
טארגט ממנה מנכ״ל חדש – המניה צונחת ב-8%
מייקל פידלקה, בן 49, ימונה למנכ"ל טארגט Target Corp. -6.28% החל מפברואר הקרוב. המינוי לא ענה על ציפיות השוק, שקיווה למועמד חיצוני והמניה נופלת ב-9%. ההחלטה מתקבלת בתקופה שבה רשת הקמעונאות הגדולה נתונה במשבר תפעולי. טרגט, שהייתה בעבר סמל למוצרים מעוצבים באיכות טובה במחירים נגישים, איבדה חלק ניכר מהמשיכה שלה. מכירותיה יורדות זה שנתיים רצופות, בעוד לקוחותיה עוברים לרשתות מתחרות כמו וולמארט ואמזון.
פידלקה מביא עמו ניסיון נרחב של עשרים שנה בחברה. החל כמתמחה ב-2003, הוא עבר תפקידים בתחומי הכספים, התפעול והרכש. בשנה האחרונה כיהן כמנהל תפעול ראשי, ולפני כן שימש חמש שנים כסמנכ״ל הכספים. הניסיון הרב והיכרותו העמוקה עם מבנה הארגון אמורים להקנות לו יתרון מבצעי. עם זאת, שוק ההון מביע ספקות לגבי יכולתו ליישם שינויים מהותיים, בהתחשב בקשרו הארוך לתרבות הארגונית הקיימת.
שלושה יעדים מרכזיים
המשימה העיקרית שלפניו היא החזרת החברה למסלול צמיחה. פידלקה הגדיר שלושה יעדים מרכזיים: התמחות במוצרים איכותיים, שיפור השירות בחנויות והרחבת השימוש בטכנולוגיה. אלה יעדים מוכרים שהוגדרו כבר בעבר על ידי הנהלות קודמות.
התוצאות הרבעוניות שפורסמו השבוע מציגות מגמה מעורבת. המכירות ירדו ב-0.9% לעומת השנה הקודמת, אך עמדו על 25.2 מיליארד דולר - גבוה מתחזיות האנליסטים. הרווח המתואם למניה הגיע ל-2.05 דולר, מעט מעל הצפי של 2.04 דולר. טארגט ירדה ב-22% מתחילת השנה, בניגוד לעליה של 9% במדד S&P 500.
- טארגט ואולטה מפרקות שותפות של 600 חנויות
- טארגט חותכת תחזית ומפספסת את הצפי ברבעון; המניה יורדת בטרום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסביבה החיצונית מציבה בפני פידלקה אתגרים נוספים. המכסים החדשים שהטיל הנשיא טראמפ פוגעים בטרגט יותר מאשר במתחרותיה, בשל הרכב המוצרים השונה שלה. החברה כבר החלה להעביר חלק מהעלויות הנוספות ללקוחותיה.
סוגיה נוספת נוגעת ליוזמות הגיוון שהחברה קידמה בשנים האחרונות. טרגט צמצמה השנה את התוכניות הללו בעקבות ביקורת פוליטית, מה שהוביל לקריאות חרם מצד חלק מהלקוחות. אף שקשה לכמת את ההשפעה הכספית המדויקת, הפגיעה במכירות מורגשת.
האנליסטים חלוקים
האנליסטים חלוקים בהערכתם את המינוי. חלקם רואים בוותק שלו ובהיכרותו הקרובה עם החברה יתרון משמעותי לביצוע שינויים מדויקים. אחרים חוששים שדווקא הקרבה לארגון תקשה עליו ליישם רפורמות דרסטיות הנדרשות במצב הנוכחי.
- המכוניות המעופפות מגיעות: מי תנצח במירוץ?
- אמזון משקיעה 45 מיליון דולר בסטארט-אפ קוריאני
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- זינוק חד במדד המחירים ליצרן - הורדת הריבית תידחה?
השאלה המרכזית היא האם טרגט זקוקה לשינוי מהותי בגישה או לשיפורים הדרגתיים במבנה הקיים. התגובה השלילית של השוק מעידה על ציפייה לשינויים נרחבים, בעוד הדירקטוריון העדיף גישה מדודה יותר.
למרות הקשיים, טרגט מציגה סימני התאוססות בתחומים מסוימים. מכירות כרטיסי
אספנות עלו כמעט 70% השנה, וקטגוריית הלבשת הנשים מראה שיפור. התפתחויות אלה, אף שהן מוגבלות בהיקפן, מעידות על פוטנציאל לחזרה לצמיחה.
ההתחרות בתחום ממשיכה להתעצם. וולמארט ממשיכה להרחיב את נתח השוק שלה, אמזון מפתחת מודלי שירות חדשים, וקוסטקו מושכת צרכנים עם מועדון הלקוחות שלה. טרגט צריכה למצוא מחדש את היתרון התחרותי שלה.

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?
המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה
מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -2.71% צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.
אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.
פלנטיר לעומת OpenAI
חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.
אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.
- השורטיסט שהולך נגד המניה החמה ביותר בוול סטריט
- פלנטיר שוברת שיאים – והמשקיעים מחפשים תשובות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.
שוק שבדרך לרוויה

המכוניות המעופפות מגיעות: מי תנצח במירוץ?
חברות eVTOL אמריקאיות מציגות טיסות מבחן מרשימות – 82 ק"מ ב-31 דקות לארצ'ר מול 19 ק"מ ב-12 דקות לג'ובי. שווי משולב של 19 מיליארד דולר מעיד על אמון המשקיעים בטכנולוגיה, גם אם רווחיות עוד רחוקה
שתי חברות אמריקאיות מתחרות על מי תהיה הראשונה להביא מוניות מעופפות לשוק. ארצ'ר אוויאיישן Archer Aviation -1.72% הודיעה השבוע שהשלימה טיסת מבחן של 82 קילומטר ב-31 דקות עם המטוס החשמלי שלה. זה קרה ימים בודדים אחרי שג'ובי אוויאיישן Joby Aviation -3.33% הראתה טיסה של 19 קילומטר ב-12 דקות.
שתי החברות רוצות להשיק שירות מסחרי כבר בסוף 2025, לפחות במזרח התיכון. בארצות הברית הן מתכננות להתחיל ב-2026. זה אומר שאנחנו מדברים על שנה וחצי עד שנתיים מהיום - לא על מדע בדיוני. המטוסים החשמליים האלה, שנקראים eVTOL, יכולים להמריא ולנחות בניצב. הם שקטים יחסית, זולים יחסית, וקלים יחסית לטיסה. זה בדיוק מה שצריך כדי לפעול באזורים עירוניים צפופים. בגלל זה קוראים להם מכוניות מעופפות.
"אני תומך מזמן בהבאת צורות תחבורה אווירית ברות קיימא לשוק", אמר מייק לסקינן, סמנכ"ל הכספים של יונייטד איירליינס, שצפה בטיסת המבחן של ארצ'ר. "התרשמתי מכמה שקט היה המטוס." אבל השוק לא התלהב מההישגים הטכניים. מניית ארצ'ר ירדה השבוע ב-5.4%, ומניית ג'ובי ירדה ב-7.5% אחרי טיסת המבחן שלה. זה נראה כמו מימוש רווחים אחרי עליות חדות - שתי המניות עלו יותר מ-150% בשנה האחרונה.
השווי המשולב של שתי החברות הגיע ל-19 מיליארד דולר. זה מראה שהמשקיעים מאמינים בטכנולוגיה, אבל הם גם מבינים שרווחיות עדיין רחוקה. אף אחת מהחברות לא צפויה להיות רווחית עד סוף העשור.
- ג'ובי השלימה טיסה בין שדות תעופה בקליפורניה
- למרות תוצאות חלשות, ארצ'ר אווייאשן נשארת עם צפי חיובי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המרחק שארצ'ר הצליחה לטוס - 82 קילומטר - זה בדיוק מה שצריך לקווי מוניות אוויריות קצרים בתוך אזורים עירוניים או בין ערים קרובות. זה המרחק המושלם לשירות כזה. הבעיה היא שגם ההצלחה הטכנית הכי גדולה לא מבטיחה הצלחה עסקית. חברות תעופה רבות נכשלו למרות שהמטוסים שלהן טסו מצוין. כאן המורכבות גדולה עוד יותר - צריך אישורי רגולציה, תשתיות נחיתה, ציבור שמוכן לעלות על מכונית מעופפת.