הבורסה גדלה בקצב השני הגבוה בעולם; גידול של 28% במספר החברות חדשות - בשנתיים
הבורסה רוצה לקדם רישום כפול - רק שתי חברות חדשות עשו זאת השנה, אך בסופה 10% מהחברות היו דואליות. זרים קנו מניות בהיקף 9 מיליארד ש' - מה שהשפיע על ייסוף המטבע. גאות בת"א בניה ברקע הביקושים, ת"א טכנולוגיה בתשואת חסר מול הנאסד"ק. איך נראות העליות והירידות הבולטות?
הבורסה לניירות ערך בתל אביב מסכמת את שנת 2021 ומדווחת על שיא במספר החברות החדשות מאז 1993 כאשר 97 כאלו יצאו להנפקה בשנה החולפת, מתוכן 56% חברות הייטק ו-8% הינן שותפויות מו"פ. 2 חברות חדשות בלבד ביצעו רישום כפול - וזאת למרות שאיפת הבורסה המקומית להגדיל את מספרן של אלה. הדבר בין היתר קשור להשקעות שצריכות החברות לעשות כדי לחזק את הנגישות למשקיעים זרים, כולל דיווחים באנגלית. גיוסי ההון הסתכמו בכ-26 מיליארד שקל, 52% יותר מהשנה המקבילה, אז הסתכמו הגיוסים בכ-17 מיליארד שקל, והכפלה של נתון זה משנת 2019, אז הסתכם בכ-13 מיליארד שקל. 10.5 מיליארד שקל גויסו בהנפקות IPO, ו-12 מיליארד שקל נוספים מהחברות החדשות שהצטרפו למדד ת"א 90. בפילוח למניות, בהיבטי התשואה - החברות המצליחות ביותר השנה היו ארנה גרופ של צחי אבו ועוסקת בנדל"ן מניב מסחרי וקניונים בישראל ובחו"ל, שנסקה בכ-912%. לארנה סטאר גרופ נכנס גם המשקיע ג'קי בן זקן, שרכש מניות גם בחברה שבאה אחריה ברשימה - בריל 1.47% . החברה שעוסקת ביבוא ושיווק נעליים, בגדים ואביזרי אופנה ברשתות חנויות -נסקה מתחילת השנה 513%. אחריה מגיעה חברת האופנה הדואלית תפרון 0.3% , העוסקת בעיצוב,ייצור ושיווק מוצרי הלבשה תחתונה ובגדי ספורט ונסקה השנה בכ-287%. את הרשימה חותמת חברת תיגבור -0.58% העוסקת בשירותי כח-אדם וסיעוד ושירותי שמירה ואבטחה, שנסקה בכ-264% מתחילת השנה. מנגד, החברות שהצליחו פחות הובלו על ידי אקסיליון -1.03% העוסקת בפיתוח, ישום והטמעה של תוכנה מבוססת בינה מלאכותית לניהול וייעול מערך התחבורה בערים שצנחה השנה 86% לאחר בעיות בקידום פיילוטים בחו"ל ריבים פנימיים בהנהלת החברה, שלימים הובילו להתפטרות המנכ"ל. גם קוויק של אבירם גנות, העוסקת בשיווק קמעונאי אונליין של מזון התרסקה השנה בכ-75%, לאחר שהונפקה בשווי מנופח. רב בריח -0.39% הונפקה השנה על ידי שמואל דונרשטיין, בידיעת תחילה כי החברה בדרך לפרסם דוחות גרועים. התגובה - התרסקות של 26%. בואו להשתתף בסקר השנתי של ביזפורטל בו תוכלו לקרוא ולבחור את האיש המאכזב של השנה. ובחזרה לחברות החדשות: 9 חברות חדשות נרשמו בבורסה באמצעות מיזוג עם שלד בורסאי, מרביתן חברות היי-טק. מספר החברות הנסחרות בבורסה עומד בסוף השנה על כ-540 חברות, הנתון הגבוה ביותר מאז שנת 2012, מתוכן 53 הן חברות דואליות - 10% אם כן. בשנתיים האחרונות שיעור הגידול בחברות החדשות הסתכם בכ-28%, הנתון השני בגודלו בעולם. שווקי המניות חצו את רף הטריליון שקל וכל החברות הכלולות במדד ת"א 125 חצו את שווי מיליארד השקלים, כך דווח על ידי הבורסה. עוד דווח על גידול משמעותי בהיקף ההשקעות של משקיעים זרים, כאשר אלו רכשו מניות בסך של כ-9 מיליארד שקל, 34% מסך הכספים שגויסו בשוק, וזאת לאחר שנתיים בהם צימצמו את השקעותיהם. מהנתון האחרון עולה גם חלק מההשפעה כאמור על ייסוף השקל, זאת בנוסף לגורמים "שגרתיים" אחרים, כך לפחות לגישת בנק ישראל - דוגמת גידור החשיפה למט"ח מצד הגופים המוסדיים. כאמור, גם ההתעניינות של משקיעים זרים, שצריכים להמיר מט"ח לשקלים, בחברות הנסחרות כאן, תרמה להתחזקות המטבע המקומי. מדד ת"א 35 עלה השנה בכ-26%, מעט פחות ממדד ת"א 90 שעלה בכ-29%. עוד נמסר כי בחמשת השנים האחרונים, המדדים המובילים היו מדדי ת"א טכנולוגיה ות"א נדלן, שעשו תשואה מצטברת של כ-169% וכ-165% בהתאמה, תשואה שנתית ממוצעת של כ-34% ו-33%. בראייה שנתית עשה מדד ת"א טכנולוגיה 10% בשנה החולפת, וזאת לעומת ת"א נדל"ן, שעשה לא פחות מ-57% ב-12 החודשים האחרונים. ההשוואה כאן יכולה להיות מדד הנאסד"ק בוול סטריט, שמוטה טכנולוגיה, הוא מצדו עלה ב-28%, כך שהמדד המקומי פה סיפק ביצועים פחות טובים. מדד ת"א בנייה עלה השנה בכ-64%, בעיקר בהשפעת הזינוק בביקוש לדירות. מדד ת"א בנקים 5 ראה עליה של כ-58% והגיע לשיא של כל הזמנים, כשמחירו כעת הוא כ-38.1 שקלים. גם מדד ת"א נפט גז עלה באחוזים דומים, בעיקר תודות לזינוק במחירי הסחורות בעולם ומחירו כעת הינו 8.37 שקלים. שווקי האג"ח המשיכו בצמיחה, וזאת בעירוב עם ריבית אפסית במשק, דבר שלרוב מאט את הצמיחה בשווקים אלו. נצפתה עליה במרבית מדדי איגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות, בראשן איגרות החוב צמודות המדד שעלו בכ-8%-9%. איגרות החוב שיצאו דופן הינן איגרות החוב הממשלתיות השקליות בריבית קבועה, כאשר אלו רשמו ירידות של עד כ-3% וזאת בדומה לאג"ח ממשלת ארה"ב, ובעיקר בהשפעת ציפיות להעלאת ריבית. שוק האג"ח המקומי נתן מענה לצורכי המימון המתגברים של הסקטור העסקי כחלק מהתאוששות מהמשבר, כפי שהיה בשנה הקודמת. כ-88.5 מיליארד שקל גויסו בהנפקות אג"ח של חברות לציבור ולגופים מוסדיים בת"א. הגיוס מהציבור עמד על כ-72 מיליארד שקל, או 81% מכלל הכספים שגויסו. מחזור המסחר היומי באג"ח כולל קרנות סל הסתכם בכ-4 מיליארד שקל, 4% פחות מנתון זה בשנת 2020, וגבוה בכ-13% מהנתון בשנת 2019. בשנה הנוכחית נפתחו תתי ענפים חדשים שכללו בין השאר פוד-טק, רובוטיקה ותלת מימד, אנרגיה מתחדשת, ואשראי חוץ בנקאי ורשתות שיווק. עוד השיקה הבורסה מדדים חדשים שכללו את מדד ת"א קנאביס, מדד ת"א רשתות שיווק, מדד ת"א דואליות, מדדי ה-All Bond ושדרוג מדד ת"א ביטוח. איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך: "אנו מסכמים את השנה עם קרוב ל-100 חברות חדשות. הבורסה משקפת את הצלחת הכלכלה המקומית ואת המקום המשמעותי שיש בישראל לסקטור ההייטק. אני מאמין כי השילוב בין מגזר פרטי ויזמי חזק לבין צעדים של הממשלה שתורמים ליותר פעילות בשוק ההון, הוא שילוב מצוין שנותן לנו הרבה אופטימיות לקראת 2022".
- 1.אבי1 31/12/2021 03:58הגב לתגובה זולבדוק את התשלום להוט כבלים חודש בחודשו ..

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?