מנכ"ל מיטרוניקס שהגיעה לשווי של 5 מילארד שקל: "רק התחלנו"
אלפי גולשי ביזפורטל בחרו במנכ"ל מיטרוניקס, אייל טריבר, לאחד מאנשי שוק ההון המובילים לשנת 2020, ואין פלא. החברה הקיבוצית שנמנמה שנים רבות גדלה בהתמדה בעשור האחרון ותפשה את ההובלה העולמית בתחום הרובוטים לניקוי בריכה, אבל אין ספק ש-2020 היתה שנת מפנה משמעותית שהזניקה אותה ל"ליגה של הגדולים" עם עליה בביקושים וקפיצה של יותר מ-60% במניה, שהביאו אותה לשווי של יותר מ-5 מיליארד שקלים. עכשיו טריבר מסתכל על היעד הבא - צפו בראיון המלא:
מיטרוניקס בנתה בשנים האחרונות תשתית שיווק והפצה במדינות רבות ברחבי העולם וצמחה בקצב יפה וקבוע, אלא שאז באה הקורונה: אנשים ישבו בבית, לא היו יכולים לצאת ולבלות, והתחילו להשקיע את זמנם וכספם בתוך הבית. כך, בבת אחת, הביקושים למוצרים של מיטרוניקס עלו והחברה היתה ערוכה להתמודד איתם ברמת היצור וההפצה. נכון להיום, מיטרוניקס משווקת את המוצרים שלה, רובוטים לניקוי בריכות, ל-65 מדינות ברחבי העולם והיא מובילה כמעט בכולן. לטובת ההפצה היא מפעילה 5 חברות בנות בארה״ב, צרפת, אוסטרליה, גרמניה, וספרד ומעל 100 מפיצים בשאר המדינות. "אין הרבה חברות שיושבות בכ"כ הרבה מדינות, כשבכל אחת מהמדינות אנחנו מחזיקים בנתח שוק הכי גבוה. עם מוצר כ"כ בעל ערך לשוק הביתי". ואם חשבתם שמדובר בשוק נישתי ושאין לחברה לאן לגדול, טרייבר יתעקש שההיפך הוא הנכון: "רק התחלנו" הוא טוען. לדבריו, מדובר בשוק של 26 מיליון בריכות כשמתוכן רק 15% משתמשים בכלים טכנולוגיים. "אנחנו בשוק אינסופי עבור מיטרוניקס" אומר טרייבר. עד היום רכשה מיטרוניקס שתי חברות בלבד כך שרכישות הן לא חלק מובנה באסטרטגיית הצמיחה שלה, אך טרייבר לא פוסל את האופציה, אם כזו תגיע. ומה לגבי האפשרות שחברת ענק תרצה לרכוש אותה, עכשיו כשמיטרוניקס הפכה לשחקנית מעניינת ומשכה אליה את אור הזרקורים? אז זהו שלא. "הקיבוץ לא מעוניין למכור את הנכס הנפלא הזה" חותם טרייבר את הדיון עוד לפני שהחל. > לפרויקט אנשי השנה 2020 - לחצו כאן
- 6.חיממנו מנועים... טוסי יפתי (ל"ת)אבירם 10/01/2021 09:25הגב לתגובה זו
- 5.dw 07/01/2021 15:34הגב לתגובה זוחברה נחמדה אבל לא שווה מכפיל 20 ומעלה. זה מוגזם. בסקטור תעשיית הקיבוצים אפשר להעיף מבט על עלבד, הנסחרת במכפיל רווח נוח בהרבה (7) ברבעון האחרון על בד אפילו הרוויחה יותר ממיטרוניקס, שזה די מדהים, בהתחשב שהיא נסחרת בשישית (!) ממנה.
- 4.מציל בבריכה 07/01/2021 08:03הגב לתגובה זואיך חברה שמייצרת מכשיר אחד טסה.
- 3.מליונרים בקיבוץ (ל"ת)רון 07/01/2021 07:10הגב לתגובה זו
- 2.סתם קורא 06/01/2021 21:36הגב לתגובה זואייל אדם ומנהל למופת
- 1.רק מזומן 06/01/2021 16:35הגב לתגובה זוטכנולוגיה מיותרת ויקרה
- יוני 06/01/2021 21:53הגב לתגובה זוהרובוט חוסך לי זמן והוצאות התפעול ירדו. סה"כ השקעה טובה לבריכה.

3 הערות על הנפקת ארית
על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?
ארית ארית תעשיות -3.82% ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבור; הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת.
כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל. אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף
1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים.
יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע.
2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה.
- הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת
- מניית ארית מאבדת גובה - האם החברה מנופחת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.
תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים
ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?
מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך.
הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה.
עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס. אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.
ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- ריטיילורס: עלייה בהכנסות אך ירידה ברווחיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.
