ההצבעה על תקציב המדינה בחמישי - נתניהו יכריע האם חוק הגיוס יידחה
על רקע לחצים פוליטיים גוברים, ממשלת ישראל עומדת השבוע בפני הכרעות בנוגע לחוק הגיוס ותקציב המדינה לשנת 2025. הקואליציה בראשות בנימין נתניהו נדרשת להחליט על המשך דרכה מול האתגרים הפנימיים בממשלה – כשברקע לחץ כבד מצד הסיעות החרדיות לאשר את חוק הגיוס, המאפשר דחיית גיוס לצעירים חרדים, ומצד שני, הצורך באישור התקציב עד יום חמישי הקרוב כדי למנוע משבר קואליציוני או אפילו בחירות מוקדמות.
ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לכנס את השרים כמתוכנן, ביום חמישי, כדי להצביע על חוק התקציב ועל חוק ההסדרים, בלי לאשר את חוק הגיוס. לא בטוח שהסיעות החרדיות יסכימו לכך, אבל נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' מסבירים כי תקציב המדינה חייב לעבור במועדו כשהשניים אמרו לשרים כי הם מצפים מהם להבין את גודל השעה ולהירתם לעניין.
ההצבעה על התקציב ביום חמישי הקרוב צפויה להיות רגע מכריע עבור הממשלה. אם יאושר התקציב, הדבר יבטיח את המשך תפקודה של הממשלה ויאפשר ליישם תכניות כלכליות חשובות לשנת 2025. תקציב המדינה כולל מגוון תוכניות לפיתוח התשתיות, מערכות הרווחה, והבריאות – ועיכוב באישורו עלול להוביל לעיכובים ביישומן של תכניות אלו. כעת, ראש הממשלה נתניהו נמצא תחת לחץ למצוא פשרה שתאפשר להעביר את התקציב מבלי לגרום למשבר פוליטי נוסף. כל זאת, תוך שהוא מנסה לאזן בין דרישות שותפיו החרדיים לבין הצורך הדחוף ביציבות כלכלית ופוליטית.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'; קרדיט: דוברות משרד האוצר
- ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס?
- ועדת המינויים בלמה את מינוי פרוזנפר לראשות אגף התקציבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדרישות החרדיות והאולטימטום
הסיעות החרדיות, ובראשן מפלגות יהדות התורה וש"ס, הביעו דרישה חד-משמעית להעביר את חוק הגיוס לפני ההצבעה על התקציב. עבורן, מדובר במאבק עקרוני לשימור אורח החיים החרדי והגנה על הציבור החרדי מפני גיוס חובה, שלדבריהן פוגע בתרבות הקהילה. בנוסף, החרדים הציבו אולטימטום ולפיו אם לא יעבור החוק, הם עלולים להצביע נגד התקציב. מצב זה מציב את נתניהו במצב מורכב, שבו עליו לאזן בין הדרישות החרדיות לבין הצורך באישור התקציב לשם יציבות ממשלתית וכלכלית.
למרות הלחץ מצד החרדים, נתניהו טרם הכריע סופית לגבי דחיית חוק הגיוס. עם זאת, ישנה נטייה בקרב הקואליציה, ובינהם, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', להימנע מקשירת סוגיות התקציב לחוק הגיוס. סמוטריץ' הבהיר כי התקציב חייב לעבור במועדו כדי למנוע זעזועים כלכליים שעלולים להחמיר בתקופה הרגישה מבחינה ביטחונית. הוא ציין כי אי-ודאות כלכלית עלולה לערער את אמון השוק, ולפגוע בתפקוד הכלכלי של ישראל. לדברי סמוטריץ', המשק זקוק ליציבות, ואי-אישור התקציב במועדו עלול לפגוע בכך.
קולות חלוקים בקואליציה
במקביל, נשמעו קולות נוספים בקואליציה, בהם חברי מפלגת עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר, אשר תומכים בעמדת החרדים. הם טוענים כי יש לחזק את מעמד הציבור החרדי ולשמר את תרבותו, כולל פטור משירות צבאי. מנגד, שרים נוספים בקואליציה סבורים כי יש לשמור על הפרדה בין חוק הגיוס לבין התקציב ולא לערבב ביניהם.
- מחירי הטיסה לפריז ועל העתיד של אל על
- לאוניד נבזלין ניצח את רוסיה - יכול לתפוס נכסים רוסיים בעולם ב-65 מיליארד דולר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה...
במצב שבו תתקבל החלטה לדחות את חוק הגיוס לפחות לעת עתה, ניתן יהיה להעביר את תקציב המדינה, אך המחלוקת סביב החוק אינה צפויה להיעלם. הדרישות של החרדים וההסכמה בקרב גורמים בקואליציה להצביע בעד התקציב מבלי לערב את חוק הגיוס מייצרות תחושות מעורבות בממשלה.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- פקידה בביטוח לאומי דרשה להכיר בלחץ כפגיעה בעבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מחירי הטיסה לפריז ועל העתיד של אל על
אל על מורידה מחירים ועדיין יקרה יחסית לאחרות; לכמה ירדו הרווחים של ענקית התעופה?
מחירי הטיסות בירידה. החזרה של חברות תעופה מייצרת תחרות והמחירים בירידה (טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה). אל על שהיתה מונופול בתקופת המלחמה מיישרת קו ומורידה מחירים, אם כי היא עדיין מעל החברות האחרות. זה היה גם לפני המלחמה, השאלה אם הציבור יבחר בה. חלק גדול מהציבור ממורמר ומחפש סוג של "נקמה" באל על על המחירים הגבוהים.
אל על הורידה את המחיר לניו יורק לחודשים הקרובים ל-1,040 דולר, ירידה של כ-50%. אפשר להשיג בזול יותר במקומות אחרים. גם הטיסות לאירופה ירדו - טיסה לפריז ב-530 דולר, גם כאן ירידה דרמטית של כ-40% ועדיים יקר לעומת אחרות. עם זאת, צריך לזכור שבאל על מקבלים במחיר אפשרות לכבודה וזה לא נמצא בחברות הלואו קוסט. בפועל, ההפרשים נמוכים יותר.
אל על צפויה להיפגע מסיום המלחמה, אבל צריך לזכור שהציבור למרות הכעס-מרמור על המחירים מבין שזו חברת התעופה ש"לקחה" סיכון" והיתה מוכנה לטוס ישראל ולישראל בשעה שכולם עזבו. זה גם מה שיקרה בפעם הבאה, ומכיוון שעדיין קיים חשש מביטול טיסות, נראה שאל על תמלא את מלאי המושבים שלה די מהר, לפחות בחודשים הקרובים, אם כי כאמור במחירים נמוכים יותר.
אם לוקחים בחשבון ירידת מחירים דרמטית, ירידה בהיקף הטיסות בשל התחרות, מקבלים תוצאות משמעותית פחות טובות לאל על בהמשך. אל על לפני המלחמה היתה בקצב רווחים של קרוב ל-100 מיליון דולר בשנה, המלחמה הביאה אותה לרווחים של 400-500 מיליון בשנה, והחזרה לשגרה, תוריד אותה למטה, אבל זה צפוי להיות משמעותית מעל 100 מיליון דולר. מחירי הטיסות בהגדרה עולים במקביל להיצע קטן של מושבים. ה-100 מיליון של לפני שנתיים שהוא המייצג, מגיע ל-150-180 מיליון. בדרך אל על הוסיפה לעצמה הון של מיליארד דולר, ולכן כשמסתכלים על השווי היום לעומת השווי לפני המלחמה, צריך לזכור שחלק גדול מעליית השווי מוסבר דרך הרווחים. כשמורידים אותם, מקבלים עליית ערך פחות דרמטית.