העצה שנתן העובד לבזוס שהכפילה את התפוקה של אמזון
בשנת 1994 ג'ף בזוס התפטר מעבודתו בקרן גידור בניו יורק ועבר לפרברי סיאטל. שם, הוא שכר בית והקים את אמזון במוסך שלו. שנה לאחר מכן האתר של אמזון הושק, ותוך חודש, החברה מכרה ספרים לאנשים בכל 50 המדינות בארה"ב.
"באותם ימים (בשנת 1995), כשהקמתי את החברה באותה תקופה, היינו עדיין חברה די קטנה, אבל צמחנו מהר, וזה היה מאוד מרגש" אמר בזוס בפורום של מרכז בוש למנהיגות. למרות הצמיחה הזו, היה מקום לשיפור, אמר בזוס.
"היינו כל כך לא יעילים עם הפעילות והלוגיסטיקה שלנו בימים הראשונים שבהם היינו רק 10 עובדים" אמר בזוס, והוסיף כי חוסר היעילות התבטא גם בשיטת האריזה שלהם.
במהלך החודש הראשון להשקת אמזון, בזוס ועובדיו היו אורזים הזמנות על ידיהם וברכיהם על רצפות בטון, כאשר לאחד מעשרת עובדיו היה רעיון שבסופו של דבר "הכפיל" את התפוקה שלהם.
- מה יקבע האם הדולר ימשיך להתחזק או שדווקא ייחלש?
- מה משמעות העליות של יום שני? איך נכון ולא נכון להשתמש ב-RSI?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"לא היו לי שולחנות אריזה", אמר בזוס. "אמרתי לאחד ממהנדסי התוכנה שארז לצדי, 'אתה יודע מה עלינו לעשות? עלינו להשיג רפידות ברכיים. 'והוא הביט בי כאילו הייתי הבחור הכי מטומטם שראה בחייו, ואמר, ג'ף, עלינו לקנות שולחנות אריזה''.
בזוס אמר כי שולחנות אריזה היה "הרעיון המבריק ביותר" ששמע מעולם, ולמחרת, כתוצאה מכך, אמר הוא קנה שולחנות אריזה וזה "הכפיל את התפוקה שלהם".
בשנת 1997 אמזון יצאה להנפקה בבורסה, ובסיס העובדים של החברה צמח ל-614. כיום, לאמזון 750 אלף עובדים במשרה מלאה (נכון לספטמבר 2019) ויש לה שווי שוק של יותר מ 946 מיליארד דולר.
לאורך ההיסטוריה של אמזון היו כמה פעמים ראויות לציון שבזוס הקשיב לעובדיו, אפילו כשהרעיונות שלהם נראו קצת "מפחידים". לפני הקמתו של אמזון פריים, בזוס ועובדיו ניסו לעשות סיעור מוחות וריאציה לגבי תוכנית נאמנות, כאשר "סוג של מהנדס תוכנה זוטר הגה את הרעיון הזה, לא כתוכנית נאמנות, אלא כרעיון שאנחנו יכולים להציע לאנשים סוג של מזנון הכול-כלול של משלוח מהיר בחינם", הוא נזכר.
- ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
- מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הריבית תרד מחר ל-4.25% - איך זה ישפיע עליכם?
"צוות הכספים הלך ועיצב את הרעיון הזה, והתוצאות היו מחרידות. רק לחשוב שאנו מציעים משלוח ללא הגבלה," לדבריו של בזוס, למרות שלקוחות אוהבים את זה, "המשלוח הוא סיפור יקר". לאחר השקת המשלוח החופשי האינסופי, ההוצאות היו גבוהות, אך הכל הסתדר טוב בסופו של דבר.
- 5.כותבי תרחישים 04/04/2020 13:40הגב לתגובה זולפני מלחמת יום הכיפורים-תיכנון גשר חציה על תעלת סואץ-ממשרד שר הבטחון משה דיין- והמערכת דחו המסקנה- בטיעון- אנו לא נחצה וסאדאת לא יעיז לחצות- זה עלה לנו ב 2700 + 500 הרוגים הצעתי הצעות אנהארטיות נוספו - וכלום
- 4.אני 09/01/2020 16:43הגב לתגובה זוהתגמול פה לא רלוונטי, עצם העובדה שעובד יודע שהוא יכול לגשת לבוס שלו ולהציע רעיון שנופל על אוזניים קשובות זה רווח עצום לעובד בנוסף התגמול של אותו עובד זה שהחברה שבה הוא מועסק הגיע למיימדים עצומים כאלו שבטוח השפיעו על השכר שלו
- 3.אני 09/01/2020 08:20הגב לתגובה זוהאם הוא תיגמל את המהנדסים האלה על הרעיונות שלהם כמו שצריך?
- אולי... במכתב פיטורין... (ל"ת)שולמן ישלם 10/01/2020 07:50הגב לתגובה זו
- שאלה של בהמה קומוניסטית פרמיטיבית (ל"ת)קפיטליסט 09/01/2020 22:12הגב לתגובה זו
- 2.זה נקרא ענווה (ל"ת)שימי 09/01/2020 00:14הגב לתגובה זו
- 1.דוב 08/01/2020 17:23הגב לתגובה זוהשאלה היא איך ובכמה תגמל בזוס את מי שהפיק לו תועלת כה עצומה, אם בכלל.
- אם זה בכותרות, סימן שהוא אכן תגמל אותו (נדמה לי) (ל"ת)אלמוני 08/01/2020 18:55הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
