פתח את בוקרו של יום חמישי בירידה של 0.17% לרמה של 415.03 נקודות.

נפתח בדואליות ובחמש מביניהן הלוקחות חלק במדד המעו"ף. אלביט מערכות החליקה ב-0.65%, תוך מחזור התחלתי של 720 אלף שקל. בסולומון שוקי הון העריכו, כי החברה צפויה לשמור על שיעורי רווחיות גולמית דומים גם במהלך שנת 2005 וכי בטווח הקצר תזדקק החברה למזומנים לצורך רכישת תדיראן קשר ולצורך השקעות נוספות. אנו מעריכים כי בתנאי השוק הקיימים, הנפקת איגרות חוב היא אופציה סבירה. האנליסט, יניב רבסקי העניק למניה המלצת "קניה" עם מחיר יעד של 30 דולר או 130 שקל.

מניות ענקית הפרמצבטיקה הישראלית, טבע, מטפסת בכ-1%, תוך מחזור התחלתי של 2.7 מיליון שקל, אלווריון נסוגה ב-0.75%, תוך מחזור של 175 אלף שקל בפתיחה וגיוון ופרטנר נותרות הבוקר ללא שינוי.

ובבנקים. מניות בנק הפועלים קופצות ב-1.25%, תוך מחזור של 775 אלף שקל, לאומי מוסיפה 0.64%, תוך מחזור של 1.6 מיליון שקל, מזרחי עולה ב-0.15%, תוך מחזור התחלתי של 600 אלף שקל ודיסקונט והבינ"ל נסחרות בירידות מזעריות של 0.07% ו-0.03%, בהתאמה.

עוד בפיננסים - אבל בביטוח. מניות חברות הביטוח כלל ומגדל, מגיבות לפרסום מעריב, כי יציגו רווח של למעלה ממיליארד שקל בשנת 2004 במגמה מעורבת. הראשונה עולה ב-0.95% והשניה נותרת אדישה להערכות. על פי מעריב, חברת כלל צפויה לרשום רווח נקי בגובה 510 מיליון שקל המשקף גידול של 19% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וחברת מגדל צפויה לרשום רווח של 515 מיליון שקל המשקף גידול של 17% בהשוואה לתקופה המקבילה.

עוד בענף. הפניקס בולטת עם קפיצה של 2.8%, מנורה נופלת ב-1.5% והראל נסחרת בעליה של 0.41%.

מניות קבוצת אי.די.בי נסחרות על רקע פרסום גלובס כי חברת האחזקות בראשות איש העסקים, נוחי דנקנר, צפויה לנצל את את דוחות 2004 במתכונת של "מיני תשקיף" המתאפשר על פי דו"ח ועדת ברנע. על פי גלובס, אי.די.בי צפויה לגייס סכום של 2-3 מיליארד שקל נוספים באגרות חוב לא סחירות. אי.די.בי פיתוח נותרת הבוקר ללא כל שינוי ואי.די.בי אחזקות מטפסת ב-0.3%.

מניות כנפיים - אחזקות ארקיע פתחו בנסיגה של 0.55%, למרות הפרסומים, כי איש העסקים ציון עיני, העלה את הצעתו הכספית לרכישת מניות חברת התעופה, לסכום של 12 מיליון דולר, לעומת הצעתו הקודמת שעמדה על 10.5 מיליון דולר. מניות אל על מחליקות ב-0.61%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.