גוגל חיפוש
צילום: טוויטר

אושר הסדר פשרה בייצוגית נגד גוגל על פגיעה בפרטיות

במשך חמש שנים העבירה גוגל פרטים אישיים של משתמשי אנדרואיד למפתחי אפליקציות, כך נטען בבקשת האישור של הייצוגית. כעת, לאחר מסע משפטי ממושך שכלל דיונים גם בעליון, אישר המחוזי מרכז-לוד את הסדר הפשרה: גוגל תעביר יותר מ-5 מיליון שקל לקרן לתובענות ייצוגיות, שיוקדשו לקידום פרטיות הציבור. ההליך ממחיש את הקשיים בהגנה על המידע האישי בעידן הדיגיטלי ואת מורכבות הניסיונות להגן על זכויות המשתמשים

עוזי גרסטמן | (1)
נושאים בכתבה ייצוגית גוגל

בקיץ 2015 החליט דורון אשל, משתמש מן השורה בשירותי גוגל, לצאת לקרב משפטי מול אחת החברות הגדולות והמשפיעות בעולם. לטענתו, במשך שנים ארוכות ניצלה החברה את אמון המשתמשים, העבירה את פרטיהם האישיים לגורמים חיצוניים, עיבדה אותם לצרכיה המסחריים ולא רשמה כלל מאגר מידע כחוק. מה שהחל כתביעה אישית, צמח במהרה לבקשה לאישור תובענה ייצוגית בשם מיליוני ישראלים. כעבור עשור, אחרי אינספור עיכובים, דיונים משפטיים, החלטות ביניים וערעורים, הגיע המאבק לסיומו: השופטת איריס רבינוביץ-ברון, מבית המשפט המחוזי מרכז-לוד, אישרה את הסדר הפשרה שאליו הגיעו הצדדים, שבמסגרתו תעביר גוגל סכום של 5.15 מיליון שקל לקרן ייעודית לתובענות ייצוגיות, לטובת מטרות ציבוריות הקשורות בהגנה על פרטיות.


כתב התביעה ובקשת האישור הוגשו ב־27 ביולי 2015. אשל טען כי בין 2009 ל-2014 העבירה גוגל, בניגוד להתחייבויותיה בתנאי האתר, את פרטיהם של משתמשי מכשירי אנדרואיד שרכשו אפליקציות באמצעות חנות האפליקציות Google Play (לשעבר Android Market) אל מפתחי היישומים. עוד נטען כי גוגל אספה "מידע אישי פרטי רב" על המשתמשים ועשתה בו שימוש "שלא כדין, ושלא לטובת המטרות שלשמן נמסר, מבלי שניתנה הסכמה מצד המשתמשים לכך". בנוסף, החברה לא רשמה מאגר מידע כדין, השתמשה בו לצרכיה המסחריים, ואף שילבה ב-2012 את כלל המידע שנאסף משירותיה השונים לכדי "פרופיל דיגיטלי" אחיד של כל משתמש. בבקשה צוין כי נגרם נזק לא ממוני חמור למשתמשים, וכי חברי הקבוצה זכאים לפיצוי של לפחות 100 שקל על כל רכישת אפליקציה שבוצעה באותה תקופה. אשל דרש גם כי יושבו הרווחים שהפיקה החברה מהשימוש במידע.

בתשובתה לבקשה, טענה גוגל כי בתקופה הרלוונטית אכן אפשרה למפתחי האפליקציות לקבל מידע מסוים על הרוכשים, אך מדובר בפרטים מצומצמים שנדרשו "לצרכים תפעוליים ושירותיים מובהקים". לדבריה, נושא זה כבר נדון בארה"ב בתובענה דומה שנדחתה. לגבי מאגרי המידע, טענה החברה כי החובה לרשום מאגר חלה רק על גופים ישראליים, וכי מכיוון שהיא חברה זרה אין תחולה לחוק עליה. היא הדגישה כי המשתמשים נתנו את הסכמתם לאיסוף המידע כשאישרו את מדיניות הפרטיות. ביחס לקונסולידציה של 2012, טענה גוגל כי מהלך זה נועד לפשט את המדיניות ולהנגיש אותה, וכי בוצע קמפיין הסברה נרחב שכלל שליחת מייל אישי לכל בעלי חשבון ג'ימייל.

ההסכמות של המשתמשים אינן יכולות להיחשב הסכמה מדעת

אשל מצדו, דחה את הטענות. הוא טען כי ההסכמות של המשתמשים אינן יכולות להיחשב הסכמה מדעת, משום שמדיניות החברה היתה כללית ועמומה. לדבריו, גוגל עצמה הודתה כי העבירה מידע פרטי של המשתמשים למפתחים, בניגוד להתחייבויותיה, ולא הצביעה על מקור חוקי המאפשר זאת. לגבי אי רישום מאגר מידע טען כי החוק חל גם על חברות בינלאומיות, והזכיר את עמדת רשות הגנת הפרטיות בישראל, שקבעה באופן מפורש כי החובה חלה גם על חברות המחזיקות מידע רב על ישראלים, ללא קשר למיקום השרתים.

לאחר שנים של דיונים מקדמיים, שכללו גם הכרעות עקרוניות בבית המשפט העליון בנוגע לסוגיית ברירת הדין, הגיעו הצדדים ביולי 2023 להסכמה לפנות להליך גישור בפני נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אשר גרוניס. ההליך הזה נמשך חודשים ארוכים ובסופו הושגה פשרה: גוגל תשלם 4.95 מיליון שקל לקרן לתובענות ייצוגיות. בהמשך, לאחר שהוצגה עמדת המדינה שהמליצה להפחית את שכר הטרחה והגמול, הוסכם להגדיל את סכום הפשרה ל-5.15 מיליון שקל, כשההפרש יופנה לקרן לטובת הציבור.

משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

בהסדר הפשרה נקבעו גנב עקרונות מרכזיים: ראשית, הפיצוי לא יועבר ישירות למשתמשים, שכן חלפו שנים רבות ואין דרך מעשית לזהותם, אלא לקרן ייעודית. בית המשפט הדגיש כי הכספים יוקדשו ל"חינוך לפרטיות, הגנה על פרטיות ופיתוח טכנולוגיות להגברת הפרטיות". שנית, המבקש עצמו יזכה לגמול בסכום של 136,715 שקל, והוצאות משפטיות בסכום כולל של 64.5 אלף שקל יושבו לו. עורכי דינו יקבלו שכר טרחה בסכום כולל של 1,139,285 שקל בתוספת מע"מ. בנוסף, נקבע כי אשל יסתלק מהטענה בנוגע לאי רישום מאגר המידע, אך הסתלקות זו תחול עליו בלבד ולא על הקבוצה כולה. בכך נשמרת האפשרות, לפחות באופן תיאורטי, שמשתמש אחר יעלה את הנושא בעתיד.

לא ניתן לאתר את כל הנפגעים


השופטת רבינוביץ-ברון בחנה את ההסדר בהתאם להוראות חוק התובענות הייצוגיות, וקבעה בהכרעתה כי הוא, "ראוי, הוגן וסביר בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה". היא הדגישה כי מדובר באירועים שהתרחשו לפני שנים רבות, וכי לא ניתן לאתר את כל הנפגעים. בנסיבות אלה, הוסיפה, הפניית הסכום לקרן ציבורית תיטיב עם כלל הציבור ותשמש כלי להרתעת תאגידים מהפרת חוקי הגנת הפרטיות בעתיד.

קיראו עוד ב"משפט"

בפסק הדין שפורסם נכתב כי, "סיום ההליך בהסדר פשרה, בנסיבות העניין, מגלם דרך יעילה והוגנת להכרעה במחלוקת… יש בהסדר זה כדי להגשים במידה סבירה את מטרות החוק, ביניהן מימוש זכות הגישה לבית המשפט, אכיפת הדין, הרתעה מפני הפרת הדין ומתן סעד הולם לנפגעים".

נושא רגיש במיוחד בתביעות מסוג זה היה גובה הגמול ושכר הטרחה. המדינה טענה כי ההסדר המקורי חרג מהכללים שנקבעו בפסיקה והמליצה להפחית את הסכומים. בעקבות זאת, הסכים אשל להפחתה, כך שהסכומים עומדים במדרגות שנקבעו במקרה רייכרט, פסק דין עקרוני של בית המשפט העליון. השופטת קיבלה את ההסדר המעודכן וקבעה כי שכר הטרחה והגמול סבירים, בייחוד לאור משך הזמן הממושך שבו התנהל ההליך והמאמץ שהושקע בו.

החלטת בית המשפט מסמנת נקודת ציון חשובה בתחום הגנת הפרטיות. אף שהפיצוי לא הגיע ישירות למשתמשים, עצם אישור הפשרה וההכרה בכך שגוגל נדרשה לשלם סכום נכבד, מהווים אמצעי הרתעה. במקביל, הפניית הכספים לחינוך לפרטיות ולפיתוח טכנולוגיות בתחום עשויה לחזק את המודעות הציבורית לחשיבות שמירה על המידע האישי בעידן שבו כל פעולה ברשת מתועדת. עוד עולה מההליך המורכב כי ניהול תובענות ייצוגיות נגד תאגידי ענק הוא משימה קשה וממושכת, אך בסופו של יום עשויה להביא לתוצאה שמשפיעה לא רק על הצדדים הישירים אלא על כלל הציבור. כפי שציינה השופטת בהכרעת הדין: "ההסדר ראוי והוגן בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה… ומגלם דרך יעילה להכרעה במחלוקת".


למה בעצם הפיצוי לא חולק ישירות למשתמשים שנפגעו?

בית המשפט קיבל את עמדת הצדדים כי לאחר חלוף יותר מעשור מהאירועים, לא ניתן לאתר את המשתמשים עצמם או לכמת את הנזק שנגרם לכל אחד מהם. זיהוי פרטני היה כרוך בקשיים אדירים ובעלויות כבדות, ולכן הוחלט כי הכסף יופנה לקרן ציבורית שתשמש למטרות חינוכיות ולטכנולוגיות להגנת הפרטיות.


האם הפשרה מהווה הודאה מצד גוגל שהיא אכן הפרה את פרטיות המשתמשים?

לא. כמו ברוב הסדרי הפשרה, גם כאן גוגל לא הודתה באף טענה. היא בחרה להסכים להעברת הכסף "לצורכי פשרה בלבד" כדי לסיים את ההליך ולהימנע מהמשך דיון משפטי שעלול היה להימשך עוד כמה שנים .


אם גוגל לא הודתה, האם ניתן בעתיד לפתוח מחדש תביעה על אותם נושאים?

הסדר הפשרה אושר כפסק דין ונוגע ברוב הטענות שהועלו בבקשה, כך שחברי הקבוצה אינם יכולים להגיש תביעה נוספת באותם נושאים. החריג היחיד הוא סוגיית רישום מאגר המידע, שממנה הסתלק רק המבקש באופן אישי. המשמעות היא שמשתמש אחר יכול, עקרונית, להעלות את הטענה הזו בעתיד.


מדוע היה צורך לערב את בית המשפט העליון בסוגיה זו?

בתחילת הדרך טענה גוגל שיש לברר את ההליך לפי הדין הזר, ולא בישראל. בעקבות פסיקות שניתנו בפרשות אחרות, ובכללן הליך "בן חמו נגד פייסבוק", נדרש בית המשפט העליון להכריע בסוגיית ברירת הדין. לבסוף נקבע כי יש להחיל את הדין הישראלי - דבר שאפשר את המשך ההליך בארץ.


האם הכסף שהועבר לקרן לתובענות ייצוגיות יגיע בסופו של דבר לציבור הרחב?

כן. החוק מחייב את הקרן לייעד את הסכומים למטרות ציבוריות שקשורות לנושא התובענה. במקרה הזה נקבע כי הכסף יופנה לחינוך לפרטיות, להגנה על פרטיות ולפיתוח טכנולוגיות שיחזקו את ההגנה על המידע האישי של המשתמשים.


כיצד נקבע שכר הטרחה של עורכי הדין והגמול לתובע המייצג?

ההסדר הראשוני עורר התנגדות מצד המדינה שטענה כי הסכומים חורגים מהמקובל. לאחר מכן הופחתו הסכומים כך שיתאימו למדרגות שנקבעו בפסק דין רייכרט. בית המשפט קבע כי לאחר ההפחתה מדובר בסכומים סבירים, בהתחשב במשך הזמן הארוך של ההליך ובמורכבותו.


האם ניתן לראות בהסדר הישג לציבור המשתמשים, גם אם לא קיבלו פיצוי אישי?

בהחלט. אף שאין פיצוי פרטני, עצם העובדה שגוגל חויבה להעביר סכום נכבד לקרן ציבורית יוצרת הרתעה לחברות אחרות. בנוסף, הכסף יופנה ישירות לקידום נושאים שנוגעים להגנת הפרטיות, כך שהתועלת עשויה להיות רחבה ולהשפיע על כלל הציבור.


האם נושא הקונסולידציה של מסמכי מדיניות הפרטיות ב-2012 עדיין רלוונטי כיום?

בית המשפט ציין כי מדובר בשינוי שאירע לפני יותר מעשור, וכי מאז נעשו בגוגל שינויים רבים נוספים במסמכי המדיניות. עם זאת, במסגרת פרסום ההסדר נקבע כי תיכלל הערה מיוחדת המבהירה למשתמשים את מהות הקונסולידציה, כדי לשמור על שקיפות.


במקרה אחר, גל בריר, משתמש בשירות הדואר האלקטרוני של גוגל, ג'ימייל, מצא את עצמו מוטרד מהודעות שנראו לו כמו דואר אלקטרוני רגיל, אך בפועל היו פרסומות. לטענתו, גוגל שיגרה לו ולמשתמשים נוספים הודעות פרסומת ללא הסכמתם, ובניגוד להוראות סעיף 30א לחוק התקשורת. ההודעות, כך סיפר בבקשת האישור שהגיש, הופיעו בין יתר ההודעות בתיבת הדואר, לעתים בתיקיית ה"רשתות החברתיות", ולעתים גם בתיקיית הדואר הנכנס, מבלי שניתן היה להסיר את השם מרשימת התפוצה בדרך פשוטה. אפילו הכיתוב שציין שמדובר בפרסומת - קיצור באנגלית Ad - לא היה, לשיטתו, ברור לכל נמען, ואינו עומד בדרישות החוק. עוד טען בריר כי ההודעות ניתנות לשמירה ולאחזור, משתנות בהתאם להתעניינות המשתמשים ומעוררות חשד לניסיון מכוון להטעות, בכך שהן "נטמעות בין כלל ההודעות" ונראות כאילו הן חלק מתכתובת רגילה. לדבריו, מדובר בהפרה ברורה של החוק, וגם בעשיית עושר ולא במשפט מצד החברה. גוגל מצדה, דחתה את הטענות על הסף. בתשובתה לבית המשפט, היא הדגישה כי, "לא נגרם כל נזק למבקש או לחברי הקבוצה", וכי "חוק התקשורת לא הופר". החברה טענה כי יחסיה עם המשתמשים מבוססים על "יחסי תמורה ידועים, ברורים ומוסכמים", שבמסגרתם מקבלים המשתמשים את שירות הדואר האלקטרוני ללא תשלום, ובתמורה מוצגות להם פרסומות, מותאמות אישית או כלליות. לדבריה, ההסכמה לכך ניתנת בשלבים שונים, כבר בהרשמה לשירות, בתנאי השימוש, במדיניות הפרטיות ובדפי העזרה. בית המשפט עצמו הכריעממש באחרונה במקרה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 24/08/2025 10:19
    הגב לתגובה זו
    צריך רפורמה משפטית דחוף מאוד !!!
chatgpt
צילום: טוויטר

ציטט את ChatGPT כהוכחה רפואית - מה פסק השופט?

מקרה יוצא דופן בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים: תובע שביקש להפנות שאלות הבהרה למומחה-יועץ רפואי, נימק את בקשתו בין היתר בעזרת תשובה שקיבל מ-ChatGPT, שלפיה גם משיכת עגלה עלולה להזיק לגב. הביטוח הלאומי התנגד וטען שמדובר בספקולציה חסרת בסיס עובדתי. השופט קבע כי אמנם אין מניעה להשתמש בבינה מלאכותית במסגרת הליך משפטי, אך יש לעשות זאת בזהירות ומתוך הקשר עובדתי ורפואי ברור

עוזי גרסטמן |

באולם הקטן של בית הדין האזורי לעבודה בירושלים נשמעה באחרונה אחת הבקשות הכי בלתי שגרתיות שהגיעו לפתחה של מערכת המשפט. שלום דוד ביטון, עובד עירייה לשעבר, ביקש מבית הדין לאפשר לו להפנות שאלות הבהרה למומחה רפואי שמונה מטעמו של בית הדין - בקשה שגרתית לכאורה, אך הנימוק החריג שהציג משך את תשומת הלב: לדבריו, תשובה שקיבל מ-ChatGPT, מערכת הבינה המלאכותית, מחזקת את טענתו כי משיכת עגלה כבדה עשויה לגרום לנזק בגב.

פסק הדין, שניתן באחרונה על ידי השופט משה וילינגר, מציג מקרה יוצא דופן שבו הבינה המלאכותית נהפכת, ולו בעקיפין, לחלק מהשיח המשפטי. ביטון, שיוצג על ידי עו"ד נאוה אילון, הגיש את הבקשה בעקבות חוות דעת של ד"ר עידו ציון, מומחה בכירורגיה אורתופדית שמונה ליועץ רפואי מטעם בית הדין. ד"ר ציון קבע כי אין סבירות של יותר מ-50% לקשר סיבתי בין עבודתו של ביטון לבין הבעיה שהתגלתה בגבו. ביטון סבר כי קביעה זו דורשת הבהרה, והגיש בקשה מסודרת להעביר למומחה שאלות נוספות.

בין השאלות שהציג התובע נכללו סוגיות טכניות לגבי משיכת משאות כבדים, תפקוד שרירי הליבה, והאם פעולת המשיכה עלולה לגרום לעומס על הדיסקים בגב. כך למשל, הוא שאל האם נכון לומר כי, “בזמן משיכת מסע כבד שרירי הגב התחתון, הכתפיים והידיים מתאמצים מאוד גם אם הגב ישר”, וכן האם תנועת משיכה פתאומית - כמו במצב שבו העגלה נתקעת, “מגדילה את הסיכון למתיחה ואף לפריצת דיסק”. אלא שכאמור, הנקודה המסקרנת ביותר בבקשה היתה נימוקיו של ביטון. הוא כתב כי ביצע “בדיקה באמצעות ChatGPT”, ובמסגרתה עלה כי גם משיכת עגלה יכולה להזיק לגב. בהתאם לכך, הוא טען שמדובר בשאלות הבהרה רלוונטיות שמטרתן להבין לעומק את עמדת המומחה.

"ספקולציה לא רלוונטית"

המוסד לביטוח לאומי, שיוצג על ידי עו"ד יסמין דיגורקר, התנגד להעברת השאלות. לטענתו, מדובר ב“ספקולציה לא רלוונטית” שחורגת מהעובדות שנקבעו בהחלטת בית הדין. בין היתר, נטען כי בית הדין קבע שהתובע משך עגלה על גלגלים, ולא “מסע כבד”, כפי שנטען בבקשה. בנוסף, לא הוכח שהתובע לא הפעיל את שרירי הליבה או שביצע תנועות משיכה פתאומיות. גם השאלה בדבר העדיפות הארגונומית של דחיפה לעומת משיכה, כך נטען, אינה נוגעת כלל לחוות הדעת הרפואית.

השופט וילינגר קיבל חלק מטענות המוסד. בהחלטתו הוא כתב כי, “אין להעביר למומחה במסגרת שאלות הבהרה שאלות שבמסגרתן הועלו עובדות שאינן חלק מהתשתית העובדתית שנקבעה בהחלטת בית הדין”. לדבריו, שאלות על אי הפעלת שרירי ליבה או משיכות פתאומיות חורגות מהמסגרת העובדתית שנקבעה בהחלטה מ-7 ביולי.

בני זוג גירושין
צילום: Getty images Israel

טענה שלא ידעה על חובות של מיליון ש' - השופטת: “שוכנעתי אחרת”

איה שביקשה להחריג עצמה מחובות בעלה לשעבר טענה כי גילתה במקרה, משיחת חבר שלו, על הסתבכות העסק המשפחתי ועל חובות עתק. לטענתה, היא "הודרה לחלוטין" מענייני הכלכלה, אך השופטת לירון זרבל קדשאי קבעה כי דווקא הוכח שהיתה שותפה פעילה, או לפחות ידעה היטב, על התנהלות העסק והמשכנתאות שניטלו כדי להצילו. בית המשפט חייב אותה להשתתף בחובות - לצד זכויותיה ברכוש

עוזי גרסטמן |

בני זוג נישאו ב-2009 וחיו יחד בחיפה עם שלושת ילדיהם המשותפים, אחד מהם ילד עם אוטיזם שמוכר כנכה מלא. במשך שנים היה העסק של הבעל מקור הפרנסה העיקרי, והאשה עבדה כמורה. אך מאחורי שגרת היומיום נבקעו סדקים: העסק החל להידרדר, החובות תפחו, והנישואים הגיעו אל סופם. פסק הדין שניתן בבית המשפט לענייני משפחה בחיפה מתאר מערכת יחסים שהתערבבו בה נושאים כלכליים, רגשות פגועים וטענות על הסתרת מידע.

האשה טענה בכתב תביעתה כי נדהמה לגלות על גובה החובות רק כשחבר של בעלה סיפר לה בשיחת אגב כי, “יש לו חוב של מיליון שקל”. לדבריה, “מעולם לא הייתי מעורבת בעסק, לא ידעתי מה קורה שם, לא חתמתי על דבר ולא נטלתי חלק בהחלטות”. היא סיפרה כי נחשפה למשבר רק לאחר אותה שיחה, כשניסתה להבין מה מצבו האמיתי של העסק וגילתה לדבריה כי בעלה משך כספים, רוקן חשבונות, הסתיר דיבידנדים ואף מכר את העסק מאחורי גבה.

האשה תיארה מצב שבו, לטענתה, נלקחה ממנה כל השפעה על חיי המשפחה הכלכליים. “הוא ביטל את כרטיס האשראי שלי, הפסיק להפקיד משכורת, והפך את חיי לסיוט”, היא כתבה בתצהירה. היא אף הדגישה כי כל ההלוואות והחובות שצבר הבעל נעשו, לדבריה, “מאחורי גבה, ללא ידיעתה, ולכן אין לה חלק בהם”. היא ביקשה מבית המשפט להכיר בכך שחובותיו האישיים של הבעל, שנצברו במסגרת העסק, אינם חובות משותפים.

האשה ידעה על החובות, והיתה בעלת גישה לחשבונות

מנגד, טען הבעל כי האשה ידעה היטב על מצב העסק והיתה שותפה מלאה להחלטות. לדבריו, העסק הוקם עוד ב-2014 “בהחלטה משותפת”, ועם השנים שניהם נהנו מהכנסותיו ומאורח חיים גבוה שכלל רכישת דירה, שיפוץ נרחב והוצאות נדיבות. הוא טען כי כל ההלוואות, כולל הגדלת המשכנתא, נעשו בידיעת האשה ובחתימתה. לדבריו, “היא קיבלה שכר חודשי מהחברה, ידעה על החובות, והיתה בעלת גישה לחשבונות”. הבעל גם הוסיף כי המשבר העסקי לא נבע, לדבריו, מהתנהלות בלתי סבירה אלא מנסיבות שוק. לדבריו, “ניסיתי להציל את העסק, אבל היא סיכלה כל אפשרות למכור אותו”, ואף טען כי יחסיה עם גבר אחר היו הסיבה האמיתית לקרע.

השופטת לירון זרבל קדשאי פתחה את הכרעתה בהבהרה עקרונית: הכלל הוא שחובות בני זוג, כל עוד נוצרו במהלך הנישואים, נחשבים משותפים - אלא אם הוכח אחרת. “נטל ההוכחה מוטל על הטוען שהחוב אישי בלבד”, כתבה. היא ציטטה פסיקה קודמת שקבעה כי חזקה על החובות שהם חובות משותפים, “עד שיבוא הצד הטוען אחרת ויוכיח כי בן הזוג הוציא הוצאות שאין לראותן כחובות משותפים”. מכאן היא פנתה לבחון את הראיות. השופטת התרשמה כי אף שהבעל היה זה שניהל את העסק בפועל, האשה ידעה עליו היטב ונהנתה מפירותיו. “שוכנעתי שהעסק היה מטה לחמה של המשפחה תקופה ממושכת ומקור עיקרי להכנסה שאפשר את רמת החיים הגבוהה שסיגלו לעצמם”, היא כתבה בפסק הדין שפורסם. לדבריה, “לא עלה בידי האשה להוכיח כי החובות נוצרו מאחורי גבה או שמדובר במניפולציות כספיות”.