הקו הכחול מתעכב: הקבלן הסיני בחוץ
חברת הקרונות הסינית CRRC, שהייתה אמורה להוביל את שלב הביצוע המרכזי של הקו הכחול בירושלים, ככל הנראה תודח מהפרויקט בעקבות לחצים אמריקאיים וחששות ביטחוניים בישראל; אחרי פרישת שתי שותפות אירופיות, ובלי פתרון חלופי שנראה לעין, לוחות הזמנים נדחים, וההערכות
בשטח מדברות על פתיחה לא לפני 2032
הקו הכחול, שאורכו כ־31 ק"מ ואמור לחבר בין רמות בצפון ירושלים לבין גילה בדרום העיר, חווה שורה של שינויים והחלפות בשנה האחרונה: תחילה פרשה מהפרויקט חברת COMSA הספרדית, שהייתה שותפה בתהליך ההקמה. בהמשך עזבה גם ספקית הקרונות PESA הפולנית, בין היתר בשל המלחמה
וחשש מפרמיית סיכון בישראל. כפתרון ביניים, פנתה זכיינית הפרויקט – חברת Jtrain, לחברה הסינית CRRC, יצרנית הקרונות הגדולה בעולם.
אבל כעת, מסתבר שהחברה הסינית, שאמורה הייתה לספק את הקרונות לקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים, ככל הנראה תודח מהפרויקט -
בעקבות לחצים גוברים מצד ארה״ב וגורמי ביטחון בישראל. המשמעות: עוד עיכוב בלוח הזמנים של אחד ממיזמי התחבורה הגדולים במדינה, שכבר לא צפוי להיפתח עד שנת 2030 (כמו התחזיות), ולמעשה נדחה למועד לא ידוע. לפי ההערכות זה לא יקרה לפני 2032.
כעת, נראה כי משרד
התחבורה וחברת Jtrain החליפו את החברה הסינית בחברה שהקימו והיא בלו ליין קונסטרקשן שהיא חברה המוחזקת ב75% בידי דניה ו25% בידי דן.
מצב בעייתי
במצב הנוכחי, פרויקט הדגל של התחבורה הירושלמית נמצא בלימבו. מצד אחד, תכנון מפורט כבר הושלם, עבודות תשתית ראשוניות החלו, והציבור הירושלמי מצפה לשיפור ממשי בקישור התחבורתי בין שכונות העיר. מצד שני, סדרת זעזועים בשל ההחלפות כאמור, ביטחוניים ופוליטיים הופכים את הקו הכחול לדוגמה בעייתית למה קורה כשיש שלל אינטרסיים מסביב למצב של סיכונים גיאו-פוליטיים, מה שמביא בסוף שתושבי ירושלים יצטרכו להמתין ולראות איך הדברים יתפתחו והאם אכן ההחלפה כעת תהווה את הבשורה והפתרון לקו הכחול.
הסיבה להחלפת הקבלן הסיני - עלול להוות סיכון
CRRC אינה עוד חברה סינית רגילה. לפי משרד ההגנה האמריקאי,
החברה מוגדרת מאז 2020 בתור חברה צבאית סינית - כלומר, כזו שתורמת או מסייעת לצבא סין. הגדרה זו נאכפת בארה"ב, כולל מגבלות השקעה, ומהווה נורת אזהרה משמעותית בכל הנוגע לפרויקטים בתחום התשתיות, במיוחד במדינות בעלות ברית של ארה"ב כמו ישראל.
גורמים במערכת
הביטחון הישראלית - בהם השב"כ והמטה לביטחון לאומי – הזהירו מפני שיתוף פעולה עם CRRC, בשל פוטנציאל של גישה למידע רגיש, מערכות תפעול קריטיות וציוד תקשורת.
Jtrain - שותפות ציבורית ופרטית
החברה היא הזכיינית שנבחרה להקמה, מימון,
תפעול ותחזוקת הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. מדובר בשותפות בין חברת דניה סיבוס, קבוצת דן ושותפים זרים, כאשר בתחילת הדרך כללה גם את COMSA הספרדית – שפרשה מהפרויקט במאי 2024, בעקבות לחצים פוליטיים שהופעלו עליה בספרד עקב הלחימה בישראל.
הפרויקט מתבצע
במתכונת של שותפות ציבורית-פרטית ומוערך בעלות של כ־9 מיליארד שקלים. החברה אחראית גם תפעול הקו לתקופה של 25 שנה, עם אפשרות להארכה.
- צפי לעומסים כבדים - היערכות תחבורתית חסרת תקדים בירושלים
- הרכבת הקלה בי-ם מתקדמת - הקן הירוק יחובר לאדום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גיוס של מלוא המימון
היום הודיעה חברת דניה, מקבוצת לפידות קפיטל, על השלמת הסגירה הפיננסית לפרויקט, לאחר שהצליחה
לגייס את מלוא המימון הנדרש בסך של כ-5 מיליארד שקל. את המימון לפרויקט הוביל בנק לאומי, יחד עם נוספים שהם בנקים וגופים מוסדיים.
לקח מהעבר - המקרה של נמל חיפה
המעורבות של חברת CRRC הסינית בפרויקט הקו הכחול אינה הראשונה שמעוררת
רגישות ביטחונית. כבר בשנת 2015 העניקה ישראל זיכיון לחברת SIPG - תאגיד ממשלתי מסין, להפעיל את נמל המפרץ החדש בחיפה, למשך 25 שנה. ההחלטה עוררה ביקורת נרחבת מצד ארה"ב, שביקשה מישראל להגביל את הגישה הסינית לנכסים אסטרטגיים.
בקרב גורמי ביטחון ישראלים
ואמריקאים עלו חששות שגורמים סיניים יוכלו לאסוף מודיעין דרך תשתיות אזרחיות, ולפגוע בשיתוף הפעולה הביטחוני. מאז אותו מקרה, כל שיתוף פעולה עם חברות סיניות בתחומי תשתיות ותחבורה נבחן בקפדנות - כולל במקרה של הרכבת הקלה בירושלים.
- 3.לא למדו מנתעסינים (ל"ת)אנונימי 14/05/2025 07:58הגב לתגובה זו
- 2.דני 15/04/2025 17:56הגב לתגובה זוהחברה CRRC היא רק ספקית קרונות ולכן שקלו במנהלת הפרויקט את אישורה כמחליפה לחברת פסה. היא לא כמו חברתה CCRC הסינית שבאמת מנהלת פרוייקטי תשתית ולכן פסלו את השתתפותה במכרז הקו הסגול בגוש דן
- 1.אלון 15/04/2025 11:51הגב לתגובה זוהרכבת הקלה היא כישלון גם בירושלים וגם בגוש דן .כל הפרויקטים של הרכבות האלה נגמרו באיחור של לפחות 6 שנים ובחריגה אדירה מהתקציבים.עדיף לסלול נתיבי תחבורה ציבורית שינועו בהם אוטובוסים ארוכים מונעים בחשמל.
- שמואל 30/04/2025 15:25הגב לתגובה זומציע לחכות עד שהשרה רקב תוחלף ואז להתחיל מההתחלה
לידיעת המשקיעים בשותפויות הגז - שברון צופה ירידת מחירים לקראת סוף העשור
שברון צופה ירידה במחירי הנפט ב-2026, עלייה בגז בטווח הקרוב וירידה בהמשך בשל עודפי היצע מהמפרץ והמזרח התיכון
חברת שברון ששותפה במאגרי הגז לוויתן ותמר, מעריכה כי שוק האנרגיה העולמי נכנס לתקופה של שינויים עמוקים, בעיקר על רקע הגידול הצפוי בהיצע מצד מדינות אופ"ק ובעלות בריתן. לדברי מנכ"ל החברה, מייק וורת', בראיון לבלומברג, מחירי הנפט צפויים להיות תחת לחץ משמעותי בשנה הבאה, כאשר ספקיות נפט גדולות שביצעו קיצוצי תפוקה בשנים האחרונות צפויות להזרים מחדש לשוק כמויות ניכרות של נפט, בעיקר ערב הסעודית ואיחוד האמירויות.
הביקוש לגז טבעי צפוי להישאר לדבריו יציב ואף לגדול בצורה ליניארית, זאת בין היתר בשל הצורך של מדינות רבות לגוון את מקורות האנרגיה שלהן ולצמצם תלות בפחם ובנפט מזהמים. אולם, לקראת סוף העשור, צפוי שיבשילו מיזמים חדשים באזור המפרץ, לרבות פרויקטים משמעותיים בקטר, ערב הסעודית והאיחוד האמירויות, וגם פרויקטים במזרח התיכון וכתוצאה מכך ההיצע יעלה על הביקוש, "לפחות באופן זמני". זה עלול להוביל לגישתו לירידה במחירי הגז הטבעי וירידה במחירי ה־LNG (גז שהופך לנוזל ומועבר ממקום למקום).
שוק הגז הטבעי וה-LNG הפך בשנים האחרונות לאחד המרכזיים והמשפיעים ביותר בתחום האנרגיה העולמית, בעיקר על רקע המעבר מדלקים מזהמים יותר כמו פחם ונפט לפתרונות נקיים יחסית.
גז טבעי הוא דלק פוסילי שמצוי מתחת לפני הקרקע, וכולל בעיקר מתאן. עם זאת, הוא עדיף על פחם ונפט מבחינת פליטות וזיהום. הבעיה המרכזית בגז היא השינוע: כיוון שהוא גז, קשה להוביל אותו למרחקים. לכן במדינות כמו ארצות הברית, רוסיה, קטר ואוסטרליה פותחו מתקנים להפיכתו לנוזל, וכך בעצם נוצר ה-LNG שמאפשר שינוע ימי במכליות מיוחדות, ולאחר מכן הפיכתו של הנוזל חזרה לגז במדינת היעד.
- AMD מזנקת, פורטינט יורדת והדאו בדרך לשיא חדש?
- שברון נכנסת לתחום חדש, האם זה ישפיע על לוויתן ותמר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק ה־LNG הפך בשנים האחרונות לאסטרטגי במיוחד. מדינות כמו יפן, הודו, סין ומדינות רבות באירופה מסתמכות על יבוא גז טבעי כדי לענות על צורכי האנרגיה שלהן. המשבר בין רוסיה לאוקראינה, גרם לאירופה להאיץ את המעבר לייבוא LNG מארצות הברית וממדינות המפרץ.
מניות הנפט והגז הן מניות השנה – האם הן עדיין אטרקטיביות?
ועדיין יש את הסביר. אז סביר שהמאגרים – תמר ולוויתן, ימשיכו לספק את הסחורה, בקצב שהן מדווחות עליו, בלי שינויים לרעה. אגב, דווקא שינויים לטובה היו לרבות העלאת קצב ההפקה ונתונים על גודל מאגר גדול ממה שציפו. לוויתן הוא החדש מבין השניים ואצלו מתמחרים סיכון גדול יותר, תמר הוותיק מתומחר בסיכון נמוך יותר.
כשמסתכלים על התמחור בשוק, מגלים שישראמקו שמחזיקה בתמר נסחרת בתשואה אפקטיבית שמרנית של 8%-9% ואולי קצת יותר, רציו שמחזיקה בלוויתן נסחרת בתשואה של 12%-13% ויותר. זה לא התשואה של 50% שהן סיפקו בשנה האחרונה, אבל זה לא רע. יש סיכונים, יש גם סיכויים – בתמר הולכים להגדיל את הקצב תוך שנים בודדות, זה אומר שקצב ההכנסות יגדל. ובכלל – האפסייד הגדול יכול להיות מול אירופה. ישראל ומצרים יחד עם אירופה מגבשות דרך לייצא את הגז מכאן לאירופאים.
ישראמקו ורציו הן "שחקניות טהורות" על המאגרים. יש שורה ארוכה של שחקניות גז ונפט, בשיעורי החזקה שונים במאגר, בזכויות שונות (כמו תמלוגי על) ובמינוף שונה וגם הן כמובן נהנו השנה מגאות בבורסה ובדוחות וצפויות ליהנות בהמשך. יש כאלו מורכבות ומגוונות יותר למשל קבוצת דלק שמחזיקה גם באיתקה. יש אחרות ממונפות יותר ולכן גם מספקות תשואה אפקטיבית גבוהה יותר, למשל תמר פטרוליום ויש כאלו שבכלל לא פעילות כאן – יש קטנות יחסית כמו מודיעין ויש אחת שמתיימרת להית ענקית – נאוויטס. מדובר בשותפות של גדעון תדמור שיש לו זכויות רבות במציאת הגז מול חופי ישראל. הוא החליט בשלב מסוים לעזוב את השיתוף פעולה עם יצחק תשובה ולפעול בחו"ל.
מי זאת נאוויטס?
נאוויטס נסחרת במחיר של 17.8 שקל למניה, המבטא שווי של 1.6 מיליארד שקל. השותפות פועלת בקידוחי נפט בצפון אמריקה ומחזיקה בתגליות קיימות המכילות כ-728 מיליון חביות - 49% מהזכויות בפרויקט שננדואה שיחל בהפקה בסוף שנת 2024, ב-65% מנכס הנפט Sea Lion וב-7.5% מהזכויות בפרויקט בקסקין במפרץ מקסיקו שפועל כבר מ-2019.
לשותפות יש גם מאגרים יבשתיים, אבל הסיפור הגדול שלה הוא - קידוח שננדואה. תדמור רכש את הקידוח כשמחירי הנפט היו נמוכים במסגרת פירוק של המחזיקות בקידוח ב-1.8 מיליון דולר. השוק מעריך את זה כיום במאות (על פי נתוני הבורסה), בשותפות מעריכים את זה במיליארדים.
בעלי שליטה, מנכ"לים כמעט תמיד יעריכו את החברה-פעילות שלהם ביותר ממה שמתומחר כעת בשוק. זה טבעי. לא תמיד הם טועים, וגם אם מכניסים הנחות שמרניות, ולוקחים את הדברים בעירבון מוגבל, מקבלים במקרה הזה שנאוויטס נסחרת נמוך בהינתן הפוטנציאל שלה. בשותפות סבורים שהיא שווה פי 4-5, עשיתי סבב בין קרנות גידור ומנהלי השקעות, הם שמרנים יותר ובכל זאת טוענים שהיא שווה הרבה יותר מהשווי הנוכחי.
ועדיין נותרתי סקפטי, אז הלכתי לדוחות, לתחזיות ולרשימת הסיכונים, מתוכם אחד בולט. נתחיל בדוחות. הדוחות מרשימים. הכנסות של 98 מיליון דולר בתשעה חודשים ורווח נקי של 49 מיליון דולר. עם זאת, קצב ההכנסות והרווחים ירד ברבעון השלישי - הכנסות של 26.5 מיליון דולר, EBITDA של 16 מיליון דולר ורווח נקי של 6.3 מיליון דולר. התוצאות של החברה מושפעות כמובן ממחירי הנפט, אבל בעיקר מהמשך פיתוח המאגרים. נאוויטס צופה לגדול פי 10 בשנים הקרובות.
ברבעון השלישי, נאוויטס הפיקה 410 אלף חביות נפט. חלקה של נאוויטס בהפקה מפרויקט בקסקין (7.5%) עמד על כ-206 אלף חביות נפט, לעומת היקף של 189 אלף חביות ברבעון המקביל. חלקה של נאוויטס בהפקה משדות הנפט היבשתיים דנברי ונצ'ס ברבעון השלישי עמד על כ-204 אלף חביות, זאת לעומת 222 אלף חביות ברבעון המקביל. הירידה נובעת מאחר ובחודש יולי השנה התקיים מועד החזר ההוצאות של הקידוחים האופקיים, אותם נשאה וביצעה נאוויטס, כאשר החל ממועד זה זכאית נאוויטס לתקבולים מהקידוחים האופקיים כפי חלקה המקורי בזכויות הפרויקט (50%). המחיר הממוצע של חבית נפט WTI ברבעון השלישי של שנת 2022 עמד על כ-91.8 דולר, עלייה של כ-30% לעומת מחיר של כ-70.6 דולר ברבעון בשלישי של 2021.
נאוויטס עכנה במקביל לפרסום הדוחות כי השלימה השקעה של כ 40% מתקציב עבודות הפיתוח של פרויקט שננדואה (388 מיליון חביות). בינתיים זה כבר הגיע ל-50%. סה"כ עלות הפיתוח (100%) היא כ-1.8 מיליארד דולר. המאגר עתיד להחל בהפקה בסוף שנת 2024. ההפקה משננדואה צפויה לתרום כ-39 אלף חביות נפט ביום וההכנסות של נאוויטס בשנת ההפקה המלאה הראשונה של המאגר עתידות לזנק לכ-1.3 מיליארד דולר, בהנחת מחיר של 66 דולר לחבית. אלו כמובן הערכות הנהלת השותפות.
אז מה יש לנו? יש לנו שותפות רווחית שבמקביל מרימה את פרויקט הדגל שלה ועוד שנתיים כבר תתחיל להפיק ממנו נפט. המימון לפרויקט סגור. כשהקידוח יתחיל לעבוד, קצב ההכנסות ממנו יגיע ל-1.3 מיליארד דולר. עם ההכנסות האחרות, כבר נקבל נאוויטס במכירות של 1.5 מיליארד דולר - יותר מפי 10 מהקצב הנוכחי.
טוב, אבל זה עדיין לא הרווח - הכנסות זה יפה, אבל לא הולכים עם הכנסות למכולת, השאלה כמה ישאר בשורה התחתונה? במקרה של המאגרים של נאוויטס לרבות שננדואה, עלות ההפקה היא מתחת ל-20 דולר. אז במחירים של 66 דולר, מדובר על רווח מרשים - מעל 900 מיליון דולר בשנה הראשונה, זה 3 מיליארד שקל, זה הרבה יותר מהשווי שלה, אבל צריך כמובן לזכור שיש לה חובות.
אז נעבור לשלב הבא - נוריד את החוב, וגם ניקח מחיר נפט של 45-50 דולר, שזה מאוד שמרני לעומת המחירים כיום (70-80 דולר) ונראה לאן זה לוקח אותנו. התוצאה לא רעה - לפחות כפול מהשווי הנוכחי. מתי זה יקרה? אם המאגר יתחיל להפיק עוד שנתיים, אז בערך עוד 3 שנים.
הרגישות למחיר הנפט ענקית. מחירים נוכחיים יביאו את השווי להרבה יותר מכפול. אבל, ירידה דרמטית בנפט, יכולה אפילו לאפס את שווי החברה. זה הסיכון הגדול של נאוויטס - מחיר הנפט.
סיכון נוסף, אבל לא בטוח שגדול הוא תקלות בקידוח. זה קידוח במים עמוקים, הוא מסוכן מהבחינה שמקדח יכול להיתקע, עולה להחליף אותו, זה מעכב את הקידוח. בסוף מגיעים למאגר ומפיקים נפט, אבל הדרך יכולה להיות מורכבת. בינתיים הם באמצע הדרך, כנראה שככל שמעמיקים זה קשה ומסוכן יותר.
אז קחו בחשבון שזה יכול להתעכב, קחו בחשבון שזה יעלה עוד כמה עשרות מיליוני דולרים, אפילו יותר. עדיין זה לא סיכון שלא גלום במחיר הנוכחי. וסיכון אחר - שלעולם יימאס מהר יותר ממה שחושבים מהנפט. הנפט מזהם, הנפט יפסיק להיות מקור אנרגיה מרכזי בעוד עשרות שנים, אבל בינתיים, למרות הנזקים שהוא מייצר, הוא לא ייעלם ויש קידוחים גדולים ברחבי העולם במימון של עשרות רבות של מיליארדים מבנקים, בתי השקעות ועוד.
ועדיין - קחו בחשבון סיכונים מצד הרגולטור. בואו נתפרע, מס עודף משמעותי על הפקה ושימוש בנפט. כל הסיכונים האפשריים האלו פוגעים בתמחור הנוכחי. קחו בחשבון גם צורך לגייס כסף (למרות שזה לא צפוי, ההיפך השותפות מייצרת מזומנים). קחו את כל הסיכונים האלו ואולי תבינו מדוע המניה מדוכאת למרות התחזיות.
והנה התחזיות של החברה עצמה כתלות במחירי הנפט. מדובר על רווח תזרימי ללא פחת, וללא הוצאות מימון ומיסים. בשמרנות קחו חצי מהרווחים המפורטים כאן ותזכרו שבמחירי הנפט הנוכחיים מקבלים שווי שותפות שהוא פי 4-5 (בעוד שלוש שנים) וגם במספרים של 45-50 דולר מקבלים ערך כפול. אז יש סיכוי, רק אל תשכחו את הסיכונים:
