קיבלו אשראי: תקציב ישראכרט לבאומן
תקציב הפרסום של קבוצת ישראכרט יטופל בבאומן בר ריבנאי. בתום מכרז על תקציב הפרסום שלקח כ-3 חודשים גבר באומן בר ריבנאי על אדלר חומסקי, פובליסיס גלר נסיס וגיתם BBDO.
יגאל ברקת, סמנכ"ל השיווק של קבוצת ישראכרט: "בתום הליך מכרז ממושך שנמשך שלושה חודשים החליטה הקבוצה לבחור במשרד הפרסום באומן בר ריבנאי להיות משרד הפרסום החדש שלה. אני מאחל למשרד ולצוות הרבה הצלחה בעבודה המשותפת, ומקווה לשותפות פורייה וארוכת טווח. בנוסף אני מבקש להודות למשרדים האחרים שהשתתפו במכרז על העבודה הרצינית והמושקעת שהוצגה בפנינו. אני גם מבקש להודות בהזדמנות זו למשרד הפרסום שלמור אבנון עמיחי על הצלחות ופריצות דרך רבות ועל שותפות ארוכת שנים".
כפי שפורסם לראשונה באייס, לפני מספר חודשים נפלה בחברת ישראכרט ההחלטה להיפרד ממשרד הפרסום שלמור אבנון עמיחי שליווה אותם ב-12 השנים האחרונות. עם היציאה למכרז, משרדי הפרסום אדלר חומסקי וגיתם BBDO המטפלים בבנק הפועלים (המחזיקה בישראכרט) לא היו בתמונת ההתמודדות אך מצאו את דרכם להשתחל פנימה בהתבסס על היכרות מוקדמת עם הנהלת בנק הפועלים.
המכרז עצמו התנהל בארבעה שלבים כאשר בשלב הראשון הוצג למשרדים בריף. בשלב השני הציגו המשרדים את יכולותיהם בפני צוות המכרז. בשלב השלישי הציגו המשרדים פרזנטציה שנתנה מענה לבריף ובשלב הרביעי הגישו המשרדים הצעות מסחריות. לשלב הסופי הגיעו כל 4 המשרדים שהתמודדו על התקציב. בכל אחד מהשלבים דירגו חברי צוות המכרז באופן דיסקרטי את המשרדים לפי מפתחות שנקבעו מראש.
במהלך המכרז, וכפי שפורסם לראשונה באייס, הודיעה ישראכרט למשרדים המתמודדים שאלו שלא יזכו יתוגמלו בסך של 70,000 שקלים כל אחד בגין הוצאותיהם להכנת הפרזנטציות. צעד זה, שאינו מהנהוגים בשוק ולא נכלל בתנאי המכרז נועד להביע את הערכת ישראכרט לעבודה ולהשקעה של המתמודדים.
מבט רחב יותר על תקציב ישראכרט - תור הזהב של יוסי לובטון
החודשים האחרונים היו מורטי עצבים עבור מנכ"ל באומן בר ריבנאי, יוסי לובטון. בתחילת המכרז התכונן המשרד להתמודדות מול פובליסיס גלר נסיס. מאוחר יותר נודע כי גם אדלר חומסקי וגיתם בפנים, מה שהגדיל את הצפיפות, הפחית את סיכוי הזכייה של כל אחד מהמשרדים וסיבך את הסיטואציה.
מיותר להניח שבלילה האחרון, בין שלישי לרביעי לובטון התהפך באי נוחות במיטה. מי שמתחילת המכרז דובר עליו כבעל הסיכוי הגבוה לזכות לא ידע עד לרגע האחרון האם מנסים ל'הרדים' אותו או שאכן הוא המועמד המוביל. הלילה לובטון יהנה משינה מתוקה מאוד שכן מדובר באחד ההישגים הבולטים שלו כמנכ"ל באומן בר ריבנאי.
איכות ההישג של לובטון מורכבת ממספר פרמטרים בולטים. בראש ובראשונה ההיבט הכמותי - התקציב נחשב לאחד מתקציבי האשראי/פיננסיים הגדולים בשוק. בשנת 2010 עמד תקציב הפרסום על כ- 20.6 מיליון דולר במחירי מחירון. במחירים ריאליים מדובר בכ-8 מיליון דולר, כך על פי יפעת בקרת פרסום.
מעבר לנתון הכמותי מדובר בנצחון כפול של לובטון על אדלר חומסקי וגיתם. למרות הסברה שאומרת כי דב קוטלר, מנכ"ל ישראכרט העדיף את עצמאותו ונטה להפרדה בינו לבין בנק הפועלים (בכל הנוגע לפעילות הפרסום) באומן היו צריכים להיות משכנעים מאוד כדי שישראכרט יתנו להם את המפתחות ולא ילכו באופן טבעי עם אחד מהמשרדים שמלווה את 'בסיס הבית' של החברה - אדלר או גיתם המלווים את בנק הפועלים או פובליסיס גלר נסיס שהגיע עם ניסיון מוכח בטיפול בתקציב אשראי, מתקופתו בוויזה כ.א.ל.
כמו בכדורגל, כך בענף הפרסום. המכרז של ישראכרט בין המשרדים המובילים היה 'משחק על 6 נקודות'. הזכייה של באומן במכרז נתפסת כ-3 נקודות על נצחון ו-3 נקודות שהפסידו לו מתחריו הישירים גיתם ואדלר בטופ 5 הצפוף של ענף הפרסום וקצת פחות עבור גלר נסיס.
לובטון לא לבד במערכה. 'חדר המכונות' של באומן בר ריבנאי, האנשים שאחראים למהפך של המשרד שנוטה בשנים האחרונות לתוצרת קריאייטיבית יותר יכולים לעמוד בשורה במשרד ברחוב החילזון ברמת גן ולטפוח לעצמם על השכם. המשרד שחווה שורה של אכזבות בולטות במכרזים בשנה האחרונה לוקח כעת את כל הקופה עם זכייה ששוה כספית כמו מספר מכרזים בינוניים.
- 11.דון דרייפר 31/08/2011 17:20הגב לתגובה זושתקציב כל כך גדול יבחר במשרד שנתן את התוצר הטוב ביותר ולא לפי פוליטיקות ולחיצות ידים מאחורי הקלעים. שאפו גדול לבאומן. מהשוואה פשוטה של השנים האחרונות אין ספק שמגיע להם, הם פשוט נותנים את השואו הכי טוב כיום, עם כל הכבוד למשרדים האחרים. עכשיו רק צריך לראות אם הם ידעו לשמור על התקציב הזה כמו שהם ידעו להשיג אותו.
- 10.ירון 31/08/2011 16:36הגב לתגובה זובלי הזכייה הזו, המשרד היה מתחיל דעיכה איטית אל מחוץ לעשירייה. המכרז הזה נתן לו אוויר לעוד כמה שנים טובות.
- חילזון 31/08/2011 21:44הגב לתגובה זושכל החיים שלך לא תזכה לדעיכה כזאת....
- 31/08/2011 17:23הגב לתגובה זוקצת הגזמת לא? דעיכה איטית אל מחוץ לעשיריה... נראה לי יותר כמו עליה עתידית למקום השני.
- ירון 01/09/2011 09:02מה לעשות שקבוצת גאןו נחלשת (אייס , H&O) ואיתה הולכים התקציבים. כל נסיון האופנה כשל ובנוסף, מצד אחד פלאפון הלכו, מירס לא באו וסטלה הנדלר חברה של מישהו אחר. מציאות אמיתית.
- 9.ינון 31/08/2011 16:07הגב לתגובה זוהאם באומן יטפלו גם בפרסום של ישראכרט למגזרים באמצעות חברה בת "מגזרים"?
- 8.אלעד 31/08/2011 13:22הגב לתגובה זואחרי עבודות כל כך טובות להוט, סופרפארם ועלית, יהיה מעניין לראות מה הם עושים מישראכארט. מה שמגיע מגיע.
- 7.נועם 31/08/2011 12:35הגב לתגובה זוהחבר'ה בישראכרט עומדים לסבול.
- בוגובסקי 31/08/2011 14:40הגב לתגובה זונעם חומסקי?
- נועם חומסקי? (ל"ת)בוגובסקי 31/08/2011 18:53
- 6.31/08/2011 12:15הגב לתגובה זובאומן יצטרכו להתעלות על עצמם כדי לתת לישראכרט משהו שיעמוד בציפיות ואדלר יחכו שם בפינה, או או הם יחכו שם..
- 5.גרין 31/08/2011 11:28הגב לתגובה זוכל הכבוד לישראכרט- זה חכם והוגן
- 4.בקיצור, יכלו לגמור את זה לפני חודשיים (ל"ת)31/08/2011 11:22הגב לתגובה זו
- 3.אחד שיודע 31/08/2011 11:17הגב לתגובה זומגיע לבאומן לזכות, עושים עבודה טובה ראיתי את העבודה לישראכרט והיא מעולה!
- 2.שיחקו אותה לובטון ויורם לוי (ל"ת)31/08/2011 11:16הגב לתגובה זו
- 1.לפחות לא זכו משרד הבלאי פובליסס גלר נסיס (ל"ת)אתי 31/08/2011 10:59הגב לתגובה זו

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״
מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?
השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.26% אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.
אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה.
לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים.
הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.
- גילת זינקה 8.4%, אנלייט ב-6.9%; חברה לישראל איבדה 5.4% - נעילה חיובית בבורסה
- הדולר בשפל של יותר מ-3 שנים, עד לאן הוא ירד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנפגעים
מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות
בכמה יעלה מדד המחירים מחר?
מדד המחירים יפורסם מחר ב-14:00 בצהריים - איזה סעיפים ימשכו את המדד למטה ואיזה למעלה - ומה הנתון שהנגיד מחכה לו כדי להוריד ריבית?
אחרי חודשים של ציפייה, מדד המחירים לצרכן של אוקטובר שיתפרסם מחר צפוי להכריע לקראת הורדת ריבית ראשונה. המדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, מה שהוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5% והחזיר אותה אל תוך טווח היעד של בנק ישראל. מאז, השוק התייצב: הפסקת האש החזיקה מעמד, אי-הוודאות הגיאופוליטית ירדה, והשקל המשיך להתחזק לרמות של 3.20 שקלים לדולר, הגבוהות ביותר מאז אוגוסט 2022.
בתנאים האלה, תחזיות האנליסטים מתכנסות סביב עלייה של 0.5% במדד אוקטובר, מדד חיובי גבוה אך דומה לעלייה בתקופה המקבילה, שיניח את האינפלציה השנתית סביב 2.5%.
מה עשוי לדחוף את המדד כלפי מעלה?
אחד הסעיפים שקשה כיום לחזות הוא מחירי הטיסות, שהפכו בחודשים האחרונים למפתח להפתעות במדד. לאחר שבתקופת החגים נרשמה עלייה במחירי הטיסות, הכלכלנים מציינים כי הפתעה נוספת, גם אם לא בעוצמה שהפוכה לזו של ספטמבר, עלולה לדחוף את מדד אוקטובר כלפי מעלה מעבר לצפי.
גם ההלבשה וההנעלה נכנסים לחודש עונתי חזק. תחילת דגימת קולקציות החורף מביאה בדרך כלל לעליות מחירים חדות יחסית בעונתיות, כאשר הכלכלנים מציינים כי זה עשוי להיות אחד הסעיפים הדומיננטיים הפעם. לצד זאת, בסעיפי המזון (ללא ירקות ופירות) נרשמו עליות שמוסיפות עוד כמה נקודות בסיס למדד.
- האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע
- בנק ישראל פיתח כלי חדש לחיזוי אינפלציה: "מנהלי החברות יודעים יותר טוב מהמודלים הסטטיסטיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה ימתן את המדד?
מנגד, הייסוף החד בשקל, שהעצים לאחר העלאת תחזית הדירוג לישראל שקרתה לאחרונה, צפוי למתן את המדד במגוון רחב של סעיפים המושפעים מייבוא. גם סעיף הפירות טריים עשוי להציג ירידות מחירים, שעשויות לעבוד נגד הלחצים העונתיים האחרים.
