KGM Torres
צילום: יואב פולס

KGM Torres - קרוסאובר קוריאני בסגמנט הכי תחרותי

ה KGM Torres הוא מתמודד חדש על כיסו של הלקוח הפרטי בסגמנט הכי צפוף קרוסאוברים משפחתיים. מחכות לו מתחרות זולות מסין, ויקרות מקוריאה ואירופה. קל זה לא הולך להיות. 

יתרונות - תא נוסעים, תא מטען, יכולות שטח בדגם ה 4X4

חסרונות - צריכת דלק, תיבת הילוכים

ציון מסכם בסולם פולס: 3.8 

יואב פולס |
נושאים בכתבה C-SUV KGM KGM TORRES

אחרי ההשקה שנערכה באמצע ספטמבר, הגיע הזמן לקחת את ה KGM Torres למבחן יותר ממצה.

במהלך המבחן בעודי משייט בנינוחות בכביש 6, אני רואה שני עצי אלה מרשימים בנוף. עם התאורה שהיתה באותו הזמן, זה נראה לי כמו רעיון מצוין למצוא את הדרך לאותם שני עצים לטובת צילומים שנראו כאילו נלקחו ממגזין תיירות בטוסקנה. אני יורד מהכביש המהיר, לטובת כבישים צדדיים, וכמובן שלא טורח לפתוח את מפות השטח הזמינות בסלולרי, בבחינת 'יהיה בסדר'. מתכון לאסון.

חיש מהר אני מוצא דרך עפר שנחזית להיות כאילו מובילה למקום הנכון, שלאט לאט מתבררת כמסלול שטח, לא אתגרי, אבל גם לא שביל כורכר סלול. ה KGM Torres מתקדם לאט ובזהירות, אבל גם לא מתרגש מהמהמורות או מהאבנים בדרך. גם כשהדרך הופכת לעוד יותר משובשת ממשיך ה Torres ללא מאמץ, ובעיקר ללא טיפת איבוד אחיזה. הנסיון להגיע לשני העצים נכשל, שכן שניהם נמצאים בתוך שדה מעובד, וכניסה לשדה היא Big No No ולא משנה מה הסיבה. גם עלייה תלולה ודרדרתית משהו, לא מרשימה את ה KGM Torres, אני מפעיל את נעילת ה 4X4 והרכב מטפס מעלה ללא קושי אמיתי, תוך שמדי פעם הוא נעזר בבקרת המשיכה, אבל לרגע לא גרם לי לחשוש שנצטרך לרדת חזרה ברוורס. אני מוצא פינה יותר חביבה לצלם וחושב על הבטחון שצברתי עם ה KGM Torres באותם מאות מטרים של שבילים משובשים, ומגיע למסקנה שהוא עבר בצורה מרשימה. לא, הוא לא לנדקרוזר ולא פאג'רו, אפילו לא רקסטון. אבל רק קרוסאוברים בעלי 4X4 היו צולחים את המסע הקצר הזה.

עיצוב

ה KGM Torres מושך תשומת לב בעיקר בזכות העיצוב החיצוני, שלא לומר החזית המרשימה. נאה ואגרסיבית. עם פסי לד, גריל בעל שש צלעות (מי אמר ג'יפ עם שבע צלעות?) מכסה מנוע מפוסל, וידיות אחיזה דקורטיביות בלבד בחלקו הפנימי של מכסה המנוע. החזית נפלאה. ההמשך פחות. ככל שהתבוננתי בו יותר, בעיקר מהצד, ככה מצאתי תקלות עיצוביות לטעמי, חוסר סימטריה, קוים שלא מסתדרים ועוד. האמור הוא בעיני המתבונן. שני חברים אחרים לא הבינו מה אני רוצה. מאחור שוב אותה דלת אחורית המטעה אותך לחשוב שהיא נפתחת לצד, אבל נפתחת כלפי מעלה וחושפת תא מטען ענק. גלגל רזרבי לא כאן, רק ערכת ניפוח שלא משרה בטחון. יחידות האורה האחוריות משולבות פסי לד כך שהימני שבהם יוצר נראה בדיוק כמו האותיות T (למעלה) ו J (מתחתיה). TJ. לחובבי מותג Jeep צמד האותיות האלה אומר הרבה. האם זה מקרי? קשה לי להאמין.

העיצוב הפנימי בהחלט נאה. מול הנהג צג לוח מחוונים בגודל 12.5'', מולטימדיה בגודל 9'', ומתחתיו עוד מסך בגודל 8'' לתפעול המיזוג. מאוד שימושי, למרות שלא ניתן לתפעל את המיזוג אינטואיטיבית מבלי להסיט את המבט. מושב הנהג מצוין, חשמלי כמובן, אבל מושב הנוסע ידני. המרווח מאחור מצוין, עם בסיס גלגלים של 2.68 מטר (בדיוק כמו טוסון או ספורטאז') אבל משהו בגובה של הרכב ובמרווח שבחלל הפנימי מרגיש הרבה יותר מרווח. לטובת הנתונים הרשמיים אציין כי האורך הכולל עומד על 4.7 מטר, והרוחב על 1.89 מטר.

על הכביש

ה KGM Torres מצויד במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר בעל הספק של 163 כ"ס ומומנט של 28.6 קג"מ החל מ 1500 סל"ד. תיבת ההילוכים אוטומטית פלנטרית, ובברושור רשום גם "מבוקרת מחשב", אליו אגיע בהמשך.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בהשקת ה KGM Torres נהגתי עליו לא מעט, והסיכום היה בהחלט חיובי. הוא נעים לנסיעה, עם אחיזת כביש טובה ובטוחה, נוח ויחסית שקט. עכשיו היה לי הזמן לבחון אותו במגוון של מתארי נהיגה. הדבר הכי בולט הוא הגיר. הנסיעה העירונית ב Torres מחייבת הרבה האצות נקודתיות, לפעמים חזקות יותר ולפעמים חזקות פחות, אבל עדיין האצות. הגיר לא איתך, ואני חושד שזה ה "מבוקר מחשב" הוא זה שעושה את כל הבעיות. כדי לקבל תאוצה ראויה צריך ממש ללחוץ על דוושת התאוצה באגרסיביות, ורק אז מועיל בטובו ה Torres להתקדם. מכיוון שאין בעיית מומנט למנוע, מחשב ניהול הגיר לא מספיק טוב עד שאתה מרגיש כאילו שאתה נוהג ברכב עם תיבה רובוטית. זו בדיוק התחושה של ההשהייה. מהרגע שנצברה התאוצה, ה Torres שומר עליה ללא קושי. בנסיעה עירונית המתלים מרגישי קשיחים משהו, אבל לא מתרסקים. סה"כ נוח למדי.

מחוץ לעיר ה KGM Torres מתגלה כנוח לנסיעות ארוכות. הוא לא מעייף, עם זאת הרבה מאוד רעשי רוח חודרים לתא הנוסעים. אין ל Torres בעיה לשייט במהירויות של 140 קמ"ש או 150 קמ"ש, אם זה רק היה חוקי ומותר. גם במהירויות גבוהות ה Torres שומר על אחיזה טובה ומקנה לנהג תחושה של בטחון ויציבות. סה"כ מצוין.

דגם ה 4X4 נהנה גם מחישוקי 20'' עם צמיגים במידה 245/45 לא בדיוק חתך צמיג המתאים לנסיעת שטח, גם לא מזדמנת, בעיקר כשאין לך גלגל רזרבי. דווקא דגם האקזקיוטיב בעל הנעה 2X4 נהנה מצמיג שפוי יותר על חישוק 18'' ובמידה של 235/55.

צריכת דלק ובטיחות

צריכת הדלק של KGM Torres היא נקודת החולשה שלו. רשמית, דגם ה 4X4 צורך 9.1 ליטר ל 100 ק"מ, שהם בדיוק 11 ק"מ לליטר. בפועל נסיעה עירונית הניבה כ 8 ק"מ לליטר, נסיעה חסכונית הניבה 15.1 ק"מ לליטר, ונסיעה מהירה סחטה כ 12 ק"מ לליטר. אם אתם שואלים אותי, נהיגה 'רגילה' תביא אתכם בין 9 ק"מ לליטר ל 10 ק"מ לליטר, ובעידן של ימינו אנו, זו צריכה גבוהה מדי.

מבחינת בטיחות ה KGM Torres מצויד במערכות הבסיסיות הנדרשות, שבע כריות אוויר, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב, זיהוי רכב בשטח מת ובלימה אוטומטית, ובהתאם ציון איבזור הבטיחות עומד על 4 בלבד. נמוך מדי לימינו אנו. אין בשלב זה מבחן בטיחות של EuroNcap.

ה KGM Torres משווק בשתי גירסאות – אקזקיוטיב 2X4 במחיר של 175.0 אש"ח, ולקשרי 4X4 במחיר של 190.0 אש"ח.

תחרות:

גירסת ה2X4 מוצאת את עצמה בתחרות מול כל C-SUV החל בצ'רי טיגו 7, דרך ג'אקו 7, יונדאי טוסון, קיה ספורטאז' ועוד. כולם במחירים שבין 170 ל 190 אש"ח.

גירסת ה 4X4 כבר מתמודדת מול שתי מתחרות עיקריות – הג'אקו 7 בגירסת ה 4X4 שעולה 200.0 אש"ח, והסובארו פורסטר האלמותי שמחירו מתחיל ב 207.0 אש"ח.

ציון מסכם:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
לקסוס טויוטה החדש (יצרן)לקסוס טויוטה החדש (יצרן)

לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה

יצרנית הרכב הגדולה בעולם חושפת את היורשת של ה-LFA האייקונית משנת 2010, והפעם היא מופעלת בחשמל טהור. האם מדובר בעוד רכב תדמיתי, או בתחילתו של עידן חדש לטויוטה ולקסוס בזירת הפרימיום החשמלית?



רן קידר |
נושאים בכתבה לקסוס


טויוטה חשפה את קונספט ה-LFA החשמלי - היורשת של מכונית העל המיתולוגית של לקסוס משנת 2010. המעבר המהיר ממנוע V10 טבעי לסוללת מצב מוצק ומנועים חשמליים מסמל אסטרטגיה נועזת: טויוטה, שתמיד נתפסה כשמרנית בכל הנוגע לרכבים חשמליים, מבקשת כעת לכבוש מחדש את שוק הפרימיום בעידן החשמלי.

ההשקה התקיימה בוונ סיטי שביפן, לצד דגמי GR GT ו-GR GT3, ומדגישה כוונה ברורה להטמיע טכנולוגיות מתקדמות בדגמים סדרתיים עתידיים.

עיצוב שמכבד את העבר, מסתכל לעתיד

העיצוב של הדגם החדש שומר נאמנות לקווי ה-DNA של המקור: מכסה מנוע ארוך, פרופיל נמוך ורחב, וזנב אירודינמי מובהק. אך הגרסה החשמלית מוסיפה שפה עיצובית מינימליסטית ועתידנית - תאורת LED דקיקה, קווים חדים וחלקים, וכמובן העדר מערכות קירור מסורתיות או פליטות גזי פליטה.

מבנה הרכב מבוסס על שלדת אלומיניום משותפת עם דגם ה-GR GT. הרכב החדש גדול במעט מקודמו - ארוך ב-7.5 אינץ' ורחב ב-5.7 אינץ' מה-LFA המקורית, עם בסיס גלגלים מוארך המבטיח יציבות משופרת במהירויות גבוהות.

בתוך התא, יוק (yoke) במקום ההגה המסורתי רומז על מערכת נהיגה אוטונומית מתקדמת, בשילוב חומרי פרימיום כמו עור איכותי וסיבי פחמן.

טכנולוגיה מתקדמת - סוללות מצב מוצק בדרך

פרטים טכניים מדויקים עדיין מוגבלים, אך טויוטה מבהירה כי מדובר ב-"halo car" - רכב דגל שתפקידו העיקרי הוא פיתוח וייעול טכנולוגיות שיועברו בהמשך לדגמים מסחריים. במרכז הבמה: סוללות מצב מוצק שמבטיחות טעינה מהירה משמעותית וטווח נסיעה ארוך יותר.

מערכת ההנעה החשמלית מבטיחה תאוצה מיידית ללא עיכוב, בניגוד למנועי בעירה, אך שומרת על חוויית נהיגה ספורטיבית דרך מערכות בקרת יציבות מתקדמות. ההשקה מציינת את עקרון "שיקינן סנגו" - מסורת יפנית של שימור והעברת ידע, בהובלת אקיו טוידה, יו"ר טויוטה ונהג מקצועי בעצמו.

לא רק חשמל - דגמי GR GT בדרך למסלולים

מכמונת מהירות
צילום: אריאל אטיאס

מהפכה באכיפת מהירות: כ-250 מצלמות חכמות יחליפו את "הקופסאות הכתומות" בכבישים

כמות שיא של קטל בדרכים, עלייה בתאונות הקטלניות מביאים את המשטרה לשנות גישה - החלפת המערכות הקיימות במשוכללות; המטרה: לגרום לנהגים לנסוע בגבול המותר

רן קידר |
נושאים בכתבה מצלמת מהירות

משטרת ישראל פרסמה יוצאת במכרז להתקנת כ-250 מצלמות מתקדמות מבוססות מדידת מהירות ממוצעת, טכנולוגיה שתחליף את מערכת A-3, המכונה "הקופסאות הכתומות", אחרי יותר מ-14 שנות פעילות. התקנה ראשונית של המצלמות החדשות תהיה בחצי השני של 2026, והפעלה מלאה לקראת 2027.

איך עובדת הטכנולוגיה החדשה?

המצלמות החדשות שוברות פרדיגמה: במקום מדידת מהירות נקודתית, הן מחשבות מהירות ממוצעת על פני קטע כביש של מאות מטרים עד קילומטרים. הרכב מתועד פעמיים: בכניסה וביציאה, באמצעות טכנולוגיית ANPR (Automatic Number Plate Recognition), שמזהה לוחיות רישוי בדיוק של 97% בתנאים רגילים ו-90% במהירויות גבוהות. הזמן בין התיעודים מחולק במרחק, וכל חריגה מהמגבלה הממוצעת מובילה לדוח אוטומטי.

המערכת עמידה בתנאי שטח קשים: חיישני אינפרא-אדום ו-LED מאפשרים צילום לילה, פלאש להתמודדות עם תאורה לקויה ומגן נגד ונדליזם. בנוסף, היא מזהה נתיב נסיעה מדויק, מה שמאפשר אכיפה גם על חציית נתיבים מסוכנת או נסיעה בנתיבי חירום. התיעוד כולל תמונות קלוז-אפ של לוחית הרישוי, זמן מדויק ברמת אלפיות שנייה, מיקום GPS ופרטי המצלמה. הנתונים מועברים דרך רשת מוצפנת לארונות שליטה מרכזיים, עם גיבוי תקשורת.

בישראל כבר נוסה פיילוט בכביש הערבה, שהוכיח ירידה של קרוב ל-20% בעבירות מהירות. במדינות כמו בריטניה והולנד, שבהן מופעלות מאות אלפי מצלמות דומות, נרשמה ירידה של אפילו 40% בתאונות קטלניות. המכרז דורש מהספק הזוכה הוכחת אמינות משפטית, כולל בדיקות מכון התקנים ותקני סייבר.

הזדמנויות: מה הטכנולוגיה מבטיחה?

המהפכה מבטיחה שיפורים משמעותיים. ראשית, הפחתת מהירות אמיתית: במקום "ציד נקודתי", האכיפה תכסה התנהגות לאורך זמן, מה שצפוי להוריד תאונות קשות ב-25% ומעלה, על פי נתונים אירופיים. שנית, אכיפה בכל תנאי: לילה, גשם או לוחיות מיוחדות (צבאיות, זמניות). שלישית, שקיפות: תיעוד דיגיטלי מלא יקטין טענות על אי-דיוקים ויאפשר ערעורים מבוססים. רביעית, שילוב עם מערכת ISA (Intelligent Speed Assistance), שמשנת 2025 חובה בכל רכב חדש – ימנע חריגות מראש.