אלי גליקמן צים
צילום: סיון פרג'
ראיון

"יכול להיות שמחירי התובלה ימשיכו לרדת; התוצאות השנה יהיו טובות יותר משנה שעברה, שהייתה גם היא שנת שיא"

אלי גליקמן, מנכ"ל צים, אמנם לא צפה את הירידה במחירי התובלה, אבל מרוצה מאוד מהתוצאות. "אין בעולם אף חברה כמו צים, שהחזירה פי 15 למשקיעים בשנה וחצי"
נתנאל אריאל | (6)

אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים. צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

זה היה צפוי, אחרי רבעונים טובים מאוד ושנה פנומינלית לצים, מחירי התובלה בעולם יורדים בחדות – והתוצאה: האטה בתוצאות של צים. באופן די מפתיע, צים לא צפתה את הירידה הזו, גם בזמן שהמשקיעים הפילו את המניה ב-30%. בשני ראיונות קודמים שקיימנו עם החברה לאחר הדוחות הקודמים, ואלה שלפניהם (למשלכאן וכאן) אמרו בצים שהם לא רואים ירידה במחירי התובלה באופק. אבל איך זה ייתכן? איך יכול להיות שהחברה לא צפתה את מה שכבר היה ברור לכולם?

 

צריך להדגיש - זה לא שהתוצאות לא טובות. בצורה אובייקטיבית צים עם הרווחים הכי גדולים לחברה ישראלית ובפער גדול (לפחות מאז טבע אי שם לפני יותר מעשור). היום היא דיווחה רווח של 1.34 מיליארד דולר ברבעון ו-4.5 מיליארד דולר בשנה הוא משהו שכל חברה ישראלית הייתה רוצה לראות, וגם בהשוואה לחברות אחרות בתחום התוצאות של צים טובות, אבל בוול סטריט לא בוחנים את התוצאות רק בהשוואה לעולם או למתחרים, אלא גם ביחס לציפיות האנליסטים. צים מפספסת בשורה העליונה והתחתונה וגם בתחזיות ונופלת היום ב-5%.

 

צים לא הייתה רווחית שנים רבות. זו חברה שהמדינה מכרה אותה ב-90 מיליון דולר למשפחת עופר כאשר הביקורת על המדינה הייתה שמדובר בנזיד עדשים. אלא שאחר כך צים הגיעה לפשיטת רגל פעמיים, ועידן עופר הוא זה שהכניס כסף והציל אותה. לא המדינה. הוא הפסיד המון כסף על החברה. ואז הגיעה הקורונה, שגרמה למשבר בשרשרת האספקה. צים הרוויחה בענק, ופתאום באו כולם וביקשו ממנה כסף. צים תשלם השנה מס למדינת ישראל של 1.5 מיליארד דולר. יש עוד חברה כזו? כנראה שלא. אבל כולם יבואו בתלונות לצים, וינסו לקחת ממנה עוד ועוד כסף. זה לא הגון כמובן (בטח כשהמתחרות שלה בעולם משלמות מס של אחוזים בודדים).

בראיון לביזפורטל מתייחס אלי גליקמן נשיא ומנכ"ל צים לכל השאלות הקשות. אלי, התוצאות בירידה ובוול סטריט מאוכזבים. האם יש חריקות ברבעון הנוכחי?

גליקמן: "בכלל לא. אני מאוד גאה בתוצאות של הרבעון. צים מרוויחה 1.34 מיליארד דולר ברבעון. למיטב בדיקותינו, החברה האחרונה שהרוויחה כך בישראל הייתה אולי טבע לפני 12 שנה וגם אז אף אחד לא התקרב למספרים שלה. ששת החודשים האחרונים הם הכי טובים אי פעם מבחינתנו. גם הרבעון הזה טוב 50% יותר מהרבעון המקביל בשנה שעברה.

 

"אנחנו מעלים את הדיבידנד מ-20% ל-30%. כזכור, צים גייסה לפני 18 חודשים 208 מיליון דולר נטו. מאז כולל הרבעון היום, החזרנו למשקיעים מעל 3 מיליארד דולר. פי 15 על ההשקעה בתוך שנה וחצי. אין עוד אף חברה בעולם שחילקה דיבידנד בשיעורים כאלה על הגיוס. הייתי לא מזמן בביקור בבורסה בארה"ב וכך הסכימה איתי גם נשיאת הבורסה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אבל בכל זאת פספסתם את תחזיות האנליסטים?

גליקמן: "נכון. האנליסטים צפו שאנחנו נשבור את התוצאות של הרבעון הקודם והעריכו אותנו ביתר. אז פספסנו, או לא עמדנו, בתחזית של האנליסטים. נצטרך להתרגל ברבעונים הקרובים לתוצאות שהולכות עם השוק. רואים ב-3 חודשים האחרונים ירידה במחירם באופן כללי בעולם וירידה משמעותית במחירי התובלה בפרט. זה חלק ממגמת השוק כתוצאה מהעליה באינפלציה וירידה בביקוש, ופתיחה של העולם בעקבות הקורונה - אנשים עוברים מצריכה של מוצרים לצריכה של שירותים. אם אני יכול לאחל לעצמנו שנמשיך להרוויח מאות מיליוני דולרים או אפילו מיליארד דולר - אהיה מאוד מרוצה".

 

איך לא צפיתם את ירידת מחירי התובלה, הרי הכתובת הייתה על הקיר?

גליקמן: "לא ציפינו את ירידת מחירי התובלה בצורה חדה כזו, כאשר יחד עם העלייה בהוצאות שלנו על דלק יש ירידה במחירים – אבל למרות זאת אנחנו עדיין תוצאות טובות מאוד ואנחנו מרוצים מאוד. אני לא שולט במחירים. יכול להיות שהם ימשיכו לרדת גם ברבעונים הבאים.

 

"למרות זאת, אנחנו עומדים מאחורי התחזית השנתית שלנו. סגרנו חוזים ארוכי טווח בנתיב הסחר של הפסיפיק (מאסיה וסין לארה"ב). 50% מהחוזים שלנו שם סגורים קדימה. הסחר הזה מהווה 50-60% מכלל הפעילות שלנו ולכן המשמעות היא  ש-25-30% מהחוזים של החברה סגורים קדימה.

 

"אני מזכיר שמחירי הדלק עלו לשיא של יותר מ-1000 דולר לטון. מחיר הצ'רטר (חכירת אוניות) עלו בצורה משמעותית בחודשים האלה עקב זה שאין אוניות בעולם והביקוש לאוניות מאוד גדול. כלומר יש עליה בהוצאות. תשלב את זה עם אי הסדר בסחר העולמי והנה התוצאות. צריך גם לזכור שאנחנו פחות יעילים כרגע. בגלל שיש אוניות שתקועות בפקקים להיכנס לנמלים בארה"ב, יש לנו גם ירידה בווליום של 6-7%. לכן – עם הירידה בביקוש לחוזים הלא סגורים והפקקים - אז גם התוצאות יורדות. בסוף, אנחנו לא יכולים להיות חסינים להכל אבל בהחלט גאים בתוצאות".

 

מה יהיו התוצאות השנה?

גליקמן: "התוצאות השנה יהיו חזקות יותר מאשר בשנת 2021, שגם היא הייתה שיא מדהים עם רווח נקי של 4.5 מיליארד דולר (בראיון לביזפורטל בתחילת השנה גליקמן הציב יעד שאפתני, שהתוצאות יהיו טובות לפחות כמו בשנה שעברה. וחשוב לומר – בשנה שעברה שילמנו מס הכנסה של 16-17% בגלל הפסדי העבר של צים. השנה נשלם 23%. נשלם למדינת ישראל מס הכנסה של מעל 1.5 מיליארד דולר מס הכנסה. תראה לי עוד חברה בישראל שמגרדת את הרווחים".

 

"צים הציגה בחצי השנה האחרונה את שולי הרווח EBITDA, וגם EBIT, הגבוהים ביותר מבין חברות הספנות המערביות, ובין המובילות בעולם כולו. אנחנו טובים מהמתחרות שגדולות פי 10 מאיתנו, יותר מחברות שיש להן יתרון לגודל, שיש להן ספינות משלהן. היום אנחנו מובילים עליהן בשולי הרווח. זה לא ברמה המקומית. זה לא השוואה למקומי. אנחנו עושים יותר טובים מהמתחרים ותזכור שהם משלמים עשירית מס מאיתנו".

 

צריך לומר – הצדק עם גליקמן. כולם כעסו על הבקשה של צים להשוות את תנאי המס שלה למתחרות שלה בעולם. אבל הבקשה שלה הייתה הגיונית. אלי גליקמן צדק. אבל בגלל כל העליהום והביקורת על צים, היא נאלצה לסגת. הצביעות בישראל לפעמים כואבת.

 

אם הכל כל כך טוב, מדוע בעצם עידן עופר מכר 5%, מכירה של הבעלים זה לא סימן טוב, והוא ידע למכור כשמהניה הייתה בשיא?

גליקמן: "המכירה של קנון בהיקף של 5% זו החלטה של חברת קנון וצריך לשאול אותם. אני לא יכול לייצג אותם. אבל אני כן יכול לומר שעידן עופר מרוצה מצים. הוא השקיע בצים כשהיא הייתה הפסדית והוא לא חשב שיש סיכוי להחזיר את ההפסדים בתקופה כה קצרה. הוא מאוד מרוצה. למה הוא מכר? יכול להיות שזו חלק מטקטיקה – קודם כל הוא עשה 'ברייק איוון' להפסדים (לחזור לאיזון) ומעשיו הוא נהנה מהרווח.

 

ייחסתם את ההצלחה של צים ליכולות ניהול. אבל אם התוצאות של צים בסוף תלויות בעיקר בעלייה או ירידה של מחירי השילוח, האם זה לא בעיקר מזל ופחות ניהול?

גליקמן: "כשעומדות מפרשיות או גלשנים, אז כשהם עומדים על קו הזינוק, אורמים יש רוח גבית. ועדיין - תמיד יש סירה שמגיעה במקום הראשון. וזו צים. העובדה שאנחנו במקומות הראשנים בעולם מראה שאי אפשר לומר שזה מזל. כבר לפני 2,000 שנה אמרו שמזל זה כשמוכנות פוגשת את הזמן. אנחנו פשוט היינו מוכנים".

 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    חצופים , 18/08/2022 16:48
    הגב לתגובה זו
    חצופים ,
  • 5.
    יגאל 18/08/2022 09:48
    הגב לתגובה זו
    היצואנים הישראלים יבואו חשבון עם חברות הספנות אשר התעללו בשנה האחרונה ביצואנים. הגלגל מתהפך , לפתע חברות הספנות מודיעות על מקומות פנוים באוניות ליצוא , זה הזמן שבו היצואנים יכו חזרה בחברות הספנות אשר העלו מחירים ללא שום צידוק כלכלי רק כי אפשר.
  • 4.
    לא יכול להיות זה בטוח כי העלייה במחירי התובלה זה הרצה.. (ל"ת)
    קש 18/08/2022 08:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מנכ'ל תותח 18/08/2022 05:04
    הגב לתגובה זו
    לא הכל זה מחירי השילוח. ידע לקצץ במה שלא רוויחי והשקיע במה שהכניס כסף לחברה . כן ירבו מנכלים כמוהו בשוק
  • 2.
    א 18/08/2022 02:02
    הגב לתגובה זו
    לא מצליח לחזות כלום. לא מצליח לבלום ושום דבר לא תלוי בו, אז מה הוא עושה שם?
  • 1.
    ל"א 17/08/2022 22:00
    הגב לתגובה זו
    המצב של המניה שלו הפך את חברת הספנות לצוללת. בקצב הזה, היא צוללת גרעינית שתשמיד את עצמה. פה זה לא השייטת גליקמן, פה צריכים תוצאות חזקות כדי שתחזרו להיות אטרקטיביים. השוק נוטש אתכם, וחבל.
קריפטו
צילום: pexels

S&P משיקה מדד חדש שמשלב קריפטו ומניות

ענקית המידע הפיננסי S&P Global תשיק מדד שישלב 35 מניות ו-15 מטבעות דיגיטליים במדד אחד, במטרה להציע חשיפה מפוזרת ומבוקרת לתחום הקריפטו, גם למשקיעים מוסדיים

רן קידר |
נושאים בכתבה קריפטו S&P

מדד חדש בשם S&P Digital Markets 50 הושק השבוע על ידי S&P Dow Jones Indices, זרוע המדדים של ענקית המידע הפיננסי S&P Global. המדד נועד להציע למשקיעים חשיפה מגוונת לתחום הקריפטו, לא רק דרך מטבעות דיגיטליים, אלא גם באמצעות מניות של חברות הפעילות בענף. בפועל, מדובר במוצר שמאחד 15 מטבעות קריפטו מרכזיים עם 35 מניות של חברות הקשורות לתחום, בהן בורסות, חברות בלוקצ’יין, ספקיות ארנקים דיגיטליים, שירותי סליקה ועוד. 

המדד פותח בשיתוף עם חברת Dinari והוא נועד לספק למשקיעים מדד מאוזן ושקוף שמייצג בצורה רחבה את שוק הנכסים הדיגיטליים. תנאי הסף הברורים שפורסמו מוודאים שהמדד כולל רק נכסים בעלי שווי שוק משמעותי: מטבע דיגיטלי חייב להיות בעל שווי שוק של לפחות 300 מיליון דולר כדי להכנס למדד, ואילו בהקשרי מניות, על החברה להציג שווי שוק של לפחות 100 מיליון דולר. בנוסף, לא יותר מ-5% ממשקל המדד יינתן לנכס בודד

המדד לא ייסחר בבורסה המסורתית אלא יהיה נגיש כטוקן ניתן להשקעה, שיונפק על ידי Dinari וייקרא dShare. הטוקן יהיה זמין בפלטפורמת Dinari עד סוף השנה, ויספק למשקיעים חשיפה ישירה למדד מבלי לרכוש את הנכסים עצמם. הרעיון הוא לאפשר למשקיעים, פרטיים ומוסדיים, להיחשף לשוק הקריפטו מבלי לבחור מטבע או מניה בודדת, ובכך להפחית סיכון וליהנות מהפיזור שמספק מדד מקצועי. לאור המגבלה שאף נכס לא יעלה על 5% מהמדד, אין חשש מדומיננטיות של ביטקוין או את’ריום בלבד. 

זהירות, תנודתיות לפניך?

המהלך של S&P לא מגיע בחלל ריק. מדובר בתקופה שבה ממשל טראמפ נוקט קו רגולטורי מקל יחסית כלפי מטבעות דיגיטליים, והשווקים מגיבים בהתאם. בשנת 2025, מניית קוינבייס Coinbase 3.06%   זינקה בכ-55%, סטרטג'י MicroStrategy Inc  שהפכה להיות מעין "קופת ביטקוין" רווחית עלתה בכ-24%, וחברת סירקל Circle Internet 1.17%  , שעוסקת במטבעות היציבים נחשבת לאחת ההנפקות הציבוריות החזקות של השנה. גם הביטקוין עצמו שבר במהלך סוף השבוע שיאים חדשים וחצה לראשונה את קו ה-125 אלף דולר. 

על הרקע הזה, ההשקה של מדד שמאגד את כל התחום נראית כמו מהלך שנועד לקרב את המשקיעים המוסדיים והכסף החכם עוד צעד לעבר אימוץ הקריפטו. באמצעות כלי מדד קלאסיים, S&P לוקחת שוק תנודתי מאוד והופכת אותו לנגיש יותר דרך מסגרת מדדית, הנשענת על כללים ברורים ומנגנון איזון רבעוני. קמרון דרינקווטר, מנהל המוצר הראשי של S&P DJI, הסביר שהמדד מציע "כלים עקביים, מבוססי־כללים, כדי להעריך ולהיחשף לתחום". לדבריו, "הקריפטו והנכסים הדיגיטליים כבר לא בשוליים, אלא במרכז הכלכלה הגלובלית".

דלויט (X)דלויט (X)

דלויט הכינה דוח עם הזיות AI; נאלצה להחזיר את רוב התמורה

פירמת החשבונאות והייעוץ הכינה דוח לממשלת אוסטרליה; "במקום לשלם מאות אלפי דולרים לחברה שמשתמשת בצ'אט GPT, עדיף פשוט לעשות מנוי ולחסוך כסף לציבור"

רן קידר |
נושאים בכתבה דלויט AI

דלויט נאלצת להחזיר כסף לממשלת אוסטרליה לאחר דו"ח AI כושל - חברת החשבונאות והייעוץ הענקית מובכת בגלל שימוש בצ'אטים בכתיבת דוח לממשלת אוסטרליה. הדוח עם הזיות ומפנה למקורות לא קיימים. מעבר לביקורת ולפגיעה בתדמית, הפירמה החזירה את רוב התשלום - 440 אלף דולר.  

דלויט היא אחת מחברות הייעוץ הגדולות והמכובדות בעולם וזה לא באמת מפתיע שהיא משתמשת ב-AI, והיא כמובן לא לבד. אבל השאלה הגדולה היא הפיקוח והבקרה-עריכה על ה-AI. כשמשלמים 440 אלף דולר על דוח - ראוי שתהיה בדיקה. 

ביולי, דלויט הגישה למשרד התעסוקה ל ממשלת אוסטרליה דו"ח מקיף על מנגנון הענישה האוטומטי במערכת הרווחה המקומית. הדו"ח, שנועד לבחון את יעילות המערכות הממוחשבות לאיתור הונאות ברווחה, הפך במהרה לבושה כאשר התגלו בו שגיאות בסיסיות שהובילו לחקירה ציבורית.

מי שחשף את השערורייה היה ד"ר כריסטופר ראג' מאוניברסיטת סידני, חוקר אקדמי שקרא את הדו"ח במסגרת מחקרו. ראג' גילה רשימה ארוכה של שגיאות בעייתיות: הפניות לכתבי עת שלא קיימים, ציטוטים מחוקרים שמעולם לא פרסמו את המאמרים המיוחסים להם, ואף אזכור לפסק דין מפורסם שרלבנטי לדוח, תוך אזכור לפסקי דין לא קיימים.  

"מה שאנו רואים כאן הוא תופעה קלאסית של 'הזיות AI' - מצב שבו המודל ממציא מידע שנראה סביר אך אינו מבוסס על עובדות", מסביר ראג' את ממצאיו. "הבעיה היא שכאשר מדובר בדו"ח ממשלתי רשמי, המחיר של שגיאות כאלה יכול להיות קטלני למדיניות ציבורית."

תגובת דלויט