
קונים רכב חשמלי? בדקו את האותיות הקטנות
יבואני רכב חשמלי מבטיחים טעינה מהירה תוך 10-15 דקות, אך התשתית הנדרשת כמעט לא קיימת בישראל. על מה שאומרים לכם כשרוצים למכור לכם רכב חשמלי לעומת המציאות
טעינה של 10 דקות? התיאוריה מול המציאות
יבואני רכב חשמלי בישראל מציגים נתוני טעינה מרשימים - הוספת טווח של 200-300 קילומטרים בטעינה של 10-15 דקות בלבד. היכולת הזו מבוססת על טכנולוגיות מתקדמות כמו ארכיטקטורת 800 וולט (שקיימת בדגמים כמו יונדאי איוניק 5, קיה EV6 ופורשה טייקאן), סוללות עם קצב טעינה של עד 3C, ומערכות ניהול תרמי מתוחכמות שמאפשרות קליטת הספק של 250-350 קילוואט.
אבל הפער בין ההבטחה למציאות עצום. בישראל פועלות כיום כ-3,600 עמדות טעינה ציבוריות, אך רק כ-50 מהן מסוגלות לספק הספק של 150 קילוואט ומעלה, ופחות מ-20 עמדות מגיעות ל-350 קילוואט. רוב העמדות המהירות ממוקמות לאורך כביש 6 ובערים הגדולות, והן לרוב תפוסות או לא תקינות. למשל, רשת הטעינה של חברת EV Edge מונה כ-15 עמדות של 300 קילוואט, אך הן מפוזרות בעיקר במרכז הארץ.
גם כשמוצאים עמדה מתאימה, הטעינה המהירה מותנית בגורמים נוספים:
טמפרטורת הסוללה: בחורף או אחרי נסיעה ארוכה, הסוללה צריכה להגיע לטמפרטורה אופטימלית (25-35 מעלות) כדי לקלוט את מלוא ההספק
מצב הטעינה הנוכחי: הטעינה המהירה ביותר מתרחשת בין 10%-80% טעינה. מעבר ל-80%, הקצב יורד משמעותית
שיתוף הספק: עמדות רבות מחלקות את ההספק בין מספר רכבים, כך ש-350 קילוואט הופכים ל-175 לכל רכב
מגבלות הרכב עצמו: רכבים רבים מוגבלים ל-50-150 קילוואט למרות היכולת התיאורטית הגבוהה יותר
נתוני אמת מהשטח: זמני טעינה של 25-35 דקות מ-10% ל-80% בעמדות של 150 קילוואט - רחוק מה-15-18 דקות המובטחות. בעלי MG4 עם יכולת טעינה של 135 קילוואט מדווחים על 40-50 דקות בפועל.
המציאות מאחורי ההבטחות
מבטיחים לכם חיבור וקישוריות לאפל, אנדרואיד. לא בטוח שיש. מרבית הרכבים הסיניים המשווקים בישראל (BYD, MG, Aiways, Geometry) אינם תומכים באנדרואיד אוטו או אפל קארפליי מלאים. במקום זאת, הם מציעים:
- מתחנות דלק לתחנות טעינה: עדכון היסטורי בתמ"א
- זוז פאוור קורסת 70% מתחילת השנה - החברה חייבת טעינה מהירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שיקוף מסך בסיסי דרך אפליקציה ייעודית (כמו BYD App)
מערכת מולטימדיה מבוססת אנדרואיד אך ללא חנות האפליקציות של גוגל
הבטחות לעדכון עתידי שלעיתים לא מתממשות
החריגים היחידים הם דגמי Lynk & Co וחלק מדגמי Geely שכוללים אנדרואיד אוטו מלא. יצרנים כמו BYD הבטיחו תמיכה "בקרוב" כבר ב-2023, אך נכון להיום, רוב הדגמים עדיין ללא התמיכה המלאה.
הבעיה מחמירה כשמגלים שגם עדכוני התוכנה מגיעים באיחור של חודשים ביחס לשווקים אחרים, וחלקם כלל לא מגיעים לישראל בגלל הבדלי שפה ורגולציה.
טרייד-אין: הפער בין ההבטחה למציאות
מבטיחים לכם טרייד אין - אבל זה לא במחיר הוגן. הבטחות ל"מחיר מחירון לוי יצחק" על הרכב הישן מגיעות עם תנאים מגבילים רבים:
הגבלת קילומטראז': מעל 15,000 ק"מ בשנה - הפחתה משמעותית
מקור היבוא: רכבים מיבוא מקביל מקבלים הערכה נמוכה ב-10-20%
מצב טכני: כל תיקון או פגם קטן מוריד אלפי שקלים
זמינות מוגבלת: ההצעה תקפה רק לדגמים ספציפיים ולתקופה קצרה
בפועל, לקוחות מדווחים על פערים של 20-40 אלף שקל בין ההבטחה הראשונית למחיר הסופי. למשל, בעל מאזדה CX-5 משנת 2019 שקיבל הבטחה ל-120 אלף שקל, קיבל בסוף הצעה של 95 אלף בלבד אחרי "בדיקה מקצועית".
- איון V - קרוסאובר חשמלי שימושי
- מהפכה באכיפת מהירות: כ-250 מצלמות חכמות יחליפו את "הקופסאות הכתומות" בכבישים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
יבוא מוגבל ודגמים מיושנים: מה שלא מספרים באולם התצוגה
דגמים רבים מיובאים תחת פטור מתקינה (עד 400 יחידות בשנה), מה שמשפיע על:
זמינות חלפים: המתנה של שבועות לחלפים בסיסיים
ערך שיוק משני: ירידת ערך חדה של 30-40% בשנה הראשונה
תמיכה טכנית: מוסכים מעטים עם ידע טכני מתאים
בנוסף, דגמים כמו BYD Atto 3 ו-MG ZS EV המשווקים בישראל הם לעיתים דור ישן יותר מהנמכר באירופה. למשל, ה-MG4 שהגיע לישראל ב-2024 כבר הוחלף בדור חדש בסין עם סוללת LFP משופרת וטווח גדול ב-15%.
עדכוני OTA: הבטחה שלא תמיד מתקיימת - רכבים סיניים רבים מגיעים עם הבטחה לעדכוני Over-The-Air (OTA), אך במציאות עדכונים מגיעים באיחור של 6-12 חודשים ביחס לסין. כמו כן, חלק מהעדכונים דורשים ביקור במוסך
מה רוכשים פוטנציאלים צריכים לבדוק?
בדקו את תשתית הטעינה באזור מגוריכם - חפשו עמדות של 150kW לפחות ברדיוס סביר
דרשו הדגמה מעשית של מערכות הקישוריות לפני הקנייה
קבלו בכתב כל הבטחה לעדכון או שיפור עתידי
בדקו את דור הדגם - האם זה הדור הנמכר באירופה או דור ישן יותר?
חשבו את עלות הטעינה האמיתית - טעינה מהירה יקרה ב-40-60% מטעינה ביתית
קראו חוות דעת של בעלים בפורומים ובקבוצות פייסבוק ישראליות
התשתית הישראלית עדיין לא מוכנה למהפכה החשמלית המובטחת. עם פחות מ-20 עמדות טעינה אולטרה-מהירות בכל הארץ, היעדר תקינה אחידה, ומחסור במוסכים מורשים - הפער בין החזון למציאות עדיין גדול.
עד שהתשתית תתפתח משמעותית (התוכנית הממשלתית מדברת על 5,000 עמדות עד 2030, אך הקצב איטי), כדאי לקחת כל הבטחה שיווקית בערבון מוגבל ולהתבסס על נתונים ריאליים מהשטח הישראלי, לא על מפרטים תיאורטיים מחו"ל ולא על דברים שאומר איש המכירות של החברה.
- 7.דקל לב 15/09/2025 06:42הגב לתגובה זומרוב תמלול מה המסקנה לקנות טסלה שאין זכר כביכול אינה קיימת אות אחת בכתבה הסוללה עברה שדרוג דרמטי ביותר
- 6.אנונימי 24/08/2025 08:24הגב לתגובה זוחבר שמע שהצליחו לייצב את הטמפרטורה לא יודע איך קוראים להם
- 5.אנונימי 22/08/2025 19:41הגב לתגובה זוחלאות הציפו את הכבישים עם הזבל הסיני הזה הכל שקרים זבל של רכבים לא לקנות
- 4.ישראל 22/08/2025 16:57הגב לתגובה זוחבל שהכותב מתעלם לחלוטין מטסלה. עדכוני תוכנה ישירות מהרשת כמעט כל שבועיים. כמו כן נתוניהטעינה אינם נכונים לגבי טסלה. כתבה מוטה
- 3.אנונימיאריה מכפר סבא 22/08/2025 15:39הגב לתגובה זואכן ה סוכנים מדגישים את ה יכולות ה טעינה של ה רכבים שהם ב 90%גם נכונות. אבל ה תשתיות לא מפותחות לא מאפשרות לנצל את ה יכולות זה לא ה בעיה של ה רכבים זה ה בעיה של כולנו..אותו הדבר לג י ה ביצועים ו מהירויות..שוב ה תשתיות מפגרות ו חוקים מגבילים..אז ב עצם מה ה כתבה רצת להגיד מטעם מי כל זה נכתב
- 2.אנונימי 22/08/2025 13:46הגב לתגובה זו0.6 שח לקילווט בבית לעומת מעל 2.5 שח לטעינה ציבורית
- זיו 25/08/2025 07:44הגב לתגובה זובטסלה המחיר לקווש בטעינה מהירה 1.4 שח. מוזר שלא המתייחסים לטסלה. בוא מי לדעתכם מממן את הכתבה
- 1.משהו 22/08/2025 12:10הגב לתגובה זוהעקר לקנות עם מסך גדול.לא מעניין הבטים טכנים בכלל.צרכנות ירודה.
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
טויוטה פרואייס מקס. צילום יואב פולסטויוטה פרואייס מקס - באה לעבוד
הפרואייס מקס של טויוטה הוא רכב עבודה עם ארגז סגור ונפח הטענה עצום. הוא כאן כדי לעבוד, לא לשום מטרה אחרת.
אהבנו: נפח הטענה
פחות אהבנו: העדר התראת שטח מת, סביבת נהג פחות נעימה מהצפוי, משענות זקופות לנוסעים
הטויוטה פרואייס מקס הוא המסחרית הגדולה ביותר בליין של טויוטה, בוודאי בגרסת המבחן שקיבלנו עם בסיס הגלגלים הגדול והארגז הגבוה.
חברים בעלי עסקים שקיבלו פניה 'יש לכם איזו הובלה לעשות?' כדי שאוכל לבחון את הפרואייס מקס באמת, ניתקו לי ישר, כך שבמשך יומיים הסתובב וואן מסחרי גדול ולא חשוד בכלל כשהוא ריק ממטען.
תעודת חובה קטגוריה מסחרית סגורה עד 4.0 טון מימדים (מטר) אורך 5.998 /רוחב 2.05 /גובה
2.522 /בסיס גלגלים 3.705 מספר מושבים שלושה הנעה ותיבת הילוכים 2.2 ליטר, טורבו דיזל, אוטומטית, הנעה קדמית הספק ומומנט 140 כ"ס, 38.75 קג"מ / 180 כ"ס, 45.9 קג"מ נפח
מיכל דלק 90 ליטר כושר העמסה 3510 ק"ג צריכת דלק (משולב) 12 ק"מ לליטר.
תקן יצרן מחיר החל מ 295.0 אש"ח עד 310.0 אש"ח (לא כולל מע"מ)
עיצוב חיצוני ופנימי
על הפרואייס מקס באמת שאין הרבה מה להרחיב, חזית מעט בולטת כדי להכיל רדיאטור גדול שיקרר את מנוע הטורבו דיזל, סמל טויוטה, יחידות תאורה גדולות והרבה פלסטיקה שחורה. חישוקי ברזל פשוטים ופונקציונליים, מראות צד ענקיות מפוצלות כך שניתן לכוון את החלק התחתון לטובת ראות טובה יותר של צידי הרכב, וארגז ארוך. כמה ארוך? עוד יותר ארוך. מאחור שתי דלתות אנכיות הנפתחות לצדדים, ויכולות ממש להיצמד לדופן הטויוטה, על מנת שניתן להתקרב עם מלגזה לטובת העמסה. עוד לפרואייס מקס דלת הזזה גדולה ושימושית. סה"כ הטויוטה הזו הגיעה לעבוד, לא להשתתף בתחרות מלכת יופי.
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תא הנוסעים אמור לספק מרחב עבודה נוח ומודרני לנהג ולשני עוזריו הנאמנים שאיתו במכונית. בפועל הופתעתי דווקא מחוסר הנוחות. מושב הנהג הידראולי, שאישית לי היה פחות נוח. לוח מחוונים משולב צג דיגיטלי בגודל ''7, הגה שלפי הברושור מתכוונן לעומק ולגובה, אבל בפועל התכוונן רק לעומק, כשייתכן שלא הפעלתי מספיק כח. על ההגה מתגי שליטה על בקרת השיוט והמדיה. במרכז הדשבורד מולטימדיה בגודל ''10 עם קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, ומשמאל להגה מתג למעצור היד החשמלי.
