טורס היברידי. צילום יואב פולסטורס היברידי. צילום יואב פולס

נהיגה ראשונה - KGM טורס היברידי

הדגם השני בו נהגנו, והוא הרלוונטי ביותר לשוק המקומי הוא ה KGM טורס ההיברידי שמביא עימו תא נוסעים מרווח מאוד, וצריכת דלק מפתיעה.

עוד נצפו, וכרגע לא יגיעו לארץ הטורס החשמלי והאקטיון החדש. 

יואב פולס |

הדגם השני אותו השיקה עתה KGM הוא הטורס ההיברידי. את ה KGM טורס אין צורך להציג, מדובר בקרוסאובר בסגמנט C-Suv ששווק עד עתה עם מנועי טורבו בנזין, והנעה קדמית או כפולה.

לשוק הזה הגיע הטורס עם מספר יתרונות מובנים, העיצוב שלו לא דומה לאף קרוסאובר שנמא עימו בסגמנט, ולמרות בסיס גלגלים של 2.68 מטר הוא מציג תא נוסעים מרווח מאוד, ומרווח משמעותית מחלק מהמתחרות.

עם זאת, על הצלחת הטורס העיבה העובדה שהוא שווק עם מנועי טורבו בנזין בלבד, ונעדר משוק ההנעות האלטרנטיביות. את זה מתקנת עכשיו KGM עם טכנולוגיה היברידית שהיא רוכשת ישירות מ BYD ומטמיעה בטורס ההיברידי.

מימדים ועיצוב

הטורס שומר על המימדים החיצוניים שלו עם אורך כולל של חצי מילימטר מעל 4.7 מטר, רוחב של 1.89 מטר וגובה של 1.71 מטר ( או 1.72 מטר עם קורות גג). בסיס הגלגלים נותר כאמור על אורך של 2.68, והודות לתכנון פנימי חכם, מתקבל תא נוסעים מרווח באופן מפתיע.

העיצוב שומר על המאפיינים המוצלחים של הטורס עם חזית מזוהה מאוד. יחידות לד ישרות משני הצדדים בהן מוטמעת יחידת התאורה הראשית. שישה אלמנטים מאונכים פזורים לרוחב החזית, ושילוב של צבע המרכב עם חלק מרכזי צבוע בשחור וכיתוב TORRES . מכסה מנוע ארוך עם ידיות דקורטיביות משני הצדדים קרוב לקורה A. על אף שאין לידיות האלה כל פונקציונליות אמיתית, אני מתחיל להתרגל לנוכחותן.


KGM טורס היברידי. שומר על העיצוב המזוהה. צילום יואב פולס


בתי הגלגלים עם פלסטיקה שחורה כמו גם בתחתית המרכב, מנופחים מעט בהשוואה לדלתות הצד ומסייעים לעיצוב להיראות יותר קשוח ממה שהוא באמת. קורות הרכב שחורות, כאשר קורה C (מאחורי חלון הדלת האחורית) כסופה, וגם כאן הקו העליון של החלונות אינו מקביל לקו הגג, דבר שכמי שנהנה מ OCD מפריע לי כל פעם מחדש. מאחור יחידות התאורה משולבות לד ודלת אחורית שנראה כאילו נפתחת הצידה, אבל באמת נפתחת כלפי מעלה, ואותו 'כאילו גלגל רזרבי' שאין לו שום תפקיד למעט עיצובי, עם זאת יוצר מראה מיוחד ושונה מאוד מאופנת הקרוסאוברים הקיימים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

סביבת הנהג היא זו המוכרת לנו מדגמי KGM החדשים עם הגה גדול (גדול מדי) קטום בחלקו התחתון. מול הנהג לוח מחוונים בגודל ''12.3 שזונח את התצוגות המסורתיות של חוגות לטובת תצוגה 'מעוצבת' יותר. במרכז הדשבורד צג מולטימדיה בגודל ''12.3 גם הוא, עם קישוריות םאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי באמצעות כבל נתונים. מתחת למולטימדיה מעין מדף נאה לרוחב כל הדשבורד. פתחי מיזוג גדולים ויעילים, וקונסולה 'צפה' בין הנהג לנוסע לטובת תחושה אוורירית ופתוחה ופחות לוחצת. הצבעים הפנימיים משלבים חום בהיר עם שחור, נאים מאוד לטעמי. מושב הנהג נוח עם אפשרויות הכיוונון המקובלות, כך שכל נהג יכול לאמץ את תנוחת הנהיגה הנוחה לו מול ההגה המתכוונן לגובה ולעומק כמקובל.

המרווח מאחור מצוין ומדובר ברכב שיכול לאלכס בקלות שני מבוגרים בנוחות מירבית או שלושה צעירים יותר. סה"כ תא הנוסעים של הטורס הוא אחת מנקודות החוזק הגדולות מול המתחרים שמרגישים צפופים ממנו.


KGM סביבת נהג. צילום יואב פולס


השינוי המשמעותי - הנעה היברידית מתקדמת

לטורס ההיברידי מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 150 כ"ס ומומנט 22.4 קג"מ. המנוע החשמלי מפיק 177 כ"ס ומומנט של 30.6 קג"מ, וההספק המשולב הוא 204 כ"ס. צריכת הדלק הרשמית בתקן WLTP עומדת על מעל 16 ק"מ לליטר עם הבדלים מינוריים בין דגם עם חישוק בגודל ''18 לעומת אותו הרכב עם חישוק ''20.

הנהיגה ברכב נעימה עם בידוד רעשים מצוין, כאשר הרכב עושה שימוש מיטבי בהנעה ההיברידית, ורק כאשר מחשב הרכב מחליט משולב מנוע הבנזין. עם הפעלת מנוע הבנזין הדבר מורגש בתא הנסעים אבל לא מדובר על רעש לא נעים או חריג אלא רק איזכור לנוכחותו.

אין נתון רשמית לתאוצה מעמידה ל – 100 קמ"ש, דבר שנצטרך לבחון כשיגיע הרכב למבחנים בארץ, המהירות מקסימלית 180 קמ"ש. גם ללא נתון תאוצה רשמי, הרכב מגיב היטב ומאיץ ללא קושי גם אם אין לו 'מחץ' או שלא מדביק את הנהג למושב בהאצות. נהגנו ברכב גם בכבישים מהירים וגם בכבישים צדדיים בגרמניה, ובשום שלב לא היה מחסור בכוח.

עד כמה שיכולנו לבחון את אחיזת הכביש במתווה הנהיגה שהיה לרשותנו, ומההיכרות עם הורס בגירסאות הבנזין שלו, משובר ברכב עם אחיזת כביש טובה וגבוהה, אבל גם זה נתון שנצטרך לבחון יותר לעומק כשהרכב יעמוד לרשותנו בישראל.

צריכת דלק מרשימה 

צריכת הדלק הרשמית של הטורס עומדת כאמור על כ- 16 ק"מ לליטר. בפועל בנהיגה נורמטיבית לרבות חלקים מהירים ופקקים, הציג הטורס צריכת דלק של 18 ק"מ לליטר, כאשר לאורך עשרות ק"מ גם התחלפו נהגים.

בתחום הבטיחות מצויד הטורס במערכות הבטיחות האקטיבית המוכרות כמו בלימה אוטומטית, תיקון סטייה מנתיב, קריאת תמרורים ועוד. עם קבלת הרכב בישראל נוכל לדעת בדיוק אילו מערכות מגיעות לישראל ובהתאם ציוני איבזור בטיחות.

הטורס ההיברידי הצפוי הגיע לישראל לקראת סוף אוקטובר, עומד לפגוש תחרות אגרסיבית מאוד הן מצד דגמי הפלאג אין הייבריד החדשים המגיעים אלינו מסין (BYD, צ'רי, ג'אקו ו MG), שבהינתן שלא מטעינים אותם הם עדיין נותרים היברידיים. בנוסף, דגמים היברידיים של קיה ספורטאז', יונדאי טוסון וטויוטה ראב 4 נהנים ממוניטין חזק מאוד מתחרים גם הם בעולה החדש מדרום קוריאה. לגוב האריות הזה נכנס הטורס ללא רגשי נחיתות כשהוא מביא עימו ערכים מוספים בתחום העיצוב, המרווח הפנימי, ויבואן ותיק ומוכר עם רשת שירות ארצית מוכחת.


KGM טורס היברידי. צילום יואב פולס


מחירים משוערים

עד להשקת הטורס ההיברידי בישראל שצפויה להיות בסוף אוקטובר, עדיין אין לנו מחיר, וממה שאנחנו מבינים עדיין מתקיים מו"מ עם היצרן על קבלת מחיר שיאפשר לטורס להיות תחרותי, בסביבת מחירים שבין 170.0 אש"ח ל 190.0 אש"ח. כך שאם אנחנו מבינים את האירוע נכון, דגם הכניסה לא יכול להיות יותר יקר מכ – 175.0 עד 180.0 אש"ח, והדגם המאובזר צריך להיות משווק במחיר נמוך מ 190.0 אש"ח.

כך או כך, מדובר ברכב מעניין מאוד עם עיצוב מזוהה, מרווח פנימי מצוין, שגם מבצע בפועל באופן מצוין על הכביש לרבות צריכת דלק חסכונית.

שניים שכרגע לא יגיעו לישראל, וחבל

שני דגמים נוספים אותם פגשנו 'בטעות' ובשלב זה לא אמורים להגיע לישראל, בעיקר בגלל תמחור גבוה מדי של היצרן הם הטורס החשמלי והאקטיון ההיברידי.

הטורס החשמלי, הוא פשוט KGM טורס עם הנעה חשמלית. פגשנו אותו בהשקה באופן סטטי בלבד, ומכיוון שאנשי היבואן ציינו כי אין כוונה להביאו לארץ לא ממש התעכבנו עליו. עיצובית מדובר בטורס עם יחידות תאורה קדמיות ואחוריות שונות (כשהקדמיות זהות לאלו של המוסו החשמלי, ומסגירות את העובדה ששתי כלי הרכב חולקים אותה פלטפורמה), לבדל אותו מאחיו זוללי מיץ דינוזאורים.

לטורס החשמלי שנקרא Torres EVX מנוע חשמלי בהספק של 207 כ"ס ומומנט של 34.6 קג"מ. הסוללה כאן בקיבולת 73.4Kwh והטווח המוצהר עומד על 462 ק"מ. 

KGM אקטיון


KGM אקטיון החדש. כרגע לא בתכניות ייבוא לישראל. צילום יואב פולס


הדגם השני הוא ה KGM אקטיון החדש. מי שזוכר את האקטיון הישן של שנת 2008 לערך, מדובר באחת המכוניות המעוותות בתעשיית הרכב עם חזית שפוצעת את העין, מרכב של קרוסאובר קופה ויכולות שטח אמיתיות. כשהיצרנית השיקה אותו אף אחד לא הבין את תצורת המרכב הזו, והביקורות בהתאם, למרות שהיה מדובר ברכב שטח קשוח עם שלדת סולם והילוך כח שהיה יכול לצאת למסלולי שטח מאתגרים.  ולא הרבה זמן לאחר מכן השיקו יצרני הפרימיום הגרמניים מרכבים בתצורה דומה, קראו לה 'קרוסאובר קופה' וכל העולם הריע. 

האקטיון החדש עם צללית שמזכירה יותר מכל ריינג' רובר. החזית מקבלת את הזהות המותגית של KGM עם אותם פסי לד משני צידי החזית, וביניהם משחק של צורות גיאומטריות (טרפזים למיניהם) המורכבים מיחידות לד קטנות. מהצד צללית המזכירה במעט את הטורס, וגם בה קו החלונות העליות אינו מקביל לקו הגג. מאחור שמשה אחורית אופקית יחסית, עם ספוילר גדול ומודגש בחלקה העליון. שני פסי לד מכל צד וביניהם הכיתוב ACTYON. יחידות התאורה האדומות מזכירות את אלו שראינו בטורס החשמלי. 

מדובר ברכב שנראה מרשים מאוד, למרות שהמימדים החיצוניים קרובים מאוד לאלו של הטורס עם אורך כולל של 4.74 מטר, רוחב של 1.91 מטר, גובה של 1.67 מטר (או 1.68 מטר עם קורות גג), ובסיס גלגלים של 2.68 מטר, זהה לזה של הטורס. האקטיון החדש מונע עם מערכת ההנעה הבנזינית של הטורס, כלומר מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 163 כ"ס ומומנט של 28.6 קג"מ. אני משער שבמהרה הוא יקבל את מערכת ההנעה ההיברידית של הטורס וכן את ההנעה החשמלית, ואז יבוצע נסיון נוסף על ידי 'טלקאר' לקבל מחיר אטרקטיבי על מנת להחזיר אותו לארץ.




KGM אקטיון. צילום יואב פולס

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טויוטה קורולה. שליטה כמעט בלתי מעורערת. צילום יואב פולסטויוטה קורולה. שליטה כמעט בלתי מעורערת. צילום יואב פולס

10 הרכבים הכי נמכרים בהיסטוריה - מה הפך אותם לסיפורי הצלחה?

מי היו הרכבים שנמכרו בכמויות של עשרות מיליונים ולמה אהבנו אותם? 

רן קידר |

עולם הרכב מלא בהבטחות ובניסיונות. בכל שנה יוצאות לשוק מאות גרסאות חדשות של דגמים מוכרים לצד רכבים שפותחו מאפס בתקווה לכבוש את ליבם של נהגים. רובם נשכחים אחרי כמה שנים, חלקם הופכים לפופולריים אך שומרים על הצלחה מקומית בלבד, ורק מעטים מצליחים לחצות יבשות, תרבויות ושנים. אותם מעטים נכנסים להיסטוריה של ענף הרכב כמודלים שהשפעתם חורגת הרבה מהענף עצמו. הם הפכו לסמל של עידן, של אורח חיים ושל מגמה כלכלית עולמית.

כאשר בוחנים את עשרת הדגמים הנמכרים ביותר בהיסטוריה, מגלים שלא תמיד מדובר במכוניות מרהיבות או יוקרתיות. פעמים רבות אלו דווקא המכוניות הפשוטות, היעילות, הזולות יחסית או החזקות במובן הפונקציונלי,  אלו שהצליחו להיכנס ללב השוק, להפוך לנחלת הכלל, ולשמור על מעמד יציב לאורך עשורים. הסיפור שלהן הוא סיפור של הבנה עמוקה של צרכי השוק, של חדשנות טכנולוגית במקומות הנכונים, ושל יכולת להתאים את עצמן לשינויים תרבותיים וכלכליים גלובליים.


1. טויוטה קורולה - המכונית של כל אחד


מאז השקתה ב-1966 נמכרו בעולם יותר מ-60 מיליון יחידות של טויוטה קורולה. מדובר במספר בלתי נתפס שמציב אותה במקום הראשון בפער משמעותי מכל מתחרה אחרת. הקורולה לא נולדה כדי לספק חוויית נהיגה מסעירה או עיצוב פורץ דרך, אלא כדי לתת מענה לצורך פשוט: מכונית משפחתית אמינה, חסכונית וברת השגה.

ביפן של שנות ה-60 השוק היה צמא לרכב נגיש שיכול לשרת משפחות של מעמד ביניים. טויוטה קלעה בדיוק לנקודה הזו. בהמשך, כשהחלה לייצא את הקורולה לארה״ב ולאירופה, היא זכתה לחיבוק מהיר הודות לאותה תכונה בסיסית: רכב שעובד. אין הפתעות, אין תקלות מיוחדות - פשוט רכב שמוביל את המשפחה ממקום למקום בביטחון ובאמינות.

היתרון הגדול של הקורולה היה ונשאר אמינות יוצאת דופן. סיפורים על רכבים שעברו מאות אלפי קילומטרים מבלי לראות מוסך הפכו לאגדה אורבנית אך גם למציאות בשטח. בישראל, לדוגמה, דגמי קורולה משנות ה-90 וה-2000 עדיין נוסעים על הכביש מדי יום, לעיתים כ״יד שלישית״ או ״רביעית״, ועדיין שומרים על ערך סביר. הדבר המדהים הוא שרבים מהרכבים הללו ממשיכים לתפקד ללא תקלות משמעותיות, כשהטיפול העיקרי שהם דורשים הוא החלפת חלקי בלאי רגילים.

רכב חשמלי ניו  NIO
צילום: ניו

שוק הרכב החשמלי מתכונן למהפך: מבול של דגמים סינים חדשים בדרך לישראל - האם שווה לחכות?

השינויים הטכנולוגיים המהירים בסין שוברים את כללי המשחק - היבואנים בישראל מנסים למכור את המלאי הגדול עם מבצעים, אך נתקלים בצרכנים שמבינים שאולי כדאי להמתין; וגם - למה התשלום השוטף על רכב חשמלי יעלה, מה יקרה למס הקנייה בשנה הבאה, החסמים מפני רכבים חשמליים והיתרון לרכבי הפלאג אין  



רן קידר |
נושאים בכתבה רכב חשמלי

שוק הרכב החשמלי בישראל, שנראה רק לפני שנה כמי שנמצא על מסלול של צמיחה מואצת, ניצב כיום בצומת דרכים. מצד אחד, יש שפע דגמים, מחירים אטרקטיביים ומבצעים בלתי פוסקים. מצד שני, הרוכשים הפוטנציאליים מבינים שמדובר בשוק שבו אתה קונה מוצר שתוך כמה חודשים עשוי להיות "מיושן". רוב האנשים לא יקנו אייפון 16 כעת ויחכו כבר לאייפון 17, וזה תופס גם ברכבים - אם יש דגמים חדשים, אז למה לקנות עכשיו?

הסיבה היא הנחות. זו סיבה מספיק משמעותית, כשברקע גם, יש את עניין המיסוי. מס הקנייה צפוי לעלות בשנה הבאה. ועדיין, הציבור מעדיף את המוצר המתקדם יותר. וככה בעצם המכירות עדיין נמוכות למרות שהפיתוי גדול. 

לקראת סוף השנה צפוי גל של דגמים סינים משודרגים, עם טכנולוגיות מתקדמות, טווחים ארוכים יותר, ומנועים חזקים. יכול להיות שהציבור מחכה להם כשצריך גם לומר - ההיברידיות כבשו את הצמרת. המכירות שלהן עולות בקצב מרשים והן נתפסות כטובות ונכונות יותר לציבור מאשר חשמליות. הנתח של החשמליות במסירות היה שנה שעברה 26%, והשנה הוא מתחת ל-205. ההיברידיות גדלו פי 2. 

סין לא עוצרת: שיפורים כל חצי שנה ושדרוגים של ממש

בסין מתרחש מהלך שמייצר פערים ברורים בין מה שנמכר בישראל כחדש לבין מה שכבר נחשב למיושן במונחים סיניים. דגמים רבים שנמכרים בישראל כעת כ"צעקה האחרונה" הם רכבים נחותים בעיניים סיניות כי יש כבר דגמים חדשים שעולים עליהם. הדגמים האלו יגיעו לכאן ויהפכו את הדגמים שנמכרים כעת כמיושנים. 

הטכנולוגיה החשמלית - בעיקר בטעינה, ובמרחק שניתן לנסוע, משתפרים בצורה דרמטית ומעבר לכך שהם הופכים את הנסיעה והשימוש ברכב לנוח יותר הם הופכים את הרכב למיושן וכשה שיהיה אולי קשה אחר כך למכור אותו. דמיינו מה יקרה עוד שנתיים-שלוש שהרכבים החשמליים יהיו הרבה יותר מתקדמים וטובים מהיום. מי ירצה לקנות רכב חשמלי שהוא שנתיים-שלוש על הכביש, זו תקופה של כמה דורות בעולם הטכנולוגי המתקדם.