
חברת האוטונומיה שגייסה מעל 200 מיליון דולר מאנבידיה ואובר
המירוץ לרובוטקסי מתחמם: סטארט אפ הרכב האוטונומי נורו, שהוקם בידי יוצאי גוגל, השלים סבב גיוס של 203 מיליון דולר לפי שווי של 6 מיליארד דולר; ההשקעה של אובר ואנבידיה מגיעה במקביל לשותפות שאפתנית להשקת צי רובוטקסי עולמי, ותציב את נורו מול גוגל, טסלה והמתחרות בקרב על השליטה בעתיד התחבורה
חברת הנהיגה האוטונומית Nuro השלימה סבב E בהיקף 203 מיליון דולר לפי שווי של 6 מיליארד דולר, בה השתתפו אובר, אנבידיה ומשקיעים נוספים. זוהי הערכת שווי נמוכה מזו שרשמה אי שם ב-2021, (8.6 מיליארד דולר), אך בעיני החברה מדובר בצעד נוסף לקראת החלום של רכבים
ללא נהג בכבישים.
נורו, שהוקמה ב-2016 בידי יוצאי פרויקט הנהיגה האוטונומית של גוגל (Waymo), הפכה בשנה האחרונה ממפתחת רובוטי משלוחים ליצרנית מערכת נהיגה עצמאית ברישוי ליצרניות הרכב (OEM) ופלטפורמות מובילות. החברה מצהירה על גישה “AI-First”: שימוש
ב-NVIDIA DRIVE Thor כמחשב הרכב, ובמעבדים של אנבידיה לענן ללמידה ומידול בקנה מידה, ובשבועות האחרונים הצטרפה גם למעבדת בדיקות ה-AI וסייברבטיחות עם אקרדיטציה של ANAB.
הכסף החדש אמור לשרת בעיקר את מסחור השותפות המשמעותית ביותר של נורו עד כה. באפריל
הוכרזה תכנית רובוטקסי עולמית עם אובר ולוסיד, שבמסגרתה יוטמע הנורו דרייבר בכ-20 אלף רכבי לוסיד גרביטי, בבעלות אובר או שותפות שלה, עם יציאה לשוק בעיר אמריקאית גדולה במהלך 2026 והתרחבות לעשרות שווקים תוך שש שנים. כחלק מההסכמות התחייבה אובר להשקעה בנורו בכפוף
לאבני־דרך, כאשר חלק מההשקעה נכלל כעת בסבב. לפי לוסיד ואובר, המערכת תהיה ברמת אוטומציה 4 ותופץ בלעדית דרך אפליקציית אובר.
נורו מול הגדולות
ויימו (Waymo) של גוגל Alphabet -0.42% היא הבנצ'מארק
התפעולי. ויימו כבר מספקת נסיעות בארה"ב, עם למעלה מ-250 אלף נסיעות בתשלום בשבוע בפניקס, סן־פרנסיסקו, לוס אנג’לס ואוסטין, וממשיכה להתרחב, בין היתר גם דרך שילוב ביישום של אובר (אותה אובר שמשקיעה גם בנורו) בשווקים נבחרים. רק היום דווח בוול סטריט גורנל כי החברה
מצפה להגיע לניו יורק בקרוב.
- טסלה משיקה את הדור הבא של הנהיגה האוטונומית
- באידו מעל טסלה - הרובוטקסי שלה מתרחב בעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה: גם אחרי השקות תוכנה וקמפיינים אגרסיביים, המוצר המסחרי של טסלה Tesla 0.88% FSD (Supervised), הוא אינו מערכת אוטונומית אלא מערכת סיוע מתקדמת שמחייבת השגחת נהג ואינה מוגדרת כנהיגה אוטונומית. הרגולטור האמריקאי ממשיך בבחינה הדוקה של הדיווח והבטיחות סביב המערכות הללו. עבור עיתוי המסחור של L4, זה קו הפרדה ברור בין “סיוע מתקדם” לבין “ללא נהג”.
החשיבות של הגיוס
החשיבות
של הסבב הנוכחי נעוצה בראש ובראשונה בהבהרת המודל העסקי של נורו. במקום להקים צי עצמאי ולשאת בעלויות כבדות של תחזוקה, תפעול ושיווק ללקוחות הקצה, החברה בחרה להתמקד במכירת ה"נהג" שלה, מערכת הנהיגה האוטונומית, לשחקנים שכבר מחזיקים בציים ומסוגלים לרתום את הביקוש,
כמו אובר או יצרני הרכב הגדולים (ה־OEM). זהו מהלך "זול" יותר, כלומר דורש פחות הון, עם סיכוי לחדירה רחבה אם המערכת אכן תעמוד במדדים הקריטיים של עלות, זמינות ובטיחות.
אלמנט נוסף שמעניק לסיבוב הזה משמעות הוא התבססות הטכנולוגיה של נורו על הפלטפורמות
של אנבידיה. השילוב של DRIVE Thor במחשוב הרכב והשימוש במעבדים של אנבידיה לענן וללמידת מכונה מצמצמים סיכון טכנולוגי וממקמים את נורו בלב האקוסיסטם שבו נמצאות כמעט כל חברות הרכב האוטונומי. ההצטרפות למעבדת הבדיקות Halos של אנבידיה מוסיפה נדבך רגולטורי ומקצועי,
שעשוי לזרז את תהליכי ההסמכה והבטיחות הנדרשים.
- לפי שווי של מיליארד דולר: משפחת רוטשילד תמכור את חלקה באקונומיסט
- חזרת מניות המם? קרן ETF חדשה מהמרת על המשקיעים הקטנים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- אילון מאסק מפיל את מניית נטפליקס
אבל המנוף המשמעותי ביותר למסחור מגיע מהשותפות עם אובר ולוסיד. עצם ההסכמה להטמיע את Nuro Driver בכ-20 אלף רכבים עם בלעדיות לאפליקציה של אובר, יוצרת לנורו נתיב שיווקי חיובי. יחד עם זאת, יש כאן גם סיכונים, כאשר חלק מהשקעת אובר מותנה בהשגת אבני דרך מוגדרות, וכל העיכוב בהשקת הרכבים מצד לוסיד ב-2026 עלול לשבש את לוחות הזמנים ולהאט את החדירה לשוק.
בשורה התחתונה
תחום הרובוטקסי מתחמם מחדש. גם אם השווי של נורו היום נמוך יותר מזה של שנות ההייפ ב-2021,
ההשקעות של אובר ואנבידיה מבהירות שמובילות השוק רואות ברכב האוטונומי חלק משלים לגל הצמיחה של הבינה המלאכותית. אם החברות יצליחו להפוך את הטכנולוגיה למסחרית ולבנות אמון רגולטורי וציבורי, הפוטנציאל הכלכלי כאן עצום, והמרוץ על השליטה בתחבורה האוטונומית רק הולך ומתרחב.
.jpeg)
S&P משיקה מדד חדש שמשלב קריפטו ומניות
ענקית המידע הפיננסי S&P Global תשיק מדד שישלב 35 מניות ו-15 מטבעות דיגיטליים במדד אחד, במטרה להציע חשיפה מפוזרת ומבוקרת לתחום הקריפטו, גם למשקיעים מוסדיים
מדד חדש בשם S&P Digital Markets 50 הושק השבוע על ידי S&P Dow Jones Indices, זרוע המדדים של ענקית המידע הפיננסי S&P Global. המדד נועד להציע למשקיעים חשיפה מגוונת לתחום הקריפטו, לא רק דרך מטבעות דיגיטליים, אלא גם באמצעות מניות של חברות הפעילות בענף. בפועל, מדובר במוצר שמאחד 15 מטבעות קריפטו מרכזיים עם 35 מניות של חברות הקשורות לתחום, בהן בורסות, חברות בלוקצ’יין, ספקיות ארנקים דיגיטליים, שירותי סליקה ועוד.
המדד פותח בשיתוף עם חברת Dinari והוא נועד לספק למשקיעים מדד מאוזן ושקוף שמייצג בצורה רחבה את שוק הנכסים הדיגיטליים. תנאי הסף הברורים שפורסמו מוודאים שהמדד כולל רק נכסים בעלי שווי שוק משמעותי: מטבע דיגיטלי חייב להיות בעל שווי שוק של לפחות 300 מיליון דולר כדי להכנס למדד, ואילו בהקשרי מניות, על החברה להציג שווי שוק של לפחות 100 מיליון דולר. בנוסף, לא יותר מ-5% ממשקל המדד יינתן לנכס בודד
המדד לא ייסחר בבורסה המסורתית אלא יהיה נגיש כטוקן ניתן להשקעה, שיונפק על ידי Dinari וייקרא dShare. הטוקן יהיה זמין בפלטפורמת Dinari עד סוף השנה, ויספק למשקיעים חשיפה ישירה למדד מבלי לרכוש את הנכסים עצמם. הרעיון הוא לאפשר למשקיעים, פרטיים ומוסדיים, להיחשף לשוק הקריפטו מבלי לבחור מטבע או מניה בודדת, ובכך להפחית סיכון וליהנות מהפיזור שמספק מדד מקצועי. לאור המגבלה שאף נכס לא יעלה על 5% מהמדד, אין חשש מדומיננטיות של ביטקוין או את’ריום בלבד.
זהירות, תנודתיות לפניך?
המהלך של S&P לא מגיע בחלל ריק. מדובר בתקופה שבה ממשל טראמפ נוקט קו רגולטורי מקל יחסית כלפי מטבעות דיגיטליים, והשווקים מגיבים בהתאם. בשנת 2025, מניית קוינבייס Coinbase 3% זינקה בכ-55%, סטרטג'י MicroStrategy Inc שהפכה להיות מעין "קופת ביטקוין" רווחית עלתה בכ-24%, וחברת סירקל Circle Internet -1.15% , שעוסקת במטבעות היציבים נחשבת לאחת ההנפקות הציבוריות החזקות של השנה. גם הביטקוין עצמו שבר במהלך סוף השבוע שיאים חדשים וחצה לראשונה את קו ה-125 אלף דולר.
- המניה של האחים וינקלבוס צונחת מתחת למחיר ההנפקה
- בורסת ניו יורק תשקיע 2 מיליארד דולר בפולימרקט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, ההשקה של מדד שמאגד את כל התחום נראית כמו מהלך שנועד לקרב את המשקיעים המוסדיים והכסף החכם עוד צעד לעבר אימוץ הקריפטו. באמצעות כלי מדד קלאסיים, S&P לוקחת שוק תנודתי מאוד והופכת אותו לנגיש יותר דרך מסגרת מדדית,
הנשענת על כללים ברורים ומנגנון איזון רבעוני. קמרון דרינקווטר, מנהל המוצר הראשי של S&P DJI, הסביר שהמדד מציע "כלים עקביים, מבוססי־כללים, כדי להעריך ולהיחשף לתחום". לדבריו, "הקריפטו והנכסים הדיגיטליים כבר לא בשוליים, אלא במרכז הכלכלה הגלובלית".

לפי שווי של מיליארד דולר: משפחת רוטשילד תמכור את חלקה באקונומיסט
זה השינוי הגדול ביותר בבעלות על המגזין בן 182 השנים מזה עשור. בהתחלה היו דיווחים שהמשפחה תמכור רק חלק מהאחזקה, בערך 20% מהחברה. עכשיו ברור שזו מכירה מלאה. המכירה היא חלק מסקירה אסטרטגית רחבה יותר של תיק ההשקעות של רוטשילד, שכולל גם אחזקות בנדל"ן, ניהול הון וחברות חקלאות.
המכירה הגדולה האחרונה שכללה את האקונומיסט הייתה ב-2015, כשהמו"ל הבריטי Pearson מכר את אחזקתו של 50%, וסיים כמעט 60 שנה של בעלות על המגזין. אז Exor, זרוע הכספים של משפחת אניילי האיטלקית העשירה, קנתה את רוב האחזקה של Pearson תמורת 469 מיליון ליש"ט, או 531 מיליון דולר. אקונומיסט רכשה בחזרה את שאר המניות של Pearson תמורת 182 מיליון ליש"ט, או 206 מיליון דולר. היום, Exor מחזיקה בכ-43.4% מהחברה. בעלי מניות אחרים, כולל קבוצת אקונומיסט עצמה, מחזיקים ב-29.9%. אחזקת רוטשילד כוללת כ-20% ממניות ההצבעה, שזה התקרה לכל בעלים בודד בעסק. עיצוב בעלות שנועד לשמור על עצמאות עיתונאית.
400 אלף דולר פחות
מכירת האחזקה תעריך את קבוצת אקונומיסט כולה בכ-800 מיליון ליש"ט, או כ-1.1 מיליארד דולר. ירידה לעומת העסקה הגדולה האחרונה ב-2015, שהעריכה את החברה כולה בכ-1.1 מיליארד ליש"ט, או כ-1.5 מיליארד דולר. השווי ירד, למרות שהחברה צמחה בשנים האחרונות. קבוצת אקונומיסט, שנוסדה ב-1843, שמרה על מעמדה כמגזין עסקי עצמאי לאורך עשורים של שינויים דיגיטליים. לחברה כיום 1.25 מיליון מנויים, 66% מהם דיגיטליים בלבד. זו עלייה מ-1.1 מיליון מנויים ב-2021, כאשר רק 44% היו דיגיטליים. המעבר לדיגיטל מתרחש במהירות, והחברה מצליחה להסתגל.
- בלי בושה - חפר מתחת ליסודות בניין בתל אביב והקים שתי יחידות דיור - האם מותר להרחיב דירות כלפי מטה?
- יוקרה וסביח בקומה ה-17: "סיקס סנסס" תנהל את פרוייקט רוטשילד 10
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בדוח הרווחים הציבורי האחרון, החברה דיווחה על הכנסה שנתית של כ-369 מיליון ליש"ט, או 495 מיליון דולר, ושולי רווח של כ-17%. כ-20% מההכנסות של הפרסום מגיעות מבריטניה. השאר מגיעות מאירופה הרחבה (21%), צפון אמריקה (40%), אסיה (14%) ואזורים אחרים (5%).