
מנכ"ל ברודקום יקבל עד 616 מיליון דולר אם יעמוד ביעדי ה־AI
הוק טאן התחייב להוביל את ברודקום להכנסות של עד 120 מיליארד דולר משבבי בינה מלאכותית עד 2030, כשבדרך החברה מנסה להתחרות באנבידיה באמצעות שבבים מותאמים אישית ושיתוף פעולה חדש עם OpenAI
הוק טאן, מנכ"ל ברודקוםBroadcom -1.6% , חתם על חוזה תגמול שיכול להגיע עד 616 מיליון דולר, אך רק אם החברה תצליח להגיע ל־120 מיליארד דולר במכירות של שבבי בינה מלאכותית עד 2030.
החוזה בנוי בשלבים: אם ברודקום תשיג 90 מיליארד דולר במכירות עד 2030, יקבל טאן 610,521 מניות בשווי של כ־205 מיליון דולר לפי מחיר השוק כיום. אם החברה תגיע ליעד הגבוה של 120 מיליארד דולר, החבילה תתרחב פי שלושה – עד 616 מיליון דולר. המשמעות היא קפיצה חדה בהכנסות החברה במגזר ה־AI בתוך שש שנים. ברודקום מנסה בעצם לחדור לשוק שבו אנבידיה שולטת, תוך מיקוד בשבבים מותאמים אישית, כאלה שנבנים לפי צרכים ייחודיים של לקוח אחד ולא כפתרון כללי.
השבוע הודיעה החברה כי הצטרף לקוח אסטרטגי חדש: OpenAI, החברה שמפתחת את ChatGPT. שותפות כזו מעניקה לברודקום גישה לביקוש עצום לכוח מחשוב, עם אפשרות לפתח פתרונות חומרה ייחודיים למערכת הבינה המלאכותית של OpenAI.
להגיע ליעדים הללו זה לא יהיה פשוט. האנליסטים מעריכים שהכנסות החברה משבבי AI יעמדו בשנה הבאה על כ־20 מיליארד דולר – הישג משמעותי, אך רחוק מהיעד של 120 מיליארד. כדי לעמוד ביעד, ברודקום תצטרך להגיע לקצב צמיחה יוצא דופן.
- ברודקום מפרסמת היום תוצאות: צפי לצמיחה חדה בשבבי AI
- ברודקום תייצר שבבים עבור OpenAI - מניית החברה מזנקת ב־10%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה שמעניין זה שהחוזה של טאן משקף בדיוק את המצב בתעשייה: החברות מוכנות להמר הכל על בינה מלאכותית. טאן לא רק מציב יעדים אגרסיביים - הוא קושר את העתיד הכלכלי שלו לביצועים של החברה. אם הוא צודק והשוק באמת יתפוצץ כמו שהוא מעריך, הוא יהפוך לאחד המנהלים הכי עשירים בהיסטוריה של עמק הסיליקון. טאן התחייב לכהן כמנכ"ל לפחות עד 2030, כך שיהיה לו פרק זמן משמעותי להוכיח שהחברה יכולה לעמוד ביעדים שהציבה.
מהצד השני, גם אם ברודקום לא תגיע ליעדים המטורפים האלה, החברה כבר עכשיו במצב לא רע. היא שותפה של גוגל, מטא ואפל, ובעלת פורטפוליו טכנולוגיות שמכסה הכל מתקשורת עד אבטחת מידע. השאלה היא אם השוק של בינה מלאכותית באמת יגדל בקצב שטאן צופה, או שזה עוד בועה שתתפוצץ.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
