רובוטקסי
צילום: טסלה

טסלה משיקה את הדור הבא של הנהיגה האוטונומית

טסלה משיקה היום את FSD v14, הגרסא החדשה למערכת הנהיגה ללא נהג שתהיה צעד נוסף לקראת נהיגה אוטונומית מלאה, אך עדיין החברה רחוקה מצי מוניות אוטונומיות לחלוטין

תמיר חכמוף |

טסלה Tesla -1.42%   צפויה לשחרר היום את גרסת Full Self Driving v14 (FSD), עדכון תוכנה מרכזי למערכת הנהיגה האוטונומית שלה. אילון מאסק, מנכ"ל החברה, הבטיח שמדובר בקפיצת מדרגה משמעותית ביכולות התפיסה וההתנהלות של הרכב בסביבה מורכבת, ואף תיאר את הגרסה הבאה (14.2) ככזו שהרכב "ירגיש כמעט בעל תודעה". 



הציוץ של מאסק ברשת החברתית X

עם זאת ובפועל, גם השדרוג החדש ממשיך להיות מוגדר רגולטורית כרמה 2 (Level 2) מתוך 5, כלומר מערכת סיוע מתקדמת שעדיין מחייבת נהג עירני ומוכן להתערב בכל רגע.

בין החידושים שצפויים להיכלל ב-v14: רשת נוירונים גדולה בהרבה (פי 10 מפרמטרי הגרסה הקודמת), יכולות ראייה משופרות לזיהוי מצבים מורכבים כמו תנועה עירונית צפופה ומכשולים פתאומיים, תמיכה ראשונית בקלטי שמע חיצוניים, ושיפור בממשק ההתראות כך שהנהג יקבל פחות "הפרעות" במצבים בטוחים. מאסק הבהיר שהשחרור יהיה הדרגתי, תחילה למשתמשי בטא נבחרים, ובהמשך הרחבה לקהל רחב יותר, כנראה רק בחודשים הקרובים.

השקת v14 מגיעה על רקע החזון של מאסק וטסלה להפעיל רשת "רובוטקסי", צי מוניות אוטונומיות שישמשו להסעת נוסעים ללא נהג. כיום מספר רכבים פועלים באוסטין, טקסס, שירות ניסיוני מצומצם הכולל עשרות רכבים בלבד ובפיקוח מרחוק, אך מאסק הציב יעדים שאפתניים: אלף מוניות רובוטקסי בעיר בתוך חודשים ספורים, ובהמשך הרחבת הפעילות לערים נוספות ואף שילוב רכבים פרטיים ברשת השיתופית של טסלה. בטווח רחב יותר דיבר מאסק על פוטנציאל של מיליוני רכבים אוטונומיים פעילים עד סוף 2026, יעד שנתפס בשוק כהצהרה שאפתנית יותר משהיא ישימה בטווח הקצר.

מה עושות המתחרות?

בפועל, המעבר לרמה הבאה (3), שבה הרכב נוהג לבדו והנהג יכול להסיר את הידיים מההגה והעיניים מהכביש, עדיין רחוק עבור טסלה בעוד חברות אחרות כבר יכולות להתגאות בו. 

ויימו, חטיבת הרכב האוטונומי של אלפבית Alphabet -0.14%  , מבססת מעמד מוביל במרוץ האמריקאי לתחבורה אוטונומית בזכות אסטרטגיה פרקטית: שילוב במערכות התחבורה הציבורית הקיימות במקום להתחרות בהן. השותפות החדשה עם Via הישראלית מעניקה לוויימו גישה ישירה לאפליקציות עירוניות ולמערכות הסעת המונים בארה״ב, מהלך המאפשר לתושבים להזמין רכב אוטונומי דרך אותם כלים שבהם הם מזמינים כיום אוטובוס או מיקרו-טרנזיט. במקביל, ויימו מרחיבה שיתופי פעולה עם ליפט ואובר, פועלת כבר בחמש ערים גדולות, מפעילה מאות אלפי נסיעות שבועיות ללא תאונות ומקבלת היתרי ניסוי גם בשווקים מאתגרים כמו ניו יורק, נתונים שממחישים בשלות טכנולוגית וצמיחה מבוקרת אך עקבית. להרחבה - ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין

מנגד, טסלה של אילון מאסק מתקשה לעמוד בהבטחות לפריסת רובוטקסי נרחבת. הפיילוט באוסטין הוגבל לעיר אחת, היעד לכיסוי מחצית מארה״ב עד סוף השנה התרחק, ותאונות ביולי הובילו לחקירה פדרלית ולעיכוב התרחבות. טסלה נשארת בגישה הטכנולוגית המבוססת מצלמות בלבד, זולה לייצור אך בעייתית בתנאי מזג אוויר ודרכים מורכבות, ומסתמכת על החזון של בעלי רכבים שישכירו אותם כרובוטקסי בעתיד. עם יתרון עצום בצי רכבים פוטנציאלי אך חסמים רגולטוריים ובטיחותיים, טסלה מפגרת בשלב זה אחרי ויימו ואחרים כמו באידו בסין ומובילאיי בישראל, שמתקדמות בהטמעת הפתרונות דרך שותפויות זהירות עם רשויות תחבורה.

קיראו עוד ב"גלובל"

טסלה טרם קיבלה אישור רגולטורי לכך בארה"ב או באירופה, והחברה מתמודדת עם אתגרים של אמינות בתרחישי קצה, חובת פיקוח נהג, והטרוגניות בצי הקיים (רבים מהרכבים ישנים יותר ומבוססי HW3 שלא יתמכו בכל היכולות החדשות). גם ברמת הרובוטקסי, הרגולטורים בוחנים מקרוב את הפעילות ומגבילים אותה לאזורים גיאופנסיים מצומצמים עם מפעילים מרחוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?

"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות? 

רן קידר |

וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן.  הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.

זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.

בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%.  חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.  


באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.

העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כךאתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".  

ארדואן טורקיה
צילום: Voice of America

שיחות בין תורכיה לארה״ב על פיתוח מאגרי יסודות נדירים

אנקרה מנהלת מגעים מתקדמים עם וושינגטון על פיתוח מאגרי יסודות נדירים שהתגלו באחרונה באזור בייליקובה שבחבל אנטליה. המהלך הזה מסמן שינוי כיוון ביחס לשיחות הקודמות שניהלה המדינה עם סין ורוסיה, שנתקעו סביב מחלוקות על העברת טכנולוגיה וזכויות הזיקוק של החומרים. אם ייחתם הסכם מול וושינגטון, הוא עשוי לשנות את מאזן הכוחות בשוק העולמי של החומרים האסטרטגיים

עוזי גרסטמן |

תורכיה שוקלת לשתף פעולה עם ארה"ב בפיתוח מאגרי יסודות נדירים שהתגלו באחרונה במרכז אנטליה - צעד שעשוי לסמן תפנית ביחסי אנקרה עם בעלת בריתה בנאט״ו. מדובר במאגר גדול שנמצא באזור בייליקובה, בסמוך לעיר אסקישאהיר, שבו התגלו מתכות יקרות כמו צריום, פרסאודימיום וניאודימיום - חומרים שחיוניים לייצור מערכות הגנה מתקדמות, ציוד רפואי וטכנולוגיות אלקטרוניות יומיומיות.

לפי גורמים המעורים בנושא, תורכיה וארה״ב בוחנות אפשרות לשיתוף פעולה שיכלול גם את שלב הזיקוק של החומרים - מהלך שיכול להפוך את ההבנות הזמניות שכבר נחתמו עם סין ללא רלוונטיות. בשיחות האחרונות עם מוסקבה לא נרשמה התקדמות, בעוד שהמגעים עם בייג׳ין נעצרו לאחר שסין התעקשה שהחומרים יישלחו לעיבוד בתחומה וסירבה להעביר את הידע הטכנולוגי לתורכים.

לפי בדיקות ראשוניות, המאגר בבייליקובה כולל עפרות שבהן יותר מ-1% של תחמוצת יסודות נדירים - שיעור שנחשב מספיק כלכלית להפקה מסחרית. אנקרה מתכננת להקים במקום בית זיקוק עצמאי שיאפשר לה לשמור את הערך המוסף בתחומה. במקביל, תורכיה מקיימת שיחות עם קנדה ושווייץ על שיתופי פעולה אפשריים, כולל עריכת בדיקות היתכנות מתקדמות. לצד זאת, הממשלה מתכוונת לפנות למכון הגיאולוגי האוסטרלי בבקשה לאשר את הדיווחים על פי תקן ה-JORC הבינלאומי, שמגדיר את הקריטריונים לדיווח ציבורי על תוצאות חיפושי מחצבים. הסמכה שכזו עשויה לספק למשקיעים פוטנציאליים מידע אמין על גודל ואיכות המרבצים.

המהלך מגיע בעיתוי שבו ארה״ב והאיחוד האירופי מנסים לצמצם את התלות בסין בתחום היסודות הנדירים. בייג׳ין מחזיקה כיום ביתרון ברור בייצור ובעיבוד של הקבוצה הזו של 17 יסודות מתכתיים, הנחוצים בין היתר לתעשיות ביטחוניות ולטכנולוגיות מתקדמות כמו סמארטפונים וכלי רכב חשמליים. על רקע מאבקי הסחר והמאזן הגיאו־פוליטי, תורכיה מנסה לנצל את מיקומה האסטרטגי כדי לבסס את עצמה כשחקנית עצמאית בשוק החומרים הקריטיים.

בשנה שעברה הצטרפה אנקרה לשותפות בינלאומית שמובילות ארה״ב והאיחוד האירופי במטרה לגוון את שרשראות האספקה של מינרלים חיוניים, אך במקביל היא ממשיכה לטפח קשרים כלכליים עם סין. בייג׳ין הציעה לה מעמד של "מדינה שותפה" במסגרת קבוצת BRICS, ואף השקיעה במפעלים לייצור כלי רכב חשמליים בתחומה. על הרקע הזה, שיתוף פעולה אמריקאי עשוי לשדר מסר ברור על כיוונה החדש של תורכיה - חיזוק הקשרים עם המערב, תוך שמירה על עצמאות כלכלית וטכנולוגית.