קניון איילון קניות
צילום: אלכסנדר כץ

עלייה של 16% בהיקף רכישות הישראלים בכרטיס אשראי במרץ-מאי

קצת יותר משנה חלפה מהשיא של משבר הקורונה, ועכשיו הישראלים מנצלים את החזרה לשגרה ו"מפצים את עצמם" על שנת השופינג האבודה; בענף הלבשה והנעלה נרשמה עלייה של 28.7 ובקבוצה שירותים חלה עלייה של 20.6%
סתיו קורן |

משבר הקורונה גרם לישראלים לבזבז פחות -  גם כי אנשים המעיטו לצאת מהבתים, וגם משום שאנשים רבים איבדו את מקום העבודה שלהם. מעל לכל, בתקופת הסגרים לא התאפשרה היציאה לבילויים והקניונים, המסעדות ובתי הקפה היו סגורים ואיתם גם החנויות ברחוב. אולם, קצת יותר משנה חלפה מהשיא של התקופה הקשה והמבלבלת הזו, ועכשיו הישראלים מנצלים את החזרה לשגרה ו"מפצים את עצמם" על שנת השופינג האבודה.

לפי הנתונים של הלמ"ס, במרץ-מאי 2021, היקף הרכישות של הישראלים בכרטיסי האשראי היה גדול ב-16.5% מבתקופה המקבילה אשתקד. בקבוצת מוצרים ושירותים אחרים, המהווה 48% מסך הרכישות בשנת 2020, נרשמה עלייה של 6.1% בתקופה. בענף שירותי רפואה ותרופות העלייה הייתה בשיעור 17.6%, בענף ציוד ושרותי תחבורה עלייה של 12.7%, בענף ספרים, ציוד משרדי ופרסום עלייה של 7.6%, בענף דלק, חשמל וגז עלייה של 5.7%, בענף מחשבים ותוכנה של 5.5% ובענף ציוד ושרותי תקשורת של 2.1%.

מדדי ערך סך הרכישות בכרטיסי אשראי במחירים קבועים: נתונים מגמה ומנוכי עונתיות לשנים 2021-2008.

בקבוצה מוצרי תעשייה, המהווה 17% מסך הרכישות בשנת 2020, חלה עלייה של 8.4% בחישוב שנתי במרץ-מאי 2021. מתוך זה, בענף הלבשה והנעלה עלייה של 28.7% בחישוב שנתי, בענף הרהיטים ירידה של 4.4% בחישוב שנתי, ובענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה ירידה של 6.4% בחישוב שנתי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בלקהוק  (לוקהיד מרטין)בלקהוק (לוקהיד מרטין)
TOP10

10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?

זינוק במיקומים של אלביט, התעשייה האווירית ורפאל, מה המקום שלהם בדירוג ומה צפוי בהמשך?



אדיר בן עמי |

מכון שטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI) פרסם את הדוח השנתי שלו על 100 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם. כן, מכון שלום מדרג חברות ביטחוניות, במטרה בעיקר להציף את היקף השוק הביטחוני. זאת תעשייה ענקית עם כסף גדול, כוח פוליטי, לוביסטים, ומיליוני עובדים ברחבי העולם. 

הדוח מבוסס על נתוני שנה שעברה והוא מלמד על עלייה של 5.9% בהכנסות ממכירות נשק, מוצרים ושירותים צבאיים, שהגיעו ל-679 מיליארד דולר - הרמה הגבוהה ביותר אי פעם. העלייה נובעת ממתחים גיאופוליטיים מתמשכים, כולל המלחמות באוקראינה ואצלנו, שמגבירים את הביקוש למערכות נשק מתקדמות.  החברות הישראליות מציגות צמיחה חדה בהכנסות המונעת על ידי הזמנות חירום, השקעות במגננה וחשיפת היכולות הצבאיות לעולם בשנתיים של המלחמה. 

מתוך 100 החברות, 77 רשמו עלייה בהכנסות, כאשר 42 מהן הגיעו לצמיחה דו-ספרתית. הגידול הכולל מהווה עלייה של 26% לעומת 2015, ומשקף מעבר ממגמת ירידה פוסט-מלחמה קרה לעידן של מרוץ חימוש מחודש.


הטופ 10 העולמי - חמש חברות אמריקאיות, שלוש סיניות, רוסית אחת ובריטית אחת

1לוקהיד מרטין (ארה"ב) - 64.7 מיליארד דולר. ענקית התעופה האמריקאית מובילה את הדירוג בזכות מכירות מטוסי ה-F-35 ומערכות טילים מתקדמות, ונשארת הספקית הגדולה ביותר של הפנטגון.

לוקהיד F35



2RTX (ארה"ב) - 43.6 מיליארד דולר. לשעבר ריית'יאון, מתמחה במערכות הגנה אווירית, מנועי מטוסים וטילים מונחים, ונהנית מביקוש גובר לאור המתיחות עם סין.


לוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשותלוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשות

יד 2 - מאפס ל-3 מיליארד שקל; האתר הכי רווחי בישראל עובר לאייפקס

מאתר מודעות צנוע ליד שנייה ודרושים לעסק דיגיטלי שנמכר בכ-950 מיליון דולר לקרן אייפקס, אחרי מסלול בעלים שנע בין וואלה, אקסל שפרינגר ו-KKR

ליאור דנקנר |

מה שהתחיל כפלטפורמה פשוטה לפרסום מודעות דרושים ומכירת יד שנייה, הפך לאחד האתרים המרכזיים בישראל ששווה 950 מיליון דולר (3.07 מיליארד שקל). יד2, אחד המותגים החזקים באינטרנט הישראלי, נמכר היום לאייפקס. המוכרת KKR קיבלה את האתר כחלק מרכישת אקסל שפרינגר שהחזיקה בו, אחרי שרכשה אותו מוואלה ב-2014 ב-820 מיליון שקל.


יד2 - כך נבנתה הדרך לאקזיט

2005 - ההתחלה הצנועה

שני יזמים, שמעון וינר ויאיר גולן, משיקים את yad2.co.il כפלטפורמה לפרסום מודעות קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים - בעיקר רכבים, נדל"ן, דרושים ויד שנייה. תוך זמן קצר האתר הופך לכתובת מוכרת למודעות חינם באינטרנט.

2009 - רכישה על ידי וואלה תקשורת