בניין מגורים רמת גן נדל"ן נדלן
צילום: מורן ישעיהו

האטה בעליית מחירי הדירות: עלו ב-0.8% בלבד לעומת אשתקד

קצב עליית מחירי הדירות - הנמוך מזה 6 שנים. ברמה החודשית מחירי הדירות אף הציגו ירידה של 0.2%. מדד המחירים לצרכן רשם עלייה 0.3% בחודש מרץ

גיא עיני | (8)

מדד המחירים לצרכן במרץ עלה ב-0.3%. כך עולה מנתוני לשכה המרכזית לסטטיסטיקה. עליות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: הלבשה והנעלה 4.9%, תרבות ובידור 1.9% ודיור 0.9%. מדד שכר הדירה עלה ב-0.1%.

מתחילת השנה ירד מדד המחירים לצרכן ב0.2% לעומתו, מדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות, מדד המחירים לצרכן ללא דיור ומדד המחירים לצרכן ללא אנרגיה נותרו ללא שינוי.

עוד עולה מהנתונים כי מדד מחירי ירקות ופירות ירד ב-2.9% במהלך חודש מרץ. הוזלו במיוחד: ארטישוק 28.3%, עגבניות 14.2% וחצילים 9.9%. 

עלייה זוחלת במחירי הדירות ברמה שנתית, ירידה ברמה החודשית

מחירי הדירות, שלא נכללים במסגרת מדד המחירים לצרכן, אך מוצגים בהודעה נפרדת על ידי הלמ"ס, ירדו בחודשים ינואר - פברואר 2018 בשיעור של 0.2% לעומת העסקאות בחודשים דצמבר 2017 - ינואר 2018. מדובר על חודש חמישי רצוף של ירידה. 

מהשוואת העסקאות שבוצעו בחודשים ינואר 2018 – פברואר 2018, לעומת העסקאות שבוצעו בחודשים דצמבר 2017 – ינואר 2018, נמצא כי מדדי מחירי דירות במחוז ירושלים ירדו בשיעור של 0.6%, בצפון עלו ב-1.4%, חיפה עול ב-0.1%, מרכז ירד ב-0.9% בתל אביב עלו ב-0.4% ודרום - ירידה של 1%.

עם זאת בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ינואר 2017 – פברואר 2017, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.8%. לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, "זהו קצב העלייה הנמוך ביותר בשש השנים האחרונות". 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מחירי הדירות *ירדו* 16/04/2018 16:08
    הגב לתגובה זו
    כמה תנסו לסובב את התמונה כדי לעבוד עלינו שמחירי הדירות נלחמים לעלות? דוחות חברות הבנייה מציגים במורה שאינה משתמעת ל02 פנים שהקבלנים לא מוכרים - הציבור שם בקרס.
  • 5.
    עמי 15/04/2018 21:48
    הגב לתגובה זו
    היו עליות של 600%. בחישוב של 5 חודשים - י ר י ד ו ת!
  • 4.
    קרוניים 15/04/2018 21:06
    הגב לתגובה זו
    לפי התגובה, נשמע כאילו למסילתי קצת לא נח עם הירידות והוא די מעוניין שהמחירים יחזרו לעלות. אני חשבתי שהשמאים הם נטולי אינטרסים. אולי טעיתי.
  • 3.
    הצלף 15/04/2018 20:35
    הגב לתגובה זו
    כנראה שאם המחיר יורד מכאן חייבים לעלות משהו אחר לחפר על ההפסד בושה !!!
  • 2.
    זיו 15/04/2018 20:28
    הגב לתגובה זו
    מדד מחירי דירות שיקרי
  • 1.
    ישראלי 15/04/2018 19:18
    הגב לתגובה זו
    מחירי הדירות יורדים ולא יעזרו כל הפילפולים
  • שט 16/04/2018 08:01
    הגב לתגובה זו
    מי שמחפש בנרות סימני נפילת מחירים של דירות יתאכזב. מחיריע הדיור קשיחים כי לחברות הבניה אין שום אופציה להוזיל, הן עובדות על רווחיות של בערך 15 אחוז ולא ירדו מהרוויחיות הזו כי מסכן את היציבות שלהן. הסיבה העיקרית למחירי הדיור הגבוהים היא עליית מחיר התשומות על ידי שקרניהו שמתחבא מאחורי הגב של אחרים כדי להסתיר את אשמתו בעליית המחירים. אני מעריך שמחירי הדיור השנה יעלו ב 3 איוז בערך בגלל עלייה של 3 אחוז בתשומות הדיור. כל שאר הדיבורים על ספסרות, על משקיעים ספקולנטים על רוחים מופרזים של חברות הבניה הם שטויות וקישקושים.
  • יורדים יותר 15/04/2018 20:49
    הגב לתגובה זו
    האחרון שפורסם מתוייג בתור ינואר. בהנחה שמגמות בנדלן לא משתנות כל כך מהר, המחירים המשיכו לרדת גם בפברואר, מרץ ואפריל
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.