העצה שנתן העובד לבזוס שהכפילה את התפוקה של אמזון
בשנת 1994 ג'ף בזוס התפטר מעבודתו בקרן גידור בניו יורק ועבר לפרברי סיאטל. שם, הוא שכר בית והקים את אמזון במוסך שלו. שנה לאחר מכן האתר של אמזון הושק, ותוך חודש, החברה מכרה ספרים לאנשים בכל 50 המדינות בארה"ב.
"באותם ימים (בשנת 1995), כשהקמתי את החברה באותה תקופה, היינו עדיין חברה די קטנה, אבל צמחנו מהר, וזה היה מאוד מרגש" אמר בזוס בפורום של מרכז בוש למנהיגות. למרות הצמיחה הזו, היה מקום לשיפור, אמר בזוס.
"היינו כל כך לא יעילים עם הפעילות והלוגיסטיקה שלנו בימים הראשונים שבהם היינו רק 10 עובדים" אמר בזוס, והוסיף כי חוסר היעילות התבטא גם בשיטת האריזה שלהם.
במהלך החודש הראשון להשקת אמזון, בזוס ועובדיו היו אורזים הזמנות על ידיהם וברכיהם על רצפות בטון, כאשר לאחד מעשרת עובדיו היה רעיון שבסופו של דבר "הכפיל" את התפוקה שלהם.
- מה יקבע האם הדולר ימשיך להתחזק או שדווקא ייחלש?
- מה משמעות העליות של יום שני? איך נכון ולא נכון להשתמש ב-RSI?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"לא היו לי שולחנות אריזה", אמר בזוס. "אמרתי לאחד ממהנדסי התוכנה שארז לצדי, 'אתה יודע מה עלינו לעשות? עלינו להשיג רפידות ברכיים. 'והוא הביט בי כאילו הייתי הבחור הכי מטומטם שראה בחייו, ואמר, ג'ף, עלינו לקנות שולחנות אריזה''.
בזוס אמר כי שולחנות אריזה היה "הרעיון המבריק ביותר" ששמע מעולם, ולמחרת, כתוצאה מכך, אמר הוא קנה שולחנות אריזה וזה "הכפיל את התפוקה שלהם".
בשנת 1997 אמזון יצאה להנפקה בבורסה, ובסיס העובדים של החברה צמח ל-614. כיום, לאמזון 750 אלף עובדים במשרה מלאה (נכון לספטמבר 2019) ויש לה שווי שוק של יותר מ 946 מיליארד דולר.
לאורך ההיסטוריה של אמזון היו כמה פעמים ראויות לציון שבזוס הקשיב לעובדיו, אפילו כשהרעיונות שלהם נראו קצת "מפחידים". לפני הקמתו של אמזון פריים, בזוס ועובדיו ניסו לעשות סיעור מוחות וריאציה לגבי תוכנית נאמנות, כאשר "סוג של מהנדס תוכנה זוטר הגה את הרעיון הזה, לא כתוכנית נאמנות, אלא כרעיון שאנחנו יכולים להציע לאנשים סוג של מזנון הכול-כלול של משלוח מהיר בחינם", הוא נזכר.
- הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
- צעד נוסף לפתיחת השוק: נימה קיבלה אישור להציע פיקדונות ולהנפיק חשבונות לקבלת שכר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
"צוות הכספים הלך ועיצב את הרעיון הזה, והתוצאות היו מחרידות. רק לחשוב שאנו מציעים משלוח ללא הגבלה," לדבריו של בזוס, למרות שלקוחות אוהבים את זה, "המשלוח הוא סיפור יקר". לאחר השקת המשלוח החופשי האינסופי, ההוצאות היו גבוהות, אך הכל הסתדר טוב בסופו של דבר.
- 5.כותבי תרחישים 04/04/2020 13:40הגב לתגובה זולפני מלחמת יום הכיפורים-תיכנון גשר חציה על תעלת סואץ-ממשרד שר הבטחון משה דיין- והמערכת דחו המסקנה- בטיעון- אנו לא נחצה וסאדאת לא יעיז לחצות- זה עלה לנו ב 2700 + 500 הרוגים הצעתי הצעות אנהארטיות נוספו - וכלום
- 4.אני 09/01/2020 16:43הגב לתגובה זוהתגמול פה לא רלוונטי, עצם העובדה שעובד יודע שהוא יכול לגשת לבוס שלו ולהציע רעיון שנופל על אוזניים קשובות זה רווח עצום לעובד בנוסף התגמול של אותו עובד זה שהחברה שבה הוא מועסק הגיע למיימדים עצומים כאלו שבטוח השפיעו על השכר שלו
- 3.אני 09/01/2020 08:20הגב לתגובה זוהאם הוא תיגמל את המהנדסים האלה על הרעיונות שלהם כמו שצריך?
- אולי... במכתב פיטורין... (ל"ת)שולמן ישלם 10/01/2020 07:50הגב לתגובה זו
- שאלה של בהמה קומוניסטית פרמיטיבית (ל"ת)קפיטליסט 09/01/2020 22:12הגב לתגובה זו
- 2.זה נקרא ענווה (ל"ת)שימי 09/01/2020 00:14הגב לתגובה זו
- 1.דוב 08/01/2020 17:23הגב לתגובה זוהשאלה היא איך ובכמה תגמל בזוס את מי שהפיק לו תועלת כה עצומה, אם בכלל.
- אם זה בכותרות, סימן שהוא אכן תגמל אותו (נדמה לי) (ל"ת)אלמוני 08/01/2020 18:55הגב לתגובה זו

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services 2.67% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאלמנכ"ל רפאל: "גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית"
יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה על כיפת ברזל -"הצלנו רבבות אזרחים", על מכירת כיפת ברזל בעולם - "רק לידידות הקרובות ביותר, המדינה נזהרת במתן רישיונות ייצוא", על הצמיחה העתידית, הנפקה ומכירות לגרמניה וסעודיה
התוצאות של רפאל לרבעון השלישי טובות - מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר", התוצאות של רבעון רביעי שעונתית הוא חזק מאוד יהיו טובות עוד יותר. הצבר בשיא של כל הזמנים. זה זמן להנפיק, אבל יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל שמכוון להנפקה, יודע שיש תור - רק אחרי שהתעשייה האווירית תונפק (אם תונפק) יהיה אפשר לדבר על רפאל. ברפאל יש רגישות גודלה יותר בשל קשר סימביוזי חזק מאוד עם מערכת המו"פ של משרד הביטחון (מפא"ת). לכל חברות התעשייה הביטחונית יש קשר הדוק עם משרד הביטחון והצבא, ברפאל מסיבות היסטוריות וכי היא נחשבת ל"מעבדת מו"פ" של הצבא, זה אפילו משמעותי יותר.
ועדיין, תורג'מן סבור שהנפקה מאוד חשובה ונחוצה, ובכלל, בין השורות, אפשר לשמוע ממנו קולות שמדברים דווקא על החסמים שנובעים מהקשר ההדוק למשרד הביטחון. הוא לא מתלונן, הוא כמובן יודע שההצלחה הגדולה של המערכות היא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם משהב"ט והצבא, אבל כיפת ברזל שהיא מערכת מאוד מוצלחת כמעט ולא נמכרת החוצה. "רק לידידות הטובות ביותר שלנו", אומר תורג'מן ומכוון לארה"ב.
ההצלחה מוכחת, פתרון שהציל אלפים רבים של חיים. למה לא לנצל את הביקושים ולמכור הרבה?
"רבבות אנשים. אנחנו מעריכים שהפעלת כיפת ברזל במלחמה הצילה רבבות אנשים. הקמנו עכשיו מפעל יחד עם ריית'און, שותף אמריקאי שלנו לייצור כיפות ברזל למארינס. כיפת ברזל היא עוגן מאוד משמעותי ביכולת ההגנה של מדינת ישראל וככזה המדינה נזהרת במתן רישיונות של שיווק לייצוא. זה ברור ונכון, אבל, זה אומר שלא מיצינו כלל את הפוטנציאל של מכירות המערכת".
נורמליזציה עם סעודיה, אם תהיה ובהמשך להצטיידות שלהם במטוסי קרב מארה"ב - ה-F-35, עשויה להגדיר אותה כידידה. הם צריכים את כיפת ברזל מול האיומים מסביב. תמכרו להם מערכות כיפת ברזל?
- 10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?
- מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אני מניח שהיא תרצה הרבה מאוד מערכות של כיפת ברזל. כל העולם ראה את היכולות שלנו במלחמה, ראה את היכולות ב'עם כלביא'. כולם מבינים את העליונות האווירית, את יכולות המודיעין ומערכות ההגנה של ישראל. הביקושים למערכות שלנו מאוד גדולים".
ועדיין, יש עלייה בצבר, אבל איך זה שכיפת ברזל לא נמכרת לידידות שלנו בעשרות רבות של מיליארדים?
"אישורי הייצוא לא פשוטים. אנחנו מוכרים לידידות קרובות, ולא ממצים את פוטנציאל השוק".
גרמניה היא לא ידידה קרובה?
"גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית וגרמניה זוכה לעדיפות גבוהה".
