חן גולן
צילום: שלומי יוסף
ראיון

"נקסט ויז'ן תשמור על הרווחיות בלי להעלות מחירים"

"אני מקווה שנוכל להודיע השנה על לפחות רכישה אחת", אומר חן גולן, יו"ר נקסט ויז'ן; "אנחנו ממוקדים בתחום הפעילות שלנו אבל נצטרך להרחיב קצת את היריעה, אין ברירה"

רוי שיינמן |

נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן -0.99%   היא אחת המניות החמות בבורסה בשנים האחרונות. היא קיבלה דחיפה משמעותית מפרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה, המלחמה בישראל סיפקה לה דחיפה נוספת, וכיום היא מובילה את התחום של מצלמות מיוצבות לרחפנים צבאיים. זה תחום שהולך וצומח, המלחמות עוברות להיות מנוהלות מרחוק, אומנם עדיין לא עם חיילים רובוטיים אבל כלים אוטונומיים וכלים אחרים בשליטה מרחוק כשהרחפנים הם אחד הכלים הפופולאריים. הם זריזים, קלים יחסית לתפעול, עם חתימה מכ"מית אפסית ויכולת לאסוף מוידיעין בשקט ולברוח מהזירה מהר - בשביל כל הדברים האלו צריך מצלמות טובות שיודעות לייצב את התמונה, וזה מה שנקסט ויז'ן עושה.


הביקושים הגדולים והשיפור בתוצאות הביאו לזינוק במניה, זינוק של פי כמעט 11 מאז תחילת 2023. ב-2024 ההכנסות צמחו ב-121%, וזאת אחרי צמיחה של 133% ב-2023. הרווח ב-2024 זינק ב-63.6% ל-18 מיליון דולר בהמשך לזינוק של 150% ברווח ב-2023.


את 2025 החברה צופה לסיים עם הכנסות של 160 מיליון דולר, צמיחה של "רק" 39%. זו אומנם האטה לעומת השנים האחרונות אבל זה נובע מחוק המספרים הגדולים, ככל שגדלים יותר זזים לאט יותר. נקסט ויז'ן היא היום חברה של 6.7 מיליארד שקל, כמעט 2 מיליארד דולר, זו כבר לא חברה קטנה. 


עם זאת, את התחזית נקסט ויז'ן פרסמה כבר לפני 3 חודשים, לפני שטראמפ נכנס לבית הלבן והתחיל לפזר את ההצהרות שלו על הקטנת התמיכה באירופה, הצהרות שהביאו למהלכים נרחבים באירופה של הגדלת תקציבי הביטחון. זה אומר שהתחזית של נקסט ויז'ן עשויה בכלל להיות שמרנית בהתחשב בשינויים הגיאופוליטיים שקרו מאז שהיא פורסמה. שאלנו על כך את חן גולן, יו"ר החברה. הוא ציין שעדיין לא מרגישים ממש בשטח את ההצהרות של האירופאים אבל שהכיוון ברור.


איך אתה רואה את 2024?

"התוצאות של שנת 2024 משקפות את העבודה הקשה שאנחנו עושים ואת האנשים הנפלאים שיש בחברה שמשקיעים המון כדי שנצליח. אנחנו חברת פיתוח שמביאה מוצרים חדשים וייצרה צמיחה במשך 4 שנים. האתגר הוא להמשיך ולצמוח, היעד שלנו הוא לא יעד קל אבל אני יודע שנצליח להשיג אותו אם נתאמץ. אנחנו ממשיכים להשקיע מאמץ בפיתוח מוצרים והבנת צרכי הלקוחות כדי להיות הבחירה הראשונה שלהם. נמשיך לחדש וגם ב-2025 נשיק 2-3 מוצרים חדשים".


צמיחה צפויה של 39% ב-2025, זו תחזית שמרנית? המגמות באירופה יכולות לדחוף את התוצאות מעבר לתחזית?

"נכון לעכשיו, אנחנו עובדים כדי לעמוד ביעד הזה, אם נראה שמשהו משתנה, נעדכן את התחזית. אנחנו עוד לא שם. לוקח זמן להצהרות של האירופאים להתממש בשטח. זה עוד לא מורגש, לוקח לדברים הרבה זמן לחלחל, אבל כולם מבינים לאיזה כיוון הדברים הולכים. האיחוד האירופי אומר שהוא יקצה בין 1.5%-2.5% מהתלג לביטחון והאמריקאים אמרו שהם יקצו 5%, אלה סכומים גדולים, מאות מיליארדי דולרים, ובנוסף כולם אמרו שהם ירחיבו את כל התחומים בביטחון, כולל הרחפנים".


כמה אתה מאמין שחלק גדול מההשקעות האלה באמת ילך לתחום הרחפנים?

"קשה לאמוד את השוק שלנו כי אין הרבה חברות, יש חברות קטנות או חברות גדולות שיש להן זרוע פעילות בתחום. עם זאת התחזיות מדברות על צמיחה משמעותית של התחום בשנים הקרובות כך שאני מניח שגם חלק מההשקעות באירופה ובארה"ב יגיעו אליו".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


אתם רושמים שיעור רווח גולמי של מעל 70% ורווח נקי של מעל 50%, אתם תצליחו לשמור על הרווחיות הזו?

"נקסט ויז'ן לא העלתה מחירים ללקוחות במשך 5 שנים, הקפדנו לעשות התייעלות פנימית כדי לשמור על המחירים והמרווחים שלנו. נקסט ויז'ן נחשבת למוצר לא יקר יחסית לתחרות. בגלל שאנחנו חברה יחסית ותיקה אנחנו כבר די יציבים במרווחים ואני מניח שלא יהיו שם שינויים גדולים".


איך תשמרו את היתרון שלכם ככל שנכנסים שחקנים חדשים לשוק?

"יש הרבה דרכים לעשות זאת, ואני חושב שהדרך שלנו היא ההמשך פיתוח והאצה של מוצרים חדשים ומוצרים קיימים. אנחנו ממוקדים בפיתוח של מוצרים שהלוקחות צריכים, ברגע שמפתחים מוצרים כאלה שהם טובים וזולים אז מצליחים לקחת נתח שוק. אנחנו תופסים את עצמינו כחברת מו"פ ואנחנו משקיעים בזה".


יש לכם 74 מיליון דולר במזומנים, מייצרים תזרים של 68.4 מיליון דולר, מה לגבי רכישות?

"אנחנו בוחנים את הנושא הזה כבר תקופה ארוכה, זה נושא בעיני קריטי, אבל זו לא חוכמה לקנות סתם חברה. צריך למצוא חברה טובה עם סינרגיה גבוהה כדי ש-1 ועוד 1 יהיה שווה יותר מ-2. צריך גם להסכים על המחיר ואנחנו עובדים על זה ומקווים שבמהלך השנה נוכל להודיע על לפחות רכישה אחת".


אתם ממוקדים ברכישות בתחום שלכם או שתחפשו גם להתרחב לתחומים חדשים?

"אני מאמין בריכוז האנרגיה, ברגע שמתפזרים זה הופך לאתגר אחר, נעשה את זה בצורה מבוקרת ומדורגת".


מתי נראה הנפקה בנאסד"ק? זה תלוי יותר בכם או יותר באמריקאים?

"זה תלוי בנו, אני מכיר חברות עם שווים יותר נמוכים מאיתנו שהלכו לארה"ב, אבל אני חושב שאנחנו נעשה את הדבר שהוא נכון לנקסט ויז'ן. אני לא בטוח שלהיות חברת Small Cap בנאסד"ק זה הדבר הנכון. אנחנו נבנה ערך וביום שזה יהיה רלוונטי אנחנו נלך להנפקה".


אחרי שזה יקרה אתם תישארו רשומים גם בתל אביב?

"אני לא יודע, יש הרבה דוגמאות טובות יותר ופחות לחברות שעשו רישום כפול כזה, אבל כשנגיע לגשר נחצה אותו".


מה הדבר הבא של נקסט ויז'ן מבחינת מוצרים? תתרחבו גם לתחומים שהם קצת מעבר לצילום?

"נרחיב טיפה את היריעה, אין ברירה, אבל אלה יהיו תחומים עם סינרגיה גבוהה לפעילות".


כמה עובדים יש היום בחברה והאם תגייסו עובדים השנה?

"כיום יש בחברה 102 עובדים, אני מניח שעד סוף 2025 נגיע ללפחות 115 עובדים. גם עברנו לאחרונה למקום החדש ברעננה שהוא יותר גדול ומאפשר לנו לצמוח יותר גם במובן הזה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.