הקבלנים: "הוד"לים לא יועילו ללא ביטול תיקון 70, התחלות הבנייה יירדו 30%"

כך התבטא מנכ"ל התאחדות הקבלנים בנושא תכנית האצת הבנייה שאושרה אמש. יו"ר לשכת השמאים: "יש להציע תוכנית נוספת לקידום ולזירוז תוכניות פינוי בינוי"
לירן סהר | (11)

אמש (ב') אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את חוק הוד"לים (ועדות דיור לאומיות) להאצת הבנייה ברוב של 51 בעד ו-20 נגד, לא היו נמנעים. מנתוני משרד הפנים עולה כי 69,260 יחידות דיור בישראל נמצאות בהליכי תכנון ובנייה שונים ברחבי הארץ, מתוכן 40% באזור המרכז (לא כולל תל אביב), 16% בחיפה, 15% בירושלים, 11% בתל אביב, ואילו רק 9% באזור הצפון ו9% באזור הדרום. מתוך תוכניות אלה מיעוטן כ- 20%, שהן כ- 13,000 יחידות דיור נמצאות בשלבים הראשונים של הליכי התכנון תנאי סף ולקראת הפקדה. כ- 80% מיחידות הדיור נמצאות בשלבים מתקדמים יותר מבחינה סטטוטורית. מתוכן כ- 31,000 בעמידה בתנאים, כ- 7,000 אושרו להפקדה להתנגדויות הציבור וכ- 16,000 נמצאות בישורת האחרונה לקראת מתן תוקף. בועדות להאצת הבנייה ברחבי הארץ התקיימו 15 דיונים ונדונו כ- 27 תוכניות, ביניהן תוכנית גליל ים וראש העין בהיקף של כ- 4,600 יחידות דיור שאושרו להפקדה להתנגדות הציבור, כמו כן 3 תוכניות בהיקף של כ- 2000 יחידות דיור קודמו בשלבי התכנון . מנכ"ל התאחדות הקבלנים, מוטי כידור, אמר היום כי הוד"לים לא יועילו בכלום ולא יביאו לפתרון מצוקת הדיור אם במקביל לא יבוטל תיקון 70 לחוק התכנון והבנייה שמטיל הליך בירוקרטי חדש ומסובך על הענף. לדבריו, גם אם הוד"לים יזרזו את אישור התוכניות הרי שהתחלות הבניה ירדו להערכתו בכ- 30% בגלל קשיי מימון שיוצר תיקון 70 לחוק התכנון והבניה שעלול להיכנס לתוקפו בעוד חודש. "התוכניות יאושרו אבל הקבלנים לא יוכלו לבנות את הפרויקטים" מזהיר כידור. תיקון 70 לחוק מיסוי מקרקעין מחייב את הקונה ללא קשר אם מדובר ברכישת דירה מקבלן או ברכישת דירה מיד שניה להעביר מקדמה מסכום הדירה למס שבח הנעה בין 7.5% ל- 15% ממחיר העסקה . לדוגמא- אם דייר רוכש דירה בשוק יד שניה תמורת 1 מיליון שקל אז הוא צריך להעביר 150,000 שקל ישירות למס שבח. הקושי העיקרי אותו מעלים הקבלנים הינו עלויות המימון הגבוהות בהן יצטרכו לשאת בכדי לעמוד בהוראות החוק, שכן סכום הכסף שיועבר לבנק המלווה יהיה נמוך יותר, עלויות שיבואו לידי ביטוי גם במחירי הדירות. אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אמר שיש להעלות את שיעור הקרקעות בבעלות פרטית ל-50-50. "יכולות להכלל תוכניות שבהן 80% מהקרקע בבעלות מדינה ו-20% בלבד בבעלות פרטית. תוכניות רבות ובהן אלפי יחידות דיור לא מתאימות להגדרת הוול"דים וזהו הפסד משמעותי לציבור כולו. העלאת היחס ל-50-50 תדחוף את הענף קדימה בצורה משמעותית עוד יותר". דנוס מרחיב כי התוכנית מתייחסת רק לקרקעות פנויות. אלו, לרוב, נמצאות באזורים חדשים ו"ריקים" של הערים ואינם קרובים למרכזי הערים. "מצוקת הדיור האמיתית הינה במרכזי הערים בגוש דן, ולכן יש להציע תוכנית נוספת לקידום ולזירוז תוכניות פינוי בינוי שהם הדרך הנכונה והיעילה ביותר להוספת מספר משמעותי של יחידות דיור בלב הביקושים".

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    להביא קבלנים מחו" ל יבנו מהר איכותי ורבע מחיר (ל"ת)
    שמאי 05/07/2011 20:07
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מדבר מהשטח 05/07/2011 15:27
    הגב לתגובה זו
    קבלנים בסין בונים עיר כמו שיקגו כל שנה. שיביאו קבלן אחד או שניים ותראו שלקבלנים כאן ירעד הפופיק...
  • 9.
    מסר לאלוהים!!! לא ניתן לקרוא!!! (ל"ת)
    אלוהים 05/07/2011 14:39
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ברייאן 05/07/2011 14:38
    הגב לתגובה זו
    הבתים הזולים כעת בארה" ב.......... ממש בקרוב בישראל!!!!!!!
  • 7.
    קבלנוביץ" 05/07/2011 13:55
    הגב לתגובה זו
    אני מבקש לא לקנות דירות -גם אם זה לגור אצל ההוריםהחמהבאוהל... העיקר לייבש את כל המושחתים האלה שעושים עלינו סיבוב של מיליארדים....
  • 6.
    זה מה שקורה שיש שר שיכון שרק יודע לדבר (ל"ת)
    מרכז הסאונד 05/07/2011 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רון 05/07/2011 13:20
    הגב לתגובה זו
    דווקא לקבלנים יש הטבה משמעותית בחוק שמאפשרת להם לשלם שיעורים נמוכים מאוד במקור אם בכלל, תפסיקו לספר סיפורים לדי לאיים. מחירי הדירות יורדים וזאת עובדה.
  • 4.
    yad2count 05/07/2011 12:54
    הגב לתגובה זו
    גם ריבית, גם משכנתאות, גם התחלות בנייה עולים.. עוד מאט גם גמר בנייה יתחיל לעלות. גם ההטבותביטול הטבות במס.. http://sites.google.com/site/yad2count/
  • 3.
    הרי מבחינת הקבלנים שום דבר לא יעזור (ל"ת)
    ביישני בועה 05/07/2011 12:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כותבי תרחישים12-12 05/07/2011 12:44
    הגב לתגובה זו
    יורידו את מחירי הדירות - ויתנו פתרון מהיר = עד לגמר בניית הדיור הקבוע- פתרון זה נעשה עי אריק שרון למליון עולים- וזה הפעולה הנכונה-(בשנות החמישים מליון עולים גרו באוהלים עד לגמר הבנייה)
  • 1.
    רועי 05/07/2011 12:42
    הגב לתגובה זו
    http://www.facebook.com/pages/חרם-הדירות-הגדול/213053378738239
חיסכון
צילום: רוי שיינמן

פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה

מאפס ריבית בעו"ש ועד ריבית קבועה של 4.5% בשנה - מי הבנקים ההוגנים ומי הבנקים הלא הוגנים? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בנקים פקדונות

הריבית שאתם מקבלים על יתרה בחשבון הבנק שלכם היא מגוחכת. כדי לקבל סכום קצת פחות מגוחך, כדאי לכם להפקיד בפיקדון. אם אתם לא יודעים לכמה זמן להפקיד, כי כמעט אף אחד לא יודע מה התזרים שלו לחודש-חודשיים הקרובים, אז אתם תפקידו בפיקודנות יומיים, שבועיים או לחודש או שתוותרו על זה כי הם מספקים ריבית מאוד צנועה ברוב הבנקים. ואז מתקבלת תמונה מעיקה - למרות שכמכלול יש לנו - הציבור על פני זמן כ-230 מיליארד שקל בחשבון העו"ש, אנחנו מקבלים רק על 9% מהסכום הזה ריבית והיא נמוכה מאוד, שואפת לאפס. בעולם תקין היינו אמורים לקבל על הסכום הזה 3%-4%, כי הבנקים יודעים לייצר מזה הרבה כסף - כ-10%, אבל אין תחרות אמיתית על הכסף שלנו כי אין תחרות בין הבנקים.

וככה הבנקים מייצרים מהעו"ש רווחים של 20-23 מיליארד שקל (נטו כ-14-15 מיליארד שקל), בעוד שהם משלמים על זה מאות מיליונים בודדים. הבנקים מרוויחים בקצב של 36 מיליארד שקל בשנה, חלק גדול מהם בזכות הכסף בעו"ש. אגב, אם אתם במינוס זה כבר סיפור אחר - אתם משלמים ריבית של 10.6% בממוצע על מינוס.

הכסף שלכם יכול לייצר תשואה קבועה או תשואה משתנה (ריבית קבועה או משתנה).  מכיוון שהריבית צפויה לרדת, הריבית המשתנה שתלויה בריבית במשק צפויה לרדת, ומכאן שכעת היא תהיה גבוהה יותר בידיעה שהיא תרד בהמשך. הקבועה מספקת ביטחון - מה שאתם מקבלים זה מה שיהיה לכל תקופת הפיקדון. ורק כדי להמחיש את ההבדל - אם אתם מקבלים הצעות לפיקדון שנתי בריבית קבועה של 4% או ריבית משתנה של 4.25%, אבל, לדעתכם, הריבית תרד בקרוב ל-1 השנה וכבר בקרוב, ברור שהריבית הקבועה מתאימה לכם יותר. אם אתם חושבים הפוך - שלא תהיה ירידת ריבית או שתהיה רק בעוד קרוב לשנה - אז הפיקדון בריבית משתנה כדאי לכם.  

על פי מידע מעודכן של בנק ישראל, הריבית הקבועה הממוצעת לשנה היא 4.13% והריבית המשתנה  היא 3.45%. קצת מוזר כי המשתנה אמורה להיות גבוהה יותר, אבל זה גם נובע מהצעות ואינטרסים של הבנקים. אם הם לא רוצים שתיקחו בריבית משתנה הם יספקו לכם הצעות בריבת נמוכה ומעט יקחו. בפועל, רוב הפיקדונות נלקחים במסלול של ריבית קבועה. הריבית הממוצעת  - 4.13%, נמוכה ממה שיכולתם לקבל במק"מ - כ-4.25%-4.3%. מאז הריבית במק"מ מעט ירדה. 


הנה תמונה מלאה על ריביות ממוצעת ל-6-12 חודשים:




תמיר פרדו, ראש המוסד לשעבר בכנס אוניברסיטת ת״א, צילום: דוברות האוניברסיטהתמיר פרדו, ראש המוסד לשעבר בכנס אוניברסיטת ת״א, צילום: דוברות האוניברסיטה

ראש המוסד לשעבר: "המטרה במלחמה עם איראן היתה להגיע למו"מ, אני לא רואה מו"מ"

ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, בכנס אוניברסיטת תל אביב: "הפתרון מול איראן הוא פוליטי, לא צבאי. גם אחרי הצלחות מבצעיות, בלי תכנון ליום שאחרי - הניצחון עלול להתהפך"; וגם - מה הוא חושב על מלחמה בעזה?

מנדי הניג |

בנאום חריף, ביקר ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, את הדרך שבה ישראל ניהלה את המערכה מול האיום האיראני גם בתחום הגרעיני וגם בהשלכות האסטרטגיות הרחבות. פרדו הציב במרכז דבריו את הקביעה שההכרעה על פיתוח נשק גרעיני או הבלימה-עצירה שלו היא החלטה שהיא פוליטית מעיקרה, כזו שאינה מוכרעת באמצעות מהלכים צבאיים בלבד. הוא הזהיר כי ללא בנייה של מהלך מדיני מקביל, כל הישג בשדה הקרב, מרהיב ככל שיהיה, עלול להתהפך ולהפוך לחיסרון אסטרטגי. 

בביקורת גלויה, הוא טען כי ישראל פגעה ביכולותיה להגיע להסכם טוב יותר עם איראן ב-2015 בשל עימות ישיר עם ממשל אובמה, וכי גם במערכה הצבאית האחרונה לא נוצל המומנטום ליצירת משא ומתן בזמן אמת. את הדברים אמר פרדו בכנס "עם כלביא" של אוניברסיטת תל אביב, שם הציג את מודל "עשר הקומות" - מדרג שלבים מהסנקציות והלחץ הבינלאומי ועד הקומה האחרונה של עימות צבאי,  והבהיר כי היעד הוא להימנע ככל האפשר מהגעה לקומה הזו, משום ש"נכנסים אליה ולא יודעים איך יוצאים". לצד פירוט המודל, שזר פרדו ביקורת נוקבת על סדר קבלת ההחלטות המדיני-ביטחוני, על שיתופי הפעולה עם ארה"ב, ועל היעדר תכנון ליום שאחרי, הן בזירה האיראנית והן בעזה.


"התבקשתי בזמנו לגבש את האסטרטגיה מול איראן. רצינו,  והייתה בקשה, לעשות זאת בצורה מסודרת ומאורגנת. נקודת המוצא הייתה שההחלטה לפתח נשק גרעיני היא החלטה פוליטית, ומשכך גם ההחלטה להפסיק את הפיתוח היא פוליטית ומתקבלת סביב שולחן הממשלה.

"ההבנה הייתה שיש שלוש דרכים עקרוניות: כיבוש נוסח עיראק - לתפוס את סדאם, לפרק את המדינה, ומטבע הדברים לא יהיה נשק. מהפכה - המשטר מתחלף, עולה משטר חדש ומשקיע בתחומים אחרים.

והאפשרות השלישית - להביא את המשטר הקיים להפסיק את הפיתוח ולהשקיע בתחומים אחרים.

"שני המסלולים הראשונים לא רלוונטיים לאיראן. איראן היא בגודל חצי יבשת אירופה, ולכן כיבוש אינו רלוונטי. מהפכה היא אירוע פנימי שיכול לקרות מחר או בעוד חמישים שנה – אין אפשרות לנחש. אפשר לסייע למהפכה, אבל כל עוד היא לא התחילה, אין מה לגעת.