חן גולן
צילום: שלומי יוסף
ראיון

"נקסט ויז'ן תשמור על הרווחיות בלי להעלות מחירים"

"אני מקווה שנוכל להודיע השנה על לפחות רכישה אחת", אומר חן גולן, יו"ר נקסט ויז'ן; "אנחנו ממוקדים בתחום הפעילות שלנו אבל נצטרך להרחיב קצת את היריעה, אין ברירה"

רוי שיינמן |

נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן -1.83%   היא אחת המניות החמות בבורסה בשנים האחרונות. היא קיבלה דחיפה משמעותית מפרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה, המלחמה בישראל סיפקה לה דחיפה נוספת, וכיום היא מובילה את התחום של מצלמות מיוצבות לרחפנים צבאיים. זה תחום שהולך וצומח, המלחמות עוברות להיות מנוהלות מרחוק, אומנם עדיין לא עם חיילים רובוטיים אבל כלים אוטונומיים וכלים אחרים בשליטה מרחוק כשהרחפנים הם אחד הכלים הפופולאריים. הם זריזים, קלים יחסית לתפעול, עם חתימה מכ"מית אפסית ויכולת לאסוף מוידיעין בשקט ולברוח מהזירה מהר - בשביל כל הדברים האלו צריך מצלמות טובות שיודעות לייצב את התמונה, וזה מה שנקסט ויז'ן עושה.


הביקושים הגדולים והשיפור בתוצאות הביאו לזינוק במניה, זינוק של פי כמעט 11 מאז תחילת 2023. ב-2024 ההכנסות צמחו ב-121%, וזאת אחרי צמיחה של 133% ב-2023. הרווח ב-2024 זינק ב-63.6% ל-18 מיליון דולר בהמשך לזינוק של 150% ברווח ב-2023.


את 2025 החברה צופה לסיים עם הכנסות של 160 מיליון דולר, צמיחה של "רק" 39%. זו אומנם האטה לעומת השנים האחרונות אבל זה נובע מחוק המספרים הגדולים, ככל שגדלים יותר זזים לאט יותר. נקסט ויז'ן היא היום חברה של 6.7 מיליארד שקל, כמעט 2 מיליארד דולר, זו כבר לא חברה קטנה. 


עם זאת, את התחזית נקסט ויז'ן פרסמה כבר לפני 3 חודשים, לפני שטראמפ נכנס לבית הלבן והתחיל לפזר את ההצהרות שלו על הקטנת התמיכה באירופה, הצהרות שהביאו למהלכים נרחבים באירופה של הגדלת תקציבי הביטחון. זה אומר שהתחזית של נקסט ויז'ן עשויה בכלל להיות שמרנית בהתחשב בשינויים הגיאופוליטיים שקרו מאז שהיא פורסמה. שאלנו על כך את חן גולן, יו"ר החברה. הוא ציין שעדיין לא מרגישים ממש בשטח את ההצהרות של האירופאים אבל שהכיוון ברור.


איך אתה רואה את 2024?

"התוצאות של שנת 2024 משקפות את העבודה הקשה שאנחנו עושים ואת האנשים הנפלאים שיש בחברה שמשקיעים המון כדי שנצליח. אנחנו חברת פיתוח שמביאה מוצרים חדשים וייצרה צמיחה במשך 4 שנים. האתגר הוא להמשיך ולצמוח, היעד שלנו הוא לא יעד קל אבל אני יודע שנצליח להשיג אותו אם נתאמץ. אנחנו ממשיכים להשקיע מאמץ בפיתוח מוצרים והבנת צרכי הלקוחות כדי להיות הבחירה הראשונה שלהם. נמשיך לחדש וגם ב-2025 נשיק 2-3 מוצרים חדשים".


צמיחה צפויה של 39% ב-2025, זו תחזית שמרנית? המגמות באירופה יכולות לדחוף את התוצאות מעבר לתחזית?

"נכון לעכשיו, אנחנו עובדים כדי לעמוד ביעד הזה, אם נראה שמשהו משתנה, נעדכן את התחזית. אנחנו עוד לא שם. לוקח זמן להצהרות של האירופאים להתממש בשטח. זה עוד לא מורגש, לוקח לדברים הרבה זמן לחלחל, אבל כולם מבינים לאיזה כיוון הדברים הולכים. האיחוד האירופי אומר שהוא יקצה בין 1.5%-2.5% מהתלג לביטחון והאמריקאים אמרו שהם יקצו 5%, אלה סכומים גדולים, מאות מיליארדי דולרים, ובנוסף כולם אמרו שהם ירחיבו את כל התחומים בביטחון, כולל הרחפנים".


כמה אתה מאמין שחלק גדול מההשקעות האלה באמת ילך לתחום הרחפנים?

"קשה לאמוד את השוק שלנו כי אין הרבה חברות, יש חברות קטנות או חברות גדולות שיש להן זרוע פעילות בתחום. עם זאת התחזיות מדברות על צמיחה משמעותית של התחום בשנים הקרובות כך שאני מניח שגם חלק מההשקעות באירופה ובארה"ב יגיעו אליו".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


אתם רושמים שיעור רווח גולמי של מעל 70% ורווח נקי של מעל 50%, אתם תצליחו לשמור על הרווחיות הזו?

"נקסט ויז'ן לא העלתה מחירים ללקוחות במשך 5 שנים, הקפדנו לעשות התייעלות פנימית כדי לשמור על המחירים והמרווחים שלנו. נקסט ויז'ן נחשבת למוצר לא יקר יחסית לתחרות. בגלל שאנחנו חברה יחסית ותיקה אנחנו כבר די יציבים במרווחים ואני מניח שלא יהיו שם שינויים גדולים".


איך תשמרו את היתרון שלכם ככל שנכנסים שחקנים חדשים לשוק?

"יש הרבה דרכים לעשות זאת, ואני חושב שהדרך שלנו היא ההמשך פיתוח והאצה של מוצרים חדשים ומוצרים קיימים. אנחנו ממוקדים בפיתוח של מוצרים שהלוקחות צריכים, ברגע שמפתחים מוצרים כאלה שהם טובים וזולים אז מצליחים לקחת נתח שוק. אנחנו תופסים את עצמינו כחברת מו"פ ואנחנו משקיעים בזה".


יש לכם 74 מיליון דולר במזומנים, מייצרים תזרים של 68.4 מיליון דולר, מה לגבי רכישות?

"אנחנו בוחנים את הנושא הזה כבר תקופה ארוכה, זה נושא בעיני קריטי, אבל זו לא חוכמה לקנות סתם חברה. צריך למצוא חברה טובה עם סינרגיה גבוהה כדי ש-1 ועוד 1 יהיה שווה יותר מ-2. צריך גם להסכים על המחיר ואנחנו עובדים על זה ומקווים שבמהלך השנה נוכל להודיע על לפחות רכישה אחת".


אתם ממוקדים ברכישות בתחום שלכם או שתחפשו גם להתרחב לתחומים חדשים?

"אני מאמין בריכוז האנרגיה, ברגע שמתפזרים זה הופך לאתגר אחר, נעשה את זה בצורה מבוקרת ומדורגת".


מתי נראה הנפקה בנאסד"ק? זה תלוי יותר בכם או יותר באמריקאים?

"זה תלוי בנו, אני מכיר חברות עם שווים יותר נמוכים מאיתנו שהלכו לארה"ב, אבל אני חושב שאנחנו נעשה את הדבר שהוא נכון לנקסט ויז'ן. אני לא בטוח שלהיות חברת Small Cap בנאסד"ק זה הדבר הנכון. אנחנו נבנה ערך וביום שזה יהיה רלוונטי אנחנו נלך להנפקה".


אחרי שזה יקרה אתם תישארו רשומים גם בתל אביב?

"אני לא יודע, יש הרבה דוגמאות טובות יותר ופחות לחברות שעשו רישום כפול כזה, אבל כשנגיע לגשר נחצה אותו".


מה הדבר הבא של נקסט ויז'ן מבחינת מוצרים? תתרחבו גם לתחומים שהם קצת מעבר לצילום?

"נרחיב טיפה את היריעה, אין ברירה, אבל אלה יהיו תחומים עם סינרגיה גבוהה לפעילות".


כמה עובדים יש היום בחברה והאם תגייסו עובדים השנה?

"כיום יש בחברה 102 עובדים, אני מניח שעד סוף 2025 נגיע ללפחות 115 עובדים. גם עברנו לאחרונה למקום החדש ברעננה שהוא יותר גדול ומאפשר לנו לצמוח יותר גם במובן הזה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה

ירידות בוול סטריט הכבידו גם על הסנטימנט בתל אביב והובילו את המדדים לסגור בטריטוריה שלילית: ת״א 35 איבד 1.9% ואילו ת״א 90 1.8%; דוחות מאכזבים לאורבניקה שמציגים שחיקה תפעולית הפילו את חברת האופנה וחברת האם; עונת הדוחות המשיכה היום עם דוחות לאומי, מזרחי טפחות, דלתא מותגים, הייפר גלובל ועוד
מערכת ביזפורטל |

הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .


אורבניקה אורבניקה -12.82%   צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -10.5%   שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.


במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט

הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.

במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.


יאיר אוחיון מנכל קסטרו
צילום: רן כהן

דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%

שיעור הרווח הגולמי ירד ל-52.9% והרווח התפעולי נשחק מ-־29 ל־18.7 מיליון שקל על רקע מלחמת "עם כלביא" מעבר למרכז לוגיסטי, גידול בהוצאות שכר והנחות מוגברות

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה אורבניקה קסטרו

אורבניקה, מקבוצת קסטרו הודיס, מדווחת על רבעון מאכזב והמניה נפלה ב-10% כשהיא גוררת את החברה האם - קסטרו לירידה של 8%. הכנסות הסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, גידול של כ־11.5% לעומת כ-217.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי מנהליה, הגידול נובע מהתרחבות מצבת החנויות והגדלת שטחי המסחר בצירוף צמיחה במכירות בחנויות זהות.

 עלייה במכירות - ירידה ברווחיות

מכירות החנויות הזהות ברבעון, כלומר מכירות בחנויות שפעלו גם בתקופה המקבילה, עלו בכ-5% והסתכמו בכ-211.7 מיליון ש"ח לעומת כ-201.6 מיליון ש"ח ברבעון השלישי אשתקד. בכך מציגה החברה צמיחה גם ברשת הקיימת, ולא רק מתוספת חנויות חדשות. עם זאת, במקביל לצמיחה במחזור נרשם לחץ על המרווחים. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-128.4 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד ל-52.9% לעומת 56.6% ברבעון המקביל. לטענת החברה, הירידה נובעת משינוי בתמהיל המכירות, עלייה בהוצאות אחסון, עלויות מעבר למרכז לוגיסטי חדש והרחבת היקף ההנחות ללקוחות, כאשר חלק מההשפעה קוזז על ידי ירידה בעלויות הובלה ושילוח והשפעת שערי מטבע. מדובר בשחיקה גדולה של הרווחיות והתגובה לא איחרה - המניה קרסה בשוק. 

 

החולשה מחלחלת לרווחיות התפעולית - הרווח התפעולי ברבעון השלישי ירד ל-18.7 מיליון שקל שהם כ-7.7% מההכנסות, לעומת כ-29 מיליון ש”ח וכ־13.4% מההכנסות ברבעון המקביל. מעבר לשחיקה ברווח הגולמי, החברה גדלה בהוצאות שכר, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום והכשרת עובדים לחנויות חדשות. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה ברבעון  השלישי 8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי הדוחות, מבצע “עם כלביא”, שנמשך 12 ימים ביוני, והוביל לסגירת מרבית החנויות הפיזיות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גרע מהכנסות החברה כ־34 מיליון שקל ואומדן אובדן הרווח התפעולי הפוטנציאלי עומד על כ-15 מיליון. עם זאת, השחיקה ברווחיות ברבעון השלישי נובעת גם מגורמים פנימיים שוטפים כמו הוצאות תפעוליות ושיעור הנחה גבוה יותר, ולא רק מאירוע ביטחוני חד פעמי.

 

מאזן חזק, התרחבות ומרכז לוגיסטי חדש

 לצד הירידה ברווחיות, הנתונים הפיננסיים מצביעים על בסיס נזילות חזק. תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ברבעון השלישי הסתכם בכ-34.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נרשם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.3 מיליון. ליום פרסום הדוח מחזיקה החברה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל. 

אורבניקה מפעילה כיום 105 חנויות בפריסה ארצית, בשטח מסחר כולל של כ־62,471 מ”ר, מתוכן 35 חנויות של אורבניקה ו־70 חנויות של הודיס, לצד אתרי סחר מקוון לשני המותגים. בשנת 2026 צופה החברה פתיחה של 5 חנויות חדשות של אורבניקה, שתיים מהן חנויות גדולות ושלוש חנויות בפורמט “אורבניקה סטיישן”, וכן פתיחה או הסבה של 5 חנויות חדשות של הודיס.