המימוש הבא בקבוצת דסק"ש - גב ים

אחרי שחתמה על מזכר הבנות עם פורטיסימו למכירת חלקה (36%) בסלקום, דסק"ש תנסה למכור דרך נכסים ובנין מניות בגב ים - גם כדי להיפגש עם מזומנים וגם כדי להיכנס למדדים
רוי שיינמן | (3)
מניית גב ים  גב ים -0.33% זינקה מהשפל של אוקטובר ב-34% למחיר של 28 שקלים, שווי של כ-6.1 מיליארד שקל. גב ים היא הנכס העיקרי של פירמידת דסק"ש והזינוק הזה מגדיל את סיכוי ההבראה של הקבוצה כשבמקביל הקבוצה נערכת למכירת השליטה בסלקום.     בקבוצת דסק"ש  דיסקונט השקעות 1.57% לא יודו בזה, כי זה עלול ללחוץ את המחיר למטה, אבל הזינוק במניה הוא הזדמנות גדולה למימוש שכל כך חשוב לנכסים ובניין  נכסים ובנין -2% (האמא של גב ים והבת של דסק"ש). מימוש חלקי היה לפני כחודשיים וחצי כשנכסים ובניין החליפה אגרות חוב שלה עם מניות גבי ים בעסקה של 230 מיליון שקל (בשתי פעימות) מול כלל ביטוח כלל עסקי ביטוח -1.96% . זה הוריד את שיעור ההחזקה של נכסים ובניין בגב ים ל-81.8%. עדיין, סיכוי טוב שבשבועות הקרובים ולכל המאוחר בחודשיים הקרובים, הקבוצה תפעל למימוש מניות נוספות. הסיבה העיקרית היא החובה להקטין את המינוף הגדול בכל אחת משכבות הפירמידה. זה משתלב כמובן עם הכוונה למכור את סלקום סלקום 0.24% כשפורטיסמו הציעה לקנות את אחזקותיה של דסק"ש בסלקום (כ-36%) תמורת 925 מיליון שקל לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל. המימוש בסלקום יבטיח את החזרי אגרות החוב של דסק"ש עד לתחילת 2025. נכסים ובניין שגם לה יש מצוקה תזרימית קיבלה מימון שצפוי להבטיח את התשלומים למעל שנה. 

למה זינקה גב ים?

בעקבות המימוש בסלקום גם גב ים זינקה, וזאת מכיוון שהמימוש הצפוי בסלקום מוריד קצת את הלחץ של הקבוצה לעשות מימושים נוספים. המשקיעים סבורים שעסקת מכירת סלקום תושלם ופחות חוששים מלחץ על מניית גב ים, אבל דווקא כעת זו תהיה הזדמנות גדולה של הקבוצה לממש ולא במחיר זול. כשלוקחים בחשבון את הדיבידנדים שחולקו מאז הרכישה, מקבלים מחיר של מעל 31 שקל למניה. העסקה לרכישת מניות מאהרון פרנקל היתה ב-37 שקל, כבר לא כל כך רחוק. מדהים מה חודש אחד של עליות יכול לעשות. 

מתי ובכמה יהיה המימוש?

המימוש הצפוי מתחבר עם הרצון של הקבוצה להכניס את גב ים למדדים המובילים בבורסה. כדי שזה יקרה היא צריכה לרדת בשיעור ההחזקה מתחת ל-80%, בעוד שהיא מחזיקה כעת כ-82%, וזאת בכדי להביא את משקל החזקות הציבור ל-20% ומעלה בפועל, היא עשויה לממש יותר כשאם הם יחכו ייתכן שיוכלו למכור במחיר גבוה יותר - עדכון המדדים יביא לביקוש גדול יחסית של המוסדיים ביום העדכון.  העדכון הקרוב הוא בסוף מרץ, הקבוצה יכולה לחכות, אבל סביר שהיא תפעל בטווח הקרוב להרגיש את השטח. האפשרות ההסבירה היא הפצה של מניות וירידה מתחת לשיעור של 80%.  המשמעות הכספית היא מימוש של כ-120 מיליון שקל שעשוי להגיע גם ל-200 מיליון שקל, אך זה לא יפתיע אם בהמשך הקבוצה, דרך נכסים ובניין תיפגש עם סכום מצטבר של 300 מיליון שקל.  זו האפשרות הסבירה, אבל בדסק"ש הכל נזיל. הקבוצה שרק לפני כחודשיים היתה עם ערך נכסי שלילי של מאות מיליוני שקלים, עברה לערך כלכלי חיובי של מאות מיליוני שקלים, אלא שגם היא יודעת שהכל תנודתי. הפעם, הנהלת הקבוצה, לא תחכה להשבחה מלאה, היא כבר לא חולמת לחזור מהר למחיר של 37 שקל בגב ים (עסקת אהרון פרנקל), היא תיפגש עם מזומנים עוד קודם. דווקא עכשיו כשהשוק רגוע ועסקת רכישת סלקום עוברת בדיקה מצד אנשי פורטיסימו יש לה צ'אנס למכור כמות מניות גדולה. הימור והמתנה עם מימוש גב ים לעוד חודשים, יכול להתברר כטעות.  התרחיש האופטימי הוא מכירת סלקום ומימוש קטן בגב ים. אבל דמיינו שפורטיסימו מקבלת רגליים קרות, והלחץ על הקבוצה מתגבר. מניית גב ים תסבול מסנטימנט שלילי. מממשים כשאפשר - ועכשיו אפשר, ומכאן שכל רגע עד עדכון המדדים הקרוב הוא אופציה למימוש. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מסכים שעדיף לממש קצת ומספיק מגב כדי לסגור סיפור (ל"ת)
    12/12/2023 10:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פורטיסימו ינצלו את המצב למחיר נוח יותר - אין ספק בכלל (ל"ת)
    מנהל כספים 11/12/2023 19:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מחזיק דסקש מקווה לטוב (ל"ת)
    רפאל 11/12/2023 19:11
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳