סיטי לא מוותר על כי"ל: "קנו בירידות; המניה תגיע ל-70 ש'"

האנליסטים נפגשו עם עקיבא מוזס, מנכ"ל החברה וחזרו אף יותר מעודדים. בסיטי מאמינים שנתוני האשלג וסלעי הפוספט יקפיצו את רווחי החברה
אריאל אטיאס |

שרוצים להבין את גורמים חשובים להצלחת החברה, אין דבר טוב יותר מאשר להיפגש עם מי שמנהל אותה, כך עשו כלכלני סיטיגרופ כשנפגשו עם עקיבא מוזס, מנכ"ל כימיקלים לישראל, פגישה שממנה חזרו עם מחיר יעד גבוהה יותר.

בסיטי ניסו להבין טוב יותר, 2 משתנים עיקריים לחברה, אחד לטווח הקצר והשני לטווח הארוך: הראשון, האומדן הכספי של מלאי האשלג. והשני, הגידול בתפוקת סלע הפוספט.

בסיכומה של הפגישה עם מוזס, מאמינים האנליסטים, כי החברה תטפל באופן טוב בדברים בהתחשב במחיריהם הנוכחיים.

תחילה למלאי האשלג. לכיל היה עודף של 700 קילו טון (700,000 טון) אשלג בסיומה של שנת 2007 ובסיטי מאמינים ש-400 קילו טון עשויים להימכר בשנת 2008 וה-300 הנותרים ימכרו בשנת 2009. בהתחשב במחירי היעד לחומר הגלם של 469 דולר לטון ו-562 דולר לטון בהתאמה לשנת 2008 ו-2009, דבר הצפוי להניב רווח של 0.2 דולר למנייה שיחולקו בין 2008 ל-2009.

לגבי סלע הפוספט מעריכים הכלכלנים, שכי"ל תמכור 600 קילו טון בשנת 2008 במחיר ממוצע של 197 דולר לטון (לעומת עלות של 40 דולר לטון). בסיכום השורה, צופי בסיטי, רווח נקי שווה ערך להיום של 1.1 מיליארד דולר בטווח הרחוק.

"תקנו בירידות"

"אנחנו מאמינים שכיל יכולה להרוויח עד 1.24 דולר למניה ו-1.77 דולר למניה בשנים 2008 ו-2009, בהתאמה. הרווח הנקי לטווח הרחוק מהוון להיום עשוי להגיע ל-1.4 מיליארד דולר, או 8% מנתח השוק. אנחנו רואים בכך אפשרות היכולה לשלוח את הערך האמיתי של מניית החברה ל-70 שקלים", אומרים בסיטיגרופ.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.72%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.