השת"פ בין להב ופריים אנרג'י מתקדם, הן חושפות צפי לתשואה והמניות מטפסות

החברות חתמו על הסכם מחייב להקמת שותפות. להב מעריכה בשלב הראשון תשואה של 8.5% בפרויקט ותשואה על ההון של 18.6%, ובהמשך אם יוקמו מתקני אגירה וישווק חשמל לציבור הרחב - היא צופה תשואה של 13.5% בפרויקט ותשואה על ההון של 53%
נתנאל אריאל |

השת"פ בין להב אנרגיה ירוקה לבין פריים אנרג'י 6.59% מתקדם. החברות חתמו על הסכם מחייב להקמת שותפות (50% כל אחת) להקמת 8 מתקנים בטכנולוגיה פוטו וולטאית בדו-שימוש בהיקף של עד 100 מגה-וואט. להב אנרגיה צופה הכנסות שנתיות של 31 מיליון שקל, וזאת אחרי שתתן הון עצמי של 35 מיליון שקל. בשלב הראשון, להב אנרגיה צופה תשואה בפרויקט (PIRR) של 78.47%, ותשואה על ההון (EIRR) של 18.62%.

בשלב השני, ובהנחה שהחברות יקימו מתקני אגירה וישווקו חשמל בשוק החופשי לציבור הרחב, להב מעריכה את תשואת הפרויקט ב-13.5% ותשואה להון של 53%.

הערת אזהרה - מצבה של פריים אנרג'י לא מזהיר. ניתחנו כאן את הקשיים של החברה, שוק ההון חושש למצבה הפיננסי והאג"ח שלה נסחרות בתשואה גבוהה מאוד של 28-32% (להרחבה). מאז הניתוח מניית החברה התרסקה ב-50% ותשואות האג"ח רק המשיכו לטפס.

להב אנרגיה נמצאת בשליטת להב אל.אר להב -0.63% של אבי לוי (80%) וקרן נוקד (20%) מזה כשנתיים. תאגיד מילאות של הקיבוציים בסופו של דבר לא הצטרף, למרות ההצהרה החגיגית. שתי המניות קופצות היום בת"א. סך עלות ההקמה מוערך ב-270 מיליון שקל. להב תעמיד הון עצמי (עד 20% לכל פרויקט) כהלוואת בעלם ועד 54 מיליון שקל.

לדברי החברות, הפרויקטים זמינים לביצוע עם מחיר הקמה מובטח ל-1 קילו וואט, מכסות מאושרות ואישור מועד לחיבור לרשת החשמל, לרבות הסכמי שכירות על גגות המאפשרים את הקמתם

ללהב אנרגיה ירוקה צבר פרויקטים מניבים, בשלבי חיבור, בהקמה ובפיתוח בארץ ובחו"ל בהיקף של כ- 164 מגה וואט, כגון מתקן פוטו וולטאי קרקעי עליו יוקם פרויקט בהספק של כ- 33 מגה-וואט, גגות של דלק ישראל, מספר מאגרים, גגות, אגרו ודו-שימוש ברחבי הארץ והיא צופה בשנתיים הקרובות "היקפים גדולים מאוד, הן בכמות החשמל המיוצרת והן בהכנסות" - אך לא מספקת מספרים מדויקים.

מנכ"ל פריים אנרג'י ובעל השליטה ירון קיקוז ציין כי "זוהי עסקה משמעותית עבורנו שכן היא ממחישה את שווי צבר הפרויקטים והפוטנציאל הרב הגלומים בחברה. כמו כן, אנחנו יכולים להתחיל בהליך ייזום ללא צורך בהשקעת ההון מצידנו".

לפריים אנרג'י יש כיום פרויקטים בהפעלה מסחרית בהיקף של כ-26 מגה וואט וכ-9 מגה-וואט שממתינים לחיבור לרשת החשמל, ועוד נכסים ברישוי ובייזום בהיקף של מאות מגה-וואט.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳