
המהלך הכלכלי פורץ הדרך של מועדון הפוטבול ומה קרה היום לפני 66 שנה
היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-21 באוגוסט
21 באוגוסט 1973 - נולד סרגיי ברין, ממייסדי גוגל
ב-21 באוגוסט 1973 נולד סרגיי ברין במוסקבה שבברית המועצות. כשהיה בן שש היגרה משפחתו לארה"ב, שם צמח להיות אחד המוחות המשפיעים ביותר בתעשיית הטכנולוגיה העולמית. יחד עם לארי פייג' אותו פגש ב-1995 באוניברסיטת סטנפורד, הקים ברין בשנת 1998 את גוגל, מנוע חיפוש פשוט לכאורה, שהתפתח בתוך שנים ספורות לאחת מהחברות הגדולות, העשירות והמשפיעות בעולם.
כחלק ממגמת החדשנות בעמק הסיליקון, גוגל שינתה את הדרך שבה מידע נצרך, ממוסחר ומנותח. בהובלת ברין ופייג', החברה הובילה לפיתוחים כמו פרסום ממוקד, מערכות מבוססות בינה מלאכותית, שירותי ענן, מערכת ההפעלה אנדרואיד ודומיננטיות בשוק החיפוש והווידאו באמצעות יוטיוב. הונו האישי של ברין מוערך כיום בכ-120 מיליארד דולר, והוא נחשב לאחד מעשרת האנשים העשירים בעולם.
לצד תרומתו הטכנולוגית, ברין מעורב גם בפרויקטים מדעיים, חקר אריכות ימים ותמיכה ביוזמות פילנתרופיות. גוגל עצמה נסחרת כיום לפי שווי של מעל 2 טריליון דולר, ומהווה חלק בלתי נפרד מהמרקם הכלכלי העולמי.
21 באוגוסט 1959 - הוואי מוכרזת כמדינה ה-50 של ארה"ב
ב-21 באוגוסט 1959 הוכרזה הוואי כמדינה ה-50 של ארה"ב, אחרי שזכתה לרוב מוחלט במשאל העם שנערך בשנה שקדמה לכך. ההצטרפות למערכת הפדרלית האמריקאית שינתה את מעמדה של הוואי, מאי מרוחק בעל חשיבות צבאית למרכיב אינטגרלי בכלכלה הלאומית.
- גוגל נופלת ב-5.5%: פספסה בהכנסות וברווח ומפילה גם את מטא ב-4%
- גוגל תחשוף ב-6 באוקטובר טלפונים חדשים ואת השעון החכם הראשון שלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעשורים שקדמו להכרזה, הוואי שימשה בעיקר כמרכז חקלאי של קני סוכר ואננס, ונשענה על עבודה זולה ויבוא כוח אדם ממזרח אסיה. עם קבלת המעמד המדינתי, החלה זרימה של תקציבים פדרליים, פיתוח תשתיות מואץ והרחבת מערכת הבריאות והחינוך. הכלכלה המקומית התרחבה באופן משמעותי, בעיקר סביב מגזרי התיירות, השירותים, התחבורה והצבא.
נמל התעופה בהונולולו הפך לאחד מהעמוסים ביותר בארה"ב, ותעשיית האירוח קפצה מדרגה. כיום תיירות מהווה למעלה מ-20% מהתוצר המקומי, עם מיליוני מבקרים מדי שנה. במקביל, יש להוואי חשיבות אסטרטגית-כלכלית במיקומה שבין אמריקה לאסיה.
המעמד החדש חיזק גם את תחושת השייכות הפוליטית של תושבי האי, אם כי עדיין יש בקרבם תנועות בדלניות. עם זאת, אין ספק שהמדינה הפכה לסמל של שילוב בין פריפריה מרוחקת למרכז כלכלי עולמי.
- מטא עוצרת גיוסי AI – אבל הכסף הגדול ממשיך לזרום לתשתיות
- מאנדיי מפסידה ל-AI של גוגל ומקבלת הורדת תחזית מ-BofA
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- "שער הדולר יירד, רמת התמחור של המניות היא בשיא היסטורי ברוב...

פרוטוקול הפד׳: האינפלציה במוקד, שוק העבודה מציג סימני חולשה
רוב חברי הוועדה רואים באינפלציה את האיום העיקרי ומעדיפים להשאיר את הריבית ללא שינוי, בעוד מיעוט מצביע על היחלשות התעסוקה וקורא להפחתה. טראמפ מוסיף לחץ פוליטי, והישיבה הקרובה בספטמבר עשויה להיות גורלית לכיוון המדיניות
המכסים שהטיל הנשיא טראמפ מאיימים להאיץ את האינפלציה, בעוד ששוק העבודה מראה סימנים ראשונים של היחלשות. פרוטוקולי הישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח חושפים מחלוקות פנימיות בנוגע לדרך הנכונה להתמודד עם המציאות הכלכלית החדשה.
מרבית חברי הוועדה סבורים כי האיום האינפלציוני גובר על הסיכונים הנובעים מהתמתנות שוק העבודה. כך עולה מהפרוטוקולים של הדיון שהתקיים ב־29–30 ביולי. עם זאת, חלק מהחברים הציגו גישה שונה, מה שמעיד על מחלוקות מהותיות סביב שולחן הדיונים. בסופו של דבר, הוועדה הותירה את הריבית ללא שינוי בטווח של 4.25%–4.5%. שניים מחברי הוועדה – כריסטופר וולר ומישל באומן – התנגדו להחלטה והעדיפו להפחית את הריבית ברבע אחוז. התנגדותם משקפת חשש גובר מפני היחלשות שוק העבודה, גם אם מדובר בעמדת מיעוט.
מקור הדאגה העיקרי
המכסים שהטיל טראמפ מהווים את מקור הדאגה העיקרי. השאלה שמעסיקה את חברי הוועדה היא האם מדובר בהשפעה זמנית על המחירים או בתהליך שיביא לעלייה מתמשכת באינפלציה. אחד הציטוטים מהפרוטוקולים מבהיר: "כמה משתתפים הדגישו כי האינפלציה חרגה מיעד ה־2% במשך פרק זמן ממושך."
הניסיון מהעבר מלמד כי כאשר האינפלציה מתבססת לאורך זמן, הציבור מפתח ציפיות לעליות מחירים נוספות – מה שהופך את הבעיה לקשה בהרבה לפתרון. זו הסיבה שבפד נוקטים גישה זהירה, גם אם עדיין לא ברור עד כמה המכסים ישפיעו בפועל על רמת המחירים. בפועל, ההשפעה לא צפויה להופיע באופן מיידי. מחירי המוצרים והשירותים יתייקרו בהדרגה ככל שהיבואנים יעבירו את העלויות לצרכנים. המשמעות היא שהשפעת המכסים צפויה להתעצם בחודשים הקרובים.
- באתר נופש מבודד ושקט: האירוע שימגנט אליו את המשקיעים בסופ"ש
- בסנט שובר שתיקה: "הפד צריך להוריד ריבית ב-1.5 נקודות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתוני האינפלציה האחרונים תומכים בחששות הללו: מדד מחירי הסיטונאות רשם את העלייה החדה ביותר בשלוש השנים האחרונות – אינדיקציה ברורה לכך שחברות כבר החלו לגלגל את העלויות לציבור. נתון זה חיזק את העמדה הזהירה של הפד. במקביל, שוק העבודה מציג תמונה פחות מעודדת. קצב הגידול במספר המשרות היה הנמוך ביותר מאז פרוץ מגפת הקורונה, ושיעור האבטלה עלה ל־4.2%. אלו הנתונים שהובילו שניים מחברי הפד להעדיף הפחתת ריבית.

מאנדיי מפסידה ל-AI של גוגל ומקבלת הורדת תחזית מ-BofA
בנק אוף אמריקה חתך את ההמלצה על המניה בעקבות ירידה חדה בתנועת המשתמשים דרך גוגל – עם אצבע מאשימה כלפי AI Overviews
בנק אוף אמריקה מפרסם היום ניתוח שמציג כיצד מאנדיי monday.com -1.22% חווה ירידה משמעותית בתנועת המשתמשים האורגנית, מה שפוגע ישירות באחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה, ערוץ ה־Self-Serve. ההמלצה על מניית החברה הורדה מ"קנייה" ל"נייטרלי", ותחזית מחיר היעד עודכנה כלפי מטה ל-205 דולר, ירידה של כ-15% מהתחזית הקודמת.
עיקר הבעיה מגיע מכיוון מנוע החיפוש של גוגל Alphabet 0.31% , ובעיקר מהרחבת תצוגות סקירת ה-AI, פיצ'ר שמציף תשובות אוטומטיות בראש תוצאות החיפוש ומקטין את כמות ההקלקות על קישורים חיצוניים. בפועל, מדובר בפגיעה בתנועה האורגנית, שעליה נשען ערוץ רכישת הלקוחות העצמאי של מאנדיי. לפי ניתוח של Similarweb, מספר הביקורים באתר מאנדיי דרך תוצאות חיפוש אורגניות ירד ביולי האחרון בשיעור חד של 25% לעומת יולי הקודם. ברבעון השני כולו הירידה הממוצעת עמדה על 23.5%. אמנם נרשמה התאוששות קלה בכמות הביקורים ברצף חודשי (כלומר ביוני 2025 נרשמה יותר תנועה מאשר במאי 2025, וכך גם ביולי), אך הירידה השנתית נמשכת ואף מחריפה.
המוסדיים
נמנעו מהשקעה במאנדיי - הם חסכו הפסד כבד אתמול, אבל פספסו רווח ענק בשנה שעברה
מעבר למודל יקר יותר
המכה שמאנדיי סופגת אינה רק תיאורטית. בבנק אוף אמריקה מעריכים כי המשך מגמה כזו עלול להביא לירידה של 5.2% ב-ARR חדש בערוץ ה־Self-Serve במהלך 2026. לצורך ההשוואה, ב-2024 הערוץ הזה הציג צמיחה של כמעט 30%. בנוסף, הערוץ הזה היה אחראי לכ-38% מהכנסות חדשות באותה שנה, לעומת יותר מ-70% רק חמש שנים קודם לכן – ירידה שמשקפת את המעבר של החברה לכיוון שיווק מכירות ישיר ואנטרפרייז, אך עדיין מציבה את הערוץ העצמאי כנדבך מהותי.
- מנהלי מאנדיי נפגשו עם חצי מיליארד דולר
- המוסדיים נמנעו מהשקעה במאנדיי - הם חסכו הפסד כבד אתמול, אבל פספסו רווח ענק בשנה שעברה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאור הירידה בתנועה האורגנית, החברה נאלצת להשקיע יותר בפרסום ממומן כדי לפצות על הפער. ההוצאה על קמפיינים ממומנים (PPC) בגוגל זינקה ביולי בכ-46% לעומת ממוצע הרבעון הקודם, והעלות לקליק (CPC) עלתה בכ-30%. בפועל, עלות רכישת לקוח בערוץ ה־Self-Serve הופכת ליקרה יותר, מה שפוגע ביעילות השיווקית של החברה ובשולי הרווח.