כלכלני פועלים: "להחזיק לפי שעה ברמת חשיפה נמוכה יחסית ברכיב המנייתי"

בסקירה הכלכלית והפיננסית כותבים כלכלני הבנק: "הגירעון לא צפוי להשפיע לשלילה על שוק ההון". "לא נופתע עם הצמיחה השנתית תרד ברבעון הרביעי מתחת ל-2%
יעל גרונטמן | (6)

"אי הוודאות גברה בשבועות האחרונים, ואנו סבורים כי היא תמשיך להכביד על שוק המניות בטווח הקרוב. לפיכך אנו רואים לנכון להחזיק לפי שעה ברמת חשיפה נמוכה יחסית ברכיב המנייתי" כך כותבים היום כלכלני בנק הפועלים בסקירתם הכלכלית והפיננסית.

להערכת כלכלני פועלים, "במהלך החודשיים הקרובים צפוי להתפוגג חלק מהערפל עם התבהרות המדיניות הכלכלית מחד גיסא, ופרסום תחזיות החברות לשנת 2013 בצמוד לפרסום הדוחות השנתיים ל-2012 מאידך גיסא. נוכח העלייה באי-הוודאות במישור המקומי בטווח הקרוב אנו רואים לנכון להחזיק לפי שעה ברמת חשיפה נמוכה יחסית ברכיב המנייתי, קרי אחזקה של כ-40% מהפוזיציה שהוגדרה תוך הדגשת רמת הסיכון הגבוהה ברכיב זה בטווח הקרוב".

בחלוקה ענפית ממליצים בפועלים למקד את התיק במניות דפנסיביות המאופיינות ביציבות בפעילותן. מנגד, ממליצים לצמצם חשיפה למניות בעלות בטא גבוהה לשוק ההון.

להערכת כלכלני הבנק הגדול בישראל, "האינדיקטורים הכלכליים האחרונים מצביעים על האטה נוספת בקצב הצמיחה. נתוני הצמיחה לרבעון הרביעי טרם פורסמו, אך לא נופתע אם נגלה שזו ירדה מתחת ל-2% במונחים שנתיים ברבעון זה" .

להערכת כלכלני בנק הפועלים "המרחק בין התוכניות התקציביות המתפרסמות בתקשורת, לאישורן בדרג הפוליטי בסופו של דבר, הוא רב. עד שהממשלה תוקם ויאושר קיצוץ יחלוף זמן, וספק אם ניתן לקצץ סכומים שיחזירו את הגירעון ליעד שנקבע ל-2013. סביר, לכן, שנראה את הגירעון השנה מעט מעל היעד של 3% מהתוצר ומעט מתחת ל-4% מהתוצר. סדר גודל זה של גירעון אינו צפוי, להערכתנו, להשפיע לשלילה על שוק ההון".

במבט קדימה לטווח הארוך יותר אומרים הכלכלנים "מעודדת העובדה שמדינת ישראל ביצעה הנפקות מאוד מוצלחות של אג"ח דולריות לעשר ולשלושים שנה, עם מרווחי תשואה נמוכים יחסית מעל אג"ח ממשלת ארה"ב".

בהתייחסות להחלטות הריבית הבאות נכתב בסקירה, "סביר להניח שבנק ישראל ייתן משקל גדול בהחלטות הריבית הקרובות לשוק הדיור. בינתיים נראה ששבו עליות המחירים, כך שבנק ישראל ימתין לראות מהן ההשפעות של ההגבלות שהטיל על שוק המשכנתאות. הערכתנו היא שהריבית תיוותר ברמתה בחודשים הקרובים".

על שוק האג"ח הממשלתיות אומרי כלכלני הבנק כי "פער התשואות בין איגרת חוב של ממשלת ישראל לעשר שנים בריבית קבועה ובין אג"ח ממשלת ארה"ב המקבילה לה, עומד על רמה של 210 נקודות בסיס. אנו ממליצים על השקעה בשחרים בעלי במח"מ של ארבע שנים".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יא ראס אל חדיד ....חכו ותראו מה יהיה אחרי הדוחות של טבע (ל"ת)
    מנחם 07/02/2013 13:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עופר 07/02/2013 12:32
    הגב לתגובה זו
    הרבה מאוד כסף שנכנס בשווקים העולמיים ! ממשלה שנוטה למשא ומתן עם הפלסטינים ! אובמה בדרך ! ריבית ממשיכה להיות נמוכה ! כסף שמתחיל לצאת מאג:ח אמריקאי למניות ! מומונטום חיובי של כל הדואליות טבע,פריגו,נייס,מלנוקס ! קונים חזקים מאוד בבנקים ! להתראות ב 1300 בחול המועד ...
  • הכל דבש? (ל"ת)
    אנונימי 07/02/2013 13:05
    הגב לתגובה זו
  • ב 2009 במשבר השווקים עפו לשמיים .....אז מה לדבש ולבורסה (ל"ת)
    מיקי 07/02/2013 13:22
  • לא הכל .....אבל גם לא מעט (ל"ת)
    דניאל 07/02/2013 13:18
  • אף פעם הכל לא יהיה דבש , גם כשהמעוף היה ב 1350 בערך (ל"ת)
    עופר 07/02/2013 13:16
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל

הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35

אדיר בן עמי |

בורסת תל אביב מעדכנת את הרכבי המדדים ומשיקה שלושה מדדים סקטוריאליים חדשים לצד שינויים נרחבים במדדים הקיימים. העדכון כולל כניסת מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן למדד הדגל ת"א 35, יציאת ארבע חברות מת"א 125 לצד כניסת ארבע חברות חדשות, והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן שמכילים עשרות חברות. השינויים משקפים התמחות גוברת של הכלכלה הישראלית בטכנולוגיה מתקדמת, ביטחון ותשתיות לצד חזרתו של המגזר הפיננסי לעניינים.


במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.


חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.


במדד ת״א־90 נרשמות כניסות בולטות של שש חברות: חברה לישראל, אנרג׳יאן, גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. חברה לישראל ואנרג׳יאן יורדות ממדד ת״א־35 לאחר שאיבדו מעט מערכן היחסי, אך נותרו שחקניות מרכזיות בשוק האנרגיה וההשקעות. גילת מוסיפה נדבך מתחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון, רימון מייצגת את מגזר התשתיות, ואמפא – שהונפקה לאחרונה – משלימה את התמונה מהצד של הנדל״ן והמימון החוץ־בנקאי. בצד היוצאות מהמדד נמנות מימון ישיר, תדיראן גרופ, טלסיס ו־פלסאון תעשיות, שרשמו ירידות שווי בשנה האחרונה.


במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר
ניתוח

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות

שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה? 

רונן קרסו |

מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.

כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק  של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש  אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.

מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של  2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.

ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב. 

אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק  שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.