המניה הלוהטת בת"א-100 ב-2015-2016 עברה תיקון של 40%, זו הזדמנות קניה?

השבוע ב'מניה בפוקוס', הסתכלות על המניה שהייתה הדבר הכי חם בבורסה בת"א ובחודשים האחרונים נחתכה
המלצות, צילום: Getty Images Israel
ב-25 באוקטובר האחרון נגעה מניית אל על +0.65% אל על 155 +0.65% אל על בסיס:154 פתיחה:153.5 גבוה:155.3 נמוך:153.5 תמורה:225,460 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: בשיא כל הזמנים אחרי זינוק מדהים של מעל 800% תוך קצת יותר משנתיים לשווי של 1.9 מיליארד שקלים. מהלך הירידות במחיר הנפט וההבנה המחלחלת כי מחיר החבית לא צפוי בכלל להתקרב לרמות הגבוהות אליהן הורגלנו בשנים האחרונות, נתן את אותותיו במניה שהפכה ללהיט הגדול של השוק המקומי בשנים 2015-2016. אבל משהו השתנה לקראת סוף השנה החולפת והמניה איבדה כמעט 40% במהלך ירידות מהיר וכואב. 
אחרי שבשבוע שעבר התייחסנו למניית עזריאלי קבוצה שנסחרת במרחק נגיעה משיא כל הזמנים, ושבוע קודם לכן התייחסנו למניית אלביט מערכות ששוברת שיאים, השבוע אנחנו ביקשנו את התייחסות השוק למניית אל על. האם המפולת האחרונה היא הזדמנות קניה?
חברת התעופה הלאומית ריכזה לא מעט כותרות בחודשים האחרונים ולא בהקשרים חיוביים. הכוונה היא למשבר המתמשך בין טייסי החברה להנהלה. אם למישהו נראה היה שהמשבר לא באמת פוגע בתוצאות הכספיות של החברה, אז הגיעו הדו"חות לרבעון השלישי וחשפו את עומק הפגיעה. זה היה ב-22 בנובמבר. אל על פרסמה דו"חות והציגה ירידה של 25% בשורת הרווח בשל גידול חד בהוצאות ההפעלה. בשל שיבושי הטייסים, החברה נאלצה לחכור מטוסים בניסיון למנוע ביטולי טיסות והדבר יצר מעמסה כספית גדולה. באותו יום פרסום הדו"חות המניה צללה ב12.8% במחזור עצום של 118 מיליון שקלים, המחזור הגבוה אי פעם במניה, ומשם המפולת נמשכה. 
בתחילת דצמבר, בהתערבות ההסתדרות, נחתם הסכם עם ועד הטייסים ולכאורה הסכסוך הגיעו לסיומו. אבל זה לכאורה, מהר מאוד החל משבר חדש סביב תנאי העסקתם של הטייסים הוותקים (מעל גיל 65) שאינם מורשים לטוס. ביום רביעי האחרון עוד נראה היה כי הסאגה הזו מגיעה לסיומה ויש עשן לבן, אבל כמו פעמים קודמות אחרות, הכאוס שוב חזר בצורה של ביטולי טיסות.
גם הבוקר (ג') הרוחות סוערות באל על לאחר שהמשא ומתן הלילי בין נציגי הטייסים בנציגות העובדים להנהלת החברה בתיווך יו"ר ההסתדרות - נכשל. הצדדים נועדו אצל ניסנקורן בניסיון ליישב את הסכסוך הממושך ואת הפערים בין הצדדים, אבל המגעים כאמור לא צלחו. לפי הנהלת החברה בשלב מסוים נטשו הטייסים בהפגנתיות את שולחן המשא ומתן.
אז האם מניית אל על ראתה תחתית? 
נועם פינקו ממחלקת מחקר ברוקראז' בפסגות: "מניית אל על נמצאת במגמה שלילית בחודשים האחרונים. המגמה השלילית החלה כאשר המאבק הממושך עם הטייסים עלה מדרגה בחודש נובמבר וטיסות החלו להתבטל. לאחר שנראה היה שהמו"מ הגיע לכדי סיום והבלאגן נגמר, שוב חזרנו אחורה וטיסות נוספות מתבטלות. המאבק הנוכחי מתייחס לפעילות טייסים מעל גיל 65 שלפי החוק הבינלאומי לא מורשים עוד לטוס, ולפי החוק בארץ לא יצאו לפנסיה עד גיל 67. להערכתנו הסיפור עם הטייסים עלה לחברה מעל ל-50 מ' דולר לפני מס בשנת 2016, וכנראה שיהיה לו גם עלויות בשנת 2017 הואיל ועדיין לא הגענו לסיומו. השפעות נוספות על מניית אל על היו עליית מחירי הנפט, שזו כמובן ההוצאה המרכזית של החברה, והמשך הגברת התחרות בנתב"ג ע"י חברות בינלאומיות אשר לוחצות את המחירים כלפי מטה".
עוד הוסיף פינקו כי "נציין שחולשה נוספת נרשמת מסיבות עונתיות. אל על צפויה להציג הפסדים הדוחות לרבעון הרביעי ולרבעון הראשון, ותחזור לרווחיות רק ברבעון השני של 2017. בהקשר של התחרות נדגיש מספר דברים – א. המחירים כבר יורדים שנתיים רצוף בעקבות רפרומת השמיים הפתוחים וירידת מחירי הנפט ואל על עד עתה התמודדה עם התגברות התחרות בהצלחה. ב. עיקר התגברות התחרות היא בטיסות הקצרות לאירופה כאשר הלואו קוסט בהחלט מגדילות את נתח השוק שלהן. נציין בהקשר הזה כי הכניסה המתוקשרת של ראיין אייר לא מגדילה משמעותית את התחרות שכן מרבית טיסותיה יוצאות משדה התעופה שבעובדה והטיסות מנתב"ג ברובן אינן ליעדים של אל על. ג. הקווים הרווחיים של אל על הם בטיסות הארוכות ובעיקר לניו יורק. בטיסות הישירות לניו יורק לא צפויה גידול בתחרות, עם כי בטיסות הלא ישירות התחרות גדולה. בטיסות למזרח ישנו גידול מסוים בתחרות. ד. הנתון הכי חשוב מבחינת אל על זה הגידול המדהים בכמות הנוסעים בנתב"ג. גידול של 10% בשנה, נתון שלא מתקרב לשום שדה תעופה בעולם המערבי. נתון זה מאפשר לחברה לשמור על רמת הכנסות גבוהה גם לאחר ירידת המחירים. בינואר 2017 נרשם בנתב"ג גידול חריג של 20% לעומת ינואר אשתקד כאשר באל על היה גידול של 11% בהיקף הנוסעים. ה. יש לציין מגמה של החודשים האחרונים שהגיעה לשיאה בחודש ינואר- גידול משמעותי בהיקף התיירים הנכנסים לישראל, הן בשל ירידת המחירים והן בשל מאמצי משרד התיירות. אם מגמה זו תימשך, הדבר כמובן יפעל לטובת אל על".
"לסיכום, אנו צופים ירידה ברווחי אל על בשנת 2017 לעומת 2016 (בעיקר בשל מחיר הנפט), שהייתה חלשה יותר מ-2015 (בעיקר בשל הסכסוך עם הטייסים), אך עדיין החברה נסחרת במכפילים נמוכים מהתעשייה  (מכפיל רווח חזוי של 5.3 לעומת מעל 7 באירופה ומעל 11 בארה"ב) ובמידה והבלאגן עם הטייסים יסתדר והנפט לא יטפס - המנייה צפויה להערכתנו להתאושש בהמשך השנה". 
 

גרף מניית אל על ב-12 החודשים האחרונים (נקודת שיא באוקטובר ומהלך הירידות מאז)
תגובות לכתבה(3):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    המניה גם הייתה ב 50 אג' לא לפני הרבה שנים
    יריב 14/02/2017 12:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    והיא עשויה עוד לחזור חלק מהדרך לשם עם מחירי נפט עולים, תחרות רצחנית ושביתות, שביתות, שביתות.
    סגור
  • הטייסים ידאגו להביא אותה לשם ומהר, בהנמכת חירום. (ל"ת)
    יש ר א לי 14/02/2017 16:22
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 1.
    זה תלוי בשביתות + תחרות מלאו קוסט ,
    אלעל זה לא טכני 14/02/2017 08:14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לדעתי חברה בלי עתיד
    סגור