אלי גליקמן צים
צילום: סיון פרג'
ראיון

"יכול להיות שמחירי התובלה ימשיכו לרדת; התוצאות השנה יהיו טובות יותר משנה שעברה, שהייתה גם היא שנת שיא"

אלי גליקמן, מנכ"ל צים, אמנם לא צפה את הירידה במחירי התובלה, אבל מרוצה מאוד מהתוצאות. "אין בעולם אף חברה כמו צים, שהחזירה פי 15 למשקיעים בשנה וחצי"
נתנאל אריאל | (6)

אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים. צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית זה היה צפוי, אחרי רבעונים טובים מאוד ושנה פנומינלית לצים, מחירי התובלה בעולם יורדים בחדות – והתוצאה: האטה בתוצאות של צים. באופן די מפתיע, צים לא צפתה את הירידה הזו, גם בזמן שהמשקיעים הפילו את המניה ב-30%. בשני ראיונות קודמים שקיימנו עם החברה לאחר הדוחות הקודמים, ואלה שלפניהם (למשלכאן וכאן) אמרו בצים שהם לא רואים ירידה במחירי התובלה באופק. אבל איך זה ייתכן? איך יכול להיות שהחברה לא צפתה את מה שכבר היה ברור לכולם?   צריך להדגיש - זה לא שהתוצאות לא טובות. בצורה אובייקטיבית צים עם הרווחים הכי גדולים לחברה ישראלית ובפער גדול (לפחות מאז טבע אי שם לפני יותר מעשור). היום היא דיווחה רווח של 1.34 מיליארד דולר ברבעון ו-4.5 מיליארד דולר בשנה הוא משהו שכל חברה ישראלית הייתה רוצה לראות, וגם בהשוואה לחברות אחרות בתחום התוצאות של צים טובות, אבל בוול סטריט לא בוחנים את התוצאות רק בהשוואה לעולם או למתחרים, אלא גם ביחס לציפיות האנליסטים. צים מפספסת בשורה העליונה והתחתונה וגם בתחזיות ונופלת היום ב-5%.   צים לא הייתה רווחית שנים רבות. זו חברה שהמדינה מכרה אותה ב-90 מיליון דולר למשפחת עופר כאשר הביקורת על המדינה הייתה שמדובר בנזיד עדשים. אלא שאחר כך צים הגיעה לפשיטת רגל פעמיים, ועידן עופר הוא זה שהכניס כסף והציל אותה. לא המדינה. הוא הפסיד המון כסף על החברה. ואז הגיעה הקורונה, שגרמה למשבר בשרשרת האספקה. צים הרוויחה בענק, ופתאום באו כולם וביקשו ממנה כסף. צים תשלם השנה מס למדינת ישראל של 1.5 מיליארד דולר. יש עוד חברה כזו? כנראה שלא. אבל כולם יבואו בתלונות לצים, וינסו לקחת ממנה עוד ועוד כסף. זה לא הגון כמובן (בטח כשהמתחרות שלה בעולם משלמות מס של אחוזים בודדים). בראיון לביזפורטל מתייחס אלי גליקמן נשיא ומנכ"ל צים לכל השאלות הקשות. אלי, התוצאות בירידה ובוול סטריט מאוכזבים. האם יש חריקות ברבעון הנוכחי? גליקמן: "בכלל לא. אני מאוד גאה בתוצאות של הרבעון. צים מרוויחה 1.34 מיליארד דולר ברבעון. למיטב בדיקותינו, החברה האחרונה שהרוויחה כך בישראל הייתה אולי טבע לפני 12 שנה וגם אז אף אחד לא התקרב למספרים שלה. ששת החודשים האחרונים הם הכי טובים אי פעם מבחינתנו. גם הרבעון הזה טוב 50% יותר מהרבעון המקביל בשנה שעברה.   "אנחנו מעלים את הדיבידנד מ-20% ל-30%. כזכור, צים גייסה לפני 18 חודשים 208 מיליון דולר נטו. מאז כולל הרבעון היום, החזרנו למשקיעים מעל 3 מיליארד דולר. פי 15 על ההשקעה בתוך שנה וחצי. אין עוד אף חברה בעולם שחילקה דיבידנד בשיעורים כאלה על הגיוס. הייתי לא מזמן בביקור בבורסה בארה"ב וכך הסכימה איתי גם נשיאת הבורסה.   אבל בכל זאת פספסתם את תחזיות האנליסטים? גליקמן: "נכון. האנליסטים צפו שאנחנו נשבור את התוצאות של הרבעון הקודם והעריכו אותנו ביתר. אז פספסנו, או לא עמדנו, בתחזית של האנליסטים. נצטרך להתרגל ברבעונים הקרובים לתוצאות שהולכות עם השוק. רואים ב-3 חודשים האחרונים ירידה במחירם באופן כללי בעולם וירידה משמעותית במחירי התובלה בפרט. זה חלק ממגמת השוק כתוצאה מהעליה באינפלציה וירידה בביקוש, ופתיחה של העולם בעקבות הקורונה - אנשים עוברים מצריכה של מוצרים לצריכה של שירותים. אם אני יכול לאחל לעצמנו שנמשיך להרוויח מאות מיליוני דולרים או אפילו מיליארד דולר - אהיה מאוד מרוצה".   איך לא צפיתם את ירידת מחירי התובלה, הרי הכתובת הייתה על הקיר? גליקמן: "לא ציפינו את ירידת מחירי התובלה בצורה חדה כזו, כאשר יחד עם העלייה בהוצאות שלנו על דלק יש ירידה במחירים – אבל למרות זאת אנחנו עדיין תוצאות טובות מאוד ואנחנו מרוצים מאוד. אני לא שולט במחירים. יכול להיות שהם ימשיכו לרדת גם ברבעונים הבאים.   "למרות זאת, אנחנו עומדים מאחורי התחזית השנתית שלנו. סגרנו חוזים ארוכי טווח בנתיב הסחר של הפסיפיק (מאסיה וסין לארה"ב). 50% מהחוזים שלנו שם סגורים קדימה. הסחר הזה מהווה 50-60% מכלל הפעילות שלנו ולכן המשמעות היא  ש-25-30% מהחוזים של החברה סגורים קדימה.   "אני מזכיר שמחירי הדלק עלו לשיא של יותר מ-1000 דולר לטון. מחיר הצ'רטר (חכירת אוניות) עלו בצורה משמעותית בחודשים האלה עקב זה שאין אוניות בעולם והביקוש לאוניות מאוד גדול. כלומר יש עליה בהוצאות. תשלב את זה עם אי הסדר בסחר העולמי והנה התוצאות. צריך גם לזכור שאנחנו פחות יעילים כרגע. בגלל שיש אוניות שתקועות בפקקים להיכנס לנמלים בארה"ב, יש לנו גם ירידה בווליום של 6-7%. לכן – עם הירידה בביקוש לחוזים הלא סגורים והפקקים - אז גם התוצאות יורדות. בסוף, אנחנו לא יכולים להיות חסינים להכל אבל בהחלט גאים בתוצאות".   מה יהיו התוצאות השנה? גליקמן: "התוצאות השנה יהיו חזקות יותר מאשר בשנת 2021, שגם היא הייתה שיא מדהים עם רווח נקי של 4.5 מיליארד דולר (בראיון לביזפורטל בתחילת השנה גליקמן הציב יעד שאפתני, שהתוצאות יהיו טובות לפחות כמו בשנה שעברה. וחשוב לומר – בשנה שעברה שילמנו מס הכנסה של 16-17% בגלל הפסדי העבר של צים. השנה נשלם 23%. נשלם למדינת ישראל מס הכנסה של מעל 1.5 מיליארד דולר מס הכנסה. תראה לי עוד חברה בישראל שמגרדת את הרווחים".   "צים הציגה בחצי השנה האחרונה את שולי הרווח EBITDA, וגם EBIT, הגבוהים ביותר מבין חברות הספנות המערביות, ובין המובילות בעולם כולו. אנחנו טובים מהמתחרות שגדולות פי 10 מאיתנו, יותר מחברות שיש להן יתרון לגודל, שיש להן ספינות משלהן. היום אנחנו מובילים עליהן בשולי הרווח. זה לא ברמה המקומית. זה לא השוואה למקומי. אנחנו עושים יותר טובים מהמתחרים ותזכור שהם משלמים עשירית מס מאיתנו".   צריך לומר – הצדק עם גליקמן. כולם כעסו על הבקשה של צים להשוות את תנאי המס שלה למתחרות שלה בעולם. אבל הבקשה שלה הייתה הגיונית. אלי גליקמן צדק. אבל בגלל כל העליהום והביקורת על צים, היא נאלצה לסגת. הצביעות בישראל לפעמים כואבת.   אם הכל כל כך טוב, מדוע בעצם עידן עופר מכר 5%, מכירה של הבעלים זה לא סימן טוב, והוא ידע למכור כשמהניה הייתה בשיא? גליקמן: "המכירה של קנון בהיקף של 5% זו החלטה של חברת קנון וצריך לשאול אותם. אני לא יכול לייצג אותם. אבל אני כן יכול לומר שעידן עופר מרוצה מצים. הוא השקיע בצים כשהיא הייתה הפסדית והוא לא חשב שיש סיכוי להחזיר את ההפסדים בתקופה כה קצרה. הוא מאוד מרוצה. למה הוא מכר? יכול להיות שזו חלק מטקטיקה – קודם כל הוא עשה 'ברייק איוון' להפסדים (לחזור לאיזון) ומעשיו הוא נהנה מהרווח.   ייחסתם את ההצלחה של צים ליכולות ניהול. אבל אם התוצאות של צים בסוף תלויות בעיקר בעלייה או ירידה של מחירי השילוח, האם זה לא בעיקר מזל ופחות ניהול? גליקמן: "כשעומדות מפרשיות או גלשנים, אז כשהם עומדים על קו הזינוק, אורמים יש רוח גבית. ועדיין - תמיד יש סירה שמגיעה במקום הראשון. וזו צים. העובדה שאנחנו במקומות הראשנים בעולם מראה שאי אפשר לומר שזה מזל. כבר לפני 2,000 שנה אמרו שמזל זה כשמוכנות פוגשת את הזמן. אנחנו פשוט היינו מוכנים".  

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    חצופים , 18/08/2022 16:48
    הגב לתגובה זו
    חצופים ,
  • 5.
    יגאל 18/08/2022 09:48
    הגב לתגובה זו
    היצואנים הישראלים יבואו חשבון עם חברות הספנות אשר התעללו בשנה האחרונה ביצואנים. הגלגל מתהפך , לפתע חברות הספנות מודיעות על מקומות פנוים באוניות ליצוא , זה הזמן שבו היצואנים יכו חזרה בחברות הספנות אשר העלו מחירים ללא שום צידוק כלכלי רק כי אפשר.
  • 4.
    לא יכול להיות זה בטוח כי העלייה במחירי התובלה זה הרצה.. (ל"ת)
    קש 18/08/2022 08:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מנכ'ל תותח 18/08/2022 05:04
    הגב לתגובה זו
    לא הכל זה מחירי השילוח. ידע לקצץ במה שלא רוויחי והשקיע במה שהכניס כסף לחברה . כן ירבו מנכלים כמוהו בשוק
  • 2.
    א 18/08/2022 02:02
    הגב לתגובה זו
    לא מצליח לחזות כלום. לא מצליח לבלום ושום דבר לא תלוי בו, אז מה הוא עושה שם?
  • 1.
    ל"א 17/08/2022 22:00
    הגב לתגובה זו
    המצב של המניה שלו הפך את חברת הספנות לצוללת. בקצב הזה, היא צוללת גרעינית שתשמיד את עצמה. פה זה לא השייטת גליקמן, פה צריכים תוצאות חזקות כדי שתחזרו להיות אטרקטיביים. השוק נוטש אתכם, וחבל.
באפט
צילום: טוויטר

ברקשייר חושפת השקעה של כמיליארד דולר בנדל"ן ברבעון השני

הדיווח האחרון בטופס 13F שפורסם ביום חמישי חשף פוזיציה חדשה בדי.אר הורטון ובלנאר, שמעידה על אמונה כי הריביות צפויות לרדת, מה שעשוי להיטיב עם שוק הדיור; במקביל, התגלו רמזים על רכישה חסויה נוספת

רן קידר |

וורן באפט ממשיך להפתיע. הדו"ח הרבעוני של ברקשייר הת׳אוויי חשף כי החברה רכשה מיליוני מניות של חברות נדל"ן אמריקאיות כמו די.אר הורטוןD R Horton Inc 1.05%  עם רכישה של כ-1.5 מיליון מניות בשווי של כ־191 מיליון דולר, והגדילה משמעותי את החזקתה ב-לנאר Lennar 1.76%  לכ-7.2 מיליון מניות, בשווי כולל של כ־799 מיליון דולר. באפט שמר על הפתעה נוספת, בצורת שורת רכישה חסויה, שלא פורטו בה המניות המדויקות שנרכשו.

חיזוק החשיפה לשוק הדיור האמריקאי, מגזר שנפגע קשות מעליית הריבית והאינפלציה, מעידה על אמונתו של באפט שהסקטור מתחיל להראות סימני התאוששות, בין היתר על רקע ירידה מסוימת בריביות והתקררות בלחצי המחירים.

לצד רכישות אלו, עלתה תשומת הלב הציבורית להשקעה משמעותית של ברקשייר במניות יונייטד הלת' UnitedHealth 12.78%  , שם נרכשו יותר מ-5 מיליון מניות בשווי של כ-1.57 מיליארד דולר. אמנם נכון לסוף הרבעון ברקשייר רשמה הפסד של כ-13% על ההשקעה, אך עצם הגילוי על הרכישה גרם למניית UNH לזנק ב-11% ביום אחד. לכך הצטרפה גם העובדה ששני גופי השקעות נוספים חשפו כי הגדילו גם הם חשיפה למניה.

מדיניות של סודיות 

במקביל, אחת המועמדות המרכזיות לתואר "המניה הסודית" היא יצרנית הפלדה Nucor Nucor Corp 0.73%  . מניית החברה פרצה ביום שישי רמה טכנית חשובה, לאחר שנחשף כי ברקשייר מחזיקה בה 6.6 מיליון מניות, שנרכשו לפי מחיר ממוצע של 129.54 דולר, הרבה מתחת למחיר הנוכחי שעומד על כ-153 דולר. הרווח הנאה, יחד עם דפוסי הרכישה הקודמים והתגובה החיובית בשוק, מחזקים את ההשערה שנוקור הייתה חלק מהרכישה החסויה. עם זאת, העובדה שמחירי המניה לא ירדו משמעותית במהלך הרבעון עלולה לרמז כי מדובר ברכישה ישירה ולא בהיקף שהצדיק חסיון רגולטורי.

ברקשייר נהגה בעבר לשמור רכישות חסויות כדי למנוע ממתחרים לנהור אחרי אותן השקעות, ובכך להקפיץ את מחיר המניה לפני שסיימה לצבור אחזקה משמעותית. כך קרה למשל בהשקעה של 7 מיליארד דולר בחברת הביטוח צ׳אב Chubb Corp -0.55%   ב-2024, שפורסמה באיחור לאחר שתי דחיות בבקשה לחשיפה פומבית. גם מניות שברון Chevron Corp. 0.9%   ו-ורייזון Verizon Communications Inc. 1.7%    דווחו באיחור במהלך 2020 ו-2021, מטעמים דומים.

מטא
צילום: טוויטר

חקירה נגד מטא לאחר שהצ'טבוט שלה ניהל שיחות רומנטיות עם ילדים

בעקבות תחקיר רויטרס לגבי הנחיות פנימיות שהתירו למערכות AI של מטא לקיים שיח רומנטי עם ילדים, הסנאטור הרפובליקני ג'וש הולי פותח בחקירה מקיפה שתבחן את מנגנוני ההגנה של החברה

רן קידר |
נושאים בכתבה מטא
הסנאטור ג'וש הולי, יו"ר ועדת המשנה לפשיעה וטרור של הסנאט האמריקאי, הודיע על פתיחת חקירה פרלמנטרית נגד מטא  Meta Platforms 0.4%   בעקבות פרסום תחקיר של סוכנות רויטרס שחשף מסמך פנימי מטריד, שבו נקבע כי צ'אטבוטים מבוססי בינה מלאכותית של החברה יכולים לקיים שיחות "רומנטיות" ואף "חושניות" עם ילדים.

על פי הדיווח, הנחיות פנימיות שאושרו במטה מטא אפשרו לדמויות AI לומר לילדים בני שמונה משפטים כמו: "כל סנטימטר בגופך הוא יצירת אמנות, אוצר שאני מוקיר". במסמך נכתב כי ניתן לתאר ילדים במונחים של אסתטיקה ומשיכה ויזואלית, כל עוד לא נעשה שימוש ישיר בשפה מינית או בהתייחסות מפורשת לנכונות מינית. חשיפת החומר גרמה לסערה פוליטית וציבורית מיידית, והציתה מחדש את הוויכוח סביב גבולותיה של הבינה המלאכותית כאשר היא נפגשת עם נושאים רגישים של בטיחות קטינים.

מטא עם מדיניות "מתכנתים ובוכים"

במכתב שנשלח למנכ"ל מטא מארק צוקרברג, דרש הולי להעביר לוועדה מסמכים, טיוטות מוקדמות של המדיניות, דו"חות סיכון פנימיים ותכתובות עם גורמי רגולציה. המטרה היא להבין מי אישר את ההנחיות, כמה זמן היו בתוקף ומה נעשה כדי להסירן לאחר שהדבר נחשף. בנוסף, דורש הולי מסמכים על כלים להגבלת תוכן בבוטים של החברה, ובפרט על הגבלות שנועדו להגן על קטינים או למנוע מתן ייעוץ רפואי ומפגשים פנים אל פנים עם משתמשים.

מטא טענה בתגובה כי מדובר בטעויות פנימיות שהוסרו, והדגישה כי למדיניות התקפה יש איסורים ברורים נגד כל ביטוי מיני או משחק תפקידים בעל אופי מיני עם קטינים. דובר החברה, אנדי סטון, אמר כי הדוגמאות שצוטטו אינן מייצגות את המדיניות שלנו והן אינן תקפות עוד. החברה סירבה להגיב ישירות על מכתבו של הולי.

החקירה הזו מצטרפת לשרשרת ארוכה של ביקורות ודיונים משפטיים נגד מטא בנושא הגנת ילדים. למעלה מ-40 מדינות בארצות הברית הגישו תביעות נגד החברה בטענה שהמוצרים שלה פוגעים בבריאות הנפשית של קטינים. במהלך שימוע סוער שנערך בקונגרס בשנה שעברה, דרש הולי מצוקרברג להתנצל בפני הורים שנפגעו מהשימוש באפליקציות החברה.

מעבר להשלכות הישירות על מטא, מדובר בצעד נוסף במאבק רחב יותר שמנהלים מחוקקים משתי המפלגות נגד ענקיות הטכנולוגיה. הסנאטורים ריצ'רד בלומנטל הדמוקרטי ומרשה בלקבורן הרפובליקנית מקדמים חקיקה חדשה בשם "חוק בטיחות הילדים ברשת" (Kids Online Safety Act), שנועד להבטיח פרטיות ושמירה על קטינים בסביבה הדיגיטלית. בנוסף, בפברואר השנה עבר בקונגרס עבר לאחרונה חוק פדרלי בשם Take It Down, שנועד לחייב פלטפורמות דיגיטליות להסיר בתוך זמן קצוב תמונות או סרטונים אינטימיים שהופצו ללא הסכמה.