ג'ובי מונית מעופפת (X)ג'ובי מונית מעופפת (X)

המכוניות המעופפות מגיעות: מי תנצח במירוץ?

חברות eVTOL אמריקאיות מציגות טיסות מבחן מרשימות – 82 ק"מ ב-31 דקות לארצ'ר מול 19 ק"מ ב-12 דקות לג'ובי. שווי משולב של 19 מיליארד דולר מעיד על אמון המשקיעים בטכנולוגיה, גם אם רווחיות עוד רחוקה

אדיר בן עמי | (5)
נושאים בכתבה מונית מעופפת

שתי חברות אמריקאיות מתחרות על מי תהיה הראשונה להביא מוניות מעופפות לשוק. ארצ'ר אוויאיישן Archer Aviation -5.31%  הודיעה השבוע שהשלימה טיסת מבחן של 82 קילומטר ב-31 דקות עם המטוס החשמלי שלה. זה קרה ימים בודדים אחרי שג'ובי אוויאיישן Joby Aviation -2.55%  הראתה טיסה של 19 קילומטר ב-12 דקות.


שתי החברות רוצות להשיק שירות מסחרי כבר בסוף 2025, לפחות במזרח התיכון. בארצות הברית הן מתכננות להתחיל ב-2026. זה אומר שאנחנו מדברים על שנה וחצי עד שנתיים מהיום - לא על מדע בדיוני. המטוסים החשמליים האלה, שנקראים eVTOL, יכולים להמריא ולנחות בניצב. הם שקטים יחסית, זולים יחסית, וקלים יחסית לטיסה. זה בדיוק מה שצריך כדי לפעול באזורים עירוניים צפופים. בגלל זה קוראים להם מכוניות מעופפות.


"אני תומך מזמן בהבאת צורות תחבורה אווירית ברות קיימא לשוק", אמר מייק לסקינן, סמנכ"ל הכספים של יונייטד איירליינס, שצפה בטיסת המבחן של ארצ'ר. "התרשמתי מכמה שקט היה המטוס." אבל השוק לא התלהב מההישגים הטכניים. מניית ארצ'ר ירדה השבוע ב-5.4%, ומניית ג'ובי ירדה ב-7.5% אחרי טיסת המבחן שלה. זה נראה כמו מימוש רווחים אחרי עליות חדות - שתי המניות עלו יותר מ-150% בשנה האחרונה.


השווי המשולב של שתי החברות הגיע ל-19 מיליארד דולר. זה מראה שהמשקיעים מאמינים בטכנולוגיה, אבל הם גם מבינים שרווחיות עדיין רחוקה. אף אחת מהחברות לא צפויה להיות רווחית עד סוף העשור.


המרחק שארצ'ר הצליחה לטוס - 82 קילומטר - זה בדיוק מה שצריך לקווי מוניות אוויריות קצרים בתוך אזורים עירוניים או בין ערים קרובות. זה המרחק המושלם לשירות כזה. הבעיה היא שגם ההצלחה הטכנית הכי גדולה לא מבטיחה הצלחה עסקית. חברות תעופה רבות נכשלו למרות שהמטוסים שלהן טסו מצוין. כאן המורכבות גדולה עוד יותר - צריך אישורי רגולציה, תשתיות נחיתה, ציבור שמוכן לעלות על מכונית מעופפת.


השווי הגבוה יחסית של שתי החברות מראה שהמשקיעים מאמינים בטכנולוגיה הזאת. השאלה היא רק מתי היא תהפוך לעסק רווחי ובאיזה היקף. בינתיים, החברות ממשיכות להוכיח שהמטוסים עובדים בפועל - וזה כבר צעד משמעותי.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    Linux kernel developer rust expert 21/08/2025 17:30
    הגב לתגובה זו
    זה מסוק לכל דבר עם פרופלוראט מעליאקספרסאתם יודעים כמו בוגראס זה מתחזק מטוסלא כולם בעולם זה ממס חיל אוויר אלופים כרישיםתוך שנה וחצי דברים כאלה נופלים לך על הראש בזמן שאתה הולך ברחוב עושה ממך שניצל דק דק דק
  • 4.
    כל קובה מלאה בדברים האלה!!!!תענוג. (ל"ת)
    אבי 21/08/2025 10:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    JOBY NACIONAL DE CUBA (ל"ת)
    אנונימי 21/08/2025 10:40
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המטרדים שבדרך 21/08/2025 08:14
    הגב לתגובה זו
    מי רוצה שדה תעופה ליד הבית או המשרד וזמזום אינסופי של כלי רכב מעל הראש
  • 1.
    בתמונה זה לא מכונית (ל"ת)
    אנונימי 21/08/2025 06:46
    הגב לתגובה זו
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat 24.15%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.


תרופות
צילום: pixbay
הטור של גרינברג

משקיעים בחלומות? גם לטבע לקח 26 שנה עד שהצליחה עם הקופקסון

חברת Skye Bioscience, שהודיעה לאחרונה כי נכשלה בניסוי השני בתרופה להשמנת יתר ומנייתה התרסקה בהתאם, היא רק דוגמה אחת לאופן שבו וול סטריט ומשקיעיה מתייחסים לחברות חלום. במקרה שלה, נראה כי החלום לא נגוז לגמרי אלא רק מתעכב, ואולי זה דווקא הזמן לאסוף. וגם: כך עברה כריית המינרלים הנדירים מארה"ב לסין, ולמה היא כעת בדרך חזרה



שלמה גרינברג |

בסוף השבוע שעבר שוב הרגיזו הסינים את הנשיא טראמפ כאשר בבוקר יום חמישי הודיע משרד המסחר הסיני, במפתיע, על מערך חדש של הגבלות יצוא על אוסף של מינרלים נדירים שהם קריטיים לשימושים בסוללות לרכבים חשמליים, במערכות קירור למרכזי נתונים ולכל מיני שימושים חשובים בחלל ובאלקטרוניקה. למחרת פרסם הנשיא פוסט זועם באתר ה-Truth Social שלו, ובו הודיע שהוא מבטל את פגישתו עם נשיא סין שי ואיים בהעלאה "מאסיבית" נוספת של המכסים השונים שכבר הטיל על סין בעבר. 

את מה שקרה למדדי המניות כתוצאה מהתגובה של הנשיא אפשר לראות במפת המסחר היומית של יום שישי שעבר בניו יורק. סל מניות המינרלים הנדירים, ה-REMX, שמאז תחילת אפריל השנה עלה ב-130% וביום ה' שעבר שבר את שיא כל הזמנים שלו, 76.65 דולר, איבד ביום ו' כ-10% מערכו ומדדי המניות כולם ירדו בעוצמה שהביאה רבים למסקנה ש"הבועה מתרסקת".

אלא שבמהלך סוף השבוע נקט הנשיא צעדים של הרגעה, מה שהביא את ה-REMX לעלייה חדה של 14% ואת מניית חברת הכרייה והעיבוד הגדולה בארה"ב בתחום המינרלים הנדירים, MP, לעלייה של 21.3%. המדדים נרגעו גם הם.

חשיבות המינרלים הנדירים עולה ככל שמהפכת הטכנולוגיה מתקדמת, ולמרות שאין מחסור במינרלים האלו הם הפכו לבעיה רצינית של כמה ממגזרי התעשייה האמריקאית. הסיבה היא שבשנות ה-80, אז הובילה ארה"ב את הכרייה והעיבוד של המינרלים גלובלית, הגיעה התעשייה למסקנה, בדיוק כפי שקרה בתעשיית המוליכים למחצה, שעדיף להתמקד ברמות הרווחיות של התעשייה כיוון ששלב הכרייה של המינרלים כמו שלב היציקה של המוליכים למחצה היה "יקר מדי ולא רווחי". 

מסקנה זו הובילה את העברתם של שני השלבים של התעשיות האלו למיקור חוץ בעולם השלישי, ובעיקר לסין שאימצה בשמחה את המהלך הזה וכיום מספקת למעלה מ-90% של המינרלים שלאחר הכרייה, בדיוק כפי שטייוואן השתלטה על למעלה מ-80% של יציקת המעגלים בתעשיית השבבים.