הכרה בהוצאות רכב
מכוח סעיף 31 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"), חוקקו תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה-1995 (להלן: "התקנות"), שקובעות כללים לעניין שיעור הניכוי של הוצאות הרכב.
החל בשנת 2008 התבטלה הנוסחה לעניין שיעור ההכרה בהוצאות רכב, נוסחה שהתבססה על מספר הקילומטרים שנסע הרכב במהלך שנת המס, וכן הקביעה ש-9,900 ק"מ שימשו לנסיעה פרטית.
במאמר זה נסקור את ההכרה בהוצאות הרכב החל בשנת 2008 בכל המצבים שקיימים בפקודה.
מהו "רכב"?
בטרם נסקור את ההוראות השונות, יש לדעת על איזה רכב יחולו התקנות. עקרונית, הכללים שנסקור להלן יחולו על "רכב" שעונה על ההגדרה לפי התקנות:
"'רכב' - אופנוע שסיווגו L3, רכב נוסעים פרטי, רכב פרטי דו-שימושי, רכב מסחרי אחוד ורכב מסחרי בלתי אחוד, כמשמעותם בתקנות התעבורה, תשכ"א-1961, למעט רכב עבודה כמשמעותו בפקודת התעבורה ולמעט רכב תפעולי, בין שבבעלותו של הנישום ובין שלא בבעלותו, ובלבד שמשקלו הכולל המותר פחות מ-3,500 ק"ג."
כלומר, התקנות יחולו על אותם כלי רכב שצוינו בהגדרה, כפוף להגדרתם בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (להלן: "תקנות התעבורה"), ולמעט "רכב תפעולי".
בטרם נפנה לתקנות התעבורה, להלן הגדרת "רכב תפעולי" בתקנות:
"רכב שהתקיים בו, להנחת דעתו של פקיד השומה, אחד מאלה:
(1) הרכב הוא רכב ביטחון, כהגדרתו בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961, המשמש בפעילות מבצעית או ביטחונית בלבד;
(2) הרכב לא הועמד לרשות עובד כלשהו של המעביד, הוא משמש רק לצורכי המעביד או בעל משלח היד או העסק, לפי העניין, מקום העיסוק של המעביד, של בעל משלח היד או של בעל העסק, לפי העניין - אינו בבית מגוריו ובתום שעות העבודה הרכב אינו יוצא מחוץ למקום העיסוק."
מכאן, רכב שלא הוצמד למי מהעובדים, ובתום יום העבודה נשאר במקום העבודה (מקום העבודה אינו מקום מגורים של בעל הרכב במקרה של עצמאי, ובאופן דומה בשכיר) - לא מפעילים על רכב כאמור את התקנות.
כעת ניגש "לפרש" את הגדרת "רכב" לפי לשון ההגדרה שבתקנות התעבורה:
1. אופנוע שסיווגו L3 - אופנוע שנפח מנועו עולה על 125 סמ"ק, והספקו גבוה מ-33 כ"ס.
2. "'רכב נוסעים פרטי' - רכב מנועי פרטי המיועד להסיע נוסעים אשר צוין ברישיון הרכב שלו סיווג ראשי M1."
רכב מנועי פרטי הוא רכב מנועי שאינו רכב ציבורי ואינו רכב מסחרי;
רכב ציבורי הוא רכב המשמש, או מיועד לשמש, להסעת נוסעים בשכר;
רכב מסחרי הוא רכב המשמש, או מיועד לשמש, להובלת משא, בין בשכר ובין בקשר לעסקו או למסחרו של בעל הרכב.
משמע, כדי לענות על הגדרת "רכב נוסעים פרטי" צריכים להתמלא במצטבר שני תנאים: היות הרכב רכב מנועי פרטי (שאינו רכב ציבורי או מסחרי); וסיווג ראשי M1 ברישיון הרכב. רכב שאינו רכב פרטי ו/או ברישיון הרכב שלו לא הופיע סיווג ראשי M1 - הוא אינו רכב נוסעים פרטי לעניין תיאום ההוצאה.
3. רכב פרטי דו שימושי - נמחקה ההגדרה.
4. רכב מסחרי אחוד - נמחקה ההגדרה.
5. רכב מסחרי בלתי אחוד - נמחקה ההגדרה.
משמע, מונית לא נחשבת לרכב מנועי פרטי. נוסף על כך, בפס"ד מיכאלי מרדכי (עמ"ה 537/05) נאמר באמרת אגב מפי כב' השופט יוסף אלון כי מדובר ב"רכב עבודה", ולכן אין מקום לתאם בו הוצאות רכב.
לעניין רכב של מורה נהיגה - נראה כי יחולו עליו התקנות לעניין תיאום הוצאות. יש לשים לב כי הסיווג M1 ניתן לרכב שבו לא יותר מ-8 מושבים, מלבד מושב הנהג. מעבר ל-8 מושבים - ישתנה סיווגו.
כלי רכב, דוגמת ג'יפים וטנדרים - סיווגם ברישיון הרכב הוא "רכב משא אחוד". רכב כאמור ייחשב לרכב מנועי פרטי במגבלת סיווג ברישיון הרכב (M1), ויחולו עליו כללי התקנות.
התקנות לא יחולו על רכב ציבורי שמשמש להסעת נוסעים בשכר, בין שמדובר באוטובוס ציבורי זעיר, זוטובוס וכו'.
כללי הניכוי
? רכב תפעולי - ההוצאה תותר במלואה.
? רכב שהמעביד העמיד לרשות עובדו - ההוצאות יותרו במלואן (תקנה 3 לתקנות).
? רכב שלא שימש לייצור הכנסת עבודה - הגבוה מבין הוצאות בפועל בניכוי שווי רעיוני [תקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב), התשמ"ז-1987], או 45% מהוצאות הרכב. לגבי אופנוע שסיווגו L3 - במקום 45% יש לחשב לפי 25% (תקנה 2 לתקנות).
יש שלומדים שתקנה 2 חלה אף על רכב שהמעביד העמיד לרשות העובד ולא זקף לו שווי. אולם מכיוון שלפי תקנה 3, שעוסקת ברכב שהמעביד העמיד לרשות עובדו, לא הוגבלה ההכרה בהוצאה בכך שנזקף שווי, נראה שאין מקום להחיל אף את הוראות תקנה 2 במקרה של רכב שהמעביד העמיד לרשות עובדו.
הערות
? תקנה 6 לתקנות, שקובעת שההוצאה תותר רק אם הנישום רשם לגבי כל רכב בנפרד את קריאת המונה בק"מ בתחילת שנת המס ובסופה, נשארה בעינה, אף על פי שלצורך הכרה בהוצאות רכב - מספר הק"מ מיותר. נפנה תשומת לב לפס"ד אברהם קימה (ע"א 380/99) שיישם את תקנה 6 האמורה ככתבה וכלשונה.
? תקנות מס הכנסה (חישוב רווח הון במכירת רכב), התשנ"ז-1997, שחלות במקרה שיחיד מוכר רכב פרטי ומתחשבות באחוז ההוצאות המוכר כפי שהיה נהוג עד תום שנת 2007 (נוסחת הק"מ) - ימשיכו לחול. ייתכן שבגלל התקנות האמורות יש להוסיף ולציין את מספר הק"מ.
? נפנה תשומת לב לתקנות מס הכנסה (ניכויים מיוחדים למשתמש בציוד בשכר מכר), התשמ"ט-1989, שחלות במקרה של חכירה מימונית, וייתכן שיחולו אף ברכב אם תקופת השכירות היא לפחות 75% מהתקופה שבגינה הותר פחת (במקרה של רכב: 8/12 6 שנים - תקופת השכירות היא 100%). מכאן שכדי להפעיל את הוראות התקנות האמורות, יש לחכור את הרכב לתקופה של חמש שנים לפחות.
? היועץ המשפטי של רשות המסים הוציא הנחיה כי בעניין רכבים שיירכשו החל בחודש ספטמבר 2007 - תנאי להכרה בהוצאות רכב בתאגיד יהיה גם רישום הרכב על שם התאגיד ולא על שם היחיד.
שווי השימוש ברכב
נפנה את תשומת הלב לשתי גישות שקיימות במקרה שבו ספק מקבל רכב מנותן השירות: גישה ראשונה גורסת שמקבל השירות דורש את כל ההוצאה, ואילו הספק מקטין הוצאות או מגדיל הכנסות בגובה שווי הרכב האמור. גישה שנייה סוברת - לפי הוראות ביצוע 10/95, סעיף 37 - כי כל הוצאות הרכב שהוציא מקבל השירות ייזקפו כהכנסה רעיונית בידי נותן השירות, ונותן השירות יתאם את ההוצאה הלא מותרת בניכוי בספריו.
קיזוז מס תשומות
כמה תקנות בתקנות מס ערך מוסף, התשל"ו-1976 (להלן: "תקנות מע"מ"), עוסקות ב"רכב": תקנה 1 - הגדרות; תקנה 14 - אי התרה בקיזוז מס תשומות במקרה של רכב פרטי; ותקנה 18 - תשומות מעורבות.
הנוסחה שהייתה קבועה בתקנה 18 לתקנות מע"מ לגבי תשומה מעורבת - הכרה ב-2/3 או ב-1/4 מהתשומות - נפרצה כלפי מעלה, והותרו אף 90% מהתשומות בפס"ד על-רד הנדסה מעליות (ע"ש 1097/04).
הכותב: עורך ירחון "ידע למידע" ומרכז תחום המיסים בחברת חשבים ה.פ.ס מידע עסקי בע"מ
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.
כמה מרוויחים בצבא קבע ובכמה זה צפוי להשתנות?
ועדת נגל רוצה לעשות שינויים בשכר אנשי הקבע כדי למשוך צעירים. הבעיה שהמבוגרים לקחו את כל הקופה; וגם - איך יתמודדו בצבא עם הקושי להשאיר הייטקיסטים?
השכר החודשי הממוצע בצבא הקבע תלוי כמובן בדרגה ובוותק. השכר הזה עבר טלטלות בעשורים האחרונים, ונזכיר כי עד לפני כ-20 שנה היתה לאנשי הקבע פנסיה צוברת, שמשמעותה פרישה עד גיל 45 עם פיצויים, ושכר גבוה לכל החיים. הטבה של מיליונים רבים ניתנה לאנשי הקבע וגרמה בעצם לביקוש גדול.
הפנסיה הזו היא מושחתת כי היא מבטאת בעצם הטבות למגזר מסוים שפורש בגיל יחסית צעיר והוא מסודר לכל החיים. הפנסיה הזו בוטלה במגר הציבורי בכלל, אלא שבצבא יש עוד המונים שמקבלים אותה, כי אי אפשר לבטל רטרואקטיבית. זאת ועוד - הצבא פיתח דרכים עוקפות לשלם כספים לאנשי הקבע: תוספות רמטכ"ל, פנסיות גישור ועוד.
אלא נוצר מצב אבסורדי שהוא תקף לכל המגזר הציבורי - הוותיקים לקחו את כל הקופה, הצעירים לא רוצים לבוא כי השכר נמוך. יצרו דור א' ודור ב'. דור א' שמן ועשיר, דור ב' צעיר ועני. וככה בהדרגה, השירות הציבורי והצבא מאבד מאיכותו, מאבד כוח אדם חשוב ואיכותי.
ועדת נגל מתכוונת לפתור את הבעיה ולעודד צעירים להישאר בצבא קבע. זה בראש וראשונה כסף. לא צריך לתת כמובן פנסיות תקציביות, אבל צריך לתת מענקים ותנאים שיתחרו במגזר הפרטי. במקביל מציעה ועדת נגל גם לשפר את איכות היחידות דרך מילואימניקים שיגיעו פעם בשבוע ויספקו יכולות וניסיון שלא נמצאים בצבא - זה רלבנטי מאוד ביחידות טכנולוגיות.
- תקציב הביטחון תופס נפח: הגירעון יעמוד על 4.9% בשל לחצי המלחמה
- משרד האוצר: "המשך הלחימה תביא לחריגה מהתקציב תוך שבועות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המסקנות של ועדת נגל צפויות להתפרסם בתחילת שבוע הבא, אך נראה שהכוונה היא לתת מענקים תוך כדי תנועה (תוך כדי השירות), לאפשר גמישות בצבא קבע ויכולת עזיבה מהירה, להבדיל ממה שקיים היום, כשמי שיישאר למשך תקופות מסוימות ויגיע גם לשלב הפרישה ייהנה ממענקים כאלו שיצדיקו כלכלית את הבחירה במסלול הקבע לעומת שירות אזרחי כשצריך לקחת בחשבון גם את החשיבות, הסיפוק והאתגר ששירות קבע נותן לאנשים.