ניפוץ בועה
צילום: Istock

האם זה הגרף שהפד' צריך לחשוש ממנו?

הזינוק בריביות בחודשים האחרונים מתחילים להשפיע על האוכלוסיות החלשות בארה"ב, הבנקים הקטנים כבר חוטפים, הגדולים הם הבאים בתור?
עמית טל | (3)
התשואות בשוקי האג"ח טיפסו בחדות בחודשיים האחרונים, ונראה כי מלבד שוק הנדל"ן האמריקני שמתחיל להיכנס לסחרור (לכתבה המלאה), סקטור הבנקאות עלול לעמוד בקרוב במבחן. לפני כחודשיים פרסמנו באתר כי הדו"חות של הבנקים הגדולים חושפים זינוק של 20% בהפרשות לטובת כיסוי הפסדי אשראי מהצרכנים (לכתבה המלאה), אך בבנקים הקטנים הסיטואציה מזכירה כבר כעת את משבר החובות ב-2008. בארה"ב קיימים 4,888 בנקים מסחריים, כאשר הם מתחלקים ל-2 קבוצות: 100 הגדולים, וכל השאר. בבנקים הקטנים הדרישות לקבלת הלוואה רופפות הרבה יותר, ובשנים האחרונות חל זינוק בלקיחת הלוואות מצד אוכלוסיות בעייתיות. בעוד הפד' מתלבט אם להרים את הריבית 3 או 4 פעמים בשנה הקרובה, נראה כי הזינוק הנוכחי בריביות כבר משפיע. נתוני הפד' שפורסמו אמש בנוגע לבנקים הקטנים מראים על זינוק באיחורים בתשלומים על חובות כרטיסי האשראי. הזינוק באיחורים מגיע כבר עכשיו לרמות של משבר 2008. איחורים על תשלומי חובות בבנקים הקטנים: הפד' פרסם גם את החלק היחסי שמיועד לכיסוי חובות אבודים: בבנקים הקטנים, היחס גדל לרמה של 7.4%, הרמה הגבוה ביותר מאז 2010. לפני כשנה החלק עמד על 4.6% בלבד. חשוב לציין כי נכון לעכשיו המצב בבנקים הגדולים דיי יציב, אך כמו תמיד הראשונים להיפגע זה השוליים. במידה והריביות ימשיכו לטפס, זה כמעט בלתי נמנע שהבנקים יצטרכו לרשום הפסדי עתק. השוואה בין הבנקים הקטנים לבנקים הגדולים: הפער ייסגר בקרוב, והמשבר יגיע לבנקים הגדולים? 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עמי 07/03/2018 13:38
    הגב לתגובה זו
    הם צריכים מיחזור חובות וניהול כלכלת הבית יותר טובה. כמו כן, האמריקאים צורכים מעבר ליכולת שלהם. שיקנו בגדים פעמיים בשנה ולא 4 פעמים, מכונית פחות יקרה וכולי. הם גרידי מדי ולא שמים כסף בחסכון בצד לזמן חירום. I lived there man, know what's going around...
  • 2.
    כשעולים על 07/03/2018 01:02
    הגב לתגובה זו
    כבר התחילה והיא תכאב
  • 1.
    מצד שני עם עלית הריבית הבנקים ירוויחו כפול (ל"ת)
    מק 06/03/2018 22:34
    הגב לתגובה זו
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |

ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.