
מנכ"ל ברודקום יקבל עד 616 מיליון דולר אם יעמוד ביעדי ה־AI
הוק טאן התחייב להוביל את ברודקום להכנסות של עד 120 מיליארד דולר משבבי בינה מלאכותית עד 2030, כשבדרך החברה מנסה להתחרות באנבידיה באמצעות שבבים מותאמים אישית ושיתוף פעולה חדש עם OpenAI
הוק טאן, מנכ"ל ברודקוםBroadcom 2.86% , חתם על חוזה תגמול שיכול להגיע עד 616 מיליון דולר, אך רק אם החברה תצליח להגיע ל־120 מיליארד דולר במכירות של שבבי בינה מלאכותית עד 2030.
החוזה בנוי בשלבים: אם ברודקום תשיג 90 מיליארד דולר במכירות עד 2030, יקבל טאן 610,521 מניות בשווי של כ־205 מיליון דולר לפי מחיר השוק כיום. אם החברה תגיע ליעד הגבוה של 120 מיליארד דולר, החבילה תתרחב פי שלושה – עד 616 מיליון דולר. המשמעות היא קפיצה חדה בהכנסות החברה במגזר ה־AI בתוך שש שנים. ברודקום מנסה בעצם לחדור לשוק שבו אנבידיה שולטת, תוך מיקוד בשבבים מותאמים אישית, כאלה שנבנים לפי צרכים ייחודיים של לקוח אחד ולא כפתרון כללי.
השבוע הודיעה החברה כי הצטרף לקוח אסטרטגי חדש: OpenAI, החברה שמפתחת את ChatGPT. שותפות כזו מעניקה לברודקום גישה לביקוש עצום לכוח מחשוב, עם אפשרות לפתח פתרונות חומרה ייחודיים למערכת הבינה המלאכותית של OpenAI.
להגיע ליעדים הללו זה לא יהיה פשוט. האנליסטים מעריכים שהכנסות החברה משבבי AI יעמדו בשנה הבאה על כ־20 מיליארד דולר – הישג משמעותי, אך רחוק מהיעד של 120 מיליארד. כדי לעמוד ביעד, ברודקום תצטרך להגיע לקצב צמיחה יוצא דופן.
- ברודקום תייצר שבבים עבור OpenAI - מניית החברה מזנקת ב־10%
- המלחמה על המקום השני: ברודקום מול AMD - מי תנצח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה שמעניין זה שהחוזה של טאן משקף בדיוק את המצב בתעשייה: החברות מוכנות להמר הכל על בינה מלאכותית. טאן לא רק מציב יעדים אגרסיביים - הוא קושר את העתיד הכלכלי שלו לביצועים של החברה. אם הוא צודק והשוק באמת יתפוצץ כמו שהוא מעריך, הוא יהפוך לאחד המנהלים הכי עשירים בהיסטוריה של עמק הסיליקון. טאן התחייב לכהן כמנכ"ל לפחות עד 2030, כך שיהיה לו פרק זמן משמעותי להוכיח שהחברה יכולה לעמוד ביעדים שהציבה.
מהצד השני, גם אם ברודקום לא תגיע ליעדים המטורפים האלה, החברה כבר עכשיו במצב לא רע. היא שותפה של גוגל, מטא ואפל, ובעלת פורטפוליו טכנולוגיות שמכסה הכל מתקשורת עד אבטחת מידע. השאלה היא אם השוק של בינה מלאכותית באמת יגדל בקצב שטאן צופה, או שזה עוד בועה שתתפוצץ.
B2 (X)10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות
הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.
הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה
המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר.
1 # ארצות הברית
תקציב ביטחון: 997 מיליארד
דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)
- ארה"ב פורסת מערכת THAAD בישראל - איך השווקים יגיבו?
- לוקהיד מרטין עקפה את הציפיות ועדכנה תחזיות - המניה עולה ב-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים.

איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
בעוד OpenAI שופכת הון עתק על מרכזי נתונים ומנויים לצרכנים, אנתרופיק בונה עסק אמיתי - שקט, יציב ומבוסס על לקוחות עסקיים. והמספרים מתחילים לדבר בעד עצמם
OpenAI הפכה לשם נרדף לבינה מלאכותית. היא גייסה מיליארדים, בנתה חוות שרתים עצומות ומניעה את מירוץ הצ’אטבוטים הגלובלי. אבל מאחורי הקלעים, החברה מתמודדת עם בעיה בסיסית: עדיין לא ברור איך להפוך את ההצלחה האדירה הזו למודל עסקי יציב. בזמן ש־OpenAI מחפשת הכנסות, יריבתה הקטנה אנתרופיק בונה בשקט עסק אמיתי.
שתי החברות עוסקות באותו תחום: פיתוח מודלי שפה מתקדמים שמניעים בוטים, כלי עזר לעובדים, יישומי תכנות ותהליכי אוטומציה. אבל ההבדל ביניהן הוא לא טכנולוגי, אלא אסטרטגי: OpenAI פונה להמונים, אנתרופיק מדברת ישירות עם העסקים.
OpenAI נשענת על השותפות עם מיקרוסופט, שמשלבת את המודלים שלה במוצרי אופיס וב־Copilot. מעבר לכך, היא פונה לקהל הרחב: משתמשי ChatGPT שמשלמים 20 דולר בחודש בגרסה הבסיסית, או 200 דולר בתוכנית הפרו. למרות שמספר המשתמשים עצום עם יותר מ־800 מיליון מדי שבוע לפי החברה, ההכנסות רחוקות מלכסות את העלויות הכבדות של מחשוב, אחסון ופיתוח. אנתרופיק, לעומתה, נמנעת מהמירוץ אחר משתמשים חינמיים. כ־80% מהכנסותיה מגיעות מחברות - ארגונים שמיישמים את המודלים שלה לצורכי עבודה ממשיים. לפי נתוני החברה, כבר יש לה יותר מ־300 אלף לקוחות עסקיים, רובם בתחומי טכנולוגיה, משפטים ופיננסים.
חיסכון מוחשי בזמן ובכסף
הלקוחות של אנתרופיק לא מתעניינים בחוויית שיחה, אלא בחיסכון מוחשי בזמן ובכסף. הם משתמשים במודלים של החברה לכתיבת קוד, ניסוח חוזים, הפקת חשבוניות ובדיקות מסמכים. המיקוד הזה הופך את אנתרופיק לעסק ברור יותר מהמתחרה שלה. בעוד OpenAI מנסה לגבש מודל רווח מהציבור הרחב, אנתרופיק כבר רווחית כמעט על בסיס שימושים עסקיים בלבד. לפי הערכות שוק, היא פועלת בקצב הכנסות שנתי של כ־7 מיליארד דולר וצפויה להגיע לתשעה מיליארד עד סוף השנה, כמעט זהה להכנסות OpenAI, עם בסיס משתמשים קטן פי כמה.
- עסקת ענק בין גוגל ואנת'רופיק
- אנת'רופיק חוזה הכנסה שנתית של 9 מיליארד דולר ל-2025
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דו"ח של קרן ההון סיכון מנלו ונצ’רס מצביע על יתרון משמעותי נוסף: לפי סקר שערכה בקרב חברות טכנולוגיה, אנתרופיק מובילה את תחום הקידוד עם נתח שוק של 42%, לעומת 21% בלבד ל־OpenAI. גם בשימושי בינה מלאכותית כלליים בחברות, אנתרופיק ניצבת בראש עם 32% לעומת 25% ליריבה שלה.
