צים ספינה
צילום: צים
דוחות

צים: הרווח כמעט ונמחק; ירד ב-94% אבל התחזיות עולות

הרווח הנקי ברבעון השני צנח ל-24 מיליון דולר בלבד לעומת 373 מיליון אשתקד, והחברה אמנם פספסה את התחזיות אך מדגישה שיפור מבני ומעלה את התחזית

רן קידר | (15)
נושאים בכתבה צים

צים ZIM Integrated Shipping Services 0.87%  פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של 2025, והציגה ירידה דרמטית בהשוואה לרבעון המקביל בשנה הקודמת. ההכנסות ירדו בכ-15% והסתכמו בכ-1.64 מיליארד דולר, לעומת 1.93 מיליארד ברבעון השני של 2024. הרווח הנקי התכווץ באופן משמעותי ל-24 מיליון דולר בלבד, ירידה חדה לעומת רווח של 373 מיליון דולר אשתקד. הרווח למניה הסתכם ב-0.19 דולר בדילול, הרבה מתחת לציפיות השוק שהיו 1.3 דולר. 

גם בשורת הרווח התפעולי נרשמה חולשה ברורה: הרווח התפעולי עמד על 149 מיליון דולר בלבד, ירידה של 68% ביחס ל-468 מיליון ברבעון המקביל. ה-EBITDA המתואם הסתכם ב-472 מיליון דולר לעומת 766 מיליון בשנה שעברה, כששיעור הרווחיות התפעולית ירד מ-25% ל-9%. 

הירידה המשמעותית בהכנסות וברווח נובעת בעיקר מהיחלשות שוק ההובלה הימית. צים הובילה ברבעון השני כ-895 אלף מכולות (TEU), ירידה של 6% לעומת התקופה המקבילה. בנוסף, התעריף הממוצע להובלה ירד ב-12% ל-1,479 דולר למכולה, על רקע תחרות עזה בשוק, עודף קיבולת וסביבה מקרו-כלכלית תנודתית. 

למרות התוצאות החלשות ברבעון השני, החברה מעלה את תחזיותיה לשנת 2025. התחזית ל-EBITDA מתואם עודכנה לטווח של 1.8-2.2 מיליארד דולר, לעומת 1.6-2.2 בתחזית הקודמת. בחברה מדגישים כי הביצועים החזקים בחצי השנה הראשונה תומכים בהעלאת התחזית, על אף הסביבה המאתגרת. במחצית הראשונה של 2025 הסתכמו הכנסות צים ב-3.64 מיליארד דולר, עלייה של 4% לעומת התקופה המקבילה. הרווח הנקי למחצית הסתכם ב-320 מיליון דולר, לעומת 465 מיליון במחצית הראשונה של 2024. החברה דיווחה גם על תזרים חופשי של 1.21 מיליארד דולר ויתרות מזומנים והשקעות קצרות טווח של כ-2.87 מיליארד דולר בסוף יוני. שיעור המינוף נשמר יציב ברמה של 0.8, אך החוב נטו עלה לכ-3 מיליארד דולר, לעומת 2.88 מיליארד בסוף 2024. 

מנכ"ל צים, אלי גליקמן: "בסביבה של שיבושים בשוק ותנודתיות גבוהה, הצלחנו למנף את קיבולת ההובלה המוגברת שלנו ואת מבנה העלויות המשופר גם ברבעון השני. בתקופה של חוסר ודאות כה משמעותי, המיקוד שלנו הוא בניהול ובקרה על המשתנים שבשליטתנו, כדי להבטיח צמיחה יציבה ורווחית בטווח הארוך." עוד הוסיף: "החוזקה שלנו נובעת מאיכות הצי המודרני והתחרותי שברשותנו, ומאסטרטגיה מסחרית גמישה, שמאפשרת לנו להגיב במהירות לשינויים בביקושים לאורך קווי הסחר הבינלאומיים. לצד זה, אנו ממשיכים לזהות הזדמנויות שיבטיחו שהצי שלנו יישאר יעיל גם בעתיד. אנו מאמינים שחתירה למצוינות תפעולית, בשילוב עם פיזור גיאוגרפי רחב יותר, יחזקו את העמידות העסקית של צים." 

לסיכום ציין: "נוכח התוצאות שהצגנו עד כה השנה, אנו מעלים את תחזיות 2025. אנו צופים EBITDA מתואם בטווח של 1.8-2.2 מיליארד דולר ורווח תפעולי מתואם של 550-950 מיליון דולר. בכוונתנו להמשיך ולמנף את הצי המודרני ואת המבנה התפעולי כדי להבטיח ערך מתמשך לבעלי המניות, גם מול תנאים שוק מאתגרים ובלתי צפויים".

לאחרונה נודע כי גליקמן מתכנן מהלך ולרכוש את השליטה בצים ולמחוק אותה מהמסחר. צים נסחרת מתחת למזומנים (אם כי יש התחייבויות עתידיות) ובמכפיל רווח נמוך. 

קיראו עוד ב"גלובל"


החברה הודיעה על חלוקת דיבידנד בסך 7 מיליון דולר (0.06 דולר למניה), בהתאם למדיניות החלוקה של 30% מהרווח הנקי. הדיבידנד ישולם ב-9 בספטמבר לבעלי מניות הרשומים נכון ל-2 בספטמבר. לסיכום, בעוד שצים סובלת מהיחלשות פרמטרים מרכזיים, ייתכן שהשוק יתמקד באופטימיות המסתמנת בתחזיות ובהתייצבות היחסית של החברה מול המתחרים. עם זאת, ענף הספנות כולו ממשיך לפעול בתנאים של חוסר יציבות, והמשך ההתאוששות תלוי בין השאר בהתפתחויות בשוק הסחר הגלובלי.

שווי השוק של צים הוא 1.87 מיליארד דולר. במהלך 2025 ירדה המנייה בכ-27.6% ואילו ב-12 החודשים האחרונים ירדה בכ-30.1%.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    מוזר 21/08/2025 08:35
    הגב לתגובה זו
    תחת הבעלים הקודמים שרצה למכור המניה הגיעה לשיא וגם הדיבידנד חולק בנדיבות. המניות נמכרו בתזמון מושלם בשיא. עכשיו כשבעלי עניין רוצים לקנות את המניות פתאום המניה מגיעה לשפל והחברה מוצגת בעייתית. התנהלות די שקופה.
  • 14.
    מפליא 21/08/2025 08:30
    הגב לתגובה זו
    מעניין שכל שצים כושלת יותר כך היא מעניינת יותר לרכישה את המנכל ועוד מביני עניין בתחום.
  • 13.
    אנונימי 20/08/2025 14:52
    הגב לתגובה זו
    המבקר של צים כבר מכר את המניות או שהוא עדיין מושקעאתיקה לא מכירים בצוות של הפירמה
  • 12.
    אפס. פשוט לא יוצלח.הביא את צים לשפל (ל"ת)
    לוי מנועל 20/08/2025 14:49
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    לקקזס לו 90 אחוז בשכר.גזלן (ל"ת)
    קובי ירון 20/08/2025 14:49
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    תפטרו את המנכל (ל"ת)
    אבי לוי 20/08/2025 14:49
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מנכל כזה וצים נמחקת (ל"ת)
    דלום 20/08/2025 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    תחליף מקצוע (ל"ת)
    עדינה 20/08/2025 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    זה מנת. אולי מנקה ספינות (ל"ת)
    אילוס 20/08/2025 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עוד מנכל כזה ואבדנו. חחח (ל"ת)
    עודד 20/08/2025 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מר מנכל גרמת להפסדי עתק המנייה ובחברה (ל"ת)
    דניאל 20/08/2025 14:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מנכל ..קאקה מנכל (ל"ת)
    ירון לוי 20/08/2025 14:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אם אתה מהכל אני רמטכל (ל"ת)
    צחי 20/08/2025 14:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מתי תעוף כבר. רק דיבורים מנכל ילאק (ל"ת)
    מיקי 20/08/2025 14:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תתפטר כבר.אתה לא שווה את ההשקעה שלנו (ל"ת)
    מנחם 20/08/2025 14:46
    הגב לתגובה זו
מפעל בואינגמפעל בואינג

בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות

אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים

עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג

בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.

ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.

העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.

יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.

בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737

אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?

וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?

"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות? 

רן קידר |

וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן.  הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.

זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.

בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%.  חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.  


באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.

העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כךאתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".