IDC: "הקוד הפתוח - המגמה המשמעותית ביותר שחווה תעשיית התוכנה מאז שנות ה-80"

71% מהמפתחים ברחבי העולם עושים שימוש בקוד פתוח. IDC צופה כי הקוד הפתוח ישחק תפקיד מרכזי בכל פיתוח או חידוש של תוכנה בעולם

דו"ח חדש של חברת מחקרי השוק האמריקאית IDC, קובע כי "תופעת הקוד הפתוח היא המגמה המשמעותית ביותר שחווה היום תעשיית התוכנה העולמית, מאז תחילת שנות ה-80'". בעקבות המחקר צופה IDC כי הקוד הפתוח ישחק תפקיד מרכזי בכל פיתוח, או חידוש, של תוכנה בעולם. מסקנה זו נובעת ממחקר שערכה IDC, בו השתתפו 5,000 מפתחי תוכנה, על פני 116 מדינות ברחבי העולם.

במחקר זה, מגלה חברת IDC כי השימוש בקוד פתוח שמעבר ללינוקס, התפשט בכ-75% מן הארגונים ונמצא במאות אלפי פרויקטים. המחקר החדש מוכיח כי 71% מהמפתחים ברחבי העולם עושים שימוש בקוד פתוח. מכאן עולה, כי הקוד הפתוח נמצא בשימושם של 54% מהארגונים מהם הגיעו הנשאלים בסקר. יתרה מכך, חצי מהנשאלים טענו כי היקף השימוש בקוד הפתוח בארגונים שלהם – הולך וגדל.

"למרות שהקוד הפתוח יפחית באופן משמעותי את ההזדמנויות של תעשיית התוכנה המסורתית במהלכן של עשר השנים הבאות, האפקט של הקוד הפתוח יהיה בתמיכה בהמצאות, שהן חלק אינטגרלי מפיתוחים של השוק היום", אומר גלעד בן יוסף, מנהל הפיתוח של קודפידנס, העוסקת בייעוץ ופיתוח פרויקטי קוד פתוח. בן יוסף הוא ממקימי העמותה הישראלית לקוד פתוח. "כל זה, יביא להרחבתן של תוכנות שימושיות ולחסכון בעלויות עבור לקוחות".

מה משמעות המחקר?

"אנשי IDC סקרו 5,000 מפתחי תוכנה וכותבי קוד, לא מטמיעים, ושאלו אותם על מה עובדים, ומהם הכלים שהם עובדים עימם. למעלה משני שליש מהמשיבים, מהמפתחים, ענו כי הם עושים שימוש כלשהו במהלך הפיתוח בקוד פתוח, או במוצר הסופי. זהו ממצא חשוב ומעניין. עוד נושא הוא הנפיצות של הקוד הפתוח, אשר נמצא בצורה כלשהי בקרב 54% מהארגונים, כאשר מחצית מהנשאלים ענו שהיקף השימוש בקוד פתוח - הולך וגדל".

"מה שיפה במחקר הוא בכך שהוא לא התמקד בלינוקס, כי אם בקוד פתוח בכלל. זה פותח צוהר להסתכל על קוד פתוח במובנו הרחב, ולא רק בהיבט מערכת הפעלה: חלונות מול לינוקס. המסקנה של החוקרים היא כי תופעת הקוד הפתוח היא המגמה המשמעותית ביותר שחווה תעשיית התוכנה מאז שנות ה-80'. כלומר, הם רואים שהסיפור הזה, של קוד פתוח - מספק תפקיד מרכזי בעולם ובתעשיית התוכנה ומשנה את הדרך בה תעשיית התוכנה עובדת".

"המודל המסורתי, שאמר 'אני מפתח תוכנה וכותב אותה בבית ולא משתף בתהליך. אני מחליט מה טוב בשבילם, ואז משווק החוצה ומוכר רשיונות' – הוא מודל שעבד עד היום, אלא שהוא הופך להיות מודל לא רלוונטי בעולם בו הקוד הוא פתוח. אז המפתחים הופכים להיות שותפים למשתמשים, ללקוחות – הם שותפים בהחלטה מה לפתח, הם שותפים בבעלות על הקוד. בהכרח, כל מודל ההכנסות משתנה - ההכנסות באות מתחזוקה וממוצרים נילווים".

"פעם, הערך המוסף היה בכתיבת עוד חתיכת קוד. כיום, הערך המוסף הוא בקשר טוב עם הקהילה, המביא ליכולת לפתור בעיות. ערך מוסף הוא להיטיב עם הקהילה, והיא תיטיב עמך בכך שתשתמש במוצריך. יש להוכיח שמי שעובד איתך - יש לו ערך".

ומה לגבי היבטי אבטחת מידע?

"בניגוד למה שאנו רואים בעולם הקנייני, אחת הדרכים לספק ערך מוסף, היא על ידי כך שהספק הופך לפרואקטיבי בהיבט האבטחה. משמע, לא לשחרר טלאי, אלא להביא למצב בו הספק עובד עם הלקוחות בצורה הדוקה ושלובה, ומספק אבטחה הצופה מראש את התקלות ונערכת אליהן".

"הספק בודק מה יש ללקוח, והוא מציע את עדכוני התוכנה הנדרשים. הוא יכול להציע עדכוני תוכנה שאפילו לא הוא כתב, כי זה קוד חופשי. SUSE, רד-האט ואחרות, יכולות להנפיק טלאים לבעיות אבטחה בעולם MySql, בסיס הנתונים של הקוד הפתוח, אשר נפוץ מאד. מדובר בפרויקט קוד פתוח והן יכולות לשלוח עדכונים, גם לא שלהן. כך, מנהל מערכת המשתמש במחשב, או המריץ שרת ווב או יישומים, יכול להוריד מספק אחד את כל עדכוני האבטחה מכל החברות. לא כך הדבר בעולם הקנייני - מיקרוסופט לא תוציא עדכונים לבסיס נתונים של אורקל. כשמדובר בחברות העוסקות בקוד פתוח, אתה יכול לעבוד מול ספק אחד, לעומת העולם הקנייני, בו נדרש לעבוד מול כמה ספקי אבטחת מידע".

ומה המצב בישראל?

"בישראל המצב מוזר מעט. יש פיצול בשוק: ישנן חברות היי-טק המפתחות בעצמן תוכנה, והן מובילות בשימוש ובניה על גבי קוד פתוח. מצד שני, יש שוק מסורתי של ארגונים גדולים מאד וקטנים מאד, אשר עושים שימוש בקוד פתוח, דוגמת בנקים, חברות ביטוח, וחברות טלקום. כל החברות שבתווך בין שני קצוות אלו – לא עוסקות בקוד פתוח".

"הסיבה לכך, היא היכולת של הגדולות והקטנות להשתמש במשאבים פנימיים לתמיכה. למשל סלקום – לחברה יש מחלקה גדולה, אשר תומכת ביישומי קוד פתוח. חברות בינוניות, בעלות מאות משתמשים - נמצאות בבעיה בעולם זה, כי אין להן משאבים פנימיים מספיקים לתמיכה בקוד פתוח".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאליואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאל
ראיון

"ספרד לא ביטלה הזמנות מרפאל" - המנכ"ל חושף: צבר ההזמנות יחצה את ה-75 מיליארד ודוחף להנפקה

ה"בטן" בצבר? - "רפאל חברה שקלית וזה קשור לתנודות במטבע, בפועל הצבר יעבור את ה-75 מיליארד שקל בסוף שנה"; מרגישים "חצי חרם"? - "ההזמנות והמכירות בקצב גבוה אבל, כנראה שאפשר היה יותרצה" - מנכ"ל רפאל יואב תורג'מן מדבר על הכל ומדבר על הנפקה

מנדי הניג |

רפאל סיכמה את הרבעון השני ואת המחצית הראשונה של השנה עם צמיחה בהכנסות וברווח. היקף המכירות ברבעון עמד על 4.74 מיליארד שקל עלייה של כ־20% לעומת התקופה המקבילה והרווח הנקי זינק ל-340 מיליון שקל, לעומת 132 מיליון שקל ברבעון המקביל. בהשוואה לרבעון הראשון זו צמיחה מתונה יותר של כ־2%, אבל אם מסתכלים חצי שנתית המספרים מרשימים: מכירות של 9.36 מיליארד שקל, עלייה של כמעט 20% לעומת מחצית השנה הקודמת, ורווח נקי של 612 מיליון שקל קפיצה של 68%.

במקביל, נתוני הצבר מעוררים שאלות. ברבעון הראשון נרשם שיא של 67 מיליארד שקל, אבל בסוף הרבעון השני הצבר ירד ל־65.7 מיליארד שקל. עם זאת, בהשוואה לשנה שעברה זו עדיין עלייה משמעותית שאז הצבר עמד על 59 מיליארד שקל. בתוך כך נחתמה עסקה גדולה בגרמניה לאספקת פודי Litening 5 בהיקף מוערך של 350 מיליון אירו, מה שמראה את ההתרחבות של הפעילות.

על רקע התוצאות הללו, ישבנו לשיחה עם מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן, שהסביר מה עומד מאחורי התנודות בצבר, על תחושת ה"חצי חרם" בעולם, על שימור ההון האנושי וגם על האפשרות שהמדינה תאפשר לחברה ללכת במסלול של הנפקה.


האמת שזה אולי היה די ברור וצפוי, אבל הייתה קצת, נקרא לזה, ״בטן״ בצבר. מה קרה שם?

"שאלה טובה. שתי דברים אני יכול להגיד על זה. תקופה קצרה מאוד אחרי שסגרנו את הספרים קיבלנו עוד הזמנות בהיקף של כ־5 מיליארד שקלים, כך שהבטן בצבר היא קטנה, קטנה והפכה להיות שלילית זאת אומרת חיובית במובן שלי. 

חוץ מזה, מכיוון שאנחנו חברה שקלית, בניגוד לתעשייה האווירית ואלביט כשלהם יש הזמנה של מיליארד דולר, אז אם הדולר עולה או יורד, זה נשאר מיליארד דולר. אצלנו, אם יש לי הזמנה של מיליארד דולר והדולר יורד ב־7%, אני מקטין את הצבר ב־7%, ב־70 מיליון. לכן הירידה בשער הדולר השפיעה עלינו. אם הייתי כותב את הדוחות בדולר, זה היה נשאר הסכום במדויק, אבל אני כותב בשקלים ולכן הערך משתנה בהתאם לשער החדש. עכשיו כשהדולר עולה חזרה, זה גם יחזור למעלה. בכל מקרה, זו תנודה מקומית, ותזמון של הגעת הזמנות. כמו כן זמן קצר אחרי שסגרנו את הרבעון הגיעו הזמנות גדולות, ואני צופה שבשנה הזו נעלה אל מעבר להיקף ההזמנות של השנה שעברה - זו הולכת להיות שנת שיא".

מה זה אומר על הצבר? יגיע ל־75 מיליארד?

"הוא יעבור את ה־75 מיליארד".

מה ״הלהיטים״ בצבר נכון להיום?