
המכוניות המעופפות מגיעות: מי תנצח במירוץ?
חברות eVTOL אמריקאיות מציגות טיסות מבחן מרשימות – 82 ק"מ ב-31 דקות לארצ'ר מול 19 ק"מ ב-12 דקות לג'ובי. שווי משולב של 19 מיליארד דולר מעיד על אמון המשקיעים בטכנולוגיה, גם אם רווחיות עוד רחוקה
שתי חברות אמריקאיות מתחרות על מי תהיה הראשונה להביא מוניות מעופפות לשוק. ארצ'ר אוויאיישן Archer Aviation -0.86% הודיעה השבוע שהשלימה טיסת מבחן של 82 קילומטר ב-31 דקות עם המטוס החשמלי שלה. זה קרה ימים בודדים אחרי שג'ובי אוויאיישן Joby Aviation -1.45% הראתה טיסה של 19 קילומטר ב-12 דקות.
שתי החברות רוצות להשיק שירות מסחרי כבר בסוף 2025, לפחות במזרח התיכון. בארצות הברית הן מתכננות להתחיל ב-2026. זה אומר שאנחנו מדברים על שנה וחצי עד שנתיים מהיום - לא על מדע בדיוני. המטוסים החשמליים האלה, שנקראים eVTOL, יכולים להמריא ולנחות בניצב. הם שקטים יחסית, זולים יחסית, וקלים יחסית לטיסה. זה בדיוק מה שצריך כדי לפעול באזורים עירוניים צפופים. בגלל זה קוראים להם מכוניות מעופפות.
"אני תומך מזמן בהבאת צורות תחבורה אווירית ברות קיימא לשוק", אמר מייק לסקינן, סמנכ"ל הכספים של יונייטד איירליינס, שצפה בטיסת המבחן של ארצ'ר. "התרשמתי מכמה שקט היה המטוס." אבל השוק לא התלהב מההישגים הטכניים. מניית ארצ'ר ירדה השבוע ב-5.4%, ומניית ג'ובי ירדה ב-7.5% אחרי טיסת המבחן שלה. זה נראה כמו מימוש רווחים אחרי עליות חדות - שתי המניות עלו יותר מ-150% בשנה האחרונה.
השווי המשולב של שתי החברות הגיע ל-19 מיליארד דולר. זה מראה שהמשקיעים מאמינים בטכנולוגיה, אבל הם גם מבינים שרווחיות עדיין רחוקה. אף אחת מהחברות לא צפויה להיות רווחית עד סוף העשור.
- ג'ובי השלימה טיסה בין שדות תעופה בקליפורניה
- למרות תוצאות חלשות, ארצ'ר אווייאשן נשארת עם צפי חיובי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המרחק שארצ'ר הצליחה לטוס - 82 קילומטר - זה בדיוק מה שצריך לקווי מוניות אוויריות קצרים בתוך אזורים עירוניים או בין ערים קרובות. זה המרחק המושלם לשירות כזה. הבעיה היא שגם ההצלחה הטכנית הכי גדולה לא מבטיחה הצלחה עסקית. חברות תעופה רבות נכשלו למרות שהמטוסים שלהן טסו מצוין. כאן המורכבות גדולה עוד יותר - צריך אישורי רגולציה, תשתיות נחיתה, ציבור שמוכן לעלות על מכונית מעופפת.

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?
המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה
מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -1.12% צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.
אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.
פלנטיר לעומת OpenAI
חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.
אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.
- השורטיסט שהולך נגד המניה החמה ביותר בוול סטריט
- פלנטיר שוברת שיאים – והמשקיעים מחפשים תשובות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.
שוק שבדרך לרוויה

הירידות במדדים מתמתנות; רדיט ודל נופלות ב-5%
חששות המשקיעים מכך שהאינפלציה תישאר בעדיפות העליונה של הפדרל ריזרב ממשיכים להעיב על השווקים. תשואות האג"ח האמריקאיות נחלשו במעט, אך המניות איבדו גובה נוסף, בעיקר בסקטור הטכנולוגיה. מדד נאסד"ק 100 יורד ב־1% ומדד S&P 500 רושם ירידה רביעית ברציפות. בין המפסידות הבולטות – מניות החברות הגדולות בענף, בהן אנבידיה שאיבדה 5% ביומיים, ופלנטיר שנפלה 20% בשישה ימי מסחר בלבד.
החולשה הניכרת בטכנולוגיה מגיעה לאחר ראלי ממושך מאז אפריל, שבו זינקו מדדי המניות ביותר מ־30%. כעת, מסביר מארק האקט מ־Nationwide, המשקיעים מראים סימני עייפות, כאשר מניות הערך והחברות הקטנות מציגות ביצועים טובים יותר מהחברות הגדולות בתחום הצמיחה.
המשקיעים נערכים לנאום של יו"ר הפד ג'רום פאוול בכנס ג'קסון הול בסוף השבוע, בתקווה לקבל רמזים על הכיוון העתידי של המדיניות המוניטרית. בינתיים, חלק מהאסטרטגים סבורים כי המשקל הכבד של מניות הטכנולוגיה במדדים עלול להפוך את המימוש הנוכחי למוקד לחץ רחב יותר על השוק. אחרים רואים בתיקון הנוכחי בעיקר מימוש רווחים אחרי שנה יוצאת דופן, וצופים שהירידות יישארו מוגבלות.
פרוטוקול
הפד׳: האינפלציה במוקד, שוק העבודה מציג סימני חולשה - רוב חברי הוועדה רואים באינפלציה את האיום העיקרי ומעדיפים להשאיר את הריבית ללא שינוי, בעוד מיעוט מצביע על היחלשות התעסוקה וקורא להפחתה. טראמפ מוסיף לחץ פוליטי, והישיבה הקרובה בספטמבר עשויה להיות גורלית
לכיוון המדיניות.
- פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?
- השורטיסט שהולך נגד המניה החמה ביותר בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7