אובמה לסגן נשיא סין: "עם כוח ושגשוג כלכלי באה גם אחריות רבה"

הצדדים נועדו הערב בוושינגטון והציגו יחסים מעט חמימים יותר מהקרירות ששוררת לאחרונה בין שתי המדינות, קרירות אשר אינה באה בחשבון במדיניות החוץ בשנת בחירות
עידן קייסר |

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר הערב (ג') לסגן נשיא סין, צ'י ג'ינפינג, שצמיחתו של הכוח הכלכלי של סין מביא עמו אחריות רבה. בפגישה שנערכה בין השניים, כאשר המנהיג הסיני מתעתד להיות הנשיא הבא של סין, ביקש ממנו הנשיא האמריקני לעבוד למען סחר 'מאוזן' ולהכיר בשאיפותיהם ובזכויותיהם של כלל האנשים באשר הם.

פגישת המנהיגים נעשתה ברקע לניסיונות להפשיר את היחסים הקרירים מבחינה מסחרית בין סין לארה"ב, הפשרה אשר תוביל לשיתוף םעולה גדול יותר. בין שאר הנושאים שהובהרו היו נושאים מוניטריים ופיסקליים עולמיים, ודרכי הפעולה שנועדו להסיט את איראן מדרך הגרעין ולהתמודדות בעולם עם העוולות הנעשות על ידי משטר אסד בסוריה.

צ'י אמר לאובמה באמצעות מתורגמן כי הוא מעוניין להעמיק את "ההבנה הדדית" בין המדינות, ולהגדיל את שיתוף הפעולה ביניהם. הגעתו לוושינגטון של סגן הנשיא הסיני הגיע בתזמון מושלם כאשר הנשיא אובמה הצביע על ההשפעה האמריקנית באזור הטריטוריה הפסיפית ואסיה כאחת מהמטרות החשובות שלו במדיניות החוץ, בייחוד לקראת הקמפיין לבחירת הנשיא האמריקני הבא.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.