ברודקום
צילום: טוויטר

מנכ"ל ברודקום יקבל עד 616 מיליון דולר אם יעמוד ביעדי ה־AI

הוק טאן התחייב להוביל את ברודקום להכנסות של עד 120 מיליארד דולר משבבי בינה מלאכותית עד 2030, כשבדרך החברה מנסה להתחרות באנבידיה באמצעות שבבים מותאמים אישית ושיתוף פעולה חדש עם OpenAI

אדיר בן עמי |

הוק טאן, מנכ"ל ברודקוםBroadcom 8.56%  , חתם על חוזה תגמול שיכול להגיע עד 616 מיליון דולר, אך רק אם החברה תצליח להגיע ל־120 מיליארד דולר במכירות של שבבי בינה מלאכותית עד 2030.


החוזה בנוי בשלבים: אם ברודקום תשיג 90 מיליארד דולר במכירות עד 2030, יקבל טאן 610,521 מניות בשווי של כ־205 מיליון דולר לפי מחיר השוק כיום. אם החברה תגיע ליעד הגבוה של 120 מיליארד דולר, החבילה תתרחב פי שלושה – עד 616 מיליון דולר. המשמעות היא קפיצה חדה בהכנסות החברה במגזר ה־AI בתוך שש שנים. ברודקום מנסה בעצם לחדור לשוק שבו אנבידיה שולטת, תוך מיקוד בשבבים מותאמים אישית, כאלה שנבנים לפי צרכים ייחודיים של לקוח אחד ולא כפתרון כללי.


השבוע הודיעה החברה כי הצטרף לקוח אסטרטגי חדש: OpenAI, החברה שמפתחת את ChatGPT. שותפות כזו מעניקה לברודקום גישה לביקוש עצום לכוח מחשוב, עם אפשרות לפתח פתרונות חומרה ייחודיים למערכת הבינה המלאכותית של OpenAI.


להגיע ליעדים הללו זה לא יהיה פשוט. האנליסטים מעריכים שהכנסות החברה משבבי AI יעמדו בשנה הבאה על כ־20 מיליארד דולר – הישג משמעותי, אך רחוק מהיעד של 120 מיליארד. כדי לעמוד ביעד, ברודקום תצטרך להגיע לקצב צמיחה יוצא דופן.


מה שמעניין זה שהחוזה של טאן משקף בדיוק את המצב בתעשייה: החברות מוכנות להמר הכל על בינה מלאכותית. טאן לא רק מציב יעדים אגרסיביים - הוא קושר את העתיד הכלכלי שלו לביצועים של החברה. אם הוא צודק והשוק באמת יתפוצץ כמו שהוא מעריך, הוא יהפוך לאחד המנהלים הכי עשירים בהיסטוריה של עמק הסיליקון. טאן התחייב לכהן כמנכ"ל לפחות עד 2030, כך שיהיה לו פרק זמן משמעותי להוכיח שהחברה יכולה לעמוד ביעדים שהציבה.


מהצד השני, גם אם ברודקום לא תגיע ליעדים המטורפים האלה, החברה כבר עכשיו במצב לא רע. היא שותפה של גוגל, מטא ואפל, ובעלת פורטפוליו טכנולוגיות שמכסה הכל מתקשורת עד אבטחת מידע. השאלה היא אם השוק של בינה מלאכותית באמת יגדל בקצב שטאן צופה, או שזה עוד בועה שתתפוצץ.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והוא הפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו הוא השראה ליזמים, השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאומץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".