סייברוואן חתמה על 6 הסכמי פיילוט חדשים; המניה קופצת ב-5%

החברה שרק החודש הונפקה ומפתחת טכנולוגיה למניעת היסח דעת מטלפונים סלולריים בעת נהיגה, תערוך פיילוט עם צ'מפיון מוטורס, צה"ל וגופים נוספים; הפיילוטים יקיפו 75 רכבים
ארז ליבנה |

אחרי ההנפקה המוצלחת, חברת סייברוואן 0% (SaverOne) הודיעה היום כי חתמה על 6 הסכמי פיילוט חדשים, שיתווספו לפיילוט מול צה"ל. בכלל הפיילוטים שעליהם חתמה, תנסה החברה את הטכנולוגיה שלה למניעת היסח דעת בעת נהיגה, על כ-75 רכבים. המניה שהונפקה לפי מחיר של כ-16.4 שקלים, קופצת כעת ב-4% לרמה של כ-15 שקלים למניה.

פרט לצה"ל, החברה חתמה על פיילוט עם צ'מפיון מוטורס, מיבואניות הרכב המובילות בישראל, כאשר סייברוואן תתקין 5 מערכות ברכביהם של עובדי החברה. עם פרונרי ישראל, מחברות הגלידה המובילות באירופה, בבעלות משותפת של נסטלה העולמית וחברת R&R, נחתם פיילוט להתקנת 15 מערכות ברכביהם הפרטיים של מנהלי החברה ועובדיה.

 

בנוסף, עם קבוצת עוז נחתם פיילוט להתקנת 4 מערכות ברכביהם הפרטיים של מנהליה הבכירים של הקבוצה. עם החברה המרכזית לפיתוח השומרון נחתם פיילוט להתקנת 5 מערכות באוטובוסים או רכבי הסעות ממוגני ירי.

 

כמו כן, נחתם הסכם פיילוט עם קבוצת מילניום, אחת מחברות הלוגיסטיקה המובילות והגדולות בארץ, נחתם פיילוט להתקנת 5 מערכות: רכב פרטי ו-4 משאיות, עם חברת M.fast, העוסקת בטכנולוגיות מתקדמות לאורטופדיה נחתם הסכם להתקנת מערכות ב-15 רכבים מכלל הרכבים בצי החברה.

אורי גלבוע, מנכ"ל סייברוואן: "אנחנו ממשיכים להרחיב את הפעילות שלנו במלוא המרץ. הגופים עימם נחתמו הפיילוטים, מייצגים פוטנציאל התקנות של מאות כלי רכב לאחר סיום הפיילוט. אנו נמצאים במו״מ עם גופים רבים נוספים אשר מגלים עניין בהתקנת המערכת במטרה למצוא פיתרון להיסח הדעת הסלולארי בקרב נהגיהם. אני מאמין שהמערכת שלנו תשפיע באופן מהותי על כמות תאונות הדרכים בישראל."

סייברוואן: חדשה, מסקרנת, אבל עדיין לא רווחית

חברת SaverOne הוקמה בשנת 2015 ופיתחה מערכת המספקת פיתרון ייחודי לבעיית היסח הדעת בנהיגה כתוצאה משימוש בטלפון סלולארי. המערכת משתלטת על הטלפון של הנהג ומונעת שימוש באפליקציות שהוגדרו כמסוכנות.

הפתרון הטכנולוגי של החברה הינו פתרון מבוסס חומרה המייצר "חופת נהג וירטואלית" באמצעות חיישנים הקולטים את תדרי הסמארטפונים ברכב. ברגע שהמערכת מזהה טלפון נייד בחופת הנהג היא מכניסה אותו ל"מצב נהיגה", כך שלא ניתן להשתמש בו מעבר לתכונות שהוגדרו ברשימה קבועה. המערכת מופעלת אוטומטית ללא צורך בשיתוף פעולה של הנהג, כאשר המכשירים של יתר יושבי הרכב אינם מושפעים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

החברה מפתחת פיתרון טכנולוגי, שאינו תלוי בשיתוף פעולה של הנהג, תוך הבחנה בין נהג לנוסע וחסימה דינמית סלקטיבית של יישומים מסוכנים. בחברה מציינים כי כיום המערכת מיועדת לאפטר מרקט שאינו פוגע ברכב ואינו פולט קרינה מסוכנת, אך המטרה היא כי בהמשך המערכת תהיה משולבת ברכב באמצעות היצרנים.

כרגע מחזיקה החברה במערכת המותאמת להתקנה ברכבים פרטיים ומשאיות, כאשר החברה נמצאת בשלבי פיתוח של המערכת לצורך הטמעתה באוטובוסים. עיקר פעילות הפיתוח של המערכת לאוטובוסים, הוא ביכולת המערכת לזהות מספר רב יותר, באופן משמעותי, של מכשירים ניידים אשר מצויים באוטובוסים ולבודד את המכשירים הניידים המצויים באזור הנהג באוטובוס. נושא זה מבדיל את המערכת מהמוצרים הקיימים של החברה למשאיות ולרכבים פרטיים.

נכון להיום, המערכת מותאמת לטלפונים ניידים הפועלים עם מערכת הפעלה מסוג אנדרואיד, כאשר החברה נמצאת בתהליך פיתוח המערכת לטלפונים בעלי מערכת הפעלה מסוג (IOS) למכשירים סלולאריים של חברת Apple.

אין עדיין הכנסות מהותיות

החברה נמצאת בשלבי מחקר ופיתוח וטרם הפיקה הכנסות משמעותיות מפעילותה. בשנת 2019 דיווחה החברה לראשונה על הכנסות של כ-85 אלף שקל, עם רווח גולמי של כ-21 אלף שקל, אולם לאחר הוצאות תפעול של כ-8.1 מיליון שקל (בעיקר הוצאות מו"פ) והוצאות מימון נטו של כ-1.3 מיליון שקל, דיווחה החברה על הפסד נקי של כ-9.5 מיליון שקל.

בהתאם לכך, יכולתה של החברה לעמוד ביעדי הפיתוח ומימוש תכניותיה העסקיות תלויים בגיוס מקורות מימון וזאת ככל הנראה אחת הסיבות המרכזיות להגעתה לבורסה בתל אביב.

במסגרת המצגת למשקיעים שפרסמה החברה לפני ההנפקה היא מציינת כי המודל העסקי שלה מבוסס על מכירה חד פעמית של המערכת, ולהערכתה השוק הפוטנציאלי, כאשר תיכנס לתוקף רגולציה המחייבת שימוש במערכת למניעת היסח דעת סלולרי, נאמד ב-70 מיליארד דולר. הרגולציה המוגדרת על-ידי החברה כ"Game Changer", כאשר לפי סייברוואן מדובר בשוק תחרותי מאד, אולם כרגע לא ידוע על פתרונות מלאים ואפקטיביים דומים.

החברה נמצאת כיום בעיצומו של פיילוט מול מספר גופים

החל מסוף 2019 פועלת החברה לאפיון והתקנות במסגרת פיילוט עם מספר גופים וציי רכב וביניהם משטרת ישראל, UPS, קווים, ביטוח איילון, עיריית ת"א, איתוראן, UMI, גיל-קאר, רקיט בנקיזר וחברת סוויספורט.

בחברה מעריכים כי על לקוחותיה בעתיד יימנו בין היתר, חברות יצרני רכב וספקי רכיבים ליצרני הרכב, ספקי שירות בתחום הרכב, כמו גם חברות השכרת רכבים ולקוחות קצה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רמי לוי
צילום: תמר מצפי

רמי לוי מעלה את המחיר בהצעת הרכש לקופיקס

הצעת הרכש המקורית שעמדה על 4.45 שקלים למניה עולה ל-5.45 שקלים למניה, כ-13% מהון המניות התחייבו להיענות להצעת הרכש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רמי לוי קופיקס

רשת רמי לוי רמי לוי -0.64%  מעלה את המחיר בהצעת הרכש למניות הציבור ברשת קופיקס קופיקס גרופ 11.03%   ל5.45 שקלים, לאחר שההצעה הקודמת היתה 4.45 שקלים. למפרט הצעת הרכש נוסף נתון שבו התקבלו התחייבויות מצד בעלי מניות המחזיקים ב-4.1 מיליון מניות - אשר ייענו להצעת הרכש (כ-13% מהון המניות של החברה). יחד עם ההחזקה הקיימת של רמי לוי בחברה (76.3%) - רמי לוי זקוק ל-5.5% נוספים מהציבור כדי שההצעה תעבור. במידה וההצעה תעבור תשלם רמי לוי עבור מניות הציבור בקופיקס כ-40 מיליון שקל (במקום 33 מיליון שקל בהצעה המקורית). המהלך נועד למחוק את החברה מהמסחר בבורסה בתל אביב, ורמי לוי, בעל השליטה, מנסה בעצם להוציא את קופיקס מהבורסה בלי לתת על כך פרמיה.

רמי לוי, יחד עם בתו יפית אטיאס-לוי, השתלט דרך רשת רמי לוי על קופיקס בשנת 2018. מאז נרשמו מספר ניסיונות למחוק את החברה מהמסחר. בסוף 2023 הוגשה הצעה במחיר של 2.88 שקלים למניה, שהעניקה פרמיה של כ‏‏-5.5% בלבד. ההיענות אז הייתה נמוכה מאוד, פחות מ-3% מבעלי המניות נענו להצעה. ההצעה הזו היתה בהמשך להנפקת זכויות שגרמה לדילול של כ‏‏-20% לבעלי המניות ועלייה בהחזקה של רמי לוי. .

ההון העצמי של קופיקס עומד על כ‏‏-18 מיליון שקל, בעוד שווי השוק שלה נע סביב 167 מיליון שקל. זה מעלה שאלות לגבי הפער בין הערכת השוק לבין מצב החברה בפועל. ברבעון השלישי של 2023 רשמה קופיקס הפסד תפעולי של 1.8 מיליון שקל, לעומת הפסד של 642 אלף שקל בתקופה המקבילה בשנה שלפני כן. עם זאת, מניית קופיקס עלתה בכ‏‏-23% במהלך 2025 וכ-43% בשנה האחרונה, בעיקר בשל שיפור בביקושים והתרחבות פעילות הזכיינות. כמו כן, השוק נתן מלכתחילה פרמיה לקופיקס מכיוון שהיה די ברור שרמי לוי רוצה למחוק אותה מהמסחר. בשביל רמי לוי זה יתרון גדול כי הוא יכול כמעט במידי למזג אותה בתו הקבוצה ולחסוך מיליונים בסינרגיה. 

קופיקס הוקמה בשנת 2013 במטרה להציע קפה ומוצרים נלווים במחירים מוזלים וקבועים. בתחילת דרכה בלט המחיר של 5 שקלים לכוס קפה, שהפך לסמל. כיום פועלים בישראל 38 סניפים של קופיקס, 30 מהם בזכיינות ו-8 בבעלות הרשת. במקביל, החברה מפעילה גם את "סופר קופיקס", את רשת "רמי לוי בשכונה" ואת "שוויצריה הקטנה". הסניפים ברוסיה מתופעלים בעיקר על ידי זכיינים מקומיים.

רמי לוי עצמה מוכרת בקצב של מעל 1.85 מיליארד ברבעון ונסחרת בכ-4.45 מיליארד שקל. קופיקס מוכרת בכ-70 מיליון שקל ברבעון, והשווי לפי מכפיל דומה הוא 167 מיליון שקל. בעלי המניות מקבלים 140 בערך - לא רחוק וכאמור התרגום של מכפיל המכירות מחברה גדולה לקטנה "עושה חסד" לקטנות, כי בסוף מה שחשוב זה רווח וככל שהפלטפורמה מייצרת יותר מכירות היא מרוויחה יותר ושווה יותר. לכן עסק שמוכר פי 10, לא שווה פי 10 אלא אולי פי 20 כי הוא מרוויח הרבה יותר - הסיבה היא יתרון לגודל.

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

מה יקרה מחר בבורסה? המניה שתזנק ב-8.5% ועל מניות הביטוח

מניות הביטוח - ההיסטוריה, ההווה והעתיד

מערכת ביזפורטל |

אייל דבי, מנהל המחקר של בנק לאומי הוא אנליסט מקצועי, מנוסה ו...עקשן. בהשקעות לטווח ארוך צריך להיות עקשן. אם אתה יודע שמשהו מעוות, בסוף זה יתוקן. גם שלמה אליהו עקשן, וגם הוא האמין שאם משהו מעוות בסוף זה יתוקן. העיוות בתמחור של מניות הביטוח צעק לשמיים עשרות שנים - חברות הענק האלו נסחרו ב-0.3-0.4 על ההון העצמי. משקיעים ברחו מהם כי לא הבינו את הדוחות הכספיים. תחום הביטוח מאוד מורכב ותלוי באינסוף פרטים - רגולציה, ריבית, עקום תשואה, שרפות בעולם, תוחלת חיים. 

לפני כ-4-5 שנים, החברות האלו היו במשבר גדול - הריבית הנמוכה פגעה בהם, הרגולטור הטיל הוראות שנדרשו מהם להפריש סכומי עתק. מנכ"ל של חברת ביטוח גדולה אמר לנו אז ביושר כששאלנו אותו אם הוא יודע לקרוא ולנתח דוחות של החברה שלו -  "אני לא מבין את הדוחות הכספיים, אף אחד לא מבין אותם, יש כמות אדירה של גורמים משתנים שמשפיעה על הדוחות שלנו. יש לנו הערכה של רווח מייצג, אבל בפועל, בגלל התנודתיות בשווקים, השינויים הרגולטורים, והריבית, אנחנו מדווחים על מספרים שונים לחלוטין". אז הוא חשש מהפסדים נוספים ומתקופה קשה, וחודשים לאחר מכן החלה הקורונה שהיתה נעלם גדול. המניות המשיכו לקרוס. 

בכל הזמן הזה, ולמעשה הרבה לפני - במשך כ-10-15 שנים, אייל דבי מאמין בתחום הביטוח. שלמה אליהו, לא סתם מאמין הוא רכש את השליטה במגדל. שניהם ראו את העיוות הגדול - חברות הביטוח הן מפלצות של ביטוח ושל ניהול כספי לקוחות. התחומים האלו לא יכולים להפסיד כלכלית.  ביטוח זה סטטיסטיקה. אתם מרוויחים פער מסוים, קופון ביחס להתפלגות הנורמלית לתוחלת מסוימת - אם הסיכוי שתהיה שריפה הוא X והנזק הוא Y ויש לכם 1 מיליון אנשים שעשו כיסוי כזה, אז אתם יודעים שיש לכם תוחלת של הפסד מסוים. תגבו פי 1.5 מהתוחלת הפסד והרווחתם. הרווחתם - 20 שנה ואז הגיעה השריפה, ועדיי אתם מאוד רווחיים. במספרים גדולים ובמגוון ביטוחים, אין מקום להפסדים. 

ניהול כספים זה עסק נהדר - אתם לוקחים קופון - דמי ניהול, ומעבר לכך, בחברות הביטוח יש גם פוליסות משתתפות ברווחים וזה בכלל מצוין, הן סוג של קרן גידור שלוקחת רווחים מהרווח של הלקוחות. ולמרות זאת, היה עיוות ענק בשוק. בשעה שמניות הפיננסים והבנקים בראשם זינקו, הביטוח היה תקוע. בשנתיים האחרונות על רקע הגאות בשוק ההון ועל רקע האימפוטנטיות של הרגולטור, לצד שינוי הדיווח החשבונאי שהפך לברור יותר למשקיעים, מניות הביטוח זינקו פי 3-4. אייל דבי צדק. שלמה אליהו צדק והפך את ההשקעה שלו לרווחית מאוד. 90% מהזמן הוא היה בהפסד עליה, ועכשיו הוא מורווח (עם דיבידנדים) בערך פי 3.5. 

הסבלנות משתלמת - אבל סבלנות זה למשקיעים ארוכי טווח. 

וצריך להסתכל קדימה - האם חברות הביטוח מעניינות כעת? התשובה היא כנראה לא. גופים פיננסים מקבלים דיסקאונט בתמחור כי הם נתונים לרגולציה. הבנקים וחברות הביטוח עושים מאיתנו צחוק מאז המלחמה. למעשה, ג לפני זה, אבל מאז המלחמה אין פיקוח, אין רגולטור, הם גורפים כסף גדול - מספיק להסתכל על הרווחיות של הבנקים , על הריבית הנמוכה בפקדונות, עושק העו"ש; וגם - תסתכלו על הרווחיות הגדולה בתחום ביטוח הרכב וביטוח החיים. אין מישהו שדואג לציבור. הרווחים מזנקים, אבל האיום של רגולטור חזק לא מתומחר. איך זה ייתכן שבמשך שנים רבות חברות ביטוח נסחרו ב-0.5-0.6 על ההון שלהם בגלל האיומים הגדולים ועכשיו כולם מקבלים את זה שהן נסחרות ב-1.4-1.8 על ההון. אז היה עיוות, כנראה שגם עכשיו יש עיוות, אבל הוא לא מאוד גדול.