מאה שערים חרדים דתי דת ירושלים
צילום: Istock

יוזמה חדשה לשילוב חרדים בשוק העבודה - רק 50.2% מהגברים מועסקים

"מתחברים", מיזם השמה חדש בשיתוף טלכלל וארגון הג'וינט, יתמקד באוכלוסיות בערים אלעד ובני ברק וישאף לשלב כמה שיותר גברים חרדים בעבודות במשק, בדגש על משרות איכותיות

ארז ליבנה | (4)

"זה אבסורד שבעוד שהמגזר החרדי מהווה לפחות 10% מכלל האוכלוסייה, חלקו בשוק העבודה עומד על אחוזים בודדים מכלל המועסקים במשק", כך קובע הרב פנחס גרוס, שעומד בראש מיזם "מתחברים", אשר כבר שנים פועל לשילוב גברים חרדים בשוק העבודה.

 

הרב גרוס לא טועה. אלא אם חייתם ב-20 שנה האחרונות בקוטב הצפוני או בפלנטה אחרת, לא הייתם מודעים לנפיצות סוגיית שילוב גברים חרדים בשוק העבודה, שעומדת במרכז סדר היום הציבורי כבר שנים רבות וגם במערכת הבחירות הנוכחית.

על פי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לסיכום שנת 2018, בעוד שיעור החרדיות העובדות עלה מ-73% ב-2017 ל-76% ב-2018, בקרב גברים חרדים חלה דווקא ירידה. שיעור התעסוקה של גברים חרדים שעמד בשיאו בשנת 2016 על 51.7%, ירד והגיע בשנת 2018 לרמה של 50.2%.

"יש כוח אדם איכותי גם בחברה החרדית"

הרב גרוס הוא אוטוריטה בכל הקשור לשילוב חרדים בשוק העבודה. מזה 15 שנה הוא עוסק בשילוב חרדים בשוק התעסוקה ובעבר נמנה עם מקימי תוכנית מפת"ח (מרכזי פיתוח תעסוקת חרדים) מיסודו של ארגון הג'וינט.

 

במסגרת פעילותו הביא להשמתם של למעלה מ-3,000 גברים ונשים מועסקים בהם כ-1,400 באלעד. בנוסף, היה אחראי על הקמתם של מוקדי תעסוקה קהילתיים בערד, טבריה, עמנואל, עפולה ובכפר חב"ד.

 

"המגמה הכללית שבה גברים ונשים מהמגזר החרדי אינם מהווים אחוז מספק משוק העבודה מאתגרת את כולנו", אומר גרוס. "מעסיקים צריכים להבין שחרדים שיוצאים לעבודה, הם בדרך כלל אנשים איכותיים עם מידת מחויבות גבוהה, שרוצים לפרנס משפחה עם ילדים.

 

"כמו באוכלוסייה הכללית, יש בהם אנשים מוכשרים מאוד שמסוגלים לבצע תפקידים בכירים, ברמה לא פחות טובה מעובדים אחרים במשק. כאשר בוחנים את כמות החרדים המועסקים בתפקידים איכותיים בתחומים שונים, המספרים מצטמקים משמעותית, ורבים מהם מועסקים כסדרנים, מוקדנים ומאבטחים", הוא מוסיף.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

מתחברים, שהוקמה בשיתוף Jobit מקבוצת טלכלל וארגון הג'וינט, יודעים ומכירים את טיב האוכלוסייה החרדית ואת צרכי עולם התעסוקה, מתמקדים בפרויקטי גיוס רוחביים וגדולים, יוצרים חיבורים מדויקים ומתאימים בין מועמדים חרדים לחברות מובילות במשק.

 

פלסטר נחמד שלא ישנה מהותית את המצב בשטח

הרב גרוס צודק. ישנם גברים חרדים מאוד איכותיים שיכולים להשתלב היטב בשוק העבודה ולא צריכה להיות כל אפלייה בהעסקת חרדים - ולא רק בשל הטבות המס שמעניקה הממשלה. הם ישתלבו היטב במרקם המשרד ולא ידרשו תנאים מופלגים או "יחרדו" את המשרד. רצונם הכן הוא להשתלב.

 

עד כמה איכותיים ועד כמה הם רוצים להשתלב? כיום בבני ברק ישנן חברות היי-טק פר-אקסלנס, שהיזמים שלהם הם חרדים (וחרדיות) וישנם גם גברים חרדים בתפקידי מפתח בבתי חולים ועיריות רבות.

 

אבל כולם גם יודעים מה הבעיה האמיתית, זו שכמה משרות בכירות או "איכותיות", שאולי יוסיפו מעט יוקרה למגזר, לא יפתרו. הבעיה האמיתית היא רמת המוכנות שבו יוצאים מרבית הגברים החרדים לשוק העבודה והוא אינו מספק בלשון המעטה. נכון, יש איכותיים, אבל סביר להניח שהם לא למדו במערכת החינוך החרדית, אלא קיבלו חינוך חיצוני.

 

זו אינה אשמתם כמובן. לסטרוקטורה הנוקשה של החברה שבה הם חיים יש השפעה מכרעת על רצונו של כל גבר חרדי להיות תלמיד חכם. הבעיה היא שלא כולם יכולים להיות חכמים. ברגע שהגבר החרדי הממוצע מגיע לשוק העבודה בסביבות גיל ה-30, אחרי שנגמרים לו התשלומים מהישיבות, הם מגיעים ב-under הכשרה ביחס למרבית הסקטורים האחרים בשוק – רק עם הרבה יותר פיות להאכיל בבית.

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עושים להם טובה עלק 11/08/2019 20:55
    הגב לתגובה זו
    חרדים בואו תעסיקו אותי
  • 2.
    שלומי 11/08/2019 14:02
    הגב לתגובה זו
    1 לבטל כליל את קצבאות הילדים ולהמיר להנחות במוסדות לימוד 2. לבטל את המושג הבזוי של תורתם אמונותם - מי שרוצה להיות תלמיד ישיבה - שיבקש מההורים כסף זה רק דרך הכיס שהם יבינו את העיוולת הזאת שנוצרה. את הבוגרים אי אפשר להציל -הם אבודים אבל את הדור הצעיר עדיין לא מאוחר.
  • ישראלי 11/08/2019 15:13
    הגב לתגובה זו
    אם לא היה בעם ישראל תורתו אומנותו לא היינו כאן היום .כל היהודים והישראלים שחיים היום הם צאצאים של אלה ששמרו על מצוות היהדות והצאצאים של אלו שלא שמרו הם כבר לא יהודיםץ זאת עובדה היסטורית
  • 1.
    יותר מ50 אחוז עובדים אז ליברמן ולפיד משקרים העיקר להסית (ל"ת)
    שלמה 11/08/2019 12:02
    הגב לתגובה זו
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.