ועידת האקלים: הרבה רעש וצלצולים. תוצאות - אין
עוד ועידת אקלים מסתיימת עם טעם חמצמץ משהו. לאחר פתיחה בקול תרועה רמה, ננעלה, אתמול, הועידה המתוקשרת CoP26, שנערכה במשק שבועיים בגלזגו, סקוטלנד, די בקול ענות חלושה: בהשאלה - נשיאים ורוח אבל גשם אין.
המעצמות הגדולות ובראשן סין, הנחשבת למזהמת הסביבתית הגדולה ביותר, והודו שכנתה, הצליחו לסכל הצעת החלטה שתפגע באינטרסים הכלכליים המשמעותיים שלהן כבר בטווח הקצר.
הוועידה רשמה מספר הישגים ועצם קיומה מהווה הישג נאה כשלעצמו, אך השאלה כעת מה הלאה.
נכון, בייג'ין השכילה להוציא חלק מהערמונים מהאש, אך לדעתי גם שם מבינים כי ההידרדרות האקלימית לא תוכל להימשך כך לאורך זמן.
לאחרונה, קיבל הפוליטביורו הסיני מספר החלטות שמטרתן לקדם השקעות באנרגיה מתחדשת ולהאיץ את המעבר למכונית חשמלית. כמו שנאמר – בקצב שלהם.
סין נודעת בהוצאה מהירה של החלטותיה לפועל – עם קבלתן. הפעם, יש לה זרז נוסף, מזג אוויר קשה שפקד אות מדינת הענק: חורף קיצוני, קיץ לוהט, השמדת יבולים ושיטפונות אדירי ממדים שהותירו מיליוני כפריים ללא קורת גג והסבו נזקים הנאמדים במיליארדים רבים של דולרים.
מסיבה זו, אני מעריכה כי על אף הקשיים הפוליטיים, תימשך המהפכה האקלימית-סביבתית שמניע הסקטור הפרטי הגלובלי.
עדות לכך אני מוצאת כבר כיום בהיבטים הבאים:
1. מניותיהן של יזמיות הרכב החשמלי (כולל Tesla אך גם אחרות) וחברות האנרגיה המתחדשת משגשגות כבר כמה שנים, תוך שהיקפי הון גדולים זורמים לתחום והמשקיעים נכונים להשקיע כבר היום במחקר ופיתוח, ביודעם כי הפירות על השקעתם תגענה רק בעוד מספר שנים.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
2. "נגיף" ההשקעות החברתיות והאחראיות (ESG) הופך יותר ויותר לנחלתן של חברות אנרגיה פוסילית קלאסיות, מה שמעיד על כך שהדברים מתגלגלים לשם והפחם ילך ויאבד אחיזה.אלא שהדרך לשם לא תהייה קלה וכבר עתה היא נתקלת במכשול ראשון.
לאחרונה אנו עדים לאחת מתופעות ה "פוסט קורונה" בכלכלה העולמית. היציאה מהמגפה איטית ומעת לעת חוזרים גלי תחלואה, כגון הגל הקשה הפוקד, כעת, את יבשת אירופה. הדבר משבש מאוד את שרשראות האספקה הגלובלית ובתוך כך מתייקרים מחירי חומרי הגלם ותשומות הייצור ומחסור בכוח אדם מקשה עוד יותר על הייצור.
בישראל, לדוגמא, משתקף הדבר בתעריפים שנקבעו, לאחרונה, מכרזי של רשות החשמל, הכוללים אגירה חשמלית.
התעריפים הללו מייקרים הקמה של מיזמים עתידיים, התשואה הצפויה מהן פוחתת והיזמים הגיעו, עקב כך, אל סף הכדאיות הכלכלית עבורם. בחלק מהמקרים נסוגים יזמים מביצוע הפרויקטים שתכננו.
- ישראל וקפריסין מקדמות את שיתוף הפעולה האנרגטי: הכבל החשמלי התת ימי מתקדם
- "המשבר באירופה הפך את האנרגיות המתחדשות לאסטרטגיה, ואנחנו שם"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"
גם ביבשת אירופה מצב העניינים דומה. מאבקי כוח בזירה הפוליטית חוברים להם לשיבושים אקלימיים קשים (כמו אפקט La Nina, המתרחש מדי מספר שנים באוקיינוסים) וגורמים לכך שאזרחי היבשת יאלצו לממן מכיסם את "מחיר" המהפכה הירוקה.
במצב הדברים כיום, מחיר החשמל יהיה גבוה מבעבר.
אולם, לדעתי, על אף מכשולי וקשיי הטווח הקצר ולמרות הגלגלים שתוקעות חלק מהמעצמות בגלגליה, מהפכת האנרגיה הירוקה היא צורך השעה ואף אם תתמהמה, בוא תבוא.
הכותבת היא אנליסטית בכירה, מזרחי טפחות.
- 2.סיפורים 15/11/2021 13:32הגב לתגובה זוהדת הירוקה הפופוליסטי נתפסת לקטנות לרוב בגלל אינטרסים, אני לא שומע הרבה קולות להימנע מצריכת בשר ומוצריו למזון, למרות שתעשיית המזון שמבוססת על בעלי חיים בזבזנית במשאבים ומזהמת באופן קשה, וצורכת המון מים נקיים. לאומת זאת מקדשים את תעשיית הרכב החשמלי , כיום ייצור הסוללות החשמליות לרכב מזהם ביותר, ייצור מכונית חשמלית מזהם פי 8 מייצור מכונית בעלת מנוע בנזין בעלת אותו הספק. זאת ועוד שמשקיעים בתהליכים בזבזניים של חשמל מרוח ומשמש, למרות שייצור הרכיבים מזהם ביותר, ותחנות כוח המבוססות על רוח הורגות כמויות של ציפורים נודדות.
- 1.דני 14/11/2021 11:54הגב לתגובה זוהשוק הפרטי ידחוף את הענף, הממשלות חולמות

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.